Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ni kan sluta lista antalet diskussioner och inlägg i de olika forumen. Det tar onödig plats och skymmer rutan för senaste inlägg i respektive forum.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Martin Ackerfors said:
Vitulv said:
Senaste inlägg
Jag gillar funktionen "Senaste inlägg" väldigt mycket, särskilt i perioder då jag inte skriver så mycket på forumet, utan snarare "lurkar" (jag anser att lurkande kan vara minst lika givande som att aktivt delta i diskussioner). Anledningen till att jag gillar funktionen är att den ger mig en snabb uppfattning om vilka trådar som är aktuella, och då jag ser trådrubrikerna så ger det mig också en snabb uppfattning om vilka av trådarna som är intressanta för mig.

Då vi har så många forum på rollspel.nu (tyvärr, i min mening) så är "senaste inlägg" närapå ovärderlig för mig då jag navigerar forumet. Det finns säkert andra sätt att uppnå samma resultat, men för mig fungerar det väldigt bra just nu.

Senaste trådar
Den här funktionen använder jag dock inte, då "senaste trådar" egentligen inte är särskilt intressant för mig. Jag är intresserad av vilka trådar det skrivs i, inte nödvändigtvis de nyaste.
Det här tycker jag är väldigt intressant. Lösningen på problemet att du vill se vilka trådar det skrivs i samt att Rollspel.nu har (beklagligt) många forum, är ju att markera de forum som är intressanta och sedan använda "Bevakade forum". Då vet du att inläggen är från ämnen (forum) du är intresserad av och du vet att de antingen skrivs i eller är nyskrivna. De trådar som inte skrivs i kommer snabbt ramla nedåt i listan, medan de aktiva kan hänga kvar till tidens ände.

Det är nämligen precis så jag använder "Bevakade forum", och eftersom vissa forum är borttagna ur "Senaste inlägg" och andra forum som jag är helt ointresserad av trots allt finns (fanns) kvar där är det en funktion som inte är tillräckligt anpassningsbar för att jag ska gilla den. Hade den speglat de forum jag bevakat hade det varit en annan sak, men så är inte fallet.

Eller har jag missförstått din poäng?
Jag tänker inte säga emot dig, eftersom jag inte använder bevakade forun. Anledningen till det är att senaste inlägg funkat så bra för mig, och framför allt att den funktionen ligger på förstasidan. Om bevakade forum fungerar lika bra, och funktionen flyttas till att ligga under vrållådan så skulle jag såklart lika gärna kunna använda den.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
rjonas said:
Ni kan sluta lista antalet diskussioner och inlägg i de olika forumen. Det tar onödig plats och skymmer rutan för senaste inlägg i respektive forum.
Det här är en bra idé. Att bara ha nya diskussioner och inlägg är tillräckligt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
krank said:
Det är nog delvis för att man inte upplever att de som vill ha "Senaste diskussioner" kommer med så mycket nytt, eller så många konstruktiva förslag utöver "gör som jag vill ha det".
Om det inte är trasigt, försök inte laga det. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Oldtimer said:
Så de enda som påverkas av den raden är de som kör IE8 och IE9. Och den gör det sämre för dem. Varför skall den vara kvar?
Jag argumenterar inte för att den ska vara kvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ram said:
Om det inte är trasigt, försök inte laga det. :gremsmile:

Det var trasigt. Jag lagade det.


Liknelsen är trasig, och går inte att laga - eftersom vi inte är överens om huruvida det gamla systemet var "trasigt" eller inte.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
krank said:
Ram said:
Om det inte är trasigt, försök inte laga det. :gremsmile:

Det var trasigt. Jag lagade det.


Liknelsen är trasig, och går inte att laga - eftersom vi inte är överens om huruvida det gamla systemet var "trasigt" eller inte.
Då kan man heller inte anklaga de som vill ha det som det var förut för att vara okerativa. För att avkrävas en kreativ lösning så bör man lämpligen ha ett problem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ram said:
Då kan man heller inte anklaga de som vill ha det som det var förut för att vara okerativa. För att avkrävas en kreativ lösning så bör man lämpligen ha ett problem.
Problemet är inte "brist på kreativitet", problemet är att en del tycks tro att vi/jag kommer att ändra åsikt bara för att man säger samma sak fler gånger. VI har läst att en del vill ha tillbaks Senaste diskussioner. Och Ja, vi vet att en del tycker att funktionen var praktiskt. Det är noterat. Vad vinner man på att fortsätta efterfråga samma sak? Få det att se ut som att man är fler?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vän av ordning kommer att gå BONKERS!

Fast jag kan ju inflika att det är ganska irrelevant att fortsätta på detta spår – eftersom jag planerar ett mycket större ingrepp i navigationsstrukturen.

Spara era röster tills dess i stället så ni orkar kritisera mig ordentligt. :gremgrin:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Citerad text (blocks med "quote") har nu begränsad bredd.

Två problem:
1) för oss med hyfsat bred skärm (jag exempelvis kör 1680x1050) slösas högerhalvan bort.
2) för citat-i-citat-i-citat blir det väldigt kluddigt. En bredare textarea skulle låta flödet framstå tydligare.

Om avsikten var att få ökad kontrast genom att quotes i praktiken har indragen högermarginal så har jag ett förslag:

Istället för att sätta ett fixt värde (vilket jag gissar är fallet nu; har inte kollat vad som händer om jag kör browsern på bara halva skärmen) sätt värdet som (Width - X).

Så att ju bredare fönster, ju bredare citatrektanglar, även om de förblir något indragna visavi högermarginalen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Necross said:
krank said:
Vad vinner man på att fortsätta efterfråga samma sak?
Ganska ofta faktiskt.
Konstigt svar. "Vad vinner man" - "ganska ofta".

Men nå, jag förstår hur du menar. Och jag hoppas att du förstår vad jag menar närt jag säger att jag definitivt inte vill uppmuntra sådant beteende. Att man bara fortsätter upprepa sig gör snarare mig mindre villig att nyktert och rationellt, när tid och ork finns, leta efter en vettig lösning. Jag blir mer sugen på att ba' "STFU suckaz, vill ni ha nåt annat så får ni göra det själva, GLHF".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
CapnZapp said:
Två problem:
1) för oss med hyfsat bred skärm (jag exempelvis kör 1680x1050) slösas högerhalvan bort.
Utrymmet på sidorna slösas inte bort. Den ger mycket välbehövd luft, som länge saknats på wrnu. Att fylla 100% av skärmen med text, länkar och information anser inte jag är optimalt ur användbarhetssynpunkt.

CapnZapp said:
2) för citat-i-citat-i-citat blir det väldigt kluddigt. En bredare textarea skulle låta flödet framstå tydligare.
Man bör undvika att ha citat i citat i citat överhuvudtaget. En bredare textarea skulle också försämra läsbarheten genom att göra textens rader längre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
krank said:
Att fylla 100% av skärmen med text, länkar och information anser inte jag är optimalt ur användbarhetssynpunkt.
Vem är du och vad har du gjort med krank?

:gremgrin:

/M
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
krank said:
Man bör undvika att ha citat i citat i citat överhuvudtaget.
I de flesta forum kan man slå av nested quotes helt och hållet. Kan vi inte göra det här? För det ser ännu mer hemskt ut än tidigare.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
krank said:
Vad vinner man på att fortsätta efterfråga samma sak? Få det att se ut som att man är fler?
Nej, det har du förstås rätt i.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vän av ordning kommer att gå BONKERS!

Vän av ordning said:
Fast jag kan ju inflika att det är ganska irrelevant att fortsätta på detta spår – eftersom jag planerar ett mycket större ingrepp i navigationsstrukturen.

Spara era röster tills dess i stället så ni orkar kritisera mig ordentligt. :gremgrin:
Frukta min vrede. Jag jobbar med användbarhet på webben professionellt. :gremwink: Eller så tycker jag det var jättebra.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Bugg för flera av oss

Då jag skriver inlägg iforumet så börjar texten hoppa då utrymmet är slut i rutan. Kör IE.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Bugg för flera av oss

Niklas73 said:
Då jag skriver inlägg iforumet så börjar texten hoppa då utrymmet är slut i rutan. Kör IE.
Vilken version och vilket OS?

Jag testade med IE9 i Win 7 och lyckades inte replikera buggen.
 
Top