Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Bugg för flera av oss

Genesis said:
Jag har samma problem. IE8 på WinXP 64bit.
Okej, det här är inte meningsfullt, men: IE8 och WinXP 64 är två rätt skumma produkter, så fel kan uppstå...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Bugg för flera av oss

Niklas73 said:
Då jag skriver inlägg iforumet så börjar texten hoppa då utrymmet är slut i rutan. Kör IE.
Det är en feature, inte en bugg.

Lösning: sluta använda IE.
Alternativt: kontakta microsofts support och be dem fixa sin webbläsare...
:gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bugg för flera av oss

anth said:
Niklas73 said:
Då jag skriver inlägg iforumet så börjar texten hoppa då utrymmet är slut i rutan. Kör IE.
Det är en feature, inte en bugg.

Lösning: sluta använda IE.
Alternativt: kontakta microsofts support och be dem fixa sin webbläsare...
:gremlaugh:
Jag tänkte just säga det. Byt till en bra webläsare. =)
... Och undvik framtida problem med ungefär hela internet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Re: Bugg för flera av oss

solvebring said:
... Och undvik framtida problem med ungefär hela internet.
1: Många som använder IE gör det på jobbdatorn och har inte rätt att byta webbläsare.
2: Jag har kört Firefox på datorn hemma men gav upp eftersom flera saker inte funkade ordentligt (typ helskärm på vissa flashvideosajter). Skulle jag byta webbläsare på jobbdatorn skulle jag inte byta till Firefox.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Bugg för flera av oss

Genesis said:
solvebring said:
... Och undvik framtida problem med ungefär hela internet.
1: Många som använder IE gör det på jobbdatorn och har inte rätt att byta webbläsare.
2: Jag har kört Firefox på datorn hemma men gav upp eftersom flera saker inte funkade ordentligt (typ helskärm på vissa flashvideosajter). Skulle jag byta webbläsare på jobbdatorn skulle jag inte byta till Firefox.
1: Ja, trist men ack så sant.
2: Firefox kanns lite gammal. Inte heller mitt förstaval.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Bugg för flera av oss

Nej som sagt, jag är itne admin så jag får vackert sitta på IE. Men det får lösa sig ändå. Ni får stå ut med fler typeos bara.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bugg för flera av oss

Ajaj. Det var synd, med trångmålet på jobbdatorerna alltså. Fast tja, Chrome är ju i annat fall - om man inte gillar FF - en schysst läsare och antagligen den snabbaste på marknaden just nu. Den ska dock inte bara lika säker och buggfri som FF om man ska tro utsagorna man hör från höger till vänster.

... Förövrigt kan jag inte förstå hur man inte kan sätta Firefox främst. Det brukar väl ändå vara den läsaren som fungerar bäst i längst utsträckning? Speciellt med alla utomordentliga tillägg för allt mellan himmel och jord?
... Sådan är i alla fall min erfarenhet.

Nå, men om ni inte kan byta webläsare borde ni väl kunna uppdatera den? Dante verkade ju slippa problem i IE9. ... Fast det är klart, om ni inte är administratörer på jobbdatorerna antar jag att all installation är utesluten? Kanske kan tala med teknikerna på jobbet om de kan installera önskad webläsare?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bugg för flera av oss

Arfert said:
Genesis said:
solvebring said:
... Och undvik framtida problem med ungefär hela internet.
1: Många som använder IE gör det på jobbdatorn och har inte rätt att byta webbläsare.
2: Jag har kört Firefox på datorn hemma men gav upp eftersom flera saker inte funkade ordentligt (typ helskärm på vissa flashvideosajter). Skulle jag byta webbläsare på jobbdatorn skulle jag inte byta till Firefox.
1: Ja, trist men ack så sant.
2: Firefox kanns lite gammal. Inte heller mitt förstaval.
Firefox 7 är väl ändå relativt fräscht? Om inte annat fungerar FF i 9 fall av 10 och slår t.ex. IE med hästlängder vad gäller att inte ställa till konstiga problem. Så varför inte en välfungerande webläsare än något som nödvändigtvis ger känslan av "nytt"?

Som sagt Chrome är ju till exempel snabbare än alla de andra, men jag vill minnas att folk haft lite problem med en del sidor även där. Opera har jag inte använt på länge så där vet jag inte hur det ser ut, men är inte det mest bökigt med en massa skit över allt - var mycket jox förr i alla fall...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Bugg för flera av oss

Efter lite sökande har jag kommit fram till att detta är en känd bugg i IE8. Detaljerna är att om den angivna bredden ('width') på textarean är större än det angivna antalet tecken ('cols') för den, får IE8 spatt och börjar hoppa omkring när du har fyllt textarean på höjden och skriver en text som är bredare än textarean.

En enkel work-around är att sätta cols till ett högt värde (den är default 20 på IE). Om man lägger till cols=200 på textarean #texteditor, kommer problemet att försvinna för stackars användare av IE8. Det tycks inte påverka något annat vad jag kan se.

Någon admin som har ork och lust att testa det?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Bugg för flera av oss

Oldtimer said:
Någon admin som har ork och lust att testa det?
Om jag visste var och hur? :gremfrown:

EDIT: Men stort tack för den mycket explicita felsökningen. Det underlättar definitivt när någon som vet hur man gör (eller ens var man ska leta) kan ta sig an det.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Bugg för flera av oss

Du förvirrade mig en stund där, men nu ser jag vad jag missade medan jag var upptagen av felsökning. Surt. :gremfrown:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag vill be om ursäkt för allt det här. Faktiskt, jag är ledsen. Jag borde ha lyssnat mer på andra, jag borde ha skrivit ner de konkreta tankar jag hade och varit tydligare med varför jag tog de beslut jag tog (jag hade ju gått och funderat på det här i över två år så jag borde ha kunnat uttrycka mig tydligare).

Framför allt borde jag överhuvudtaget inte ha börjat. Ja, jag vet att en del av er gillar det nya. Men i praktiken ledde det nya utseendet dels till en massa dålig stämning och dels till att Gardener stack från siten. Jag borde ha hanterat kritik och respons bättre.

Jag saknar egentligen erfarenhet av den här typen av arbete annat än på ren hobbybasis; jag har gjord designer och folk har tyckt om dem. Jag har studerat usability och försökt implementera det jag lärt mig. Men det finns andra som kan sådant bättre. Jag tog mig vatten över huvudet.

Jag kan lära vem som helst hur man flyttar om saker i spalterna, hur man lägger in och ta bort. har ni starka åsikter om vad som bör finnas vart, och vill göra jobbet? Great, övertala redaktionen (som jag inte längre tillhör) att ni bör få adminrättigheter på forumet så kan jag berätta exakt hur man går tillväga.

Jag kommer nu på lördag att spendera max två timmar på att försöka göra så att sitens nya tema fungerar i Internet Explorer (om ingen annan löst det innan). Gardener gjorde annars backuper av gamla temat innan jag härjade, så i värsta fall kan allt återställas. Men mina två timmar på lördag kommer att bli de sista två timmarna jag spenderar på något som har med sitens tema. Jag lämnar över ansvaret till andra, mer kunniga, händer.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag vet inte var det här gick snett någonstans men detta var en välbehövlig och positiv förändringen av forumens utseende, som trots allt sett ut som fan ganska länge. En del folk fastnade för borttagandet av en specifik funktion utan en tydlig motivering - men på det stora hela var det en småsak.

Jag tycker du ska vara stolt över att du valde att ta tag i detta och göra en förändring - att överhuvudtaget göra något alls i ideella sammanhang som dessa är en bragd i sig. Folk kommer snart glömma bort förändringen men vänja sig och om 6 månader kommer ingen vilja gå tillbaka. Och om någon ändå slutligen bestämmer att ta tillbaka Senaste trådarna - inga problem, bara någon får tummen ur och gör det.

Folk (på alla sidor om stängslen) borde ta ner de stora trummorna och växla ner till ettan och krypköra till närmsta café för en :tekopp: . Eller ta en :zeppelinare:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
RipperDoc said:
Jag vet inte var det här gick snett någonstans men detta var en välbehövlig och positiv förändringen av forumens utseende, som trots allt sett ut som fan ganska länge. En del folk fastnade för borttagandet av en specifik funktion utan en tydlig motivering - men på det stora hela var det en småsak.

Jag tycker du ska vara stolt över att du valde att ta tag i detta och göra en förändring - att överhuvudtaget göra något alls i ideella sammanhang som dessa är en bragd i sig. Folk kommer snart glömma bort förändringen men vänja sig och om 6 månader kommer ingen vilja gå tillbaka. Och om någon ändå slutligen bestämmer att ta tillbaka Senaste trådarna - inga problem, bara någon får tummen ur och gör det.

Folk (på alla sidor om stängslen) borde ta ner de stora trummorna och växla ner till ettan och krypköra till närmsta café för en :tekopp: . Eller ta en :zeppelinare:
+1
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Såg du min utredning om IE8-problemet här i tråden? Allt verkar ju fungerar fint nu i IE9, så med den fixen är IE8 och IE9 hanterade. Det borde ju egentligen räcka. Det kan ju inte vara alltför många som sitter fast på IE7 eller äldre.

Tråkigt att det blev sådant liv om dina ändringar, men det är lurigt att ge sig in och ändra på saker som folk har vant sig vid. Själv tycker jag att det ser riktigt prydligt ut nu, men jag är inte förvånad över att du fick motreaktioner. Det får man alltid. Det är därför så många föredrar att göra ingenting, så att man undviker kritik. Och därför man så ofta tar in konsulter för att göra förändringar, så man har någon att svära över sedan. :gremsmile:

(Ja, jag jobbar som konsult.)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Jag tycker fortfarande att "mera luft" inte måste betyda "mer än hälften luft". (Man fick ju återupprepa sina önskemål! :gremsmile: )

Alltså att inte sätta en fix bredd på quotefönster, utan relativt värde (säg 75% av fönstrets bredd).

Har sajtens utseende testats på riktigt höga upplösningar (nu menar jag uppåt 2000 pixlar i bredd)?
 
Top