Nekromanti Gardener has left the building …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Helgens wall of complaints-respons på ändringarna här på Rollspel.nu har fått Gardener att kasta in handduken.

Nu är det jag som är »superadmin«. Vilket innebär att stödet för att genomdriva tekniska förändringar nu är närmast obefintligt.

Den som finns kvar med det kunnande som behövs är Krank – som också låtit meddela att han funderar på att hoppa av (av samma anledning som ovan).

Dessutom har den senaste tidens skitstormar och misstänkliggörande av redaktionens motiv fått en global moderator att avsäga sig sitt uppdrag, och en redaktör att meddela att han tänker göra detsamma.

Rollspel.nu:s framtid är med andra ord ganska skakig.

Hoppas innerligt att alla är nöjda och glada över den här utvecklingen …
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Vän av ordning said:
Helgens wall of complaints-respons på ändringarna här på Rollspel.nu har fått Gardener att kasta in handduken. …
Tråkigt, självklart.

Det finns dock vägar fram ur detta, om Gardener, redaktionen och medlemmarna är intresserade av det.

Kalla till ett möte IRL med redaktionen och några utvalda forumiter som är högljudda. Prata, lyssna, fundera ut varför reaktionerna blev starka, lägg sedan fast en plan för vad som kan/ska göras.

Så kan det få fart. Tror jag. Men så uppfattade jag inte diskussionerna så enorma eller agressiva som redaktionen gjort, så jag har ju inte samma känsla av total uppgivenhet som Gardener och krank.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med dig, jag blev paff. Det var ju bara en vanlig dag på jobbet på en webbyrå.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
På en webbyrå får du betalt för att stå ut med klagomål. Viktig skillnad.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Väldigt tråkigt, jag hoppas dock på att både Gardener och krank orkar komma igen med ny energi fram över.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Aj, ojdå. Tråkigt men oundvikligt att folk bränns ut när de pysslar ideellt med forum. Extra synd om medlemmarna framkallat detta, givetvis.

Jag tror kanske inte riktigt att det var just några få medlemmar som låg till grund för detta. Helt ärligt har ju jag, hur ny jag än må vara sett att Gardener velat stiga åt sidan.

Jag kan bara tacka för ett skoj forum.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Vän av ordning said:
På en webbyrå får du betalt för att stå ut med klagomål. Viktig skillnad.
En central skillnad; Det redaktionella arbetet drivs av glädje, intresse och inspiration. På det hela taget har användarbasen varit ganska dålig på att sprida de känslorna omkring sig ganska länge nu, om vi för oss med de breda penseldragen där ingen nämns.

Nu är läget som det är. I mina ögon krävs det en attitydförändring för att få förhållandet redaktion-användarbas att fungera bättre. Det är synd att sidans volontärarbetare väljer att gå för att positionen känns så pass utsatt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nej!

Gardener och krank: Vi behöver er! Verkligen! Utan er kommer allt tekniskt stå still! Ni gör och har alltid gjort ett kanonjobb! ... Klagomål hörs gärna mer än cred, men ni ska inte tro att ingen är tacksam. Vi är en stor hop tacksamma forumiter som kommer att sakna er väldigt mycket. Förövrigt kommer folk alltid att ha åsikter och vissa kommer att gilla medan andra ogillar - men det betyder inte att ni inte behövs eller att ni inte gör ett bra jobb. Ni behövs. Ni gör ett kanonjobb. Överväg gärna era beslut å Rollspel.nu's vägnar.

... Ja, stor teckenstorlek - det är för att jag vill vara väldigt tydlig. För de här grabbarna behövs för sidans utveckling - och för att de är sköna personer som jag gillar. Inte för att jag tror mindre om Vän av ordning eller någon annan i redaktionen. Det är bara det att det är få i redaktionen som - enligt min vetskap - besitter samma kunskaper på de tekniska områdena som de här två goa grabbarna.

Vän av ordning har dock mitt fulla förtroende och jag hälsar honom hjärtligt i sin nuvarande position.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Krank, Gardener och alla på redaktionen plus alla moderater har jobbat helt ideellt. Att de lagt ned såpass mycket svett och tårar för att vi på forumet skall ha det bra är helt ofantligt. Ett jättetack och en stor kram till alla som jobbat eller jobbar med forumet.

Det där borde jag ha sagt tidigare, och oftare. Men man vet inte vad man har förrän man förlorat det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Jag tänker inte tjata om någon återkomst. Inte för att jag inte uppskattar de båda herrarnas jobb med sidan, för det gör jag verkligen, utan för att det ska vara frivilligt att hålla på med sådant här. Vill man inte så vill man inte, och med tanke på hur det har sett ut i vissa inlägg i forumet och småpraten har jag full förståelse för att orken och glädjen att fortsätta inte finns längre. Tyvärr är det väl ofta såhär, ideella communitys bränner ut sina välgörare.

Hur som helst: tack! Och dessutom: forumet ser ungefär 100 gånger trevligare ut nu än vad det gjorde i fredags. Så ett bra jobb har gjorts, anser jag. Synd att det skulle bli så kostsamt bara.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Genesis said:
Krank, Gardener och alla på redaktionen plus alla moderater har jobbat helt ideellt. Att de lagt ned såpass mycket svett och tårar för att vi på forumet skall ha det bra är helt ofantligt. Ett jättetack och en stor kram till alla som jobbat eller jobbar med forumet.

Det där borde jag ha sagt tidigare, och oftare. Men man vet inte vad man har förrän man förlorat det.
Amen to that! Väldigt bra sagt, Genesis. Väldigt bra och väldigt sant, inte minst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,837
Location
Göteborg
Och ett extra tack till Vän av ordning som inte lägger ned hela skiten utan står ut med oss och fortsätter att kämpa. Dante, utan dig vore vi förlorade.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag vill tacka er båda för allt ni gjort för wrnu!

Och, hade jag haft skillsen skulle jag kunna tänka mig att "göra ert jobb" men nu är det ju helt uteslutet eftersom jag knappt kan få iväg ett mail.

Hoppas dock att ni fortsätter hänga här med oss fast som vanliga dödliga så att säga.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Försöker inte på något sätt avsäga mig min egen skuld i den dåliga stämningen som varit på forumet. Men det här känns skittrist!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag hänger inte med. Är det inte nån slags förening som styr den här sajten? Som ska förhindra godtycke och toppstyre?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Necross said:
Jag hänger inte med. Är det inte nån slags förening som styr den här sajten? Som ska förhindra godtycke och toppstyre?
Nä, inte alls.

Rollspel.nu styrs av ett antal despoter (redaktörer) och så har det alltid varit.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vän av ordning said:
Necross said:
Jag hänger inte med. Är det inte nån slags förening som styr den här sajten? Som ska förhindra godtycke och toppstyre?
Nä, inte alls.

Rollspel.nu styrs av ett antal despoter (redaktörer) och så har det alltid varit.
Indeed. Kan förtydliga å föreningens vägnar:
Föreningen WRNU said:
Föreningen WRNU är en ideell, Sverok-bunden förening vars syfte är att främja och utveckla Rollspels-Sverige genom hemsidan och forumet Rollspel.nu. Vårt främsta intresse ligger i bordsrollspel och vår knytpunkt är Rollspel.nu.
Föreningen består av individer med ett intresse för bordsrollspel samt viljan att stödja hemsidan, forumet och dess deltagare. Våra aktiviteter har därför mestadels - notera dock att alternativen är varierande - en webbaserad utgångspunkt. Verkliga träffar förekommer naturligtvis också fast i mindre utsträckning med tanke på den virtuella knytpunkten. Så ser i alla fall den nuvarande planen ut.

Det bör därför förtydligas att Föreningen WRNU och Rollspel.nu inte är samma sak. Föreningen är ideellt baserad och har inget ägaransvar över hemsidan eller dess forum. Det är inte heller så att medlemskap på forumet - communityn - och föreningen är sammanbundet. Föreningen WRNU och webplatsen Rollspel.nu är med andra ord två separata saker. Kopplingen Föreningen WRNU och Rollspel.nu ligger i hemsidans syfte som mötesplats för medlemmarna och föreningens vilja att stödja hemsidan.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Hoppas innerligt att alla är nöjda och glada över den här utvecklingen …
Nej.

Jag är inte det minsta nöjd med den beskrivna utvecklingen. Jag är inte heller nöjd med att få en gliring med anledning av den beskrivna utvecklingen.

I själva verket är jag direkt missnöjd, och inte alls glad. Jag tycker det är skittrist om något som ska (eller borde) vara en community istället skapar missämja. Jag hoppas att vi kan återfinna en gemenskap och glädje. Och jag tycker att alla som modererar, fixar med det tekniska, deltar i diskussioner eller på annat vis möjliggör detta forum förtjänar all beröm de fått, och all beröm de aldrig fått.
 
Top