Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag fick tidigare idag Gardeners tillåtelse att med typ fria händer rensa upp i det bloatade träsk som är WRNU.

Det betyder att jag antagligen kommer att ta bort något du gillar nu på lördag. Men du är inte målgruppen för det här; målgruppen är potentiella framtida medlemmar. Jag har hittills inte talat med någon som tyckt att wrnu kändes lättillgängligt och överskådligt när de kom hit. Första intrycket av forumet blir som mina elever idag uttryckte det - "hur rörigt som helst". Man "vet ju inte alls vart man ska kolla".

Jag vet att Dante Vän av ordning jobbar på en ny övergripande design; men jag orkar inte vänta längre. Jag vill göra något nu. Och nu får jag!


På min attgöralista, om ingen kommer med riktigt bra argument för varför jag ska låta bli:

- Direktlänk till bevakningslistor
- På forumlistan kommer rubrikerna för varje underforum att förstoras. Beskrivningen av underforumen flyttas till en popup man får genom att hovra med musen över namnet på underforumet. Jag kanske plockar undan Senaste inlägg också, eller kanske nån av de andra två.
- Senaste artiklar försvinner.
- Senaste inlägg försvinner antagligen. Om jag kan göra en snabblänk dit eller nån form av dropdown kommer jag att göra det.
- Senaste inlägg blir antagligen kvar. I egen kolumn eller i den vänstra under småprat, vet inte riktigt vilket ännu.
- Senaste diskussioner försvinner.
- Senaste bild försvinner.
- Inloggade användare försvinner (går att kolla ändå)
- Kalendern försvinner (gör att kolla ändå). Kanske får födelsedagar vara kvar. Kanske. Antagligen inte.
- Forumstatistik försvinner.
- Nyaste användarna försvinner.
- Lägga in Vän av Ordnings wrnu-logotyp, den där med tärningen, i headern. Jag tänker längst upp till vänster.
- Ändra på utseendet; lite mer rymd mellan element.
- Ändra på utseendet; göra knappar lite mer tydligt knappiga. Lite större, rundade hörn via CSS3 kanske, och se till så att de inte ser helt skit ut på gamla webbläsare som inte fixar border-radius.
- Bort med språkväljaren
- In med en länk till inloggade användare-sidan

Om någon har några förslag på fler saker som kan försvinna eller formas om på ett bra sätt, skrik till.

Och ni som vill ha kvar grejerna här ovanför, kom gärna på ett bra argument som inte bygger på "men jag har vant mig vid att använda funktion X". Vi har alla vant oss vid att använda olika delar av den enorma bloat wrnu blivit.


EDIT: Och för den som missade det så är det LÖRDAG som är dagen D, when everything changes. Eller börjar förändras iaf.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Yes! Gör vad du vill. Du har mitt fulla stöd i egenskap av forumanvändare.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
... Eller kommer "Användarlista" finnas kvar?

I övrigt, tummen upp för en rensning!
»Forumstatistik« är en liten ruta i högerspalten. krank kommer självklart inte ta bort statistik.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Möller said:
»Forumstatistik« är en liten ruta i högerspalten. krank kommer självklart inte ta bort statistik.
Ja, precis. Jag talar om rutorna i spalterna, inget annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Möller said:
»Forumstatistik« är en liten ruta i högerspalten. krank kommer självklart inte ta bort statistik.
Ja, precis. Jag talar om rutorna i spalterna, inget annat.
Aha, ja men då säger jag verkligen tummen upp. Renare listor och spalter är jag för alla gånger.

... solvebring är nöjd och glad över kranks upprensning.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
- Senaste inlägg försvinner antagligen. Om jag kan göra en snabblänk dit eller nån form av dropdown kommer jag att göra det.

Jag gillar den här då man kan snabbt få en överblick av vad som har skrivits på senaste då man annars bara ser det sista inlägget i ett forum.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
jag är för på all punkter utom

krank said:
senaste inlägg försvinner antagligen. Om jag kan göra en snabblänk dit eller nån form av dropdown kommer jag att göra det.
- Senaste bild försvinner.
Senaste inlägg och bild Tycker jag kommer bli en förlust om det försvinner.
de är mitt sätt att slö följa vissa trådar.

och bilderna tycker jag är trevliga att se.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bevara gärna senaste inlägg. Det är en funktion som ger en enkel övergripande bild över vad som händer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Dr. Frankenstein said:
- Senaste inlägg försvinner antagligen. Om jag kan göra en snabblänk dit eller nån form av dropdown kommer jag att göra det.

Jag gillar den här då man kan snabbt få en överblick av vad som har skrivits på senaste då man annars bara ser det sista inlägget i ett forum.
Har du kollat på Bevakningslistor? Man kan markera vilka forum man vill bevaka, och sen syns alla nya inlägg från de forumen under Bevakningslistor. Givet, de är två klick bort (snart ett), men annars funkar det precis som Senaste inlägg fast du får välja själv vilka forum som ska gälla.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Du kan alltid om du kan/orkar göra så att man i sina inställningar kan ställa in att man vill ha antingen den gamla designen eller så att man i alla fall kan kryssa i att man vill ha lite fler rutor med info. Typ Senaste bild, jag tror i alla fall att du dödar galleri forumet om du tar bort den rakt av, men jag förstår det bra med rensningen.

Jag röstar på att göra så att man kan få mer information (kanske inte lika mycket som nu men ändå) från den direkta forum interfacen men att det inte är standard med så här mycket information över allt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Sunt förnuft said:
Bevara gärna senaste inlägg. Det är en funktion som ger en enkel övergripande bild över vad som händer.
Känns som den grejen flest vill ha kvar. Jag tycker ju att bevakade forum fyller exakt samma funktion fast bättre eftersom man väljer forum själv, men jag kan köpa att det ger just SNABB överblick utan vidare klick.

Därför kommer jag inte att ta bort Senaste inlägg helt. Den får vara kvar, antingen i befintligt skick eller som en mousover-popup-grej nånstans. Men enklast är att bara ha kvar, kanske som enda grej i vänsterpalten så man kan stänga av själv också.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
jag är för på all punkter utom

krank said:
senaste inlägg försvinner antagligen. Om jag kan göra en snabblänk dit eller nån form av dropdown kommer jag att göra det.
- Senaste bild försvinner.
Senaste inlägg och bild Tycker jag kommer bli en förlust om det försvinner.
de är mitt sätt att slö följa vissa trådar.

och bilderna tycker jag är trevliga att se.
Håller med dig men för oss inkörda användare så borde vi göra som krank och gå över till bevakningslistor istället.

Senaste inlägg och bild är faktiskt rätt röriga och inte alltför vanliga på forum, men sure, de är användbara när man lärt sig/vant sig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vill hemskt gärna ha kvar senaste inlägg och senaste diskussion.
Jag vet att jag kommer åt motsvarande med bara ett musklick, men jag vill kunna se dem SAMTIDIGT som jag läser inlägg.

Sedan ett förslag:
Om du ska locka bort så många saker, är det inte lika bra att göra om designen från trespaltig till tvåspaltig?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Tänkte på en grej: Allmänna snacktrådar är snabbrörligare än rollspelsdiskussioner. Det är alright men det är synd att snacktrådarna tränger undan rollspelsinnehållet, som åtminstone jag kommer för att läsa. -Se alltså till att exponera sovlet mer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Känns som den grejen flest vill ha kvar. Jag tycker ju att bevakade forum fyller exakt samma funktion fast bättre eftersom man väljer forum själv, men jag kan köpa att det ger just SNABB överblick utan vidare klick.
Men det är inte senaste inlägg i sig som vi vill ha kvar.

Fixa så vi kan se bevakade forum samtidigt som man läser inlägg så är vi alla nöjda och glada. :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
rjonas said:
Tänkte på en grej: Allmänna snacktrådar är snabbrörligare än rollspelsdiskussioner. Det är alright men det är synd att snacktrådarna tränger undan rollspelsinnehållet, som åtminstone jag kommer för att läsa. -Se alltså till att exponera sovlet mer.
Detdär är ju ett utmärkt exempel på varför bevakade forum är ett bra alternativ/komplement till listor med nya inlägg och ämnen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
unfair said:
Du kan alltid om du kan/orkar göra så att man i sina inställningar kan ställa in att man vill ha antingen den gamla designen eller så att man i alla fall kan kryssa i att man vill ha lite fler rutor med info. Typ Senaste bild, jag tror i alla fall att du dödar galleri forumet om du tar bort den rakt av, men jag förstår det bra med rensningen.

Jag röstar på att göra så att man kan få mer information (kanske inte lika mycket som nu men ändå) från den direkta forum interfacen men att det inte är standard med så här mycket information över allt.
Grejen är att forumsystemet inte har stöd för så mycket såna inställningar, så isåfall skulle jag behöva gå in och grotta betydligt mer i köttet på siten, och bygga helt nya funktioner. Gardener kanske skulle kunna, men med tanke på att det kommer ett nytt system med nytt kött ganska snart - om jag fattat rätt - så känns det inte så värt. rena "temaändringar" är enklare - vad som ska visas, och så.

Själv tror jag inte att brist på Senaste bild kommer att döda galleriforumet, även om jag kanske tycker det för att jag bevakar galleriforumet och inte visar spalterna, och därmed tenderar att bortse från dess effekt.

Om vi märker en markant nergång på galleriforumsaktiviteten kan vi snacka igen, deal?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
anth said:
Sedan ett förslag:
Om du ska locka bort så många saker, är det inte lika bra att göra om designen från trespaltig till tvåspaltig?
Just nu skissar jag på att antingen ha två spakter (forum och småprat/senaste inläg) eller tre (senaste inlägg/forum/småprat). Jag har inte bestämt mig än; båda alternativen har sina meriter.
 
Top