Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag plussar en på den! Det är lite min kontakt med forumet.

Jag uppskattar "senaste inlägg" eftersom det är in my face utan att jag behöver klicka och fippla. Jag ser vad som händer i forumet nu.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Känns som den grejen flest vill ha kvar. Jag tycker ju att bevakade forum fyller exakt samma funktion fast bättre eftersom man väljer forum själv, men jag kan köpa att det ger just SNABB överblick utan vidare klick.
Själv använder jag Google Reader istället för Bevakade forum för att se vad som postats i de forum jag vill. Ändå använder jag Senaste Inlägg mycket ofta som ett komplement. Google Reader hjälper mig att följa de saker jag vill följa och Senaste Inlägg får mig att vilja dyka ned i saker som jag normalt inte följer. Man kan använda både och då de inte fyller samma behov.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Dr. Frankenstein said:
- Senaste inlägg försvinner antagligen. Om jag kan göra en snabblänk dit eller nån form av dropdown kommer jag att göra det.

Jag gillar den här då man kan snabbt få en överblick av vad som har skrivits på senaste då man annars bara ser det sista inlägget i ett forum.
OBS: Subjektiva åsikter:

Känns som att det vore bättre med en (kort) lista över senaste inlägg i ett forum i så fall i samband med mouse-over, tycker jag nästan.

Personligen använder jag senaste inlägg alldeles för mycket - känner att den är kontraproduktiv, eftersom jag inte kollar mina intresseområden utan bara senaste inlägg. Om jag är normen här (vet man aldrig. :gremwink: ) så skulle borttagande av senaste inlägg potentiellt öka aktiviteten för de forum folk besöker spontant.

Å andra sidan blir det potentiellt färre heta trådar - fast det kan vara både bra och dåligt. Drar mig till minnes ett par som inte varit sådär jättebra på sistone.

Så, förutom senaste bild kanske (besöker nästan aldrig bild-forumet) så tycker jag "senaste"-sidan nästan kan plockas bort och ersättas av förenklad "bevaka diskussion"-knapp.

Vad gäller det andra... Det mesta som vi har tittar jag aldrig på ens. Hellre hade jag haft påminnelser om "WRNU-kompisar"s födelsedagar i mejlen t ex.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Sunt förnuft said:
Bevara gärna senaste inlägg. Det är en funktion som ger en enkel övergripande bild över vad som händer.
Känns som den grejen flest vill ha kvar. Jag tycker ju att bevakade forum fyller exakt samma funktion fast bättre eftersom man väljer forum själv, men jag kan köpa att det ger just SNABB överblick utan vidare klick.

Därför kommer jag inte att ta bort Senaste inlägg helt. Den får vara kvar, antingen i befintligt skick eller som en mousover-popup-grej nånstans. Men enklast är att bara ha kvar, kanske som enda grej i vänsterpalten så man kan stänga av själv också.
Jag fattar inte det här med bevaka. Är inte det en sån där skitfunktion som fyller inkorgen på ens epost?

Är det där bevakade forum enkelt att fixa för mig som användare och om det syns ungefär lika tydligt som "senaste inlägg" då får du ta bort den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Sunt förnuft said:
Jag fattar inte det här med bevaka. Är inte det en sån där skitfunktion som fyller inkorgen på ens epost?

Är det där bevakade forum enkelt att fixa för mig som användare och om det syns ungefär lika tydligt som "senaste inlägg" då får du ta bort den.
Man går till ett forum man gillar (t.ex Rollspelsmakande). Man går till "Forumval" och "Bevaka forum" (om jag kan ska jag göra en tydligare knapp).

Sedan när man vill se alla nya inlägg i de forum man bevakar, så går man till Mina saker->Bevakningslistor (snart: knappen Bevakningslistor).

Och där ser man en lista ned alla nya inlägg i forumen man bevakar. Ser ungefär ut som listan i "Senaste inlägg" fast man bestämmer själv vilka forum som ska lägga inlägg där. Och att man måste klicka två gånger (snart: en gång) för att komma dit.

Inga mail skickas om du inte säger att du vill ha dem.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Sunt förnuft said:
Jag fattar inte det här med bevaka. Är inte det en sån där skitfunktion som fyller inkorgen på ens epost?

Är det där bevakade forum enkelt att fixa för mig som användare och om det syns ungefär lika tydligt som "senaste inlägg" då får du ta bort den.
Om du inte svarar ja på »Vill du att allt som läggs till dina bevakningslistor ska skickas till dig med e-post?« så, nej.

Bevakade forum, trådar och användare ryms under Mina saker -> bevakningslistor. Krank planerar att strömlinjeforma detta, så du slipper klicka på Mina saker.

Ni börjar/slutar bevaka ett forum via Forumval bredvid Ny diskussion på forumet. För er som undrade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
Jag använder bevakningslistor men samtidigt ögnar jag ofta igenom senaste inlägg för att se vad som skrivs överlag. Det kan mycket väl hända att det dyker upp intressanta inlägg i forum jag inte bevakar. Att endast använda sig av bevakningslistorna skapar en filterbubbla, och jag gillar inte filterbubblor. Detta är mitt argument för att behålla senaste inlägg-listan. Om man gör den till en mouseovergrej kommer folk inte att hovra över den och filterbubblan dyker upp ändå.

Jag skulle också gärna se ett bättre användande av bevakade trådar. När ett nytt inlägg dyker upp i en tråd jag bevakar vill jag se det klart och tydligt, ungefär som med PM. Jag vill inte behöva klicka in på en speciell sida för det.

Mitt user case är kontaktforumet. Jag har ingen lust att bevaka det och få upp en massa trådar om spelträffar som inte rör mig. Om det finns folk som bevakar det forumet är de säkert trötta på att min "Indielir i Örebro"-tråd dyker upp och stör hela tiden. Med ett par grupper till som använder forumet för att planera spel skulle det bli ogörbart att bevaka det. Samtidigt vill jag veta vilka trådar det dyker upp i det forumet. Om någon skriver en tråd som heter "Söker spelgrupp i Örebro" så vill jag se det. Och om någon skriver i min "Indielir i Örebro"-tråd vill jag också se det.

Är dessa argument tillräckliga?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Lade till ett par till utseendeförändringar; knappar och utrymme.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Genesis said:
Är dessa argument tillräckliga?
Absolut.

I det första fallet: Jag har redan beslutat att ha kvar Senaste inlägg, i mer eller mindre oförändrat skick. Den punkten är överkryssad i menyn.

I det andra fallet: Jag förstår precis hur du menar. Jag vill också ha den funktionen. Och hade jag kompetensen att bygga den åt oss så hade jag gjort det.

Det ligger i samma hög som "Ett PM-system där man kan söka efter saker och lägga inlägg i mappar och lägga till folk i efterhand". Dvs saker som är skitbra idéer men som jag för tillfället kanske har mandat, men inte kompetens, att fixa.

Sorry.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Varför planerare ni inte i PM? Jag bevakar nämligen Evangemang & Kontakt. Det är ju kul att följa bildandet av spelgrupper.

Nå, själv tog jag bort högerspalten och övergick till bevakade forum för rätt många månader sedan. När jag har tid över efter att ha kollat det jag bevakar så slösurfar jag forumen på vanligt, klassiskt sätt för att bredda mina vyer och hitta knasiga Eon-trådar. Funkar rätt bra.

Men, det är mitt gebit. Jag skulle uppskatta om ni prövade, men jag kan såklart inte påtvinga er mina åsikter.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
krank said:
Grejen är att forumsystemet inte har stöd för så mycket såna inställningar, så isåfall skulle jag behöva gå in och grotta betydligt mer i köttet på siten, och bygga helt nya funktioner. Gardener kanske skulle kunna, men med tanke på att det kommer ett nytt system med nytt kött ganska snart - om jag fattat rätt - så känns det inte så värt. rena "temaändringar" är enklare - vad som ska visas, och så.
Det där har väl varit på gång så länge jag varit här, å andra sidan.

Übereil, som inte längre minns hur det var när han inte hängde på wrnu
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Jag har funderat på ett par saker, angående layout. Det behövs en REJÄL rensning i layouten. Jag menar, jag var tveksam till att registrera och rejält förvirrad de första veckorna eller så.

Såå, till förslagen:
krank said:
- Senaste artiklar försvinner.
- Senaste inlägg försvinner antagligen. Om jag kan göra en snabblänk dit eller nån form av dropdown kommer jag att göra det.
Personligen tycker jag att just dessa två är behändiga att ha. Man kan argumentera att dessa lätt kan ersättas av Diskussionslistor, men jag tycker om att kunna surfa in på en tråd som jag aldrig sett förut på ett forum jag aldrig är bara för att den låter intressant.
Därför föreslår jag att man gör en panel likt den här:

Källa: http://www.lf-empire.de/forum/index.php (Man ser tyvärr inte panelen om man inte loggar in)
Den visar de nyaste inläggen och trådarna på ett icke-rörigt sätt. Dessutom uppdateras den live, men det är inte så värst nödvändigt egentligen.

krank said:
- Senaste bild försvinner.
- Inloggade användare försvinner (går att kolla ändå)
[...]
- Forumstatistik försvinner.
Än en gång ska jag ge exempel från ett annat forum, den här gången härifrån. Här ser vi både en lösning man kan sno för Senaste Bild till höger i form av en liten sexig ruta för nyaste filmer. Kanske kan man sno därifrån.
Om man kollar längst ner på samma sida hittar man en liten list innehållande lite lätt statistik, födelsedagar och annat trevligt. Detta än en gång utan så stor rörighetspotential. Dessutom, om vi återvänder till det tidigare forumet vi besökte så ser vi att även där kan man klämma in Inloggade användare i listen längst ner utan att det känns rörigt.

Annars anser jag att forumet behöver en ny färgpalett. Jag kan inte sätta fingret på VAD som gör det, men något gör att forumet känns lite som en förlegad färgpalett. Den är lättläst och så, men den är lite trist. Tyvärr kan jag inte ge några konkreta förslag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
Möller said:
Varför planerare ni inte i PM?
För att vi är en jättespridd grupp och ett gäng folk har sagt att de är intresserade av att dyka upp någon gång om de har tid och jag vill hålla tråden öppen för andra som vill dyka upp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Hans E Magnusson said:
Gör bara inget som inte går att ångra, härja på bara annars
Jag tänkte börja med grundliga efterforskningar och tar backup på det jag ändrar i.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Hm. Går det att lägga senaste inlägg i botten?

Känner lite att en sidebar är tillräckligt - två blir det extra plottrigt av. I vilket fall då. Så möjligen kan man samla allt i en sidebar, eller ha småprat på sidan och senaste inlägg i botten av sidan... Jag vet inte riktigt.

Men vad helst minskar mängden olika sorters texter som träffar en när man kommer vore till hjälp. Som jag känner det så lockades jag inte direkt hit av den vackra layouten/designen. :gremwink:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Gogogo! Låter helt awesome.

Jag tar ner en fräsch backup av templates också, för säkerhets skull. Har allting sparat i ett versionshanteringssystem.
 
Top