Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Gardener said:
Gogogo! Låter helt awesome.

Jag tar ner en fräsch backup av templates också, för säkerhets skull. Har allting sparat i ett versionshanteringssystem.
Lysande!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,493
Allt låter bra, förutom:

krank said:
- Inloggade användare försvinner (går att kolla ändå)
/.../
- In med en länk till inloggade användare-sidan
Inloggade användare är en typisk förstasidefunktion, inte minst då WRNU är mer av ett rollspelscommunity än ett rollspelsforum.

Dessutom: hur ska argumentet att "Den och den skymtade förbi i inloggadelistan, varför skriver de inget!? [konspiratorisk smilie]" fungera i varulvsspel om man måste öppna det här någon annanstans?

Lite mer allvarligt så är det ju också så att "Inloggade användare" gifter sig väldigt bra med småpraten. För mig är småprat+inloggade användare en viktig del av community-känslan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
Vimes said:
Lite mer allvarligt så är det ju också så att "Inloggade användare" gifter sig väldigt bra med småpraten. För mig är småprat+inloggade användare en viktig del av community-känslan.
Medhåll.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Genesis said:
Vimes said:
Lite mer allvarligt så är det ju också så att "Inloggade användare" gifter sig väldigt bra med småpraten. För mig är småprat+inloggade användare en viktig del av community-känslan.
Medhåll.
Ja, jag måste nog också, när jag läser det och tänker efter, säga detsamma. Man kollar nästan hela tiden vilka som är inloggade och vad som sker i Småpraten när man är här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
solvebring said:
Genesis said:
Vimes said:
Lite mer allvarligt så är det ju också så att "Inloggade användare" gifter sig väldigt bra med småpraten. För mig är småprat+inloggade användare en viktig del av community-känslan.
Medhåll.
Ja, jag måste nog också, när jag läser det och tänker efter, säga detsamma. Man kollar nästan hela tiden vilka som är inloggade och vad som sker i Småpraten när man är här.
Samma för mig. Annars är det som att bara öppna fönstret och ropa ut utan att ha någon aning om vem, om någon, som hör.

Edit: Men gå gärna bärsärk. Jag gillar förändringar och litar på dig.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Dr. Frankenstein said:
Hans E Magnusson said:
Genesis said:
Vimes said:
Lite mer allvarligt så är det ju också så att "Inloggade användare" gifter sig väldigt bra med småpraten. För mig är småprat+inloggade användare en viktig del av community-känslan.
Medhåll.
Oja åxå
Kan inte annat än hålla med.
Medhåll. Det första jag gör är att alltid att kolla "Inloggade användare"-boxen. Community är viktigt.

Övriga grejer? - Killsss it krank! killss it with acid!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Inledande saker avklarade. Lite uppstädning i listan:

INNEHÅLL/STRUKTUR

- Direktlänk till bevakningslistor
- Senaste artiklar försvinner.
- Senaste diskussioner försvinner.
- Senaste bild försvinner.
- Kalendern försvinner (gör att kolla ändå). Kanske får födelsedagar vara kvar. Kanske. Antagligen inte.
- Forumstatistik försvinner.
- Nyaste användarna försvinner.
- Bort med språkväljaren

UTSEENDE

- TEMPLATE/CSS: På forumlistan kommer rubrikerna för varje underforum att förstoras. Beskrivningen av underforumen flyttas till en popup man får genom att hovra med musen över namnet på underforumet. Jag kanske plockar undan Senaste inlägg också, eller kanske nån av de andra två.
- TEMPLATE:Lägga in Vän av Ordnings wrnu-logotyp, den där med tärningen, i headern. Jag tänker längst upp till vänster.
- CSS: lite mer rymd mellan element.
- CSS: göra knappar lite mer tydligt knappiga. Lite större, rundade hörn via CSS3 kanske, och se till så att de inte ser helt skit ut på gamla webbläsare som inte fixar border-radius.



Inloggade Användare får vara kvar tills vidare.
Forumstatistiken skulle jag vilja flytta till sidans fot, men vet inte hur.
Direklänk till bevakningslistor ska jag kolla upp hur man fixar.
Språkväljaren antar jag måste tas bort i själva "mallen" för sidan.
Samma sak med allt i Utseende.



EDIT: Språkväljaren borta, och har gjort inledande undersökningar för vad som kan göras i templates resp. css, och hur man faktiskt gör dem i praktiken.

EDIT 2: Fixat lite mer utrymme mellan saker. Säg till om det är för mycket för er upplösning eller nåt; det borde funka.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Verkar ju trevligt det här. Gilalr det som skett hittills, i alla fall från Eee:n där allting nu känns tydligt och bra. Hoppas allting blir fint i slutändan.

Nå, kommer färgscheman och något rent designmässigt att förändras förutom det med Dantes tärning?

Frövrigt vore det najs om namnet på knapparna i inläggen kunde kortas ned. "Svara på detta inlägg" och sådana saker känns som lite väl mycket text när det skulle räcka med "Besvara inlägg" eller bara "Svara".
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag tycker senaste diskussioner är en av de bästa funktionerna. Det är med hjälp av den man kan upptäcka nya spännande saker som det snackas om i forum man normalt inte skulle bevaka.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Spontana kommentarer:

* Det ser tomt ut, eller rent. Jag kommer vänja mig fort så: bra jobbat.

* Rutan med "Sida 3 av 3 ..." bör vara lika stor som rutan med "Svara på startinlägget". Den förstnämnda är för stor och överlag tycker jag det är lite väl luftigt (ovana är säkert en stor faktor).

* Chatten är alldeles för luftig. I storpraten får jag nu scrolla en massa för att se allting som tidigare gick in på en sida.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Feuflux said:
* Rutan med "Sida 3 av 3 ..." bör vara lika stor som rutan med "Svara på startinlägget". Den förstnämnda är för stor och överlag tycker jag det är lite väl luftigt (ovana är säkert en stor faktor).
Bättre nu?

Feuflux said:
* Chatten är alldeles för luftig. I storpraten får jag nu scrolla en massa för att se allting som tidigare gick in på en sida.
Fixat.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Håller med. Senaste diskussioner använder jag hela tiden och öppnar upp forumet. Tycker det är ett steg bakåt att ta bort det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag har kört fast i ett par av de här nu, och tänker ta en paus tills... nångång senare ikväll, kanske. Jag bedömer att det "funkar" just nu; inget akut som måste åtgärdas.

Kvar är alltså:
- Loggan. Problem: Måste hitta bilden på loggan, räkna ut hur jag laddar upp den till rätt ställe.
- Forumlistans länkar. Jag hittar inte hur forumet gör sina popups för trådarna, så jag kan inte kroka tag i den funktionen för att göra popups för beskrivningar. Och beskrivningar vill vi ha. Så antingen hittar Gardener ett färdigt javascript åt mig eller så får jag hitta på något eget.
- Direktlänk till bevakningslistor. Jag tänker nog lägga den högst upp, till höger om "Mina saker", men jag har inte hittat filen som bestämmer vad som ska vara i den menyn än.


Jag överväger, efter förslag, att lägga allt i vänsterspalten istället för högerpsalten. Det skulle ligga i linje med många andra hemsidor, så jag är inte negativt inställd.

Jag funderar också på att korta av knapparnas text. "Svara på detta inlägg" är tydligt, men... långt.

EDIT: Jag överväger också att testa att sätta fast bredd på hela forumet. Till typ 1000 pixlar eller nåt sånt; det fixar även de sämsta netbooks (utom EEE 700, men den har nästan ingen).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
NilsK said:
Håller med. Senaste diskussioner använder jag hela tiden och öppnar upp forumet. Tycker det är ett steg bakåt att ta bort det.
Aktiva diskussioner bör kunna fylla en liknande roll, liksom bevakningslistorna.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag förstår verkligen ambitionen att rensa upp och jag applåderar det, och kanske tycker de flesta att senaste diskussioner var onödig. I så fall, bort med den!

Jag tycker dock inte att aktiva diskussioner eller bevakningslistor fungerar lika bra som senaste diskussioner för att upp täcka nya saker.

Poängen med senaste diskussioner är att det bara är en rad för varje ny diskussion, vilket innebär att man på en sekund kan se vilka nya ämnen som tagits upp sedan man kollade sist. Ingen av de andra alternativen ger detta.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,288
Location
Örebro
Kanske ta borrt Aktiva diskussioner istället, och spara Senaste diskussioner (kombinerat med bevakningslistor). Best of both worlds?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Kanske ta borrt Aktiva diskussioner istället, och spara Senaste diskussioner (kombinerat med bevakningslistor). Best of both worlds?
Aktiva diskussioner tar inte upp utrymme på samma sätt.
 
Top