Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Placeringen av "senaste inlägg" är suboptimal.

Den ska visa det senaste som händer, och bör vara det första man som användare kan vila blicken på.

Ergo, den ska ligga upp till vänster på sidan. För det är där ögonen landar när de ska skanna av en sidas innehåll. Sedan skannar man snett ner åt höger.

Men en "senaste nånting"-funktion ska inte ligga begravd längst ner till höger, som alltså intuitivt är det sista stället man skannar av när man läser en sida.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
krank said:
Jag tar gärna emot förslag, kritik och argument. men när argumenten är "jag sticker annars" så blir jag lite kinkig.
Jag lovar att INTE sticka, oavsett vad du ändrar, och även om du ändrar till nått jag inte gillar.

/M
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Magnus Seter said:
Jag lovar att INTE sticka, oavsett vad du ändrar, och även om du ändrar till nått jag inte gillar.
Samma här. Jag vet inte varför mitt svar uppfattades på det viset. Allt jag skrev var att jag sannolikt skulle missa en del trådstarter med den nuvarande designen (och då är det logiskt med färre inlägg från min sida). Jag har fått förslag på alternativ, men de passar inte riktigt mig. Jag får köra old school och klara mig med det helt enkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Tyr said:
Samma här. Jag vet inte varför mitt svar uppfattades på det viset. Allt jag skrev var att jag sannolikt skulle missa en del trådstarter med den nuvarande designen (och då är det logiskt med färre inlägg från min sida). Jag har fått förslag på alternativ, men de passar inte riktigt mig. Jag får köra old school och klara mig med det helt enkelt.
Nu när jag läser ditt inlägg igen vet jag inte riktigt varför jag uppfattade det på det viset heller... Förlåt. Jag tolkade snett.

//Krank, som generellt gärna kompromissar, och har här gjort det genom att t.ex låta både Inloggade användare och Senaste inlägg vara kvar...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Magnus Seter said:
Placeringen av "senaste inlägg" är suboptimal.

Den ska visa det senaste som händer, och bör vara det första man som användare kan vila blicken på.

Ergo, den ska ligga upp till vänster på sidan. För det är där ögonen landar när de ska skanna av en sidas innehåll. Sedan skannar man snett ner åt höger.

Men en "senaste nånting"-funktion ska inte ligga begravd längst ner till höger, som alltså intuitivt är det sista stället man skannar av när man läser en sida.

/M
Jag håller inte med. Det första som möter en på forumet rollspel.nu bör vara forum. Det är det viktigaste, särskilt om du som nykommen ska försöka få ett grepp om vad sidan handlar om.

»Senaste inlägg«-rutan är, tydligen, ett trevligt verktyg som man kan lära sig använda efterhand.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
En viktig poäng har tagits upp som jag inte hade tänkt på och som jag tycker bör diskuteras: folk som inte reggat sig (och folk som slöläser på typ jobbdatorn och inte loggat in) har inte tillgång till bevakningslistorna. Om vi bygger forumsnavigeringen på detta, kommer vi inte att göra det svårare just för de vi ville hjälpa (nykomlingar)?

Det kanske räcker med senaste inlägg för att det skall vara enkelt att navigera, vad vet jag. Men vi kan inte utgå ifrån att man navigerar med hjälp av funktioner som inte finns om man inte är inloggad.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nu kanske folk tycker jag tar upp oväsentligheter, fast jag vill ge som förlag att man efter tid, då färger bestämts och mer saker tagit form, att man går in för att optimera användarnamnsfärgerna för de bakgrundsfärger som forumet har - så att de inte är för bleka, ljusa och skinande. Att allting är lättläst borde trots allt vara av hög prioritet. Som det är nu uppfattar i alla fall jag - från min stationära dator i skrivande stund - alla typer av moderatorfärger som lite för ljusa... Och sedan vore det kul om färgkulörerna hade lite stil också.

Ett öppet förslag bara, och ingenting annat. Tack!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
solvebring said:
Nu kanske folk tycker jag tar upp oväsentligheter, fast jag vill ge som förlag att man efter tid, då färger bestämts och mer saker tagit form, att man går in för att optimera användarnamnsfärgerna för de bakgrundsfärger som forumet har - så att de inte är för bleka, ljusa och skinande. Att allting är lättläst borde trots allt vara av hög prioritet. Som det är nu uppfattar i alla fall jag - från min stationära dator i skrivande stund - alla typer av moderatorfärger som lite för ljusa... Och sedan vore det kul om färgkulörerna hade lite stil också.

Ett öppet förslag bara, och ingenting annat. Tack!
Jag håller med. Färgfrågor håller jag mig dock ifrån...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag har finjusterat lite nu, och blev rätt nöjd med resultatet. Jag vill fortfarande få in Vän av ordnings logotyp, vilket jag borde kunna göra imorgon eller nåt. Och mouseover-popup-grejen för forumtitlar får vänta lite.

Jag har också flyttat runt i ordningen bland forumen (baktanke: Viktigast är rollspel, sen promotion etc, sist annat).
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Genesis said:
En viktig poäng har tagits upp som jag inte hade tänkt på och som jag tycker bör diskuteras: folk som inte reggat sig (och folk som slöläser på typ jobbdatorn och inte loggat in) har inte tillgång till bevakningslistorna. Om vi bygger forumsnavigeringen på detta, kommer vi inte att göra det svårare just för de vi ville hjälpa (nykomlingar)?
Jag ser en försämring i läsbarhet om jag inte är inloggad IOM att de nyaste trådarna inte längre syns. Jag loggar nästan aldrig in på wrnu och kommer därför heller inte att se vad som är nytt, utöver senaste inlägg.

Läsbarheten för en person som inte är inloggad (men som har forumvana) är alltså redan kraftigt försämrad. Nog för att det är mindre plottrigt, men det är också mindre information på sidan.

Bevakning av trådar är ngt jag näst intill aldrig använder, och förmodligen inte kommer att börja använda heller eftersom jag inte loggar in. Sökfunktionen är heller inte tillgänglig om jag inte är inloggad. Det betyder att nykomlingar och lurkers som jag bara lär se en opak vägg av inlägg, utan något bra ställe att börja leta på.

Mitt förslag är att göra en lista med information som en nykomling lätt skall kunna utläsa av forumet (utan att vara inloggad, mind you. Jag antar att det är för att locka medlemmar som det här görs?) och sedan anpassa layouten efter det, inte efter tycke och smak (sorry Krank, men jag uppfattar inte att formgivningen är helt genomtänkt som den ser ut nu).

I korthet:
Vad skall en nykomling se utan att vara inloggad?
Vilka funktioner skall vara tillgängliga utan att vara inloggad?
Vilken information om forumet är viktig när man kommer som förstagångsbesökare?
Vad är särskilt viktigt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Tsianphiel said:
Jag ser en försämring i läsbarhet om jag inte är inloggad IOM att de nyaste trådarna inte längre syns. Jag loggar nästan aldrig in på wrnu och kommer därför heller inte att se vad som är nytt, utöver senaste inlägg.
Tja, jag utgick - felaktigt kanske - från att inloggning var något man accepterade när man skulle delta fullt ut på ett forum. Men det kanske var snett tänkt.

Tsianphiel said:
Läsbarheten för en person som inte är inloggad (men som har forumvana) är alltså redan kraftigt försämrad. Nog för att det är mindre plottrigt, men det är också mindre information på sidan.
Det hör ihop; det är svårt att ha lika mycket information som vi hade tidigare utan att det blir plottrigt. Läsbarheten handlar, tycker jag, inte bara om vad som finns tillgängligt - om allt finns tillgängligt samtidigt känner jag att risken blir större för information overload, vilket inte heller blir så läsbart.

Sedan vet jag inte om jag betraktar förlusten av "Senaste diskussioner" som "kraftigt försämrad" för den som är inloggad. Kanske för den som är inloggad och är väldigt, väldigt van vid att använda funktionen. Det är inte så att den automatiskt är "central" bara för att den finns och erbjuder information. Jag förstår att du och ett par andra använt er mycket av den, men det finns inget som säger att den varit använd eller uppskattad eller nödvändig för en majoritet, och jag ser heller inte riktigt varför den skulle vara absolut nödvändiga för nyblivna användare.


Tsianphiel said:
Bevakning av trådar är ngt jag näst intill aldrig använder, och förmodligen inte kommer att börja använda heller eftersom jag inte loggar in. Sökfunktionen är heller inte tillgänglig om jag inte är inloggad. Det betyder att nykomlingar och lurkers som jag bara lär se en opak vägg av inlägg, utan något bra ställe att börja leta på.
Frågan är om "icke inloggade" är en lämplig målgrupp. Är man intresserad av det siten har att erbjuda förutsätter nog jag nånstans att man registrerar sig och loggar in. Fast det kanske är konstigt tänkt.


Tsianphiel said:
Mitt förslag är att göra en lista med information som en nykomling lätt skall kunna utläsa av forumet (utan att vara inloggad, mind you. Jag antar att det är för att locka medlemmar som det här görs?)och sedan anpassa layouten efter det, inte efter tycke och smak (sorry Krank, men jag uppfattar inte att formgivningen är helt genomtänkt som den ser ut nu).
Jag tycker att det är ett bra förslag att göra en sådan lista, även om ju jag tycker att jag hade en tanke med den layout jag skapade - men jag tänkte såhär:

1) En helt ny människa trillar in. Den ser ett forum som ser ut att vara lätt att använda, och innehålla intressanta saker.

2) Personen registrerar sig, loggar in och börjar utforska forumet. Det går lätt och smidigt att hitta saker, de val som finns är förhållandevis tydliga - det är helt enkelt lätt att se vad som är vad och vart man ska klicka.

3) Personen, vår nye medlem, bekantar sig närmare med forumets olika finesser och lär sig t.ex bevakningslistor och annat.

Sedan kanske det var felaktigt tänkt, men jag tänkte i varje fall. Och jag utgick från att man loggade in sig på sidor man var intresserad av att besöka och utnyttja fullt ut.


Tsianphiel said:
I korthet:
Vad skall en nykomling se utan att vara inloggad?
Jag tycker: Såpass mycket att nykomlingen lockas att registrera sig och logga in och börja delta.


Tsianphiel said:
Vilka funktioner skall vara tillgängliga utan att vara inloggad?
Jag tycker: inte fler än att sidan går att överblicka enkelt. Bare necessities; det som krävs för att en nybörjare ska kunna se att det är ett ställe man vill bli medlem på. Så typ:

- Se vilka forum som finns.
- Kunna utforska forumen genom att klicka in och kolla trådar och inlägg.
- Något enkelt sätt att se att forumet är ganska aktivt.
- Om det absolut är nödvändigt; något sätt att se den nuvarande aktiviteten.

Tsianphiel said:
Vilken information om forumet är viktig när man kommer som förstagångsbesökare?
Vad forumet handlar om, att vi är öppna och trevliga och välkomna, hur man reggar sig och loggar in.




Tycker jag. Men så är jag av den kanske aparta åsikten att inloggning bör betraktas som normaltillståndet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Jag börjar fundera en smula... Det är nog mycket den där jäkla tomten i mig som vill vara alla till lags, den där lilla mesen som inte törs ha några åsikter... Men:

Kan man tänka sig en förkortad senaste inlägg och diskussioner? Säg, 3-4 styckna vardera? Så tar de inte så mycket mer utrymme än 10 Senaste inlägg. Utan att det blir superduperplottret från avgrunden.

Om någon vill ha tillbaks artiklar och diskussioner - kom gärna med konstruktiva förslag på hur jag lyser det layoutmässigt utan att sidan blir plottrig och oöverskådlig (vilket den, anser jag, var innan jag började rensa).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Krank: jag tycker du ska göra som du själv tycker blir bra. När du känner att du har gjort en fungerande helhet kan vi börja diskutera detaljpetitesser.

Go Krank Go!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
För övrigt: Aktiva diskussioner (i menyn) är tillgängligt även för icke inloggade. Där kan du se de senaste diskussionerna; eller iaf de som varit aktiva den senaste tiden.

Kanske inte exakt samma sak, men i samma riktning. Om det t.ex kunde skapas ett menyalternativ som visade de senaste diskussionerna, skulle det räcka? Eller måste det vara en panel?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag skulle kunna tänka mig en sorts förstasida som visar senaste diskussioner och senaste inlägg i två kolumner.

Men förhandsvisning om man hovrar med muspekaren över inlägget.

Eller nåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Vän av ordning said:
Jag skulle kunna tänka mig en sorts förstasida som visar senaste diskussioner och senaste inlägg i två kolumner.

Men förhandsvisning om man hovrar med muspekaren över inlägget.

Eller nåt.
Menar du istället för forumlistan eller som två små "block" som tillsammans ligger ungefär där välkomstrutan låg, ovanför forumlistan?

Jag skulle gilla nåtslags "Översikt"-sida med alla möjliga såna där "senaste"-block. Den kunde gott vara tillgänglig för alla, men ligga något musklick bort från det man ser när man först kommer till forumet. En sådan får jag dock fråga Gardener om hur och om man kan fixa.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
En egen sida. Som är default för den som inte är inloggad.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
krank said:
Kan man tänka sig en förkortad senaste inlägg och diskussioner? Säg, 3-4 styckna vardera? Så tar de inte så mycket mer utrymme än 10 Senaste inlägg. Utan att det blir superduperplottret från avgrunden.
Det skulle funka. Om det går att få en sån dära liten blå pil i högra hörnet (som finns i forumsdelarna) på rutorna i högerkolumnen skulle man kunna stänga de rutor man inte använder. Och då blir det mindre plottrigt.

I övrigt tycker jag det har blivit mycket bättre än tidigare.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag måste först säga att det börjar se snyggare ut, helt klart :)

Nu till senaste...

Kort lista på senaste diskussioner skulle kunna vara ok för mig, 5 istället för 10 kan räcka.

Att kunna få upp senaste diskussioner (inte aktiva diskussioner) med ett klick i menyn där uppe skulle också kunna vara ok för mig.

Slutligen så undrar jag...
Man kan ju tex stänga av hela högerkolumnen.
Skulle man kunna sätta på och stänga av "senaste xxx" i inställningar (antingen längst ner till höger eller i en egen spalt till vänster)? Då kunde de vara av som default så de inte stör förstagångsbesökare, men det är klart, då måste man kanske logga in för att se dem, men det gör jag alltid ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Vän av ordning said:
En egen sida. Som är default för den som inte är inloggad.
Hm...

Alltså, rätta mig gärna om jag har fel, men när man besöker ett forum, förväntar man sig inte att se något... forumlikt då? Min högst personliga erfarenhet (mest phpBB-forum och liknande system) är att det man förväntar sig när man besöker ett forum är en lista med underforum, ungefär så som vi har nu. Jag funderar på om det inte skulle uppfattas som lite rörigt om förstasidan inte "känns" som ett forum.

Men som sagt, en egen sida är jag med på och tycker är en bra idé, om jag bara lär mig hur man gör rent tekniskt.
 
Top