Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Egen sida för översikt över senaste xxx vore ok.

Blå pilar som kan förminska rutor verkar också vara en bra lösning.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Nu tja öh vad jag skulle säga är, är det forumet man kommer in på som nykomling? det är väl rollspel.nu tänker jag, det är väl där krutet borde läggas hur det ser ut för nytt folk,och gammalt.

Annars fint bara, du har bara glömt lägga in Old-school forumet
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Hans E Magnusson said:
Nu tja öh vad jag skulle säga är, är det forumet man kommer in på som nykomling? det är väl rollspel.nu tänker jag, det är väl där krutet borde läggas hur det ser ut för nytt folk,och gammalt.
Bra tanke. Om jag orkade så skulle jag börja pilla däe också; där har vi också en massa onödiga skitrutor och sånt som drar uppmärksamhet...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Nu kanske folk tycker jag tar upp oväsentligheter, fast jag vill ge som förlag att man efter tid, då färger bestämts och mer saker tagit form, att man går in för att optimera användarnamnsfärgerna för de bakgrundsfärger som forumet har - så att de inte är för bleka, ljusa och skinande. Att allting är lättläst borde trots allt vara av hög prioritet. Som det är nu uppfattar i alla fall jag - från min stationära dator i skrivande stund - alla typer av moderatorfärger som lite för ljusa... Och sedan vore det kul om färgkulörerna hade lite stil också.

Ett öppet förslag bara, och ingenting annat. Tack!
Jag håller med. Färgfrågor håller jag mig dock ifrån...
Något som månne Gardener eller Vän av ordning kanske skulle kunna titta på?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
Jag börjar fundera en smula... Det är nog mycket den där jäkla tomten i mig som vill vara alla till lags, den där lilla mesen som inte törs ha några åsikter... Men:

Kan man tänka sig en förkortad senaste inlägg och diskussioner? Säg, 3-4 styckna vardera? Så tar de inte så mycket mer utrymme än 10 Senaste inlägg. Utan att det blir superduperplottret från avgrunden.

Om någon vill ha tillbaks artiklar och diskussioner - kom gärna med konstruktiva förslag på hur jag lyser det layoutmässigt utan att sidan blir plottrig och oöverskådlig (vilket den, anser jag, var innan jag började rensa).
Som nämnts på andra ställen så skulle jag föredra att ha paneler som man kan maximera/minimera beroende på om man vill ha dem eller inte. På så sätt blir alla glada. Ett alternativ vore någon form av Spry panel, med Senaste Inlägg på ena fliken och Senaste Diskussioner på den andra. På så sätt sätt får du bägge panelerna och de tar upp samma utrymme som en. Jag vill helst ha paneler istället för en egen sida för det, eftersom jag då har all info jag behöver på förstasidan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Tyr said:
Som nämnts på andra ställen så skulle jag föredra att ha paneler som man kan maximera/minimera beroende på om man vill ha dem eller inte. På så sätt blir alla glada. Ett alternativ vore någon form av Spry panel, med Senaste Inlägg på ena fliken och Senaste Diskussioner på den andra. På så sätt sätt får du bägge panelerna och de tar upp samma utrymme som en. Jag vill helst ha paneler istället för en egen sida för det, eftersom jag då har all info jag behöver på förstasidan.
Tyvärr är typ alla de här lösningarna strikt taget Gardeners område; jag har exakt noll erfarenhet av att bygga nya strukturer av det slaget.

Vad gäller paneler man kan visa/dölja så ska de ju gå, men isf vill nog jag att det ska vara default att de är dolda. Har för mig att gardener hackade ihop nånting som använde cookies för att komma ihåg vad man dolt och inte...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
krank said:
Frågan är om "icke inloggade" är en lämplig målgrupp. Är man intresserad av det siten har att erbjuda förutsätter nog jag nånstans att man registrerar sig och loggar in. Fast det kanske är konstigt tänkt.
Jag vet att jag tenderar att läsa på forum i många månader innan jag reggar mig. Jag registrerar mig endast om jag har tänkt skriva något; knappast bara för att lurka. Och jag tror att för många internetanvändare är tröskeln för att regga sig någonstans ganska hög. Jag måste först till exempel skaffa mig tillräckligt förtroende för sidan för att ge min epostadress (jag vill ju inte ha skräppost). Dessutom behöver jag fixa ett användarnamn och ett lösenord som jag måste komma ihåg. Så jag vill veta att det är ett bra och trevligt forum som diskuterar saker jag är intresserad av på ett sätt som jag skulle kunna tänka mig att delta i. Och dessutom måste jag ha något att kunna bidra med själv. Att övertyga mig om allt det där tar många timmars läsande på forumet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag gillar't.

Finns kanske saker att ta upp vartefter, när nyheten satt sig osv. (Ser bl.a. några hör som inte är rundade m.m.) Och som några nämnt kanske en del färger bör justeras för att harmonisera bättre. Men det är detaljer.

Men all den fria ytan känns mycket bra och mycket stiligare.

Bra jobbat krank!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Och en sak till: Kan vi ändra texten uppe till höger där det står "Välkommen Genesis" till att stå "Välkommen, Genesis"? Jag får spatt varje gång jag tittar däruppe.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Sapient said:
(Ser bl.a. några hör som inte är rundade m.m.)
Observera att det är medvetet - det är genomgående uppe-vänster som är rundat och nere-höger. Och det är uppe-höger och nere-vänster som inte är rundade.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Genesis said:
Och en sak till: Kan vi ändra texten uppe till höger där det står "Välkommen Genesis" till att stå "Välkommen, Genesis"? Jag får spatt varje gång jag tittar däruppe.
Done.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
krank said:
Jag har hittills inte talat med någon som tyckt att wrnu kändes lättillgängligt och överskådligt när de kom hit. Första intrycket av forumet blir som mina elever idag uttryckte det - "hur rörigt som helst". Man "vet ju inte alls vart man ska kolla".
Go for it, Krank. Döda, slakta!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Visst finns det inga möjligheter att lägga grejerna i högerspalten liksom flytande, så att de följer med när man läser i en tråd och scrollar nedåt?
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Först, stor eloge till krank som orkar ta tag i en sån här sak och göra något positivt för forumet.

Men förändringarna i övrigt....
* Bra att "Senaste inlägg" blev kvar!

* Jag saknar "Senaste diskussion". Ärligt talat, med tanke på hur mycket som tagits bort, kan inte den få vara kvar? Med endast tre "rutor" kvar (Småprat, Inloggade användare, Senaste inlägg) borde det gå att hantera en fjärde ruta med innehåll. Sett utifrån mina egna (högst egoistiska) behov tycker jag det är en stor förlust att tappa "Senaste diskussion". Jag är inne varje dag, ofta flera gånger. Då är det en stor hjälp att snabbt för en översikt i vad som hänt de senaste timmarna/senaste dygnet. Faktum är att jag aldrig i princip aldrig går in på ett enskilt forum för att se vad som skrivits. Jag använder uteslutande "Senaste diskussion" och "Senaste inlägg".

* Det kanske var nödvändigt att alla andra rutor skulle försvinna. Men för mig låg det plottriga aldrig i rutorna i marginalen, snarare i den långa forumlistan. Jag tror att vi kan förväntas oss ett drastiskt sjunkande deltagande i Artiklar, Bildforum och det andra som har försvunnit för översikten. Är det värt upprensningen av forum-vyn? Jag undrar det.

* Personligen har jag aldrig förstått vitsen med Bevakningslistor och varför det skulle vara så praktiskt. Men oavsett vad jag tycker, är det något som en ny forumit snabbt skulle ta till sig? Jag tror inte det. Wrnu är det enda forum jag sett som använder det verktyget. Utan att någon tipsar om det, har jag svårt att tro att en ny forumit spontant skulle säga "Undra vad den där länken Bevakningslistor är för något? Det måste jag undersöka närmare." Jag tror att den ny forumit snabbare kommer över den ev. plottriga layouten innan den börjar använda bevakningslistor.

* Bara min åsikt, men jag tycker att färgen på bårderna längst ut till vänster och höger borde vara vit och inte grå. Den gråa färgen ger för mig intrycket att något borde vara där, men har försvunnit. Det är som att någonting fattas. Med en neutral vit färg (som är vanligt i många blogglayouter, tidningssidor m.m) samt att man använder samma bakgrundsfärg som i trådarna, skulle jag slippa få intrycket av att det är en yta som väntar på att fyllas med innehåll. En vit färg skulle inte ge de signalerna. Det skulle bara se ut som bakgrundsfärg. Tycker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Patrick Bateman said:
* Jag saknar "Senaste diskussion". Ärligt talat, med tanke på hur mycket som tagits bort, kan inte den få vara kvar? Med endast tre "rutor" kvar (Småprat, Inloggade användare, Senaste inlägg) borde det gå att hantera en fjärde ruta med innehåll. Sett utifrån mina egna (högst egoistiska) behov tycker jag det är en stor förlust att tappa "Senaste diskussion". Jag är inne varje dag, ofta flera gånger. Då är det en stor hjälp att snabbt för en översikt i vad som hänt de senaste timmarna/senaste dygnet. Faktum är att jag aldrig i princip aldrig går in på ett enskilt forum för att se vad som skrivits. Jag använder uteslutande "Senaste diskussion" och "Senaste inlägg".
Jag går heller aldrig in i specifika forum, men däremot kanske "Aktiva diskussioner" kan vara något?


Patrick Bateman said:
* Det kanske var nödvändigt att alla andra rutor skulle försvinna. Men för mig låg det plottriga aldrig i rutorna i marginalen, snarare i den långa forumlistan. Jag tror att vi kan förväntas oss ett drastiskt sjunkande deltagande i Artiklar, Bildforum och det andra som har försvunnit för översikten. Är det värt upprensningen av forum-vyn? Jag undrar det.
Jag tror att väldigt många ändå inte såg de där sakerna, eftersom det helt enkelt var för mycket info för att man skulle kunna ta in allt.


Patrick Bateman said:
* Personligen har jag aldrig förstått vitsen med Bevakningslistor och varför det skulle vara så praktiskt. Men oavsett vad jag tycker, är det något som en ny forumit snabbt skulle ta till sig? Jag tror inte det. Wrnu är det enda forum jag sett som använder det verktyget. Utan att någon tipsar om det, har jag svårt att tro att en ny forumit spontant skulle säga "Undra vad den där länken Bevakningslistor är för något? Det måste jag undersöka närmare." Jag tror att den ny forumit snabbare kommer över den ev. plottriga layouten innan den börjar använda bevakningslistor.
På nästan alla andra forum jag varit på finns en "Visa inlägg sedan senaste besök". Bevakningslistorna fyller den funktionen här. Och fixar man inte det så har vi både Senaste inlägg och Aktiva diskussioner. Jag tror att en hel del potentiella medlemmar mer eller mindre vände i dörren när de konfronterades med det där initiala monsterplottret; det är den tröskeln jag ville få bort. jag ville ge oss ett bättre första intryck helt enkelt.

Däremot skulle jag hellre se att vi hade en enkel "visa inlägg sedan senaste besök"-knapp i menyn, som phpbb2-3 har, men det finns inte.


Patrick Bateman said:
* Bara min åsikt, men jag tycker att färgen på bårderna längst ut till vänster och höger borde vara vit och inte grå. Den gråa färgen ger för mig intrycket att något borde vara där, men har försvunnit. Det är som att någonting fattas. Med en neutral vit färg (som är vanligt i många blogglayouter, tidningssidor m.m) samt att man använder samma bakgrundsfärg som i trådarna, skulle jag slippa få intrycket av att det är en yta som väntar på att fyllas med innehåll. En vit färg skulle inte ge de signalerna. Det skulle bara se ut som bakgrundsfärg. Tycker jag.
Jag testade vitt först. Det funkade rätt dåligt, det sken liksom i ögonen och störde. Så jag bytte. Men jag har inte pillat så mycket med färger, mitt fokus låg på att skapa en bra "ingång", låg tröskel om man så vill, och skapa en attraktiv layout.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Simon said:
Visst finns det inga möjligheter att lägga grejerna i högerspalten liksom flytande, så att de följer med när man läser i en tråd och scrollar nedåt?
Det finns fördelar och nackelar...

Nackdelarna är ju dels att den då måste vara väldigt kort (för att man aldrig kommer att kunna scrolla neråt i den...) och dels att det är drygt att koda (särskilt med tanke på hur dåligt det här temat vi har är kodat i allmänhet).

Men... klart det går. Tekniskt sett.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
Simon said:
Visst finns det inga möjligheter att lägga grejerna i högerspalten liksom flytande, så att de följer med när man läser i en tråd och scrollar nedåt?
Det finns fördelar och nackelar...

Nackdelarna är ju dels att den då måste vara väldigt kort (för att man aldrig kommer att kunna scrolla neråt i den...) och dels att det är drygt att koda (särskilt med tanke på hur dåligt det här temat vi har är kodat i allmänhet).
Hjoho! Klart det går! När man har pekaren över den och scrollar så scrollar man i den istället för i huvudfönstret, det går har jag sett på en massa andra sidor! :gremsmile:

Fast du kanske menar att det inte går just här, med det maskineriet vi har...

Om det skulle gå att ordna så upplever i alla fall jag att det skulle vara väldigt mycket värt, eftersom man nu är avskuren från vrålisen så fort man läser bara en liten liten bit nedåt i en tråd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Simon said:
Om det skulle gå att ordna så upplever i alla fall jag att det skulle vara väldigt mycket värt, eftersom man nu är avskuren från vrålisen så fort man läser bara en liten liten bit nedåt i en tråd.
Om man använder firefox så kan jag visa hur man gör för att få storpraten i en snygg liten egen sidebar som tar upp hela höjden...
 
Top