Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Magnus Seter said:
Hur stödjer praten användandet av forumen?

Som jag ser det leder praten till att forumen inte används för det snacket som sker där, och alltså lider forumen av att praten finns.

/M
Jag tycker praten stärker communitykänslan. Helt sällsynt upplever jag det dessutom inte är att nya eller halvnya användare dyker upp där. Ibland för att säga hej och snaka, men rätt ofta för att fråga i vilket forum en tilltänkt tråd platsar i.

Praten är enligt mig sitens näst viktigaste del, efter (de översta) forumen. Därmed är det jättebra att den sitter högt till höger. Inte i första blickfånget, men ändå centralt.

Jag förstår att senaste inlägg och - diskussioner är bekvämt för vissa. Men jag tycker inte att det är prioriterat att visa på första sidan; stoppa hellre undan dem på en separat sida. Som Bevakningslistorna och Aktiva diskussioner.

Eller, om jag säger såhär: Varför ska vi ha Senaste inlägg och Senaste diskussioner lättillgängligt på första sidan? Varför inte också/istället bevakade forum i en liknande lista? Det finns ju de som använder sådana också.

Jag förstår att det är möjligt (men jag tror inte särskilt vanligt) att nya användare gynnas av Senaste-lådorna. Men sluta argumentera för att det gynnar inloggade, vana användare. För vissa av oss vill ha helt andra grejer där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Möller said:
Praten är enligt mig sitens näst viktigaste del, efter (de översta) forumen. Därmed är det jättebra att den sitter högt till vänster.
Höger, menar du...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Möller said:
Men sluta argumentera för att ...
Ursäkta?

Varför säger du så där?

EDIT: eller vi säger så här. Skit i att jag överhuvudtaget ger feedback. Jag lägger ner.

/M
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Gardener said:
Magnus Seter said:
Det som slår mig nu är att det bäst är att göra placeringen av rutorna användarkonfigurerbar.

Vill jag ha dem till vänster? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag ha dem till höger? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag inte ha dem alls? Klicka i en ... ja ni fattar.

Make it so.

/M
Ja, så har jag velat ha väldigt länge. Nån får fixa det.
Framförallt vore det riktigt nice om sidorutorna följde med när man läser en lång jävla tråd. Följer med scrollen eller vad man ska säga.

och som Magnus tog upp; att man kan aktivera/avaktivera olika funktioner som skall finnas där.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Magnus Seter said:
Möller said:
Men sluta argumentera för att ...
Ursäkta?

Varför säger du så där?
Ursäkta. Jag var otrevlig och inte ens tydlig. Dessutom var en stor del av mitt inlägg inte ett svar på ditt inlägg jag svarade på, utan ett mer allmänt svar på flera inlägg (varav inget nödvändigtvis var ditt).

Om nu någon bryr sig så vill jag försöka ingen. Det jag menar är att senaste-rutornas vara eller inte vara åtminstone inte bara står mellan »Vana användare som kan navigera i röran« och »Nykomlingar som blir förvirrade av röran«.

Min uppfattning, som säkert är felaktig, har varit att vissa har uppfattat kranks förändringar som enbart gynnande för nykomlingar.

Men, det finns vana, inloggade användare som gillar den slimmade designen. Minst en användare iallafall. Som störde sig på allt onödigt kludd som försökte ta uppmärksamhet. Som fortfarande tycker att bara senaste-inlägg-rutan är aningen ivägen för skön tomhet eller kanske något som faktiskt är användbart.

Det jag menade med »sluta argumentera för ...« var alltså att jag upplevde att några argumenterade på ett sätt som inkluderade mig, som van användare, i något jag inte stödde.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är en van användare. Senaste inlägg gynnar mig i allra högsta grad. Använder det fan hela tiden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Arfert said:
Jag är en van användare. Senaste inlägg gynnar mig i allra högsta grad. Använder det fan hela tiden.
Jag tror att Möllers poäng är:

- En del vana användare gynnas, eftersom de är vana vid den och tycker om den.
- Andra vana användare gynnas inte, eftersom de inte använder den, och mest tycker att den tar upp plats som kunnat användas till något vettigt.

Eller, med andra ord, jag tror att Möller uppfattade det som att Seter försökte påstå att alla i gruppen "vana användare" gynnades. Vilket helt enkelt inte stämmer.


Själv tror jag ju att Seter snarare menade att "Senaste inlägg" gynnar vana användare mer än den gynnar icke-vana användare, men det är en ren gissning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Ett problem jag upplever med den nya layouten är att något knuffar de två tabellkolumnerna mot varandra så att det blir ett överlapp på 26px. Det gör att jag inte kan se tidsstämpeln på postningarna. Lite jobbigt.

Jag provade att öka totalbredden på div#content från 995px till 1100px, men det hjälpte inte. Kolumnerna bara växte motsvarande. :gremfrown:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Oldtimer said:
Ett problem jag upplever med den nya layouten är att något knuffar de två tabellkolumnerna mot varandra så att det blir ett överlapp på 26px. Det gör att jag inte kan se tidsstämpeln på postningarna. Lite jobbigt.

Jag provade att öka totalbredden på div#content från 995px till 1100px, men det hjälpte inte. Kolumnerna bara växte motsvarande. :gremfrown:
Det är ett Internet Explorer-fel (Om du inte använder IE, säg gärna till!). Jag är medveten om det och kommer att leta efter en lösning när jag har tid. Problemet är att IE inte tolkar padding/margin som folk (där "folk" är "alla andra browsers"). Vilket såklart inte är en ursäkt; självklart ska man kunna surfa på wrnu även med världens vanligaste browser.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Lite off topic, men med tanke på välkomnande...

krank said:
Men jag tror på att göras ett gott första intryck och att inte skrämma bort. Kort sagt, jag vill undanröja vad jag ser som direkta hinder för nya medlemmar.
Det har egentligen inte med den här tråden att göra, så feel free att ignorera eller whatever.

De slumpade citaten är ofta rätt avskräckande. För mig i alla fall. Kan vara läge att se över hur de blir utvalda och kanske lägga lite restriktioner på dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Re: Lite off topic, men med tanke på välkomnande...

Tsianphiel said:
De slumpade citaten är ofta rätt avskräckande. För mig i alla fall. Kan vara läge att se över hur de blir utvalda och kanske lägga lite restriktioner på dem.
Jag håller med; alla citat som skrivs in måste godkännas. Jag vet inte riktigt vem som sitter och godkänner precis vadsomhelst... Men det var inte tanken.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Arfert said:
Jag är en van användare. Senaste inlägg gynnar mig i allra högsta grad. Använder det fan hela tiden.
Samma här. Just for the record.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Lite off topic, men med tanke på välkomnande...

krank said:
Tsianphiel said:
De slumpade citaten är ofta rätt avskräckande. För mig i alla fall. Kan vara läge att se över hur de blir utvalda och kanske lägga lite restriktioner på dem.
Jag håller med; alla citat som skrivs in måste godkännas. Jag vet inte riktigt vem som sitter och godkänner precis vadsomhelst... Men det var inte tanken.
Jag var inne och rensade bland dem för ett tag sedan, då jag såg ett olämpligt citat dyka upp i småpraten. Något säger mig att en bättre praxis än "läs först, godkänn sen" nog inte behövs, egentligen. Det gäller bara att vi klarar av att hålla oss till det.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
krank said:
Oldtimer said:
Ett problem jag upplever med den nya layouten är att något knuffar de två tabellkolumnerna mot varandra så att det blir ett överlapp på 26px. Det gör att jag inte kan se tidsstämpeln på postningarna. Lite jobbigt.

Jag provade att öka totalbredden på div#content från 995px till 1100px, men det hjälpte inte. Kolumnerna bara växte motsvarande. :gremfrown:
Det är ett Internet Explorer-fel (Om du inte använder IE, säg gärna till!). Jag är medveten om det och kommer att leta efter en lösning när jag har tid. Problemet är att IE inte tolkar padding/margin som folk (där "folk" är "alla andra browsers"). Vilket såklart inte är en ursäkt; självklart ska man kunna surfa på wrnu även med världens vanligaste browser.
Jo, jag använder IE, fast version 8 och 9. Men du har ju en rad som tvingar IE att rendrera med buggarna från IE7: <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" />
Kan du inte bara ta bort den?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Martin Ackerfors said:
Det blir bättre och bättre: bra jobbat och keep it up! :gremsmile:
Jag håller med. Som användare betraktat tycker jag du bara gjort bra beslut så här långt, krank.

Sedan använder jag inte bevakningslistor alls, utan forumlistan (scrollar mycket) och forumindex. Jag har alltid föredragit den formen av överblick, när jag vet att jag åtminstone ögnat varje potentiellt intressanta trådar i ett forum innan jag drar vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Oldtimer said:
Jo, jag använder IE, fast version 8 och 9. Men du har ju en rad som tvingar IE att rendrera med buggarna från IE7: <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" />
Kan du inte bara ta bort den?
Jag och jag... Jag har inte byggt temat (hade jag byggt det så hade jag INTE använt nästlade tabeller...) och har knappt skrapat på ytan. Alla ändringar jag gjort, i stort sett, har varit CSS. Jag har inte haft tid att försöka rensa i HTML-koden ännu.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vitulv said:
Arfert said:
Jag är en van användare. Senaste inlägg gynnar mig i allra högsta grad. Använder det fan hela tiden.
Samma här. Just for the record.
Håller med. Senaste tråd och senaste inlägg vill jag gärna se på en startsida.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Layout/färger

Snabbfix för att snygga till forumet är att byta bakgrundsfärgen till samma färg som används till ramen. Se bifogad fil.

Det är möjligt att det är allt som behövs.
 

Attachments

Top