Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Kanske det, men den känns (okej då, för mig) rätt onödig. Den är inte lika bra motiverad till sin existens som Senaste inläggen, utan den känns mest som den tar upp onödigt utrymme.

De aktiva diskussionerna blir ju först relevanta om man är en återkommande besökare. Då kollar man antingen forumet eller bevakningslistor i första hand. För mer causal besökare är det viktigare att se de nyaste trådarna (långa aktiva trådar tenderar snarare att skrämma iväg besökare - till och med de som är rätt reguljära besökare) - i alla fall om vi vill utgå från att det ska a) locka nya besökare på sidan att kolla runt och b) få folk som lurkar på forumet få en snabb översikt (som också skrivs ovan).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
De aktiva diskussionerna blir ju först relevanta om man är en återkommande besökare. Då kollar man antingen forumet eller bevakningslistor i första hand. För mer causal besökare är det viktigare att se de nyaste trådarna (långa aktiva trådar tenderar snarare att skrämma iväg besökare - till och med de som är rätt reguljära besökare) - i alla fall om vi vill utgå från att det ska a) locka nya besökare på sidan att kolla runt och b) få folk som lurkar på forumet få en snabb översikt (som också skrivs ovan).
Bra poäng. I will nukes it, om ingen gnäller på mig. vem använder Aktiva diskussioner-grejset?

Den kommer isf mest bytas ut mot en enkel länk till "Bevakningslistor".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Måns said:
Vår nuvarande färgskala är ganska ful. Berserk it?
Jag är färgblind, och det enda jag är säker på att jag kan fixa vad gäller färgdesign är typ gråskala. Och jag tror inte att ni vill ha ett forum i gråskala.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
krank said:
Bra poäng. I will nukes it, om ingen gnäller på mig. vem använder Aktiva diskussioner-grejset?

Den kommer isf mest bytas ut mot en enkel länk till "Bevakningslistor".
Jag använder bara Aktiva Diskussioner, eftersom bevakningslistorna har en b0rkad layout. Men jag klarar mig gott utan länken till den. Och jag skulle byta till bevakningslistor om dom innehöll samma information och upplägg som aktiva diskussioner.

Riktigt bra jobbat, det ser mycket bättre ut nu!

Sen funderar jag över om vi kan ta bort lite linjer och rutor, så att det inte ser lika inrutat och boxigt ut.

Sen funderar jag över om vi kan fixa så att boxen med inloggade användare bara syns när man håller muspekaren över nånting, och att den då också uppdateras med senaste infon. Då skulle man slippa se den hela tiden, och får dessutom mer aktuell information. Jag kan fixa det om folk tycker det är en bra idé.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Liten kommentar: när man läser ett inlägg i trådad vy så är mellanrummet mellan inlägget och trådlistan under väldigt stort. Det bör tas bort en 30-40 pixlar där. Iaf för mig på Chrome i Mac.
 

återvändaren

Veteran
Joined
30 Sep 2011
Messages
5
Location
Göteborg
I egenskap av forumets nyaste användare ger jag min seal of approval på de senaste dygnets förändringar, jag har nog aldrig tidigare sett ett forum med så mycket plotter på tidigare som detta. Den enda information man behöver är den man har direkt användning av eller som hjälper en att hitta det man behöver, allt utöver det är onödigt.

Sen tycker jag inte heller att det ska ändras något i färgpaletten, det känns bara onödigt. Om forumet ska genomgå några större "designmässiga" förändringar borde ni ju snarare slå på stort och uppdatera hela forumsmotorn, jag kan tänka mig att det system ni använder idag har både ett och tre år på nacken, vilket märkt.

Hursomhelst, de förändringar gjorde hittils tycker jag är bra! Fram för mer renhet och mindre plotter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Gardener said:
Sen funderar jag över om vi kan fixa så att boxen med inloggade användare bara syns när man håller muspekaren över nånting, och att den då också uppdateras med senaste infon. Då skulle man slippa se den hela tiden, och får dessutom mer aktuell information. Jag kan fixa det om folk tycker det är en bra idé.
Fixa! =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Gardener said:
Liten kommentar: när man läser ett inlägg i trådad vy så är mellanrummet mellan inlägget och trådlistan under väldigt stort. Det bör tas bort en 30-40 pixlar där. Iaf för mig på Chrome i Mac.
Hmmm... Jag undrar vad det är som gör det... Ska jag behöva gå till trådad visning och undersöka saken? Får se om orken finns...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Anteckning: gardener berättade i praten hur man gör popups:

och popups skapar du genom att göra en div med ett id och efter den köra <script type="text/javascript&qu
ot;>registerPopup("##
id##");</script>

sen showHideMenu('###id###') på mouseover
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Gardener said:
Sen funderar jag över om vi kan ta bort lite linjer och rutor, så att det inte ser lika inrutat och boxigt ut.
Ska se vad jag kan göra...
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag saknar senaste diskussioner. Utan den funktionen kommer jag garanterat skriva färre inlägg, eftersom jag kommer missa många intressanta trådstarter som inte många svarar på, och med tanke på hur få jag skriver redan så... Kommer också bli lätt att missa bra inlägg i delforum som normalt sett inte är intressanta för mig och då jag lurkar utan att logga in.

Edit: tidszonen för forumet verkar också vara fel nu.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Tyr said:
Jag saknar senaste diskussioner. Utan den funktionen kommer jag garanterat skriva färre inlägg, eftersom jag kommer missa många intressanta trådstarter som inte många svarar på, och med tanke på hur få jag skriver redan så... Kommer också bli lätt att missa bra inlägg i delforum som normalt sett inte är intressanta för mig och då jag lurkar utan att logga in.
+1. Tänkte över det, och visst kan man lägga bevakning på forumen, men vissa vill inte lägga en bevakning när det är kanske 3 trådar per halvår på ett av delforumen som man skriver inlägg i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Fixade direktlänken till bevakningslistorna också. Fast jag undrar om man skulle kunna döpa den till något annat, gärna på formen "Mina...".

"Mina bevakningar"?
"Mina listor"?

Har tagit del av argumenten för ett återinförande av "Senaste diskussionerna". Problemet är enkelt; om vi skulle ha kvar allt som någon använde, allt som minst en användare såg som absolut central för sin forumupplevelse, så skulle vi inte ta bort någonting. och då skulle vi fortsätta skrämma bort potentiella medlemmar genom att kännas otillgängliga och svårnavigerade.

Jag valde att ha kvar "Senaste inlägg" eftersom det var väldigt många som uttalade sig till dess försvar, och eftersom jag såg poängen. Jag kan tänka mig att ha kvar antingen Senaste inlägg eller senaste trådar/diskussioner. Vill ni ha båda så får ni isåfall få någon annan att göra den förändringen. Jag kommer inte att göra den. Mitt mandat är att förenkla och försnygga, avplottrifiera och göra sidan lättanvänd för nya användare. Det är den uppgift jag gör mitt bästa för att slutföra.

Och ärligt talat, ni vänjer er nog. Jag tror inte att era hot om att vara här mindre kommer att sättas i verket; isåfall har ni andra skäl också.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
krank said:
Och ärligt talat, ni vänjer er nog. Jag tror inte att era hot om att vara här mindre kommer att sättas i verket; isåfall har ni andra skäl också.
Var väl knappast ett hot. Så höga tankar om mig själv har jag inte. I själva verket tror jag knappt det skulle märkas om jag försvann. Men det finns bara två funktioner som har med forumnavigering att göra, senaste inlägg och senaste diskussioner, resten är fluff. Det är väl i högsta grad relevant att forumet ska vara lättillgängligt för så många som möjligt. Inte bara för de som är inloggade och använder bevakningslistor utan för mer traditionella användare också. Just nu känns det som att du tar bort senaste diskussions-funktionen "bara för att".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Tyr said:
Var väl knappast ett hot. Så höga tankar om mig själv har jag inte. I själva verket tror jag knappt det skulle märkas om jag försvann.
Jag skulle tycka att det var tråkigt om du gjorde det, men hoppas att du har bättre skäl än "en funktion jag gillade försvann".

Tyr said:
Men det finns bara två funktioner som har med forumnavigering att göra, senaste inlägg och senaste diskussioner, resten är fluff.
Det finns massor av funktioner på forumet som har med forumnavigering att göra. Jag gjorde nyss en finfin länk till bevakningslistorna till exempel, det är en "funktion som har med navigering att göra".

Tyr said:
Det är väl i högsta grad relevant att forumet ska vara lättillgängligt för så många som möjligt.
Japp. Det är precis det som är mitt mål. Att sidan ska bli lättillgänglig för så många som möjligt. Det är därför jag gör det här.

Tyr said:
Inte bara för de som är inloggade och använder bevakningslistor utan för mer traditionella användare också.
Du har bevakningslistor, Senaste inlägg, Aktiva diskussioner samt möjligheten att navigera manuellt. Det finns massor av möjligheter.

Tyr said:
Just nu känns det som att du tar bort senaste diskussions-funktionen "bara för att".
Då har jag förklarat mig illa. Det är inte "bara för att". Det är för att jag tyckte att den var mindre viktig än "Senaste inlägg", och jag inte ville ha kvar båda - eftersom den samlade mängden små plattor och menyer etc gav ett rörigt och svårnavigerat intryck. Forumet var helt enkelt förbaskat rörigt, och även om jag vet att precis allting används av någon så kunde jag inte både skapa en ny, snygg och lättillgänglig design och ha kvar precis allting så som det var.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Gällande senaste diskussioner

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att när flera personer (långt ifrån en enda utan en märkbar andel av folk i denna tråd) upplever en funktion som den kanske viktigaste och ödmjukt uttrycker detta med förhoppning om att få ha kvar den funktionen, så bemöts det som att det var ett hot om att lämna forumet och med en vägran att ändra tillbaka det. Jag har stor respekt för det arbete krank gör för forumet i detta och många andra sammanhang, men lite mer demokratisk anda vore trevligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
JohanKarlsson said:
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att när flera personer (långt ifrån en enda utan en märkbar andel av folk i denna tråd) upplever en funktion som den kanske viktigaste och ödmjukt uttrycker detta med förhoppning om att få ha kvar den funktionen, så bemöts det som att det var ett hot om att lämna forumet och med en vägran att ändra tillbaka det. Jag har stor respekt för det arbete krank gör för forumet i detta och många andra sammanhang, men lite mer demokratisk anda vore trevligt.
Alltså...

För det första är jag hemskt ledsen, men det här är inte en demokrati. Forumet är inte demokratiskt.

För det andra kan jag inte ändra tillbaks allt någon tycker borde ändra tillbaks. Rent praktiskt, alltså. Om inte annat för att vi då skulle vara tillbaks på ruta 0.

För det tredje tycker jag för egen del inte att det är så trevligt med inlägg av typen "Du förstör forumet för mig och gör du såhär kommer jag att posta mindre eller inte alls". Det känns som utpressning.

Däremot hoppas jag att det framgår att syftet med de här ändringarna inte är att göra folk arga eller få bort dem från forumet. Men en viss grad av att strunta i en del (minoritets)åsikter är ganska nödvändigt för att det överhuvudtaget ska gå att göra några förändringar.


Jag tar gärna emot förslag, kritik och argument. men när argumenten är "jag sticker annars" så blir jag lite kinkig.


Jag kan såklart ha övertolkat, men jag hoppas att jag inte uppfattas som att jag bemött alla kritiska inslag eller förslag eller argument "som om de vore hot".
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Sen får vi komma ihåg att det ofta är högljudda minoriteter som har incitament till att klaga.

Så även om det är en majoritet av dem som skriver i tråden som bär på en åsikt behöver det inte betyda att de företräder en majoritet av användare. De flesta sitter still i båten och är nöjd och skriver därför inte här.
 
Top