Nekromanti Klädur

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
tillägg.

* Pipa. Snyggt och manligt.
* Hatt (gäller vissa)
* Halsduken. (en färgpiff till den svara överrocken.
Men det är snarare accessorarer och inte smycken.
Instämmer i allt annat, särskilt armbandsuren. Love em!
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Smycken

Ett undantag är piercade killar. En kille som kör på en stil med piercings och lite skitigare image kan komma undan med både örhängen, ansiktspiercing och halsband. (Naturligtvis fortfarande bara så länge de är "manliga". *suckar djupt* )
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Manliga smycken

Ska vi gå prata om "manliga" smycken:

Som jag nämnde så har jag ett egettillverkat halsband som i princip består av en läderrem och på denna så hänger det tre gevärspatroner varav den mittersta har en skulptur på hylsan som föreställer ett grinande kranium med ett sikte i pannan (denna har jag färgat så att det ser ut som att det är en del av själva mässingshyslan).

Oavsett vad för syn man har på halsband, kan man verkligen kalla något sådant särskiltl "feminint"?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har tre distinkta klädstilar.

Men för faan Erik, när du är med ser vi ju ut som Farsor På Stan!
Kompis när jag skulle gå med hans vanliga gäng på krogen.

Den först består av det som är rent i tvättkorgen. Alltså, mitt sinne för estetik är borttaget kirurgiskt, känns det som. Det som finns är mycket t-shirts och flanellskjortor, färre jeans än manchester (jag tror jag har en liten manchester-fetish) och väldigt eklektiskt blandade färger.

Why do you always make me think of Sherlock Holmes?
Mekanurgs fru om min formella klädstil.

Det andra är mycket uppklätt - skjorta, kavaj, väst med fickur, hatt, handskar, och tyvärr slips - jag gillar stärk-stilen men ska man göra med den ska man ha kravatt. Jag körde den stenhårt så fort jag brydde mig om vad jag hade på mig när jag gick på universitetet och när jag låtsades gå på universitetet. Det hade konstig effekt på en del av mina elever...
(Nu kommer säkert Mekanurg att säga att han hustru syftade på min genialiska slutledningsförmåga, mitt kända kokainmissbruk eller min död vid Reichenbachfallet istället. Men det är en kool replik.)

Wow, Early Hentai Lumberjack!
Mitt ex ser min inreding för första gången.

Den tredje varianten är en mix mellan två saker: för det första har jag än närmast fetischistisk förtjusning i buckskin, päls, tänder, fjädrar och hela den fejkade indianer och cowboys-looken. Om jag nån gång piercar mig ska det fanimej vara med vildsvinsbetar i öronen. För det andra tycker jag om fritidskläder - jag tycker Haglöfs och Fjällräven är snygga, och jag gillar praktiska och bekväma kläder i skogen. Eftersom jag är för feg för att leva ut min fetish genom att klä ut mig till Sitting Bull på nån bögklubb, tröstar jag mig genom att inkorporera sådana detaljer i min generella skåjtnördklädsel, plus massor av spännen, bälten, fickor och små pryttlar som gör att jag ser ut som medlemmen i nån kommandotrupp vars klädsel designats av Roger Pontare.

Erik
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har olika stilar.. en hemma och vardag på jobbet stil där det är jeans och tshirt som gäller, slapp och en aning hiphopish... och då och då en hawaii- eller bowlingsjkorta. Så har de flesta sett mig.

.sen har jag en elegant businesstil för tillfällen där man behöver se lite mer "uppklädd" ut av olika anledningar... Då gäller Hugo Boss-kostymer, handgjorda engelska eller italienska kostymer kombinerat med schyssta skortor och enfärgade sidenslipsar, tänk tidigt/mitten 60-tal.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Hm.

Jag är nog lite tråkig, kan jag tro.

Svarta jeans, svart skjorta, svarta strumpor, svarta kängor. Svart, svart, svart. Fram tills för ett par dagar sedan hade jag en rejäl syntlugg, vilket också var lite stilen jag siktade på. Däremot har jag aldrig sett mig som syntare, och jag gillar inte syntmusik... Hur ska man egentligen klä sig för att markera att ens musik stil består av skum 60- och 70-talshippie (Från Beatles till Jefferson Airplane, mellan Arlo Guthrie och Creedence), moderna experimentella band som Negativland, samt lagoma mängder Lolita Storm och Atari Teenage Riot?

Jag har givit upp hoppet om att kunna uttrycka vare sig min personlighet eller min personlighet med mina kläder, och siktar därför istället på kläder som jag tycker mig se snygg ut i. Tyvärr har jag börjat bli lite för tjock för att egentligen passa i skjortor, men jag har inte hittat några vettiga alternativ.

Sedan gillar jag enkla, svarta kjolar också. Tyvärr har jag bara en.


Ursch, nu sörjer jag min lugg igen. Jag saknar den. Men faen, man måste förändras. Kanske ska skaffa hippielångt hår istället, för att visa min flummighet? Tyvärr har jag skittjockt, rakt hår, som är nästan-svart, så det blir inte så värst hippie. Långt hår får bara mitt huvud att se större ut. Hade piercing förut, men tog ut den för att få jobba i en bokhandel. Hade för bra läkekött för att kunna sätta i den efter 8 timmars frånvaro, men likförbannat vill inte såret läka igen helt... Bah.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, manskläder är skittråkiga. Du har fel.

Det må vara hänt att man som man till vardags kan sväva ut i alla tänkbara ytterligheter och därigenom få ett väldigt brett spektrum av kläder och stilar, visst.

Men, och det är ett stort 'men' - i alla remotely officiella sammanhang har kvinnor ett enooooooormt mycket större urval av kläder än män. Ska jag gå på bröllop är jag begränsad till en tråkig kostym, eller typ en urful skånsk folkdräkt. That's it. En kvinna kan välja mellan ett oändligt antal olika snitt, färger, mönster och material på klänningar; och därtill får hon väl dessutom bära kostym eller dräkt om hon skulle föredra det. En snarlik situation råder i överhuvudtaget alla yrken där man förväntas bära kostym .

För mig personligen är förvisso sådana sammanhang en mikroskopisk del av livet; snarare deltar jag -aldrig- i dem, jag äger inte ens en kostym...

Men att jag då -trots det- uppfattar manskläder i allmänhet som oändligt mycket tråkigare än kvinnokläder... måhända handlar det om smak, men definitivt inte, som du vill påskinna, om ointresse eller okunskap.

Hade jag behövt gå på ett bröllop eller en företagsmiddag hade jag definitivt försökt få min klädsel att på något sätt se unik, personlig och snygg ut. Men att göra det inom de obscent smala ramarna för vad män får bära vid sådana tillställningar, det vore sannerligen att jobba i uppförsbacke. Och det är fel.

(Extra upprörande lär det väl bli om man studerar den historiska bakgrunden till varför det är så här; men den analysen sparar jag till ett annat inlägg).

- Ymir, gnäller
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur klär NI er?
Well, kansek inte är den mest välklädde omm an säger så. Min mamma & mina 2 systrar nrukar konsekvent gnälla varie gång de ser mig angående mina kläder...
Så man kanske inte klär sig i det senaste, men dock så är de kläder praktiksa & sköna att ha & det gillar jag.

Har ni något intresse av kläder?
Inte det minsta, jag tycker att det är SKITRÅKIGT big time med allt vad som har kläder att göra. hade jag fått bestämma så hade vi fortfarande gått nakna. Så hade vi sluppit allt det där med mode & sådan mög.

Vilken stil siktar ni på? Siktar ni på någon stil?
Jag har ingen stil.. Har aldrig haft & kommer mot all förmdodan inte skaffa nån heller.

/ Johan K, som ogillar det där om kläder
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag vill ha en stil men har för splittrad smak (jag vill även vara expert på något men spretar för mycket mellan mina åttahundra intressen för att bli bra på nåt)!

Jag gillar det mesta och har det också i garderoben - från fjäderboa och sluttiga outfits till Skogsmullejacka och gummistövlar. Eftersom jag är kort måste jag sy upp allt så jag föredrar kjol.

När jag köper kläder blir det just nu mycket efter funktion eftersom jag är mamma och allt måste funka praktiskt. Men det jag tummar på är ofta uddagrejor som skär sig mot allt i min garderob. Roliga skor med mycket bling och korta klänningar skulle jag kunna ha hur många som helst.

Tyvärr hänger det mesta roliga i garderoben och på jobbet har jag oftast manchesterbrallor eller jeans och nåt färggrannt V-ringat upptill. När jag ska klä upp mig till möten blir det dräkt och då känner jag knappt igen mig själv.

Helst skulle jag vilja ha en rockig stil och det tycker jag är snyggast på killar också.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
The suit.

Ska jag gå på bröllop är jag begränsad till en tråkig kostym, eller typ en urful skånsk folkdräkt. That's it. En kvinna kan välja mellan ett oändligt antal olika snitt, färger, mönster och material på klänningar.
Det är precis det jag menar med ointresse och/eller okunskap
Om du ska skaffa en kostym så har du massor av stilar att välja på. Först ska man välja färg, ljus, mörk sen eventuyellt mönster:
*Helsvart
*Vit kritstreck, blå bakgrund (bred och smalrandig)
*vitrutig (blå, svart, breda rutor eller smala.
*Kritstreck på grå botten. Grey, Blue Pinstripe
*Mörkgrått nästans svart med kritstreck.
*Nailhead bråblå ton, enfärgad utan ränder
*Kamgarnstyg (ia alla mönster)
*Price of Wales-Check (glencheck) finrutat mönster i grått.
*grått fiskbensmönster
med mera med mera.

Material, när ska jag ha min kostym och till vad?
*Tweed, kanske inte på bröllop.
*Linnekostym
*Bommulskostym
Mohai/cashmere (typiskt smokingtyg)

Passform? Ska den sitta luftigt, tight?
Den kanske viktigaste punkten av dem alla, oerhört viktigt är passformen. Om man har en kostym som sitter som en säck juteväv, då känner man sig inte snygg heller.

Det vanligaste är att man köper en kostym är att man börjar med en svart eller en kritstreck. Funkar nästan överallt och närsomhelst. (nästan)
Skillnaden mellan en kostym och en kostym kan vara lika stor som mellan en tröja och en tröja. Det är väldigt stor skillnade mellan en norsk fiskartröja och en tight t-shit med tryck på.

Förutom kostymen så har du ofta en skjorta till, eller? Det funkar även med en t-shit, en tunn tröja.
Slips, fluga, scarf osv?

Själv har jag flera kostymer och använder dem alla.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Haha, shit vad jag känner igen mig!

Jag vill ha en stil men har för splittrad smak (jag vill även vara expert på något men spretar för mycket mellan mina åttahundra intressen för att bli bra på nåt)!
Japp, precis så!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har, till min stora förtjusning, blivit allt mer fåfäng de senaste åren (och i ungefär samma takt har jag blivit allt snyggare också!). Detta medför att det inte riktigt är samma mängd tråkiga svarta kläder och "vad som nu ligger framme"-attityd jämt. Dock är det vanligt med återfall - ska jag bara iväg och handla så tänker jag inte sådär supermycket på vad det blir.

Annars har det blivit lite mer tanke bakom det hela... Den stora omställningen är väl egentligen att jag börjat dissa svart mer och mer och gått mot jordfärger. Jag trivs bra i dem, de passar mitt blonda hårsvall och de passar väl in i det jag antar att jag vill sikta på; nån slags stil med retrodoft. 60- och 70-tal, ev. med ett stänk 1890 om jag ska vara uppklädd. De sistnämnda ingår ju förvisso redan i 60-tal (kolla på The Band för en mer rustik version och på diverse psyskedeliska band, t.ex. Vanilla Fudge, för det senare).

Det hela är inte så utpräglat utan finns väl mer i tänket bakom än så länge. Det artar sig dock allt mer och mer...

Gällande material så har jag blivit klart mer intresserad i den avdelningen på senast åren också förstås (inte helt osannolikt till stor del pga. lajvandet). Klart det blir svinmycket bomull men... hey! Inte så mycket annat att välja på när jag nu är snålare än jag är fåfäng än så länge. :gremwink: Dock är jag svinnöjd med att ha köpt två härliga tröjor i lammull (en härligt gul och en ljusgrön) för ynka 20:- styck för några veckor sen. Värsta fyndet. :gremsmile: Annars gnäller jag mest över att det är för svårt att få tag i schyssta manchesterbrallor när man är en tjockis! De jag har på mig nu har jag sytt själv men... jag är ju inte nån stjärna på moderna kläder. Brukar dock bli en del modifiering av diverse byxor i samarbete med morsan. Det är en värld av skillnad mellan tjockisjeans och sådan som faktiskt sitter som man vill!

Jo! En grej till gnäller jag över också... jag har aldrig provat en väst som sitter bra! Till skillnad från många andra saker är jag klart beredd att betala för en vettig sådan alltså. Har sett ut en att beställa från USA som kommer vara körsbäret på min gräddbakelse till klädedräkt om jag skulle råka få vara rockstjärna en stund (dvs. lyckas ha nån konsert nån gång).

Och jo, sist men inte minst; yay för Kupan!

Och en liten grej efter den sista också: jag trivs svinbra i skjorta. Är det så ovanligt...?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vilda Västen

En grej till gnäller jag över också... jag har aldrig provat en väst som sitter bra!
Jag hade värsta västfetischen ett tag; skumma silkesvästar till min "gentlemannastofil"-look och läder- och skinnvästar till min Skinnstrumpa-look. De flesta kvinnokläder jag köpt (mestadels på typ UFF) är just västar, och jag hade en helläcker en som var typ buckskin, men även om jag fick på mig den - jag är mager som ett skinn - så kunde jag inte röra mig i den utan att se löjlig ut, och eftersom jag så sällan blir bjuden till fester jag ska tillbringa bunden vid nån totempåle (tyvärr!) gav jag bort den.

Min favoritväst är en enkel sak i fårskinn med gargoluntiska träknappar. Den är skitskön, faktiskt ett praktiskt plagg med en skjorta, och jag tycker jag är skitsexig när jag har den barbröstad... vilket anatgligen betyder jag ser ut som en skunk. :gremtongue:

Erik
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: The suit.

Jomen, det är klart jag fattar att man kan variera kostymer, duh. Men alla kostymer är fortfarande relativt likadana; variationen är inte tillnärmelsevis lika stor som med klänningar, i.e., herrarnas alternativ vid viktiga tillställningar är mycket, mycket mer enformigt än damernas (och skittråkigt). Det var hela min poäng.

- Ymir, har dock en viss böjelse för skrikiga skjortor...i smyg
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hum, jag försöker iklä mig bekväma kläder, såsom riktiga byxor (inte jeans) med hängslen. Ifall jag bär kostym måste den vara tredelad, annars blir det upplopp. I övrigt är jag kanske så normal, om än lätt gubbig i mtt klädval.


Storuggla, hänglsen rockar
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Till vardags brukar jag ha en tråkig kombination av svarta eller blå jeans och t-shirts i sobra färger, möjligen med något tryck. Ovanpå detta hänger jag sedan, beroende på väder, svart trenchcoat, svart läderjacka, mörkblå kavaj eller svart gammaldags officersjacka med guldrevärer. Möjligen också en uppknäppt skjorta (svart) över t-shirten. Om vädret tillåter det kompletterar jag gärna med en halsduk i klarare färger (min nuvarande favorit är mestadels rödrosa). Skorna är antingen svarta eller bruna, i läder. Min frisyr passade tidigare inte riktigt med någon huvudbonad, men nu när jag klippt ned den lite funderar jag på att skaffa någon.

Sedan ser jag såklart ibland ut som i min avatarbild -- röd och gyllene väst, vid vit skjorta, örhängen, pärlhalsband och smink. Men det är undantagsfall, enbart associerat med lajvande och andra förryckta sinnestillstånd.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mixa och slipp jobbiga människor

Varför inte en kilt? Jag har själv velat skaffa en, men det har inte blivit av. Däri ligger för övrigt mycket av mina modemässiga brister -- jag tycker det här med att köpa kläder mest är ett härke, och har svårt att få upp entusiasmen, även om jag gillar att ha på mig intressanta klädesplagg. I vart fall är kilten ett plagg med vad som uppfattas som en i vanliga fall kvinnlig utformning, samtidigt som det är "legitimt manligt".
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Dubbelpost, jag ber om ursäkt

Moderatorer får gärna ta bort denna post, för jag vet själv icke hur.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Den historiska bakgrunden får du gärna ta nu, i ditt nästa inlägg, för jag finner dylika diskussioner högst intressanta.
 
Top