Nekromanti Klädur

G

Guest

Guest
Jag älskar kläder, men hatar klädbutiker, på de senaste tre åren har jag spenderat 20 minuter i klädbutiker, för att köpa sådana kläder som jag inte längre hade något anständigt par kvar av, undantag sko och glasögonbutiker, de är nice.
Förr i tiden så körde jag rätt stora blandningar, numera när man inte får kläder av folk längre så är det tyvärr kört samt att jag fått en liten mage samt det värsta av allt, manboobs, detta går till viss del att dölja och även att lura folk att jag är vältränad med rätt tshirt, men mina favorit överkropps plagg går bort då de var tighta redan innan, och nu ser det bara vidrigt ut.
Så över till hur jag klär mig, svarta "jeans" som är tighta och faktiskt visar att jag fortfarande har benmusklerna från min cyklist tid (damjeans funkar, men då ska de vara knappgylf endast), t-shirt ska vara en klar färg ingen sober skit här inte, gärna kommunist rött, gräsgrönt, brandgult eller aprikost, gärna ett bälte, men det kan vara allt från en förlängningssladd, via riktiga bälten, till halsdukar, om det ska vara en finare (men inte för fint för då går jag på kostym) tillställning så tar jag på mig min omega klocka (original från 61 (mekaniskt arvegods)) tennhalsband och vid vissa tillfällen även en svart manchesterkavaj, ska jag vara ute tar jag min läderjacka (en sådan som är vanlig bland hårdrockare och punkare) ovanpå men den stängs aldrig (nuförtiden), även mitt plommonstop åker på ibland (dock inte tillräkligt ofta för att jag är rädd att tappa bort den), skor har jag för tillfället inte många då min skostorlek inte bara ger skor en gigantisk kostnad och begränsat urval utan även att jag sliter skor såpass snabbt att jag aldrig äger mer än ett par skor itaget.

Ähm, jag tror jag har missat att svara på något nu men jag vet inte vad.

/Zorbeltuss
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Min oerhört stiliga vän: (Dennes mustasch var alltså upptrappningen till Skäggtråden) Är det ett gubbmode på gång?

Ursäkta storleken, jag är för trött för att fixa. Godnatt!

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
OOOoh!

Hade jag bara skäggväxten till en sån där så... Mumma!
 

Poofy

Veteran
Joined
1 Dec 2003
Messages
6
Location
Örebro/Norra Skåne
Börjar med en någorlunda utförlig lista för översiktens skull.

Byxor; Går från "nyköpt svarta" till "vi har engång varit svarta, men har nu valt att bli grådaskiga med hål här och var".
Mina kortbyxor är helt enkelt avklippta jeans. Blåjeans finns även, men används sparsmakt och oftast i kombination med arbete av det smutsigare slaget (så som trädgårdslukning eller biltvättning).
Sen har jag ett par mycket söndriga jeans som jag målat benknotor på under ett extremt anfall av horrorpunk/goth-DIY:ande.

T-shirts... typ; Hade sist jag räknade 25-30 band-t-shirts. Allt från kent tiil Carnerus, från NIN till Misfits.
De flesta är i samma skalor som jeansen, men det finns vissa som har andra färger som ex. mossgrönt eller lila.
Har även några med film- eller tv-serie-tryck och några få enfärgade vanliga eller piké-t-shirts som passar bra under långärmade tunna tröjor.
Hit räknar jag även en före detta tunn långärmad tröja som började luckras upp vid första tvättningen och nu ser ut att ha varit med om en tvättbjörnsattack. Ärmlös och mycket hålig är den perfekt att ha på sig en varm sommardag eller när man lyssnat på ur-goth på morgonen.
Någonstanns har jag även lagt ett tajt syntetlinne. Vet dock inte var, har varit av med det i någon månad nu.
Två svarta slip-overs hänger dock där de ska i garderoben.

Tröjor; Kan delas upp i tre kategorier: skjortor, långärmade tunna tröjor och långärmade tjocka tröjor.
När det gäller skjortorna har jag några svarta enkla, någon vit enkel, en orangerutig. Håller på att utöka mitt skjortbestånd just nu.
De långärmade tunna tröjorna finns huvudsakligen i svart, men en grå och en som ser ut som att den fått kloakvatten över sig har smugit sig in.
De långärmade tjocka tröjorna används mest vid motion, hemmasittarlathet eller festival.

Ytterkläder: Om dessa ens behövs på sommaren används oftast en vacker jeansväst beklädd med diverse tygmärken, knappar och säkerhetsnålar. Den gemensamma nämnaren för knapparna och märkena Misfits, bandet inte filmen.
Har även en sliten gammal jeansjacka, även denna belamrad med tymärken, dock av ett mer traditionellt rock-slag, som åker fram när man åker på passande festival.
Om vintern går jag runt i antingen en skinnjacka som definitivt sett sina bättre dagar eller en skepparrock i en mörkblå ton (arv från farfar).
Två kavajer, en som är svart med lila kritstreck och foder, en som är glatt, lysande röd med svarta motiv föreställande frukter och slagord som "Fruit is good for you".

Skor: Ett par sandaler, ett par joggingskor, ett par svarta kängor, ett par röda tartanmönstrade fejk-Converse, ett par svart/grå rutiga Vans och ett par för dagen nyinköpta myggjagare-liknande grejer.

Huvudbonader; En svart westernhatt, ett plommonstop, en sjömanshatt från tiden då pappa gjorde lumpen, två svarta mössor samt en uppsjö av olika kepsar.
Sjömanshatten bärs endast vid speciella tillfällen och då tillsammans med medhörande skjorta. Speciella tillfällen är ex. tentor då andra studenter kan behöva lite uppiggning.
De flesta kepsarna ligger kvar i föräldrahemmet, bland annat den ytterst fina propellerkepsen.

Accessoarer: Slipsar från normal till 80-tals-tacky.
Några få ringar, mest med döskalle-motiv.
Det enda halsband jag använder är det jag hittade på vägen till universtietet en dag, har nån skum metallgrej i en trevlig form med några symboler på.
Stora nitarmband och nitchockers i läder för de dagar man lyssnat på rock eller punk.
När det kommer till solglasögon använder jag helst ett par jättelika flugsaker med rött plast för ögonen som gör så att hela världen blir en mycket soligare och trevligare plats eller ett par som liknar svarta simglasögon.
Stickade armvärmare och halsduk i grönt och ljusgrått.
Ett par svarta torgvantar, ett par svarta skinnhandskar och ett par tunna svarta tyg handskar
Nitskärp.
Väska som är utsmyckad med diverse tymärken och knappar och som nu börjat se illa medfaren ut efter några år i trogen tjänst.
Mina vanliga glasögon och min läppiercing kan kanske räknas in här med.

Allt detta mixas och matchas på alla möjliga sätt, mycket beroende på vad jag lyssnat på för musik på morgonen. Stil som jag siktar in mig på varierar med andra ord från dag till dag, från "Hej imorse lyssnade jag på The Cure"-internatskolsvärta till "Jo, nog blev det allt lite black metal innan"-nitigt. Om jag ens lägger ned tid och tanke på den och inte bara kastar på mig vad som kommer i närheten, jag har t.ex. gått runt med tidigare omskrivna Misfits-väst och en vit sjorta till ett par avklippta, slitna jeanskortbyxor. Oftast blir det inte helsvart eftersom accessoarer, t-shirts och skor kastar in annan färg (många av byxorna är som sagt även rätt slitna och blekta). Hitta rätt storlekar har jag väl inga större problem med eftersom jag bryr mig mer om själva plagget än om det passar mig till 100%, sålänge det inte är för trångt. Andnings- och fortplantningsmöjligheter är ju faktiskt rätt trevligt.
Intresse för kläder har jag väl, men inte på så sätt att jag följer olika släpp, galor eller liknande eller är ett vandrande uppslagsverk i termer och uttryck. Jag gillar att se vad folk har på sig och hade jag haft en digitalkamera hade det nog inte varit helt främmande att starta en street-fashion-sida.
Har inget direkt problem med att hitta saker jag vill ha, snarare pengar till alla saker jag vill ha. Nästa inköp är redan planerat till en fin lila halsduk/sjal-hybrid-grej som jag spanade in för en vecka sedan.
Det där med att manskläder skulle vara tråkigare än kvinnokläder vet jag inte om jag vill skriva under helt på. Sett utifrån min högst subjektiva synvinkel handlar det mer om att intresset inte finns där.

//Puffe - som härmed anser att han klädbombat nog för ikväll
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Men... jag tycker om bomull. Och gärna i mörka eller natur-färger. Nu har jag gått runt i brunt i ungefär ett år, året före det var det svart.

Kläderna inhandlas i den mån det går på Dressman, som är billigt, eller iaf ger rätt bra valuta för pengarna. Undantag är skor, som köps i skoaffär, det skall vara riktigt skinn i svart eller brunt, jag har inte burit gymnastikskor på flera år. Annat undantag är skjortor, som de inte har på Dressman, istället beställer jag från England, vida skjortor med maokrage gärna i tjockt tyg så de duger som lättare tröjor också. Jag har kört rätt hårt med oljeplagg från Australien de senaste åren vad gäller ytterkläder, men har sedan GothCon börjat ha kavaj till manchesterbyxorna lite då och då, huvudsakligen i jobbsammanhang, i förhoppningen att jag skall verka kompetent på nått vis.

Dessutom, naturligtvis, hatt. Hatt är bra, för den håller sol och regn borta från ögonen. Dessutom funkade den rätt bra istället för det oacceptabla alternativet diadem när mitt hår växte ut innan jag kunde samla det i tofs i nacken.
 
Top