Nekromanti Klädur

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Detta fascinerande ämne. Kläder. Jag vet att målgruppen här kanske inte är helt rätt för en ingående diskussion om fashion, men en runda i klädbutiker med en manlig vän här om dagen fick mig att tänka på något som jag egentligen alltid vetat:
Manskläder är så Förbaskat. Jäkla. Tråkiga.

Färgskalan är alltid sober, modellerna minimalt varierade och tygutbudet... Kan någon stava till bomull, bomull, bomull, ullblandingar och polyester?

Så, som en följd av detta undrar jag: Hur klär NI er? Män som kvinnor, transsexuella som transgender, aliens som fabeldjur. Jag vill veta om er alla.

Har ni något intresse av kläder? Problem med att hitta rätt storlekar? Problem med att hitta vad ni vill ha?

Vilken stil siktar ni på? Siktar ni på någon stil?

Bomb me!

//Alva - vars egna klädstil är minst sagt varierande
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Mankläder är inte tråkiga, inte alls. Det tycker i varje fall inte jag.

Jag klär mig i huvudsak i brittiska kläder. Sköna skinhead/mod-märken som Ben Sherman, Merc, Lonsdale och Fred Perry för det mest. Blåjeans till, och smala vinröda hängslen. Röda Dr Martens och gubbkeps. Också en crombie-rock på det.

Hur snyggt som helst.

Men ja, jag tror du har rätt; det här är fel forum att dra igång en sådan diskussion på. Det är rätt många konvents-t-shirts och jeans här.

- Vulf
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Jag siktar på svarta färger (umh plural?). Svarta McGordon jeans, Svarta T-shirts, Svarta Luvtröjor, Svarta skjortor (färgen svart är pykologiskt och estetiskt tilltalande för mig). Kalsonger kommer i lite varierande färger och material (har två par i satin, men dessa har min flickvän köpt åt mig och inte jag själv), men kalsonger syns ju inte utanpå så jag ser i princip svartklädd ut oavsett.

Min garderob ser lite ut som en seretidningsfigurs, det hänger flera rader av exakt samma plagg därinne.

Jag vill också införskaffa en svart lädertrenchcoat, men dessa är DYYYYRA. En hatt vore också intressant, men jag har långt hår och jag tycker inte att långt hår, kombinerat med hatt är särskilt estetiskt tilltalande. Jag skulle ju förstås kunna klippa mig, men det känns så onödigt. Här har man gått och envisats i flera månader med att inte klippa sig, för att sedan bara skära av allt för en hattjävel. Nej jag fortsätter att låta det växa tills jag själv tröttnar på det.

Appropå accessoarer, så släpar jag alltid runt på en svart väska, och bär egentillverkade patronhalsband och patronkedja till plånboken (patroner som i ammunition alltså, givetvis är tändhattar, krut och annat farligt borttaget annars blir det lätt pinsamt). Varför? Tja jag är så fascinerad av skjutvapen att jag vill hänga på mig diverse skjutvapensrelaterade artiklar (hellre det än att ha något löjligt tryck på tröjan).

Tråkigt? Givetvis, men jag är inte här för att göra mig själv mer intressant att titta på för omvärlden. Jag vill vara klädd i det jag trivs med, och vägrar lyfta ett finger för att anstränga mig mer än så.

Men ska vi gräva djupare i anledningar till varför jag inte är så modemedveten så. För det första så struntar jag i vad andra tycker är snyggt i klädväg, jag iklär mig endast det jag själv tycker är snyggt. För det andra så gillar jag en känsla av rutin, att byta klädstil hela tiden är så kaotiskt och jobbigt, och dessutom behöver man inte spendera mer än fem minuter i klädaffären när man ska innhandla nytt (raka vägen till de svarta kläderna, välja rätt storlek, betala och gå). Enkelt, smidigt och bra.

Faktum är att jag är så nöjd med min klädstil att jag aldrig tänker byta. Skickas någon typ "Fab 5" eller annan form av "Stilpoliser" efter mig, så är jag redo. Med luftgevär, envishet och mannamod. THEY WON'T GET ME ALIVE!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Har ni något intresse av kläder? Problem med att hitta rätt storlekar? Problem med att hitta vad ni vill ha?
Jag gillar att matcha kläder, men sällan gå och köpa dem. Hade jag haft pengar så hade jag slängt ut (nästan) hela min garderob och köpt nya kläder, för de gamla kläderna jag har en helt annan stil (jeans + säckiga t-shirts) än vad jag vill ha. Jag hatar visserligen att gå och handla kläder utan är en spontanköpare. I regel brukar jag föredra ljusa kläder som en protest till att alla människor bär svart. Jag är så förbannat trött på att se allt svart och när jag själv har svart på mig så är det mest för att jag inte orkar stryka kläderna.

Vilken stil siktar ni på? Siktar ni på någon stil?
Jag klär mig i förhållandevis tajta kläder och väljer oftast saker som kan matchas med beige färg. I regel har jag bruna och gröna kläder på mig och jag har en dragning mot att gå mot gubbigt. Det är en skön och soft stil, även om jag i detta läge inte har råd att byta till just denna stil fullt ut (har endast en gubbkeps, men jag köpte en ny jacka för att min gamla jacka in passade till kepsen). Mot det bruna/beigea kan jag ibland bryta av med guld, rött, silver och så givetvis också svart och vitt, men de två sistnämnda färgerna är fega att bära för de passar ypperligt med precis allting.

Jag har tre jackor - en svart väst med beiget foder som jag bär för- och sen-sommar. Jag har en brun jacka som jag bär vår och höst och en svart skinnjacka som jag bär på vintern. Den sistnämnda fick tjejen mig att köpa när vi var på Myrornas, men den satt faktiskt perfekt. Annars är det inte riktigt min stil, men det är ballt att ge ett helt annat intryck någon gång. Jag har endast ett par (året-runt-)skor som går i bruna nyanser.

/Han som skulle vilja slänga alla sina enfärgade t-shirts
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Manskläder är så Förbaskat. Jäkla. Tråkiga.
Jaaa! Jag gillar att titta på tjejkläder och allt roligt de kan ha på sig, men att handla kläder till mig själv suger, eftersom killar bara kan ha skit på sig, om de inte kan komma undan med att klä sig som pimpar.

Hur klär NI er?
...som skit. Jag har ingen stil alls. Skulle gärna vilja ha det, men det verkar så jobbigt att väl börja, eftersom det kräver att man håller det i liv och börjar stort. Det är som Magic, om jag tillåts ta en extremt nördig liknelse.

Niklas (Vulf) är jättesnygg, dock. Jag tror alltid att jag berömer honom för hans snygga kläder varje gång jag ser honom.

Själv skulle jag vilja kunna gå omkring i androgyna mansklänningar och vara sminkad, eftersom jag tycker det är snyggt, men liksom... Jag skulle inte kunna komma undan med det, utan bara se ut som ett freak.

Jag är en eunuck; jag vet hur - men jag kan inte. Det är the story of my life ... i väldigt många andra avseenden än kläder, dessutom.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Yay, en manlig fashionista! Vet du vilken utrotningshotad art du tillhör, även om ni ökat i antal på senare år? :gremwink:

Det finns snygga manskläder, absolut. De är snygga, men sällan speciellt varierade.

Jag slängde upp frågan här eftersom de andra forum jag hänger på är så tjejdominerade att det vore lönlöst att ens ta upp begreppet manskläder och tro att man skulle få svar från någon man.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Mixa och slipp jobbiga människor

Min sambo brukar lösa det genom att mixa och matcha kill- och tjejkläder. Ett par lösa killjeans med en tajt tjejtröja till. Ett par byxor med lite roligare snitt från tjejavdelningen och sen en typisk killt-shirt till. Eller, något som var en ren killer på ett bröllop vi var på: Hellång, välpressad linnesarong till kostymskjorta och väst. Mixa roligare modeller med klassiskt manligt snitt. Det verkar vara medicinen för att slippa bli utpekad och trakasserad för att se ut som ett "freak". Tragiskt men sant.

I samma anda har jag nyss köpt tyg för att sy en herrkorsett att använda istället för väst under kostymer. Jag tror själv att det kan bli hur coolt som helst!
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Men ska vi gräva djupare i anledningar till varför jag inte är så modemedveten så. För det första så struntar jag i vad andra tycker är snyggt i klädväg, jag iklär mig endast det jag själv tycker är snyggt. För det andra så gillar jag en känsla av rutin, att byta klädstil hela tiden är så kaotiskt och jobbigt, och dessutom behöver man inte spendera mer än fem minuter i klädaffären när man ska innhandla nytt (raka vägen till de svarta kläderna, välja rätt storlek, betala och gå). Enkelt, smidigt och bra.
Jag tycker inte att modemedveten är samma sak som att vara trendkänslig. För mig är modemedvetenhet ett intresse och/eller medvetenhet om vad man tar på sig, medan trendkänslighet är att följa modets skiftande trender.

Jag blandar nog. Jag plockar upp de nya trender jag gillar och förändrar dem så de passar mig, resten struntar jag fullkomligt i. Oftas hamstrar jag kläder från säsonger jag gillar trenderna i för att använda när trenderna suger.

Att byta klädstil mycket är nåt man kan göra om man tycker att det är roligt. Annars finns det liksom ingen poäng med det. Har man hittat nåt som man trivs i så har man ju definitivt också hittat en stil.

//Alva - som för övrigt tycker att det hela låter tämligen snyggt
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jag har en stylist.

Min fru.

//erik. klädanalfabet, vilket till viss del beror på att jag själv har nedsatt färgseende och för alla andras bästa inte ska välja klädkombinationer själv.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"
Jag tycker inte att modemedveten är samma sak som att vara trendkänslig. För mig är modemedvetenhet ett intresse och/eller medvetenhet om vad man tar på sig, medan trendkänslighet är att följa modets skiftande trender. "


Ok, jag borde nog använt uttrycket trendkänslig istället då. Jag är inte så trendkänslig, jag letar efter det jag tycker är tidlöst. Det som fungerar var som helst, när som helst.

Appropå "var som helst" jag skulle ju faktiskt kunna dyka upppå en begravning i mina "vanliga" kläder och inte störa någon klädkod. Aint it practical, folks? :gremgrin:

När det kommer till högtidskläder så kan jag säga att jag gillar det fisförnäma stuket. Svart kostym är ballt och kommer aldrig att slå fel (och sen så ser jag åtminstonde 30 centimeter längre ut i en sådan, och då är jag ändå 185 cm lång). Tyvärr har jag ingen för tillfället, men skulle jag haft det så måste jag tillverka något matchande med patroner på. Kanske en bandolier istället för väst under?

"//Alva - som för övrigt tycker att det hela låter tämligen snyggt

Man får väl tacka och bocka då. Det är så sällsynt med komplimanger till min egna klädstil så...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Mixa och slipp jobbiga människor

Mmm, det är nog bra tips, men jag är rädd att det jag beskrivit mer är ett symptom på ett problem som ligger djupare än så; men detta problem är inte direkt något jag vill berätta om här och nu.

Jag nöjer mig med att bara kort inflika att man kan se ut som skit av helt andra anledningar än att man är slapp eller fantasilös.

Jag tror det gäller för rätt många nördar. Jag anser således att hela den klassiska grejen med att göra narr av att nördar saknar stil är lite som att peka finger åt brännskadade och säga "men vilken ful hy du har - köper du inte ansiktskräm?"

Så liksom, vad vi behöver är inte tips och råd. Vi är medvetna om våra brister, men har blivit trötta på att be om ursäkt för dem och att få dem utpekade för oss.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Jag gillar kläder. Helst skall de ligga på golvet och tjejen skall ligga...

Ja, själv. Svarta byxor, udda strumpor (senast jag bar matchande strumpor var på Nobeleftefterfesten), och en skjorta. Ofta i någon stark (men enfärgad) nyans, som djuprött eller mörklila.

Jag hade en period då jag köpte alldeles för många kostymer. Kläder köper jag helt när jag är i USA då de har utbud och storlekar som passar en grov man med tresiffrig vikt och en längd på två meter. Man hittar kläder i riktigt bra kvalitet för löjligt lite pengar jmf med i Sverige.

Annars är rockar en excess. Den skummaste där är nog min skräddarsydda replika av Tetra Grammaton Cleric coat från filmen Equilibrium.



Nu är jag dock sugen på en Deckard-trenchcoat. Det är för övrigt samma bolag som låg bakom min Cleric-rock.

Annars är stilen just nu fortfarande färgad av Noir, så det är skyttegravsrock och fedorahatt som gäller. Här finns ett utdrag som visar på klädintresset i rollspel - så får vi en återkoppling till sajten dessutom! Fint som kattpiss.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Annars är rockar en excess. Den skummaste där är nog min skräddarsydda replika av Tetra Grammaton Cleric coat från filen Equilibrium."

MÄÄÄÄHHH VA COOLT! En sådan vill jag ha, gimme gimme gimme!
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Mixa och slipp jobbiga människor

Jag tycker att nördstilen är en stil i sig, och en stil som inte alls behöver vara fel eller ful. Den är avslappnad, bekväm och oftast ganska genomgående i sina linjer.

Ingen ska behöva få skit för sina klädval, kläder är en uttrycksform och därmed en stark del av ens identitet - varesig man trivs med sin stil eller inte.


Det var inte meningen att låta som en frågespaltsguru för dig, inte alls. Jag vet bara att det ofta kan vara problematiskt för killar som vill ha mer "kvinnliga" kläder på sig och berättade därför hur en del andra har löst det. No hard feelings? *ser försiktig ut*
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Mixa och slipp jobbiga människor

"Jag tror det gäller för rätt många nördar. Jag anser således att hela den klassiska grejen med att göra narr av att nördar saknar stil är lite som att peka finger åt brännskadade och säga "men vilken ful hy du har - köper du inte ansiktskräm?"

Inte för att stereotypisera, menär inte "ful hy" något av en norm i nördvärlden? Jag kan erkänna att min hy inte är den renaste, men jag tvättar å andra sidan ansiktet med enbart tvål. Jag orkar inte vara mer avancerad än så.

"Så liksom, vad vi behöver är inte tips och råd. Vi är medvetna om våra brister, men har blivit trötta på att be om ursäkt för dem och att få dem utpekade för oss."

Ber du om ursäkt? Vad sägs om att ge de nitiska klagarna ett stort "Fuck you!" och låta dem veta att du inte är här för att göra deras modeinriktade värld vackrare? Det brukar få tyst på de flesta mode-grinollar som sagt något liknande åt mig iallafall...

hehe, avsluta gärna med att growla dem i ansiktet på 10 centimeters håll så kommer de att sky dig som pesten. :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Mixa och slipp jobbiga människor

No hard feelings? *ser försiktig ut*
Åh, verkligen inte.

Om jag lät hård så var det bara för att markera att jag inte ville att varenda idiot med ett nummer av Bon i tidskriftssamlaren skulle komma farandes med meningslösa tips för att imponera på varandra - vilket är vad som brukar hända på OT-forumet när någon frågar efter råd (hänvisar till karaoketråden längre ned - där merendelen av "tipsen" inte lär gå att hitta på ett vanligt karaokehaks låtlista).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Mixa och slipp jobbiga människor

Ber du om ursäkt? Vad sägs om att ge de nitiska klagarna ett stort "Fuck you!" och låta dem veta att du inte är här för att göra deras modeinriktade värld vackrare?
Tack för tipset, Grynet.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Byxor och tshirt. Endast undantagsfall konventstshirtar.

För att jag gillar det, damnit. Jag skiter i att se bra ut, jag vill vara bekväm. Man kan vara snygg och bekväm, jag vet, men jag siktar i regel mot .. fashionabelt skabbig, typ.

Men jag har varit både hiphopare, punkare och hårdrockare back in the days, och det kan inspirera ibland men i regel blir det plain. Jävligt plain.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Manskläder är inte tråkiga. Däremot kan de för en ointresserad kännas begränsade. Jeans, t-shit, skjota och tröja. Well, det är ungefär som att säga att kvinnor bara har byxor, kjolar, blusar och tröjor.
Så är det med allting, jag som exempelvis är helt ointresserad av exempel katter tycker mest att det är olikfärgade små fyrfota saker som kan vara kul att leka med och som kan bitas och rivas.

Sen beror det ju helt på vilka klädbutiker man besöker och hur pass öppen man är för nyheter och vilken målgrupp man tillhör.
Att just välja butik är kan ha väldigt stor påverkan. Att gå in på en Dressmanbutik kan till och med jag, som ändå arbetar i modebranchen, hålla med om ger ett väldigt tråkigt intryck. Men hur många dambutiker finns det inte som också ger ett tråkigt intryck.

Jag vill påstå att herrkläder är oerhört flexibelt. jag kan utan problem räkna upp 12 modeller på skjortkrage, minst tre slipsknutar, manchettknappar en lång lista på material och kombinationer och andra accessoarer som vi män kan använda oss av.
Fritidskläder, sportkläder och finkläder erbjuder också oerhört många tuffa, snygga och famförallt roliga kombinationer.
Jag skulle faktiskt vilja påstå att en kille/herre/man har fler möjligheter att styla och påverka sitt mode än en kvinna.
Ett vågat uttalande men det står jag för

MEN, och ett viktigt men. den svenske mannen generellt inte lika modeintresserad som en svensk kvinna.
Herrmodet kan ofta sammanfattas med begreppet Less is More, vilket inte lika väl stämmer in på dammodet.
Ungdomsmodet är ett helt kapitel för sig och där har unga tjejjer betydligt mer intresse än unga killar.

Persolingen har jag en varierande klädstil. Om jag känner för pike och jeans så kör jag det, känner jag för skjorta, slips och kavaj så kör jag på det. Fällan som allt för många män fastnar i är okunskap, trygghet och ointresse. Intresse kan lätt ordnas med kunskap och tips, rådgivning och genom att kolla vad andra har på sig.

Gemensamt för män och kvinnor är att vi ofta inte tänker på hur oerhört mycket våra kläder säger om oss själva och att vi sälla vågar prova något nytt. Man fastnar i ett gammalt mönster. Dagens tips, Våga mixa, blanda och våga använda färg!
 
Top