Nekromanti Klädur

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Gemensamt för män och kvinnor är att vi ofta inte tänker på hur oerhört mycket våra kläder säger om oss själva och att vi sälla vågar prova något nytt. Man fastnar i ett gammalt mönster. Dagens tips, Våga mixa, blanda och våga använda färg! "

Men om man tycker att alla andra färger ser löjliga ut då? Tänk om man inte tilltalas varken estetiskt eller psykologiskt av andra färger än en viss sort? Tänk om man tilltalas av att vara så monoton som möjligt?

//Coffe_Kanon - slår ett slag för monofärgade klädstilar!
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Det bästa klädköp jag har gjort på riktigt länge är mina cowboyboots. Cowboyboots är aldrig fel. Det funkar till trasiga jeans lika väl som kostym, och man kan inte undvika att känna sig som Jerry Williams när man har dem på sig. Skulle gärna bifoga en bild på mina boots om jag hittade en usb-sladd som passade i telefonen.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Sure, kör på det om du trivs i det!
Svart tex är en jädra snygg färg. Vill man köra helsvart kan man fortfarande ha snygga tröjor, coola byxor och ha en skön svart stil.
Däremot är det inte alla som passar i monofärgade klädstilar. =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Jag är i alla fall rätt konsekvent, sedan kan resten diskuteras.

Jag har nästan utan undantag svarta jeans (tycker det är prydligare än blå), svart T-shirt och om vädret motiverar det svart eller grå tröja. Jag har alltid, utan undantag, Doc Martens skor, normalt sett vanliga låga, boots om jag ska ut i bushen. Tror jag är inne på uppemot femtonde paret docs vid det här laget. Klassisk svart skinnjacka på sommaren och vintern, vår och höst brukar jag ha trenchcoat, ibland kombinerat med en lång, svart halsduk. Underligt nog är det samma jacka på sommaren och vintern. Är det riktigt varmt, speciellt om jag behöver skydd mot solen, kan jag ha en skjorta (skjortor är svalare än T-shirt). Alltid svarta eller mörkgrå strumpor.

I tropiskt klimat kan jag ha sandfärgade brallor, bara för att de är lite svalare, men oftast är jag nöjd med mina svarta jeans.

Behöver jag ha kostym (oftast jobb) så går jag på den som ser mest ut att komma från Corleones garderob. Man kan aldrig gå fel med maffialooken. Borde kanske skaffa hatt också... Jag undviker in i det längsta slips, och om jag måste så har jag antingen en svart (smårutig med blanka resp mattsvarta rutor) eller en anskrämlig med en snögubbe med lysdiodsnäsa som spelar julsånger.

Kläder jag undviker:

* Kläder i den andra färgen (dvs ickesvart). Undantag: vissa skjortor, vissa rockar (mörkt blå eller WW1-brun) och snögubbeslipsen.
* Shorts. Face it, det finns inget fulare än män i skjorts.
* Sandaler. Se ovan.
* Slips. Fruktansvärt meningslöst plagg. Kan dessutom misstolkas som ett ställningstagande i jugoslavien-konflikten (slipsen är en utveckling av kravatten, vilken kom till Sverige i samband med 30-åriga kriget och vars namn kommer från ordet kroat).

T-shirts med text jag överväger att trycka upp:

* Defenestration nu!
* Radical self reliance
* Träden vill inte leva
* Jag ger inte upp mitt privatliv för att stötta din föråldrade affärsmodell
* Non-exclusive ownership for all
* My cock is much bigger than yours (egentligen ett låtcitat ryckt ur sitt sammanhang, så om någon blir irriterad och klagar så kan man slå tillbaka med att kalla dem obildade krigshetsare)
* Balls of steel (med ett flippermotiv)
* Just Palestine, nothing else (med en kartsiluett över hela Palestina, inklusive de bitar som är ockuperade av israel för tillfället)
* Yes, I am a rocket scientist (efter att jag byggt min första pulsjet)
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Arbetar du i modebranchen! Med vad? Och hur hamnade du där? Det låter jätteintressant!

Jo, det finns roliga herrkläder, så jag kanske skulle förtydliga mig genom att säga att jag främst pratade om "vanliga" butiker, som HM, Brothers eller KappAhl. På modehusens catwalks och mer alternativa butiker finns det förståss mer.

Det jag hänger upp mig på är nog att så mycket är just Less is More, något som kan se elegant ut, men enligt mitt snälla tycke sällan blir särskilt spännande. Jag extraknäcker med att designa och sy festklänningar och korsetter på beställning och det genomgående med mina mycket få manliga kunder är att de vill ha korsetten så rak, stilren och "manlig" så möjligt. Jag ser fram emot den dag jag får sy en herrkorsett i något extravagant material. Nu är jag medveten om att just korsetter är ett otroligt smalt område för just mode och dessutom ett traditionellt kvinnligt sådant. :gremwink:

Jag tror att känslan jag har är ett man som kvinna har betdligt fler stilar att välja på. Det känns lite som om utbudet i mainstreamklädaffärer för män lätt går att dela upp i kategorierna "klassiskt strikt" "sportigt" och "rockigt" samt viss teabageffekt mellan kategorierna. Dammodet uppfattar jag har mer bredd i sina uttrycksformer även i mainstreamkollektionerna och det känns som om detaljerna varierar också. Olika slags ärmar, manchetter, snitt på både byxor och kjolar, olika djup på ringningen, omlott, olika midjehöjd... Det var exempelvis längesedan jag såg en herrskjorta med mer än 7 cm manchett förutom i direkt beställningssydda skjortor.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"T-shirts med text jag överväger att trycka upp:"

Oh, oh jag vill också prova :gremgrin: :

* Impotent som Fan! (lögner är alltid trevligt som T-shirt tryck :gremgrin:)
* JAG är INTE en INDIVID (oxymoronic)
* Vapenfetischist Javisst!
* Dont be a dummy, be a smarty. Come and join the Nazi-party (det låter roligt bara)
* 653.439.897 Frags and counting (fast något sådant finns säkert redan)
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Jag ser fram emot den dag jag får sy en herrkorsett i något extravagant material."

Synd att du inte sydde kläder när Twisted Sister behövde scendräkter. :gremgrin:
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jag älskar...

...T-shirtar från T-shirthell (www.tshirthell.com)

En del älskar jag så högt att jag tryckt upp dem själv på grund av pengabrist *ser lite skamsen ut men repar sig snabbt*



 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Herrmodet kan ofta sammanfattas med begreppet Less is More
Japp. Det handlar inte så mycket om hur man ska få till kläderna som en uttrycksfom, det handlar om att få till detaljerna så att helheten blir "rätt". Småsaker som tex guldknappar istället för svarta knappar på en kavaj kan göra skillnaden mellan att se ut som en sjökapten och en proper mafioso.

Våga mixa, blanda och våga använda färg!
Svart är en färg! Resten är bara den andra färgen, och vi talar inte om den andra färgen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Drabbtyg

Arbetsbyxor är jättebra slitstarka och tusentals fickor att ha grejor i
Ah, det påminner mig, jag har ett par västar i sandfärgat material med en miljon fickor, modell fiskeväst eller kameraväst, som jag älskar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag gillar kläder men har bristfälliga nördkunskaper när det gäller livsstilar så jag har svårt att lyfta fram något särskilt modetänkande som jag följer. Däremot så verkar jag alltmer klä mig som mina föräldrar gjorde på 70-talet minus de utsvängda byxorna och träskorna.

Jag har köpt mycket kläder på H&M den senaste tiden och tycker att de har snygga saker till vettiga priser utan att bli så gubbtråkiga som Dressman är. Hade jag inte varit en arbetslös lärare så hade jag köpt mer skor och kläder.

Jag gillar skjortor och blazrar (eller hur fan det nu stavas i plural), färgen brunt och att känna mig uppklädd och fin. Däremot undviker jag att använda t-shirts (i alla fall "vanliga" t-shirts, är det baseballtröjor så kan jag tänka mig att visa dem) annat än som underkläder och stryker mina plagg ordentligt. Jag vill inte ha kläder med lustiga skämt eller uppkäftigheter dittryckta, det enda budskap jag vill sända ut är att här går en ren och prydlig man som vet hur man använder en tvättmaskin.

En av mina snyggaste vardagsoutfiter är ett par mörkblå jeans och en tvärrandig grön tröja ifrån H&M. Till fest har jag på mig ett par mörkblå jeans, en färgglad randig skjorta och en mörkbrun blazer.

Sådana här trådar kräver egentligen bilder men de bilder som finns av mig uppklädd visar även en i allra högsta grad berusad person som gör en massa dumheter. Så dem får ni inte se. :gremtongue:
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Manchetten

Fransk manchett föreligger när manchetten “viks upp” och inga knappar existerar, blott 4 “hål” för manchettknapp. I En fransk manchhett är ca 14cm

Skjortor med fransk manschett gör sig allra bäst till kavaj eller kostym, men en skjorta med traditionellt knäppt manschett fungerar givetvis också, så länge den är nog lång i ärmen och inte har en alltför tight knäppning kring handleden.
James Bond kör fransk manchett exempelvis.

Traditionell manchett - är helt enkelt det vanliga slutet på en skjortärm, dvs inga hål får manchettknappar (åtminstone på kvalitetsskjortor), utan vanlig knäppning med skjortans egna knappar. Längd ca 7 cm.

Det franska ditot är ALLTID snyggare, dessutom är machettknappar en av de få “smycken” (förutom ring/ringar) en man kan bära utan att se ut som..... Stilrent med franskt helt enkelt!
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Jag har upptäckt en ny diagnos

Gemensamt för män och kvinnor är att vi ofta inte tänker på hur oerhört mycket våra kläder säger om oss själva och att vi sälla vågar prova något nytt.
Min klädstil säger att jag antagligen lider av multipla personligheter. :gremgrin:

Idag: Strikt svart sammetskjol med uniformsknäppning, terrakottafärgat linne med bred spetskant nedtill, öppen lila skjortblus med band under brösten samt lila strumpbyxor i samma färg som skjortblusen. Till detta grön ögonskugga och terrakottafärgat läppglans. Nada rouge. Håret uppsatt med bronsklämma och hårnålar för en slarvigt konservativ look. När jag traskar iväg för att spela rollspel om en timme eller så åker mormorskängorna med 6cm klack på.

Igår: Svarta sturörsjeans och mörkblå farfarströja med färgfläckar. Svarta Converse. Inget smink och håret i enkel hästsvans.

I förrgår: Svart skolflickskjol med skottskrutiga knästrumpor i grönt. Vit skjorta med svart slips och figursydd kavaj. Svarta, lackade ballerinaskor. Håret i långa tofsar och ansiktet sminkat med bara mascara och foundation.

Imorgon? Vem fasen vet. Inte jag i alla fall.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Det handlar inte så mycket om hur man ska få till kläderna som en uttrycksfom, det handlar om att få till detaljerna så att helheten blir "rätt". Småsaker som tex guldknappar istället för svarta knappar på en kavaj kan göra skillnaden mellan att se ut som en sjökapten och en proper mafioso.
Rätt och riktigt. Män ska ta det lungt med detaljer om man inte vill se ut om ett dubbelfån eller Peter Seipen. Tricket är bara att välja rätt detaljer.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Manchetten

Ok då, men 7 cm uppvikt då.

Min poäng var ändå att det finns strikta regler för hur en manchett ska se ut som sällan eller aldrig bryts mot. manchetter var dessutom bara ett exempel på att ramarna är ganska hårt satta.

Och ja, jag håller med om franska manchetter. Jagtycker bara att det är lite synd att det inte är större variationer i modellerna, that's all!
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Rätt och riktigt. Män ska ta det lungt med detaljer om man inte vill se ut om ett dubbelfån eller Peter Seipen. Tricket är bara att välja rätt detaljer."

Men blev inte Peter Siepen framröstad som Sveriges bäst klädde man eller nåt sånt? Eller är det någon sorts modesarkasm som en stackars nörd/metalhead som lilla undertecknad inte förstår sig på?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Jag glömde, jag har en grå, lite kraftigare kavaj som jag brukar ha för att skrämma mina fiender.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
ha ha, jag syftade mest på gemene man. Sipen är inte riktigt som alla andra,. =)
Volvo röstas till sveriges bästa bil, kör alla volvo, nej tack.
"Anna" som blev framröstad till sveriges sexiaste flickvänn i café, more eller "you name it". Sure hon kanske är snygg men inte allas :tekopp:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Manchetten

Det franska ditot är ALLTID snyggare, dessutom är machettknappar en av de få “smycken” (förutom ring/ringar) en man kan bära utan att se ut som.....
Nja, en man kan komma undan med:

* En diskret nål på kavajslaget, speciellt om den har en innebörd.
* Slipsnål. Själv gillar jag inte det (när jag nu måste ha slips), utan gör istället ett diskret osynligt arrangemang med bakflärpen på slipsen och ett gem för att hålla slipsen på plats.
* Ringar. Max två. Vigselring/förlovningsring och eventuell "yrkesring", tex ingenjörsring. Inte mer än en på varje hand.

Utöver det så finns det "smyg-smycken" för män:

* Armbandsur. I love them, och har drösvis av dem. Tyvärr är alltid batterierna slut.
* Solglasögon. Och jag skiter i att det är modernt med stora, de ska vara små.
* Glasögon. Om man behöver, annars är det för fåfängt.

Sedan kan man väl, om man är intresserad av att få problem i metalldetektorer på flygplatserna, ha piercingar på diverse ställen som inte syns.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Då är jag tydligen med på noterna ändock, trots de obefintliga modekunskaperna. Första reaktionen på Peter Siepen var ju, "Men vafan! Han ser ju ut som produkten av en våldtäkt mellan en fågelskrämma och transvestit!"

Café eller Moore (eller liknande, vi pratar väl om tidningarna med halvplast/halvmännisko-kvinnor på framsidan va?)) läser jag inte, så jag kan inte uttala mig om det påståendet.
 
Top