Kan ett regelsystem väga tyngre än gruppen?

Score > Downtime > Score > Downtime (ni verkar helt ha missar free play...)
Inte alls! Problemet med "free play" är bara att man inte får göra något som överlappar vare sig downtime actions eller som liknar en score. Man får inte ens planera en score, eftersom det också har specifika regler. Det enda som kvarstår att göra i "free play" är kosmetiska scener som inte proaktivt påverkar spelet eller rollpersonernas situation.

Inte alls! Problemet med "free play" är bara att man inte får göra något som överlappar vare sig downtime actions eller som liknar en score. Man får inte ens planera en score, eftersom det också har specifika regler. Det enda som kvarstår att göra i "free play" är kosmetiska scener som inte proaktivt påverkar spelet eller rollpersonernas situation.

Som sagt det är inte en rigid struktur som ska hindra något. Det är motsvarande ”oh kanske dags att slå för initiativ”. Men väljer ni att trots vad som står i texten tolka det mycket hårdare så kör på. Men då är du inte längre spelets fel.

Problemet med "free play" är bara att man inte får göra något som överlappar vare sig downtime actions eller som liknar en score.
"By default, the game is in free play -- characters talk to each other, they go places, they make rolls as needed".

Luktar något prepp? Rulla engagement, spring in i Score.

Efter Score? Hantera Heat, hantera downtime. Återgå till free play.

En Score kan ta tio minuter, en Score kan ta två timmar.

Sen tycker jag ju att Blades in the Dark är bland de sämst skrivna spelen som finns på marknaden, men at anamma just free play gör att spelet flyter mycket bättre runt bordet. "Vanligt jävla rollspel", etc.

Det här är så jävla nedsättande skrivet att det finns inte. Grattis.

Ibland kanske du kan tänka att det faktiskt är spelet fel och att det är du som lagat det i din tolkning.

Ehm. Jag kan komma på både en och fem saker som är mer nedsättande än det utan att behöva grattulera dig. Ta och koola ner ett par kilometer. Herregud. Jag har inte heller sagt att det är Lemurs fel eller någon annan individs. Däremot är det ju en spelkulturs fel där man tror att en sak är rätt men vägrar läsa eller ta in att det kan vara på ett annat sätt. Precis som med Dogs, när folk gnäller för att det inte ger moraliskt meningsfulla val men samtidigt tror man att det ska spela som någon slags vi åker jeep-lajv med bleed så man spelar moraliska religiösa galningar som aldrig ens reflekterar över rätt och fel. Eller som i 3:16 när folk gnäller att det bara är strid, men spelet skriver ut att det är lika viktigt med scener som INTE är strid.

Sid 8 i regelboken har jag för mig. Sidan innan bilden med bläckplupparna och de olika faserna. Står klart och tydligt att man inte ska tolka det som en rigid struktur. Att det är flytande. Att det handlar om vad som sker i fiktionen och vad som passar in. Att de inte ska ses som hindrande utan som strukturerande och hjälpande. Det är inte min tolkning av något mellan raderna. Det står uttryckligen precis så och inget man behöver tolka.

Efter många tjafs genom åren har jag landat i "System matters i den utsträckningen man låter det mattra." Då tänker jag främst på mer traditionella rollspel; det finns många rollspel som är så pass avvikande att jag inte kan föreställa mig att det inte påverkar spelupplevelsen – det går liksom inte att spela dem "som vanligt."

Jag har definitivt spelat spel med kul människor fast spelupplevelsen har blivit skräp. Ibland har det berott på att spelet har faciliterat en upplevelse vi inte tyckte var särskilt skoj i slutändan, ibland har det berott på att spelgruppen aktivt kämpat emot den spelupplevelse som spelet är tänkt att facilitera (och istället spelat "som man brukar").

När det kommer till spel som lyfter splittrade grupper handlar det nog för min del mest om spel som haft väldigt tydliga koncept och gett bra verktyg för att få med alla på tåget. Oftast rör det sig då om mindre regeltunga spel som har någon form av uppstartsprocedur som förklarar koncept, mål, ton, vad rollpersonerna är tänkta att göra, vad spelarna är tänkta att göra, och lite om trygghetsverktyg.

Last edited:
"By default, the game is in free play -- characters talk to each other, they go places, they make rolls as needed".

Luktar något prepp? Rulla engagement, spring in i Score.

Efter Score? Hantera Heat, hantera downtime. Återgå till free play.

En Score kan ta tio minuter, en Score kan ta två timmar.

Sen tycker jag ju att Blades in the Dark är bland de sämst skrivna spelen som finns på marknaden, men at anamma just free play gör att spelet flyter mycket bättre runt bordet. "Vanligt jävla rollspel", etc.
Ska inte tjata mer om detta nu egentligen. Jag veeet att spelet påstår sig ha ett free play läge. Jag veeeeet. Problemet är att allt viktigt man tar sig för täcks av tydliga regler inom de andra lägena. Vill man få information av en kontakt så är det en downtime action - så därför blir det att man inte kan göra det i free play då man redan förbrukat sina tre downtime actions. Det är samma sak som att om ett spel har en särskild talang som gör att man kan jaga för att hitta mat så implicerar det automatiskt att man inte kan jaga mat utan den talangen. Det kvittar att spelet säger att man kan göra vad man vill i free play läget när allt som är viktigt för rollpersonerna täcks in av specifika regler inom de andra lägena.

Jag veeet att spelet påstår sig ha ett free play läge. Jag veeeeet. Problemet är att allt viktigt man tar sig för täcks av tydliga regler inom de andra lägena. Vill man få information av en kontakt så är det en downtime action - så därför blir det att man inte kan göra det i free play då man redan förbrukat sina tre downtime actions.
Tycker inte det är alls så spelet faktiskt beskriver det, dock. Vilket väl är @Christoffer :s poäng med.

Men det blir väl lite samma sak som moves i PbtA-spel. "Var det där en move nu?" "Jag gör [Move]!" — hur ska det egentligen spelas? (Och det jag menar blir samma sak är missförståndet, för åtminstone AW är ganska tydligt här; och det tyckte jag BitD också var.)

Gällande Blades har jag nog ungefär samma intryck som @Lemur. Som spelet är upplagt känns det för mig ofta som att man får en smäll på fingrarna – "Nej, gör inte det där nu, det gör man i en annan fas", "Nej, gör inte så där, det är inte det sättet man gör saker på i det här spelet."

Skillnaden är väl att jag tycker att det är en feature. Det gör att man spelar Blades på ett annat sätt än exempelvis DnD och DoD, och därigenom får man en annan spelupplevelse. Sen kan man tycka mer eller mindre bra om den, men det är rent subjektivt.
Att speltexten är kasst skriven ser jag dock som en mer objektiv grej.
Vill jag ha DnD-upplevelsen kan jag ju spela DnD istället.

Back