Jag skulle väl kunna säga... nu när det börjar bli många trådar med liknade frågeställningar, fast olika infallsvinklar.
Rollspel är brett. Sättet folk uppskattar hobbyn varierar kraftigt.
Skillnaden på ett systemlöst friform spel och en simulationistisk/flytta minatyrer/min maxande osv är gigantisk. Så gigantisk att dras en linje för bra/dåligt egenligen är en omöjlighet. Detsamma gäller HUR man spelar, vad som är det viktiga för en själv och gruppen.
Tyvärr kan jag uppleva att många i hobbyn drar lite väl hårda linjer för "Bra/dåligt" "Rätt/fel" och liknande. Grundat på SINA preferenser.
JAG personligen gillar inte extremcrunchiga/supersimulariska osv. Jag gillar inte när systemet står i fokus över det sättet JAG föredrar att spela på.
MEN, det är extremt viktigt att poängtera, det betyder INTE att spöel av det slaget är dåliga, eller att de som gillar det har fel. Vi uppskattar olika.
Tyvärr känns det generellt att empatin för att andra kan uppskatta och gilla något man själv ogillar och tvärtom, att andra inte uppskattar/gillar det man själv gillar är någon typ av ifrågasättande av ens val. (svårt att sätta bra ord här)
Är det inte en sak vi skall glädja oss över? Det gäller i stort sett allt i livet, och inte "bara" rollspel.
Om all gillade och uppskattade samma sak. Betänk hur jäkla tråkigt allt skulla vara. Maträtter? Njaa.. vi behöver bara en eller 2. Filmer? En genre, samma typ av storys om och om.. Böcker? Samma där...
Det här forumet skulle vara tvärdött. Alla tycker ju om samma sak.
Så:
Glädjs istället åt att andra har sätt att uppskatta saker som du inte gör. Du har inte mer rätt för att du gillar en sak och ingen har fel för att de gillar en annan.
Spelet jag nämnde i mitt exempel tidigare som verkligen inte fungerade för gruppen, "City of mists" kanske är supermegabäst oc i någon annans ögon och de roligaste de haft med ett rollspel någonsin. Bara för att det inte var för oss, så är det inte bra/dåligt/fel/rätt.... det var inte vad vi uppskattade. Andra skulle krevera på mitt sätt att spela och framförallt spelleda, betyder det att jag spelleder fel? Jag har andra som verkligen upppskattar mitt sätt att spelleda.
Likformighet är skittråkigt!
Sorry for rant...eller neh... inte ett dugg ledsen...... Hoppas bara jag blev någorlunda begriplig.... och det är inte riktat mot TS på något sätt
Men:
Förövrigt anser jag: Färska tomater är en vidriga och onda! Filmen " Attack of the killer tomatoes" är inte en komedi, parodi eller skräckfilm. Det är en dokumentär! Ni som inte håller med har fel!