Nekromanti Jag saknar det gamla, eller börjar bli gammal...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu börjar vi bli rejält OT. Och det är OT som inte sprudlar av fantastisk kreativitet som gör att forumet blommar, så jag säger att alla slutar vara OT nu.

Det här är ett modererande inlägg och ska inte svaras på i tråden det görs, enligt regel 9.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion at rollspel punkt nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
MVH

/Mgnus
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
anth;n324090 said:
Hur många gånger måste vi dra det här?

Forumet är privatägt och inte en statlig myndighet.
Att besöka forumet är ungefär samma sak som att besöka Dantes och Magnus vardagsrum.
Vi har ingen "rättighet" att få vara här, men så länge Dante och Magnus tycker att vi sköter oss är vi högt ärade gäster i eras hem som de äger.

Säg att en för dig okänd person kommer hem och bajsar på ditt vardagsrumsgolv.
Säg att du reagerar genom att säga: "försvinn och kom aldrig mer tillbaka."
Var ska denne person vända sig för att "överklaga" att du portat denne från ditt hem?
- Allmänna Reklamationsnämnden?
- Konsumentverket?
- Justitieombudsmannen?
När du svarat på den frågan har du även svarat på din egen fråga.
Jag tycker hanteringen av det här forumet, väcker frågor som diskuteras i samband med större plattformar såsom Facebook, Youtube och Twitter. De är också privata plattformar med så pass stora att inga riktiga alternativ till dem existerar. En person som blivit tystad från dessa plattformar har de facto blivit tystad från en stor del av det publika rummet och det offentliga samtalet. Lite på samma sätt tycker jag det är här. Blir man tystad här för att man har invändningar mot könspronomet hen så har man ofta ingen annanstans på nätet man kan diskutera hobbyn svenska rollspel.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
anth;n324093 said:
Allvarligt?

Du, och ett par andra forumiter som går att räkna på ena handens fem fingrar, har inte gjort annat än att klaga på forumets regler de senaste veckorna.

Och nu säger du att du inte ens vet vilka forumets regler är???

Driver du med oss? På riktigt?

Förklara för oss: hur ska vi någonsin kunna ta dig på allvar i framtiden?
Jag är fullt allvarlig, brukar aldrig läsa reglerna på forum jag är skriv på, lika lite som jag läser reglerna i appar jag installerar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Evokee;n324123 said:
Blir man tystad här för att man har invändningar mot könspronomet hen så har man ofta ingen annanstans på nätet man kan diskutera hobbyn svenska rollspel.
Jag vet att tråden är OT nu, men jag känner mig ändå tvungen att kasta fram en helt galen och radikal idé: Skriv inlägg om ROLLSPEL istället för inlägg om att du har invändningar mot könspronomenet hen, och se vad som händer då!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
anth;n324092 said:
Jag tycker inte att det är fult. Jag tycker mer att det är "udda" - men det beror på att jag mest ser det användas här på rollspel.nu.

Jag kan mycket väl tänka mig att sluta använda ordet "cisman", bara du ger mig ett annat ord med samma betydelse som du inte tycker är fult.
Heterosexuell man? Du får för övrigt gärna använda CIS man om du vill för min del. Jag är ingen snöflinga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Gurgeh;n324126 said:
Jag vet att tråden är OT nu, men jag känner mig ändå tvungen att kasta fram en helt galen och radikal idé: Skriv inlägg om ROLLSPEL istället för inlägg om att du har invändningar mot könspronomenet hen, och se vad som händer då!
Du verkar har missförstått. Jag har inga invändningar mot pronomet hen. Tvärtom använder jag det både i skrift och tal.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Evokee;n324127 said:
Heterosexuell man? Du får för övrigt gärna använda CIS man om du vill för min del. Jag är ingen snöflinga.
Cis avser en icke transperson. Det har inget med sexuell läggning att göra över huvud taget.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Evokee;n324123 said:
Blir man tystad här för att man har invändningar mot könspronomet hen så har man ofta ingen annanstans på nätet man kan diskutera hobbyn svenska rollspel.
Bryter tystnaden för ett ögonblick, för det här är imho viktigt. På samma sätt som personer som upplever att de blir tystade för att de motsätter sig ord som cisman, eller för att de vägrar använda ordet hen, så blir de personer som faktiskt identifierar sig som en hen eller en cisperson, eller en transperson, utsatta när deras valda epitet ifrågasätts. Det är att ifrågasätta en persons grundläggande identitet. Det kan också leda till utanförskap och som du påpekar, att en person känner sig ovälkommen och tystad. Att säga "jag tycker inte att hen existerar i svenska språket" är i princip att säga "du som identifierar dig som en hen existerar inte för mig och jag respekterar inte din rätt att finnas". Det är att ta det till sin spets, ja, men det är ändå så det i vissa fall uppfattas.

Nu vet jag att du själv sagt att du använder order hen, så det här riktar sig mer allmänt mot hur forumet uttryckt sig, inte mot dig specifikt, Men eftersom du tog upp att risken finns att människor känner sig tystade kände jag att det var viktigt att bemöta det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tsianphiel;n324246 said:
Bryter tystnaden för ett ögonblick, för det här är imho viktigt. På samma sätt som personer som upplever att de blir tystade för att de motsätter sig ord som cisman, eller för att de vägrar använda ordet hen, så blir de personer som faktiskt identifierar sig som en hen eller en cisperson, eller en transperson, utsatta när deras valda epitet ifrågasätts. Det är att ifrågasätta en persons grundläggande identitet. Det kan också leda till utanförskap och som du påpekar, att en person känner sig ovälkommen och tystad. Att säga "jag tycker inte att hen existerar i svenska språket" är i princip att säga "du som identifierar dig som en hen existerar inte för mig och jag respekterar inte din rätt att finnas". Det är att ta det till sin spets, ja, men det är ändå så det i vissa fall uppfattas.

Nu vet jag att du själv sagt att du använder order hen, så det här riktar sig mer allmänt mot hur forumet uttryckt sig, inte mot dig specifikt, Men eftersom du tog upp att risken finns att människor känner sig tystade kände jag att det var viktigt att bemöta det.
Jag kan personligen säga att jag använder hen om det är språkligt det smidigaste för situationen att använda. Jag kan ibland tycka att det är konstigt när jag läser en del artiklar i tidningar etc där hen används trots att det är tydligt att artikeln avser en han eller hon som dessutom är tydlig med att identifiera sig som en hon eller han. Men det andra exemplet med en persons identitet som du nämner, där är det för mig självklart att använda det ord personen önskar att jag använder, så länge jag vet att det är just det orden personen önskar att jag använder vill säga.

Jag vet väldigt lite om det område jag nu kommer tala om så se det jag skriver mer som undrande och undersökande än på något sätt som att jag försöker övertala någon eller liknande. Men jag har läst att det finns en väldigt massa pronomen som många olika individer önskar att andra skall använda om just dem, där ser jag ett personligt problem att jag kommer få svårt att minnas vem som vill bli tilltalad hur och det blir ännu knepigare att tilltala de individer som byter mellan olika önskade pronomen. Jag vill förtydliga med att jag absolut inte har några som helst problem vad andra individer vill bli kallade eller identifierar sig som, problemet ligger snarare i svårigheten att inte råka förolämpa någon :-( Jag förstår samtidigt att människor som varit osynliggjorda och i många fall faktiskt förlöjligade av den absoluta majoriteten av samhället inte längre har det längsta tålamodet, jag skulle inte ha det i samma situation.

Så jag hopppas att jag nyfiket och undrande, inte har förolämpat någon då detta inte var uppsåtet.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Minimoni;n324250 said:
Jag vet väldigt lite om det område jag nu kommer tala om så se det jag skriver mer som undrande och undersökande än på något sätt som att jag försöker övertala någon eller liknande. Men jag har läst att det finns en väldigt massa pronomen som många olika individer önskar att andra skall använda om just dem, där ser jag ett personligt problem att jag kommer få svårt att minnas vem som vill bli tilltalad hur och det blir ännu knepigare att tilltala de individer som byter mellan olika önskade pronomen.
Tror att det är tanken som räknas i många fall. Om du är osäker på pronomen så fråga och så länge du är respektfull och ber om ursäkt om det blir fel så tror jag att de flesta är okej med det. Den största påfrestningen som en av mina nära vänner här har förklarat det är när hon blir felkönad och personen vägrar att rätta sig. Och ja, det är klart att hon har lite kortare tålamod med människor som i upprepade fall kallar henne för honom, men resten av oss brukar hjälpa till och påminna folk.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tsianphiel;n324259 said:
Tror att det är tanken som räknas i många fall. Om du är osäker på pronomen så fråga och så länge du är respektfull och ber om ursäkt om det blir fel så tror jag att de flesta är okej med det. Den största påfrestningen som en av mina nära vänner här har förklarat det är när hon blir felkönad och personen vägrar att rätta sig. Och ja, det är klart att hon har lite kortare tålamod med människor som i upprepade fall kallar henne för honom, men resten av oss brukar hjälpa till och påminna folk.
Att vägra rätta sig när någon på ett tydligt sätt visat hur hen vill bli tilltalad är verkligen minst sagt rövigt. Jag håller i övrigt med i allt du sa och tackar för att fått lära mig mer! :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tsianphiel;n324246 said:
Att säga "jag tycker inte att hen existerar i svenska språket" är i princip att säga "du som identifierar dig som en hen existerar inte för mig och jag respekterar inte din rätt att finnas". Det är att ta det till sin spets, ja, men det är ändå så det i vissa fall uppfattas.
Skulle tro att det i princip i 0% fallen är vad som avses. Tycker ansvaret för missförstånden i dessa fall faller tungt på den som läser in något som inte i över huvud taget sagts.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Evokee;n324264 said:
Skulle tro att det i princip i 0% fallen är vad som avses. Tycker ansvaret för missförstånden i dessa fall faller tungt på den som läser in något som inte i över huvud taget sagts.
Hur vet du det? Har du frågat de som känner sig utsatta? Är det inte bättre då att inte vara exkluderande och - ja faktiskt i längden - tysta de som inte känner sig välkomna när sådant här diskuteras?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tsianphiel;n324271 said:
Hur vet du det? Har du frågat de som känner sig utsatta? Är det inte bättre då att inte vara exkluderande och - ja faktiskt i längden - tysta de som inte känner sig välkomna när sådant här diskuteras?
Varför skulle jag vilka fråga de ”utsatta” om jag vill veta vad dem som inte använder hen menar med det?

vilka ska man tysta menar du?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Evokee;n324276 said:
Varför skulle jag vilka fråga de ”utsatta” om jag vill veta vad dem som inte använder hen menar med det?

vilka ska man tysta menar du?
Jag skall försöka vara väldigt tydlig i mitt resonemang, eftersom det verkar som det inte framgår vad det är jag försöker säga.
Du skrev i ett tidigare inlägg att:

Evokee;n324276 said:
Jag tycker hanteringen av det här forumet, väcker frågor som diskuteras i samband med större plattformar såsom Facebook, Youtube och Twitter. De är också privata plattformar med så pass stora att inga riktiga alternativ till dem existerar. En person som blivit tystad från dessa plattformar har de facto blivit tystad från en stor del av det publika rummet och det offentliga samtalet. Lite på samma sätt tycker jag det är här. Blir man tystad här för att man har invändningar mot könspronomet hen så har man ofta ingen annanstans på nätet man kan diskutera hobbyn svenska rollspel.
Jag kontrade med att diskussionerna på forumet varit exkluderande i sig i och med att de ifrågasatt ord som används av en grupp människor för att förstärka deras identitet. Det har även förekommit citatval, som Grisodlar'ns citat ifrån Silence of the Lambs, som är direkt stötande, och som Grisodlar'n också fick en tillsägelse för. Den typen av citat och ifrågasättanden är exkluderande för många.

Jag läser ditt nästa inlägg:
Evokee;n324276 said:
Skulle tro att det i princip i 0% fallen är vad som avses. Tycker ansvaret för missförstånden i dessa fall faller tungt på den som läser in något som inte i över huvud taget sagts.
som att debatten om deras valda pronomen inte är något som berör dem egentligen, eller att vi här på WRNU inte har några användare som bryr sig om den debatten eller hur det känns att implicit bli kallad "it" som ett alternativ till "they". Min fråga blev då hur du var så säker på att det inte finns någon här som inte känner sig tystad av jargongen och ifrågasättandet.

Jag hoppas resonemanget jag har fört blir tydligare. Men nu har både du och jag ramlat över kanten om vad jag upplever avses med OT, så om du vill prata vidare om just detta och varför jag tycker att även ovanstående är att tysta användare på forumet så kan du kanske skicka ett meddelande.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tsianphiel;n324288 said:
Jag kontrade med att diskussionerna på forumet varit exkluderande i sig i och med att de ifrågasatt ord som används av en grupp människor för att förstärka deras identitet. Det har även förekommit citatval, som Grisodlar'ns citat ifrån Silence of the Lambs, som är direkt stötande, och som Grisodlar'n också fick en tillsägelse för. Den typen av citat och ifrågasättanden är exkluderande för många.
Just den här biten är jag nyfiken på.
Jag förstår och håller med om att flera individer har verkat exkluderande under årens lopp på forumet.
Men deras åsikter har i princip aldrig fått stå oemotsagda.
Det har alltid funnits en diskussion (som du själv skriver) - och nästan alltid har diskussionen varit hetsig och och lett till tillsägelser och avstängningar på bägge sidor.

Det jag är nyfiken på är att du säger att diskussionerna på forumet har varit exkluderande (vilket jag vet att många varit).
Men jag får intrycket (rätt eller fel) att du även tycker att diskussioner där bägge sidor diskuterar; både för och emot; är exkluderande.
Antingen har jag fel - och blir jätteglad om du reder ut missförståndet.
Eller så har jag rätt - och då blir jag nyfiken hur du resonerar: hur kan en diskussion vara exkluderande om de finns parter i diskussionen som är emot exkludering?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
anth;n324303 said:
Men jag får intrycket (rätt eller fel) att du även tycker att diskussioner där bägge sidor diskuterar; både för och emot; är exkluderande.
Antingen har jag fel - och blir jätteglad om du reder ut missförståndet.
Eller så har jag rätt - och då blir jag nyfiken hur du resonerar: hur kan en diskussion vara exkluderande om de finns parter i diskussionen som är emot exkludering?
När det gäller ett pronomen som "hen" till exempel går diskussionen ofta i linje med "jag tycker inte att hen är ett ord, för vi har enbart två kön, han eller hon. Hen finns inte." vs "Hen är visst ett pronomen, det är praktiskt och bra och gör språket bättre." I de diskussionerna glömmer forumet ofta att bakom ordet hen finns det en grupp människor som använder ordet som en del av sin identitet, och ofta en identitet som de fått kämpa hårt för att bli erkända för.

Nu är inte jag en av de personer som kallar mig för hen, så jag har svårt att säga om stödet för ordet (eller för potentiellt exkluderade personer) är tillräckligt för att en person som inte känner sig binär skall känna sig välkommen (därav frågan till Evokee).

Med andra ord: I vissa fall kan det vara värt att inte ifrågasätta eller dra upp en diskussion som i längden kan upplevas som exkluderande för att de som är utsatta (och just i det här fallet i minoritet) inte skall behöva uppleva diskussionen om och om igen, och framförallt inte om vi hela tiden glömmer att det finns människor som påverkas av just det ifrågasättandet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Hej, jag vill bara påpeka att den här tråden var tänkt att handla om nostalgi från svunna forumtider. Ordet hen är alltså inte riktigt ämnet för tråden.

Tack så mycket, och ha en trevlig helg!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Minimoni;n321371 said:
Vitulv och Troberg är två andra forumiter jag saknar då de oftast hade vettiga och intressanta saker att säga.
Tackar för de orden! Jag har tänkt komma tillbaka efter en längre paus (gift mig, barn, hus, gammalt jobb som nästa knäckte mig, nytt bra jobb osv). Jag spelar inte rollspel längre, men det hindrar inte mig från att läsa, teoretisera och författa spel, och jag skulle mycket väl kunna börja igen. Nu är det mest brädspel, av tidsskäl. Men, jag ska försöka vara lite aktiv, när jag hinner (dvs när jag inte är med frun, när jag inte jobbar, när jag inte renoverarar ett 1020 m2 stort hus, när jag inte tar MC-kort, inte sysslar med andra hobbies osv...).
 
Top