Nekromanti Jag saknar det gamla, eller börjar bli gammal...

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Evokee;n324054 said:
Hur gör man om man vill överklaga en bann? Såg att grisodlarn blivit bannad i en vecka och hotat med livstidsbann för att ha påpekat att det finns en könsneutralt pronomen på engelska. Samtidigt som fula epiteter som CIS-män har gått helt obemärkta förbi.
Haha, vad skulle vara fult med att vara cisman (små bokstäver, det är inte en förkortning)?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Evokee;n324054 said:
Hur gör man om man vill överklaga en bann? Såg att grisodlarn blivit bannad i en vecka och hotat med livstidsbann för att ha påpekat att det finns en könsneutralt pronomen på engelska. Samtidigt som fula epiteter som CIS-män har gått helt obemärkta förbi.
CIS-män är väl en kategori och inte ett skällsord? Men skit samma, jag är helt ointresserad av den diskussion.
Om du vill överklaga någon annans banning så tycker jag du tar det i ett PM till någon moderator istället för öppet på forumet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
RasmusL;n324056 said:
Haha, vad skulle vara fult med att vara cisman (små bokstäver, det är inte en förkortning)?
Låter som ett virus.

Känner ingen s.k. Cis-man som vill bli kallad så eller Kallar sig själv så. Jag skulle ta illa vid mig om nån kalla mig det irl
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Feuflux;n324058 said:
CIS-män är väl en kategori och inte ett skällsord? Men skit samma, jag är helt ointresserad av den diskussion.
Om du vill överklaga någon annans banning så tycker jag du tar det i ett PM till någon moderator istället för öppet på forumet.
Det är en kategori som används i stor utsträckning av folk som är negativt inställda till den kategori.

Poängen var att jag vill hur man går tillväga för att överklaga ett vad jag upplever är ett moderatorövergrepp. Tycker det då känns som en ypperlig idé att då fråga på forumet hur man bör gå tillväga.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Evokee;n324062 said:
Poängen var att jag vill hur man går tillväga för att överklaga ett vad jag upplever är ett moderatorövergrepp. Tycker det då känns som en ypperlig idé att då fråga på forumet hur man bör gå tillväga.
Du kan, som det står i reglerna, messa oss som är i redaktionen, eller mejla.

Den första du ska kontakta är Dante. Han kommer sedan att förklara för mig grunden för modereringen och sedan kommer jag att beöma om någon åtgärd ska göras.

Jag rekommenderar att du förutom att överklaga också förklarar varför du anser att modereringen är fel och varför det inlägg som föranledda modereringen inte bryter mot reglerna. En överklagan som endast består av ”jag tycker ni har fel” kommer vi troligen inte att hörsamma.

MVH

/Magnus
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Evokee;n324060 said:
Låter som ett virus.

Känner ingen s.k. Cis-man som vill bli kallad så eller Kallar sig själv så. Jag skulle ta illa vid mig om nån kalla mig det irl
Det var konstigt! På min arbetsplats är det ett begrepp som används fritt och ofta utan att det är något konstigt med det. Wikipediadefinitionen känns inte heller särskilt kränkande:

" en person som är i samklang med sin kulturs könsnormer."

Det är per definition najs att vara cis, easy mode i livet liksom, inget negativt i det!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Magnus Seter;n324065 said:
Du kan, som det står i reglerna, messa oss som är i redaktionen, eller mejla.

Den första du ska kontakta är Dante. Han kommer sedan att förklara för mig grunden för modereringen och sedan kommer jag att beöma om någon åtgärd ska göras.

Jag rekommenderar att du förutom att överklaga också förklarar varför du anser att modereringen är fel och varför det inlägg som föranledda modereringen inte bryter mot reglerna. En överklagan som endast består av ”jag tycker ni har fel” kommer vi troligen inte att hörsamma.

MVH

/Magnus
Tack, ska se om jag hitta reglerna nånstans.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vad är det för fel på att vara cisman nu helt plötsligt? Jag är cisman.

Visst finns det folk som fått för sig att det specifikt betyder "vit och straight man", men de har ju bara fel =D
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är konsensus att cisman betyder "äcklig representant för patriarkatet som borde hålla käften" och ingenting annat, det bore väl vara självklart för det flesta nuförtiden. ;)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Arfert;n324076 said:
Det är konsensus att cisman betyder "äcklig representant för patriarkatet som borde hålla käften" och ingenting annat, det bore väl vara självklart för det flesta nuförtiden. ;)
Jag skulle gå så långt att säga att det åtminstone är så att de som inte använder "cis-man" har en helt annan uppfattning om vad det betyder än de som använder begreppet.

Själv snubblar jag hela tiden på definitionen, och använder inte begreppet i dagligt tal. I skrivet material (utbildningsmaterial) använder vi det dock.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Magnus Seter;n324078 said:
Jag skulle gå så långt att säga att det åtminstone är så att de som inte använder "cis-man" har en helt annan uppfattning om vad det betyder än de som använder begreppet.

Själv snubblar jag hela tiden på definitionen, och använder inte begreppet i dagligt tal. I skrivet material (utbildningsmaterial) använder vi det dock.

/M
Ord får andra betydelser än de de hade från början, om majoriteten använder dem på det nya sättet. Finns det många exempel på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Arfert;n324079 said:
Ord får andra betydelser än de de hade från början, om majoriteten använder dem på det nya sättet. Finns det många exempel på.
Va, det hade jag ingen aning om!

:rolleyes:

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Evokee;n324060 said:
Känner ingen s.k. Cis-man som vill bli kallad så eller Kallar sig själv så.
Jag är definitivt en cisman. Jag kanske inte är helt bekväm i mansrollen, men jag är helt bekväm med att folk kallar mig "man" och använder pronomenet "han" om mig. Min könsidentitet stämmer med andra ord överens med vad andra människor tenderar att identifiera mig som utifrån mina könsuttryck.

Jag stämmer alltså in på definitionen. Jag ser inget negativt i begreppet överhuvudtaget.

Som RasmusL påpekade så är det ju helt enkelt ett sätt att köra livet på easy mode, jämfört med personer som inte är cis. Det är inte den enda slidern i det ganska komplexa systemet för olika svårighetsgrader, men det är en av de som finns och det är inte konstigare att det finns ett ord för folk som inte är trans än det är att det finns ett ord för folk som är trans.

Så, nu känner du – eller har åtminstone träffat på – flera cismän som vill bli kallade det och/eller kallar sig själva det.


//Krank, som efter ett par extra intensiva veckor på jobbet unnar sig att ta en mycket kort paus från sin forumpaus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Evokee;n324054 said:
Hur gör man om man vill överklaga en bann?
Hur många gånger måste vi dra det här?

Forumet är privatägt och inte en statlig myndighet.
Att besöka forumet är ungefär samma sak som att besöka Dantes och Magnus vardagsrum.
Vi har ingen "rättighet" att få vara här, men så länge Dante och Magnus tycker att vi sköter oss är vi högt ärade gäster i eras hem som de äger.

Säg att en för dig okänd person kommer hem och bajsar på ditt vardagsrumsgolv.
Säg att du reagerar genom att säga: "försvinn och kom aldrig mer tillbaka."
Var ska denne person vända sig för att "överklaga" att du portat denne från ditt hem?
- Allmänna Reklamationsnämnden?
- Konsumentverket?
- Justitieombudsmannen?
När du svarat på den frågan har du även svarat på din egen fråga.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Arfert;n324076 said:
Det är konsensus att cisman betyder "äcklig representant för patriarkatet som borde hålla käften" och ingenting annat, det bore väl vara självklart för det flesta nuförtiden. ;)
Vad är en cis-kvinna då?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Evokee;n324054 said:
Samtidigt som fula epiteter som CIS-män har gått helt obemärkta förbi.
Jag tycker inte att det är fult. Jag tycker mer att det är "udda" - men det beror på att jag mest ser det användas här på rollspel.nu.

Jag kan mycket väl tänka mig att sluta använda ordet "cisman", bara du ger mig ett annat ord med samma betydelse som du inte tycker är fult.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Evokee;n324072 said:
Tack, ska se om jag hitta reglerna nånstans.
Allvarligt?

Du, och ett par andra forumiter som går att räkna på ena handens fem fingrar, har inte gjort annat än att klaga på forumets regler de senaste veckorna.

Och nu säger du att du inte ens vet vilka forumets regler är???

Driver du med oss? På riktigt?

Förklara för oss: hur ska vi någonsin kunna ta dig på allvar i framtiden?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Arfert;n324079 said:
Ord får andra betydelser än de de hade från början, om majoriteten använder dem på det nya sättet. Finns det många exempel på.
Fast du hittade ju precis på en egen betydelse här och nu. Ord ändrar betydelse, men inte för att du försöker kapa dem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert;n324076 said:
Det är konsensus att cisman betyder "äcklig representant för patriarkatet som borde hålla käften" och ingenting annat, det bore väl vara självklart för det flesta nuförtiden. ;)
Magnus Seter;n324078 said:
Jag skulle gå så långt att säga att det åtminstone är så att de som inte använder "cis-man" har en helt annan uppfattning om vad det betyder än de som använder begreppet.
Jag vill uppmärksamma folk på att Arfert avslutade sitt inlägg med

;)

Jag vet att det är väldigt gammal internet-lingo och kanske okänd för er ungdomar - men det betyder fortfarande :wink: och dess betydelse har inte ändrats.

Ni får gärna klaga på att Arfert har dålig humor, men tar man uppenbart humoristiska inlägg på allvar gör man fel.
 
Top