Nekromanti Jag saknar det gamla, eller börjar bli gammal...

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
När jag reggade mig på rollspel.nu var det en plats att provoceras och inspireras av. Det var en inspirerande höjd på diskussionerna, en inspirerande nivå av framåtskådande, inspirerande forumiter som w176, Recca, Arvidos och många fler som sakta glidit bort och blivit del av andra sammanhang. Och då är jag fortfarande ganska "ung" på forat sett till hela livslängden. Jag saknar ändå det. Visst har vi storheter bland oss nu också, visst inspireras jag av Tsianphiel, Gabrielledebourg, Genesis med flera men kan samtidigt känna en stor ledsamhet över att det där djupare analytiska som lockade mig till stor del lämnat plats till väldigt ytliga trådar. Och visst, människor roterar och det kanske blir bra i framtiden (på ett forum? Föråldrad företeelse? Joråsåatteh...) men jag saknar den koncentrationen av intellekt som ville och orkade lägga tid här. Jag saknar er.

Vad saknar ni? Jag vet att oldsite är nere just nu, så vi får väl dra från minnet, men vad tycker ni har varit jävla ballt sedan wrnu startade? Jag frågar inte bara för att sörja den tid som gått utan också för att reflektera över vad som inspirerar och motiverar att göra den här platsen riktigt värdefull!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag tänker mig att det kanske fanns en tid (innan min tid) då diskussioner fick utvecklas organiskt, och frågor stötas och blötas utan moderatorterror. Fanns det någonsin en sån tid så saknar jag den.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag saknar självklart skribenter som jag anser ha varit bland de bästa. En del av mina favoriter finns kvar andra är borta av olika anledningar. Rising var en sån enorm naturkraft på forumet och trots att jag inte personligen på något sätt var bekant med honom bortsett från forumet så var hans intellekt och sätt att skriva på otroligt saknad. Vitulv och Troberg är två andra forumiter jag saknar då de oftast hade vettiga och intressanta saker att säga. Ymir är väl fortfarande aktiv på forumet, men jag saknar tiden då han var ännu mer aktiv.

Har garanterat glömt många men tycker samtidigt att forumet fortfarande har många bra och intressanta personer kvar och detta oavsett om jag brukar ha liknande åsikter som dem eller inte. Jag har stor respekt för många på forumet som tycker väldigt olika än mig i väldigt många frågor och skulle sakna dem om de försvann. Jag saknar Recca även om vi hade våra duster, men mycket av det hon skrev var kul att läsa.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Saknar Skräckrollspel-forumet, och kommer alltid sakna Rising.

Jag saknar de stundtals invecklade trådarna med subtrådar som hade subtrådar.

Men för att lite motverka saknandet så tycker jag däremot väldigt mycket om den högre nivån av hobbyknåpande som finns idag. Det var absolut folk som skrev regelsystem och käftade semantik "förr" också, men jag upplever det som att kvaliteten på det som görs idag är mycket högre. Flera som hängde här då är idag publicerade rollspelsförfattare i både stor och liten skala. Något som säkerligen många drömde om då, men som vissa faktiskt även genomfört sedan dess och genomför just nu.

Vi har Kopparhavets hjältar. Vi har White Hack. Vi har Mörk Borg. Vi har Divinity Lost. Vi har Anders Blixt. Vi har Fria Ligan. Rollspel har aldrig mått bättre än idag, törs jag påstå, och på något sätt känner jag att skaparglöden är starkare än någonsin.

För mig är det utan tvekan rollspelsmakandet som lockat mig tillbaka hit, när jag tog steget från att lurk:a till att registrera mig 2016 efter att ha skrivit mitt sista (antagligen onödigt krigiska) inlägg någonstans runt 2004.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Evokee;n321369 said:
Jag tänker mig att det kanske fanns en tid (innan min tid) då diskussioner fick utvecklas organiskt, och frågor stötas och blötas utan moderatorterror. Fanns det någonsin en sån tid så saknar jag den.
Mja, snarare uplevde jag höjden sådan att det inte behövdes. Nazism och incelism var mindre business-as-usual då, blev mindre infekterat pga det, men låt oss inte göra det här till en gnälltråd. Vad tycker du skulle göra forat bättre?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
entomophobiac;n321372 said:
Saknar Skräckrollspel-forumet, och kommer alltid sakna Rising.

Jag saknar de stundtals invecklade trådarna med subtrådar som hade subtrådar.

Men för att lite motverka saknandet så tycker jag däremot väldigt mycket om den högre nivån av hobbyknåpande som finns idag. Det var absolut folk som skrev regelsystem och käftade semantik "förr" också, men jag upplever det som att kvaliteten på det som görs idag är mycket högre. Flera som hängde här då är idag publicerade rollspelsförfattare i både stor och liten skala. Något som säkerligen många drömde om då, men som vissa faktiskt även genomfört sedan dess och genomför just nu.

Vi har Kopparhavets hjältar. Vi har White Hack. Vi har Mörk Borg. Vi har Divinity Lost. Vi har Anders Blixt. Vi har Fria Ligan. Rollspel har aldrig mått bättre än idag, törs jag påstå, och på något sätt känner jag att skaparglöden är starkare än någonsin.

För mig är det utan tvekan rollspelsmakandet som lockat mig tillbaka hit, när jag tog steget från att lurk:a till att registrera mig 2016 efter att ha skrivit mitt sista (antagligen onödigt krigiska) inlägg någonstans runt 2004.
Ja, det är himla fint, och fint att du lyfter det också! Det är ju en massa fina saker som sker, men jag upplever inte att diskussionerna speglar det alltid. En del händer kanske på FB men upplevde inte samma djup i diskussionerna där, mycket pga omöjligt att "spara" kunskap som här på forat (jag lämnade FB vid årsskiftet, typ bästa jag gjort på kanske 10 år). Vad tror du behövs för att lyfta diskussionerna här en nivå till? Att få in den skaparglädjen i de nya liren till diskussionerna, att det liksom ska bli värdefullt istället för "nu måste jag förklara den här basala saken igen för hundraelfte gången"?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
RasmusL;n321375 said:
Mja, snarare uplevde jag höjden sådan att det inte behövdes. Nazism och incelism var mindre business-as-usual då, blev mindre infekterat pga det, men låt oss inte göra det här till en gnälltråd. Vad tycker du skulle göra forat bättre?
Att banna alla moderatorer vore en bra början. Ser faktiskt aldrig att dem gör annat än förstör trådar och diskussioner (så gott som varje gång en intressant diskussion kommer igång dessutom). Eventuellt kan skulle man kunna ha kvar nån som kunde lyfta visa diskussioner ur trådar för att placera dem i egna nya trådar och sånt, men egentligen inget annat.
Jag öppnar knappt intressanta diskussionstrådar längre då man vet att moderatorerna redan har eller snart kommer att marchera in och kväva alla meningsskiljaktigheter, och eventuellt livsstidbanna dem som luftar åsikter som inte fallit dem på läppen.

Sen förstår jag inte om jag läser dig rätt. Men skulle det finnas nazism och incelism på forumet idag menar du?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Evokee;n321394 said:
Att banna alla moderatorer vore en bra början. Ser faktiskt aldrig att dem gör annat än förstör trådar och diskussioner (så gott som varje gång en intressant diskussion kommer igång dessutom). Eventuellt kan skulle man kunna ha kvar nån som kunde lyfta visa diskussioner ur trådar för att placera dem i egna nya trådar och sånt, men egentligen inget annat.
Jag öppnar knappt intressanta diskussionstrådar längre då man vet att moderatorerna redan har eller snart kommer att marchera in och kväva alla meningsskiljaktigheter, och eventuellt livsstidbanna dem som luftar åsikter som inte fallit dem på läppen.

Sen förstår jag inte om jag läser dig rätt. Men skulle det finnas nazism och incelism på forumet idag menar du?
Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb.

Kan du svara på frågan eller åtminstone skriva något som har med ämnet att göra?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
RasmusL;n321400 said:
Jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb.

Kan du svara på frågan eller åtminstone skriva något som har med ämnet att göra?
Jag svarade på din fråga. Du svarade dock inte på min. Utöver det jag skrivit (vilket har hört till ämnet, tvärtemot vad du nu antyder) så är det inget särskilt jag längtar (tillbaka) till.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag saknar också skräckrollspel forumet det var där jag lärde mig mest och hade roligast.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag saknar egentligen bara Rising. Det har varit många awesome personer här i många olika perioder och forumet har gått igenom ett gäng faser där jag i bland kan sakna den mer intensiva spel- och världsmakarfasen ibland, men fan vad jag saknar Rising. Världens bästa kreatör och en sann motor för forumet. Var det lite slow någon gång så postade han en totalt awesome trådstart och forumet levde upp igen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ingenting var bättre för. Vi har forumet som vi förtjänar. Om du vill att saker ska vara bättre här, gör dem bättre. Om inte nu, när? Om inte du, vem? Om inte här, var?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag saknar trådstrukturen. Den gjorde diskussionerna mer översiktliga än på den här plattformen, det var lättare att skippa sidospår som man tyckte var ointressanta och man behövde heller inte dra sig för att själv låta diskussionen dra iväg.

Jag var inte så aktiv på det gamla forumet som jag dessutom gick med när det redan funnits ett bra tag och jag har inte så starka nostalgiska känslor för det. Stämningen där minns jag som "rå, men hjärtlös". Om någon säger att det gamla forumet var mer dynamiskt och hade större intellektuell spänst än det har idag så ifrågasätter jag det inte, men det präglades också som jag minns det av onödigt destruktiva och barnsliga gräl modell "du är dum i huvudet" och "du har roligt på fel sätt".

Överlag tycker jag detta är en väldigt bra plats att hänga på. Det är lätt att se vad som skulle kunna bli sämre, men inte vad som skulle kunna bli bättre. Eksem, Sapient och 2097 hade gärna fått vara mer aktiva; moderatorerna (överlag utmärkta personer) kunde chilla ned ett par grader kanske.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag har inte hängt här så himla länge men det är ändå drygt sju år. Jag upplever att forumet blev tröttare efter flytten men repade sig rätt okej men det jag fortfarande kan sakna massor är småpraten. Den gav en möjlighet att svara på snabba frågor, hänga lite med de som inte postade grejer men ändå ville vara här och den gav liv åt forumet.

Utifrån moderatorssynpunkt så har samhällets diskussionsklimat flyttat hit. Där tidigare en tråd kunde brinna ordentligt så handlade bränderna om meningsskiljaktigheter i hobbyn men folk var fortfarande rätt duktiga på att skilja på sak och person. Idag är den förmågan sämre, ibland rent dålig. Jag vet inte om användarna över lag har blivit skickligare på att hålla sig precis på gränsen till vad som är tillåtet. Detta skapar ett kasst diskussionsklimat där gliringar och små personliga hugg lägger ribban i en diskussion som för bara några år sedan skulle kunna ha hållit sig på en bra nivå. Men som också ger effekten att vi i moderatorkåren blir extra känsliga för sånt och eftersom det rör ovanligheterna att användare faktiskt lyssnar på våra tillsägelser så måste vi banna.
En annan sak som gör att våra ingrepp derailar trådar är ju att användare allt för ofta känner att de behöver börja diskutera modereringen i tråden. Vilket är tröttsamt och respektlöst mot TS. Där vår moderering var ett inlägg kommer det tre+ inlägg som handlar om orättvisan i att bli tillsagd.

/Cissi
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Cissi;n321445 said:
Utifrån moderatorssynpunkt så har samhällets diskussionsklimat flyttat hit. Där tidigare en tråd kunde brinna ordentligt så handlade bränderna om meningsskiljaktigheter i hobbyn men folk var fortfarande rätt duktiga på att skilja på sak och person. Idag är den förmågan sämre, ibland rent dålig.
Kanske ser vi olika saker, men jag tycker inte det är så stor skillnad på nu och då. Det som kanske skiljer är ATT det sägs ifrån, för vi är i allmänhet mer medvetna idag—och äldre. Annars är jag rätt kluven till modereringens grad. Den behövs, och när den eventuellt skulle sluta behövas blir väldigt godtyckligt.

Tror det i slutänden handlar om en individ tycker en moderering för mycket är ett problem eller en moderering för lite. Och där lär vi aldrig alla vara överens.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Evokee;n321394 said:
Att banna alla moderatorer vore en bra början. Ser faktiskt aldrig att dem gör annat än förstör trådar och diskussioner
Alternativet att starta ett eget forum där du slipper alla moderatorer som sabbar din upplevelse finns alltid öppen. Såvitt jag förstår är det rätt enkelt att göra, till exempel genom att starta en WordPress-sajt och installera ett forumtillägg. Sen är det bara öppna dörrarna och se hur de fria och ohindrade diskussionerna frodas.

Jag rekommenderar också TheRPGsite.com, ett ställe där det enda man inte får prata om är politik eller barnporr. Det är så nära moderatorfritt man kan komma när det gäller rollspelsforum.

TILLÄGG: TheRPGsite är också ett bra exempel på ett forumsklimat jag aldrig vill att rollspel.nu ska anamma.

Med det sagt, det första inlägget jag gjorde på rollspel.nu handlade om att jag inte tyckte moderatorerna gjorde rätt. Det var väl typ tusen år sen.

/Magnus
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Något jag saknar är förmågan till välvillig tolkning. Hos många medlemmar är den förmågan högst begränsad. Å andra sidan har det varit på det viset så länge jag kan minnas, så förmodligen fanns den inte i överflöd tidigare heller. Om inte inläggsskrivaren är extremt övertydlig tolkas gärna inlägget på sämsta möjliga vis.

Generellt sett tycker jag att modereringen är på en lagom nivå, om än rätt ojämn. Vissa trådar och vissa personer tycks ha mer marginaler innan modereringen träder in. Men så är det på de flesta forum och här är det inget stort problem. I mitt tycke det vill säga (för att knyta an till tydligheten ovan).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag saknar min egen naiva entusiasm. En tid när det inte kändes som att alla ämnen antingen redan dryftats tusen ggr tidigare eller kan förutses i minsta detalj på förhand. Jag saknar en tid då jag fortfarande tyckte att teorier kring regelmekaniker var intressanta och nya. Eller att ambitiösa världsbyggen var stimulerande och inspirerande.

Nu producerar jag mer inom rollspel än någonsin tidigare. Jag arrangerar mer. Jag engagerar fler. Men det känns inte längre som att det finns så mycket kvar att diskutera. Mina utmaningar handlar mer om planering, logistik, och marknadsföring än val eller design av regler, spelvärld, och tärningskombinationer.

RasmusL Vet du, jag tror jag också börjar bli gammal...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag kan sakna vissa pensionerade forumiter, som till exempel Sapient. På sistone har jag även saknat Zonks entusiastiska inlägg. Sedan upplever jag att det förr var fler trådar med bollande av idéer till konkreta projekt, eller trådar med gemensamt skapande. Sådant kan jag också sakna.
 
Top