Nekromanti Jag saknar det gamla, eller börjar bli gammal...

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag saknar leken och lekfullheten. Tävlingar och godartat trams. Det var länge sedan det blev varulvsspel, till exempel och jag är otroligt sugen på en scenarioutmaning. Men det är ju egentligen bara att få den där berömda tummen ur och starta något själv. Men det känns ju alltid lättare att göra något sådant om det redan finns en känsla av att det är en del av ett större sammanhang.

Och sedan undrar jag stort vem som hette Khan på gamla WRNU för ca tio år sedan. För det var inte jag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Khan;n321481 said:
Jag saknar leken och lekfullheten. Tävlingar och godartat trams.
Julkalendern! Det var tider det. Dock rätt glad att saker en skrev på den tiden inte finns digitalt förevigade.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns en annan tråd på forumet just nu med ordet "nostalgi" i titeln - som jag inte tycker handlar om nostalgi alls.
Den här tråden handlar däremot bara om nostalgi. :)

Jag tycker att det är bra att man ser tillbaka på det som varit så man inte glömmer det.
Det som jag tycker är värst med dagens hypersnabba samhälle är just att vi börjar glömma vårt förflutna.

Att vi ser tillbaka på hur forumet såg ut förr och ibland önskar att det är som det var för 5, 10 eller 15 år sedan är själva definitionen av nostalgi.
Jag ser det som människans inbyggda motstånd mot förändring.

Men livet handlar nästan bara om förändring.
Jag är inte samma person idag som jag var för tio år sedan och det är inte du heller.
Vi skriver helt enkelt inte samma sorts inlägg idag som för tio år sedan.
Följdaktligen kan man inte återskapa samma stämning som förr, ens om vi skulle få tillbaka de forumiter som lämnat forumet - för vi är inte som förr.

Därför saknar jag inte hur det var förr, men det betyder inte jag jag vill glömma bort det. Nej, jag vill behålla det som ett kärt minne.
Det jag däremot tycker är synd är att vi inte lyckats få det nya forumet att fungera tekniskt som det gamla - det har inget med nostalgi att göra.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Nu har jag ju bara varit här ett par år, men jag saknar den där jävla goa känslan som var i den där tråden där Magnus Seter efterfrågade Drakar och Demoner-klyschor. Det var en helt grym tråd, så mkt som var spot on. Jag tyckte det var lite fler såna trådar då, men jag vete hundan om jag inte lurar mig själv.

Men som anth säger, det som förändras mest är nog man själv. Strage hade oxå något kåseri för några år sen där han sade att det bästa med helgen nästan är förväntningarna, och att det var lite likadant med livet. Men fan om jag ska ge tappt! Som God45 säger, det e bara å kämpa på, där man är, där man står, som man kan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag saknar några forumiter (Rising, Arvidos, w176, 2097, en mer aktiv linköpingsmaffia), och så saknar jag teoribyggandet. Under en period hade vi nya teorier varje vecka. Det saknar jag. Och tävlingarna. Bra tråd, det här ska väckas till liv igen.



Och precis som
Cissi saknar jag vrålan. Jag tror att den gjorde mycket för forumsaktiviteten. Man hängde mer på forumet och då skrev man mer trådar också.Åh, och som
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Genesis;n321513 said:
...och så saknar jag teoribyggandet. Under en period hade vi nya teorier varje vecka. Det saknar jag.

Och precis som
Cissi saknar jag vrålan. Jag tror att den gjorde mycket för forumsaktiviteten. Man hängde mer på forumet och då skrev man mer trådar också.Åh, och som
Just så. Rollsopelsteori och vrållådan!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Genesis;n321513 said:
Och precis som Cissi saknar jag vrålan. Jag tror att den gjorde mycket för forumsaktiviteten.
Ja, vrållådan var väldigt bidragande till att hålla ihop allting. Just att den alltid fanns där i marginalen även om man bara var på forumet för att skriva något i en tråd. Såg man någon i vrållådan som fångade intresset så hamnade man där, och medan man hängde där såg diverse intressanta trådar man blev sugen att posta i.

Synnergin gjorde mycket som varken nuvarande chatt eller IRC:en kan göra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vrållådan ... jesus vad den ställde till det. Bråk kunde uppstå på några sekunder, bråk i trådar spillde över i vrållådan och ofta användes den för krypskytte mot de som folk var arga på.

Så det är bra att bli påmind om det positiva med vrållådan, och den betydelse den hade för forumet.

MVH

/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Magnus Seter;n321532 said:
Vrållådan ... jesus vad den ställde till det. Bråk kunde uppstå på några sekunder, bråk i trådar spillde över i vrållådan och ofta användes den för krypskytte mot de som folk var arga på.
Vi har dock aldrig fått uppleva vrållådan i kombination med ett nedstängt OT-forum. jag tror det kommer göra skillnad till det bättre.

Även om ett högre tempo självfallet kommer innebära större risk för att diskussioner urartar så klart.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Magnus Seter;n321450 said:
Alternativet att starta ett eget forum där du slipper alla moderatorer som sabbar din upplevelse finns alltid öppen. Såvitt jag förstår är det rätt enkelt att göra, till exempel genom att starta en WordPress-sajt och installera ett forumtillägg. Sen är det bara öppna dörrarna och se hur de fria och ohindrade diskussionerna frodas.

Jag rekommenderar också TheRPGsite.com, ett ställe där det enda man inte får prata om är politik eller barnporr. Det är så nära moderatorfritt man kan komma när det gäller rollspelsforum.

TILLÄGG: TheRPGsite är också ett bra exempel på ett forumsklimat jag aldrig vill att rollspel.nu ska anamma.

Med det sagt, det första inlägget jag gjorde på rollspel.nu handlade om att jag inte tyckte moderatorerna gjorde rätt. Det var väl typ tusen år sen.

/Magnus
Tack för tipset. Är dock inte särskild intresserad av att diskutera rollspel på ett engelsktalande forum, då jag uteslutande spelat svenska rollspel.

Att skapa ett eget forum, låter omständigt och svårt. Så intresserad av att diskutera rollspel eller händig är jag inte. Alternativet att klaga på moderatorbeteeendet här blir därför ett mycket görbart alternativ.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n321536 said:
Även om ett högre tempo självfallet kommer innebära större risk för att diskussioner urartar så klart.
Äh, det är ju lätt att lösa. Vi ser helt enkelt till att alla regelbrott sker när inga moderatorer är inloggade!

Ps. Eller inte alls ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ram;n321425 said:
Jag saknar egentligen bara Rising. Det har varit många awesome personer här i många olika perioder och forumet har gått igenom ett gäng faser där jag i bland kan sakna den mer intensiva spel- och världsmakarfasen ibland, men fan vad jag saknar Rising. Världens bästa kreatör och en sann motor för forumet. Var det lite slow någon gång så postade han en totalt awesome trådstart och forumet levde upp igen.
Ja, inget är sig likt sedan Rising dog. Fan så sorgligt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag tror att folk har ett rosaskimmer när de tänker på förr. När jag kom hit för 8 år sedan typ så var det fullt krig i OT-trådarna framförallt. Kulturkriget snarare falnade än det blev värre med tiden för att bli bara en viskning efter att OT försvann. Eftersom jag tyckte om att kriga i OT-trådarna (trotts att jag aldrig blivit bannad eller ens varnad) så blev jag mindre aktiv när det försvann. Som jag brukar tjata om i tid och otid så spelar jag väldans mycket rollspel IRL. På detta har jag ett väldigt aktivt community som jag är en del av med en hel bunt produktivitet inbyggt i sig för det jag behöver. Rollspel.nu var mer för mig ett sätt att ha kontakt med andra rollspelare än att alltid tala om rollspel och i OT kom det trotts den hätska tonen fram varför jag gillar rollspelare som grupp. Även de jag upplevde som totala grobianer där var fortfarande betydligt mer sammanhängande och smarta än min genomsnittliga meningsmotståndare i andra debatter, vilket gjorde att min egen ideologi och åsikter både förändrades och förädlades. Så jag kanske är den ende, men jag saknar OT ibland, särskillt när andra trådar går OT och kukar ur här.

För tro inte att ni kommer undan... jag läser fortfarande vad ni skriver ibland och dömer i tysthet. :rolleyes: *host host* Eller alltså... det är fortfarande kul att ta del av det som sägs här även om jag kanske inte är lika aktiv som förr.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Två saker:

En aktiv varulvsspelscommunity och en vrållåda. Allt det där andra är bara pynt i periferin.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Det jag finner synd är att det diskuteras väldigt lite praktiskt rollspelande här. Ibland känns det som det är fler som är skribenter i något rollspelsföretags sold än folk som är aktiva rollspelare. Det jag saknar är t ex SL-tips för att köra vissa äventyr, kanske lite äventyrskrönikor, recensioner av köpeäventyr, rollspel, udda tärningsset. etc. Jag kommer ihåg att diskussionerna rörande spelteorierna, tärningskombinationerna och fisktankarna haglade tätt förr i tiden, vilket var bland det tristaste jag någonsin har läst. Skribenterna får ursäkta.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag tror ju inte jättemycket på det här med att sakna hur det var förr. Ofta så filtrerar man bort allt som var dåligt förr och allt som är bra nu samt gör något antagande att andra människor inte skulle ha förändrats. Om folk slutat hänga här så är det väl för att de inte vill vara här, och vi vill väl inte ha forumiter som är här mot sin vilja bara för att göra oss glada?

Jag kan också sakna vrållådan (men hade jag varit moderator hade jag antagligen hatat den). Jag kan sakna forum-communityn som den var typ 2003-2005 med forum-julkalender, spelgrupper med bara forumfolk och att vi var ett gäng som firade nyår ihop (tillsammans med flera ickeforumiter för den delen). Men nu är ju inte någon av de människorna universitetsstudenter i sina early twenties längre, så jag håller det som ett fint minne och så är det bra så.

Jag har hängt här sedan 2001 och med ojämna mellanrum kommer det trådar av typen "det skrivs aldrig några bra inlägg, forumet är dött", och sen går det ett tag och sen kommer nån igång med bra inlägg, eller det kommer nån ny kraft och sen blir det drag igen. Så där är jag inte orolig.

Sen får ju vissa av oss för lite feedback genom forumets tidsålder, och det är ju lite trist, men det går ju inte att styra över vad andra ska vara intresserade av.

Och moderatorerna är skitbra! (Det är väääldigt svårt att minnas hur bra/dålig stämning det var ett visst år på forumet, och jag läser mer selektivt nu än för säg 10 år sedan, men känslan är att det är en väääääldigt liten grupp som känner att de inte får skriva precis vad de vill, och det har jag inga som helst problem med.)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
God45 said:
Ingenting var bättre för. Vi har forumet som vi förtjänar. Om du vill att saker ska vara bättre här, gör dem bättre. Om inte nu, när? Om inte du, vem? Om inte här, var?
Feuflux;n321734 said:
Jag tror ju inte jättemycket på det här med att sakna hur det var förr. Ofta så filtrerar man bort allt som var dåligt förr och allt som är bra nu samt gör något antagande att andra människor inte skulle ha förändrats. Om folk slutat hänga här så är det väl för att de inte vill vara här, och vi vill väl inte ha forumiter som är här mot sin vilja bara för att göra oss glada?
Jaa, men det går ju faktiskt att se framåt utan att bli helt historielös ;) Jag startade inte tråden för att jag tror att det skulle vara ett sätt att maximera nyttan för mänskligheten, det var för att jag hade lust och kände mig lite nostalgisk :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n321732 said:
Det jag finner synd är att det diskuteras väldigt lite praktiskt rollspelande här. Ibland känns det som det är fler som är skribenter i något rollspelsföretags sold än folk som är aktiva rollspelare. Det jag saknar är t ex SL-tips för att köra vissa äventyr, kanske lite äventyrskrönikor, recensioner av köpeäventyr, rollspel, udda tärningsset. etc. Jag kommer ihåg att diskussionerna rörande spelteorierna, tärningskombinationerna och fisktankarna haglade tätt förr i tiden, vilket var bland det tristaste jag någonsin har läst. Skribenterna får ursäkta.
Kan du inte hålla dig till ämnet så får du inte vara med och leka, prata om det i en egen tråd!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
RasmusL;n321747 said:
Kan du inte hålla dig till ämnet så får du inte vara med och leka, prata om det i en egen tråd!
MODERERING

Han svarar bokstavligt talat på din fråga "Vad saknar ni?".

Kan inte du hålla dig från hobbymoderering får inte du vara med och leka.

Inga fler kommentarer på detta nu!

/Cissi
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag saknar mitt gamla medlemsnummer.
Någon gång i forumens historia skedde en flytt som gjorde att alla var tvungna att registrera sig igen. Innan det hände hade jag ett tvåsiffrigt medlemsnummer. Jag tror det var 46. Sen var jag för långsam och fick något på över 200.
 
Top