Nekromanti Jag saknar det gamla, eller börjar bli gammal...

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Okej, jag är kanske otydlig i trådstarten, förtydligande:

När jag skriver...

Jag said:
Vad saknar ni? Jag vet att oldsite är nere just nu, så vi får väl dra från minnet, men vad tycker ni har varit jävla ballt sedan wrnu startade?
...så menar jag alltså något som ni upplever har funnits på forat men som inte längre finns. Det innefattar inte saker ni önskar er i största allmänhet, saker som inte har funnits på forat, att gnälla över hur forat är just nu, etc. Det här är en hyllningstråd, inte en plats för massa bittert gnäll. Tydligare så?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Anarchclown;n321577 said:
Jag tror att folk har ett rosaskimmer när de tänker på förr. När jag kom hit för 8 år sedan typ så var det fullt krig i OT-trådarna framförallt. Kulturkriget snarare falnade än det blev värre med tiden för att bli bara en viskning efter att OT försvann. Eftersom jag tyckte om att kriga i OT-trådarna (trotts att jag aldrig blivit bannad eller ens varnad) så blev jag mindre aktiv när det försvann. Som jag brukar tjata om i tid och otid så spelar jag väldans mycket rollspel IRL. På detta har jag ett väldigt aktivt community som jag är en del av med en hel bunt produktivitet inbyggt i sig för det jag behöver. Rollspel.nu var mer för mig ett sätt att ha kontakt med andra rollspelare än att alltid tala om rollspel och i OT kom det trotts den hätska tonen fram varför jag gillar rollspelare som grupp. Även de jag upplevde som totala grobianer där var fortfarande betydligt mer sammanhängande och smarta än min genomsnittliga meningsmotståndare i andra debatter, vilket gjorde att min egen ideologi och åsikter både förändrades och förädlades. Så jag kanske är den ende, men jag saknar OT ibland, särskillt när andra trådar går OT och kukar ur här.

För tro inte att ni kommer undan... jag läser fortfarande vad ni skriver ibland och dömer i tysthet. :rolleyes: *host host* Eller alltså... det är fortfarande kul att ta del av det som sägs här även om jag kanske inte är lika aktiv som förr.
Från någon som ibland går tillbaka och läser trådar som är 15+ år gamla. Inläggskvaliteten på den tiden var verkligen ingen höjdare. Det fanns guldkorn som Vitulvs samberättartråd, sinisas världar, de galna trådarna på rollspel.nu-forumet som tjänade som OT-forum eller killen som hittade på ett monster som hade händer stora som stekpannor, men de var alltför få.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Jag saknar inget särskilt. Förutom en fet PDF jag laddade upp för 16 år sedan och gärna skulle vilja återse. ^^
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Eh, jag har gått tillbaka och läst vad jag själv skrev c:a anno 2000. Har svårt att relatera* till puckot (dvs jag under annat nick) som konstant trodde sig ha rätt om allt, och vilt fäktade mot allt och alla som inte fattade hur bra han var.

Så för min del: saknar ingenting av den tiden.

*) Förutom att jag även då diggade Chronopia. Det är fortfarande awesome.

EDIT. Missade op:s förtydligande av syfte med tråden, så jag saknar hur oerhört starstruck jag var att hänga på SAMMA FORUM SOM EN RIKTIG ROLLSPELSFÖRFATTARE TILL ETT RIKTIGT ROLLSPEL ( Krille ). Jag menar, det är ju mer eller mindre vardag nu att gnugga axlar med halva Sveriges författarelit.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,919
Location
Ludvika
Tant Ragnar;n321773 said:
Eh, jag har gått tillbaka och läst vad jag själv skrev c:a anno 2000. Har svårt att relatera* till puckot (dvs jag under annat nick) som konstant trodde sig ha rätt om allt, och vilt fäktade mot allt och alla som inte fattade hur bra han var.

Så för min del: saknar ingenting av den tiden.

*) Förutom att jag även då diggade Chronopia. Det är fortfarande awesome.
Hahaha, jag har haft identiska tankar om min egen forumnärvaro =D

Förutom att det i mitt fall är Mutant Chronicles som gällde/gäller =)

Edit:

Tant Ragnar;n321773 said:
EDIT. Missade op:s förtydligande av syfte med tråden, så jag saknar hur oerhört starstruck jag var att hänga på SAMMA FORUM SOM EN RIKTIG ROLLSPELSFÖRFATTARE TILL ETT RIKTIGT ROLLSPEL ( Krille ). Jag menar, det är ju mer eller mindre vardag nu att gnugga axlar med halva Sveriges författarelit.
Där tog dock likheten slut. Jag är fortfarande starstruck av att hänga på samma forum som Magnus Seter.

Men jag saknar tiden då jag var entusiastisk när någon la upp ett nytt rollspel de skrivit.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Utöver redan nämnda forumiter så saknar jag Slanfan, Luna Lovegood och Azzmazter300. Inte för att de är helt borta, men alla tre var bra på att skriva kul och intressant och var mer aktiva typ 2015. Och så saknar jag trådade forum där det gick att se vem som pratade om vad.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n321763 said:
Okej, jag är kanske otydlig i trådstarten, förtydligande:

När jag skriver...



...så menar jag alltså något som ni upplever har funnits på forat men som inte längre finns. Det innefattar inte saker ni önskar er i största allmänhet, saker som inte har funnits på forat, att gnälla över hur forat är just nu, etc. Det här är en hyllningstråd, inte en plats för massa bittert gnäll. Tydligare så?
Ja, du har rätt. Jag missuppfattade tyvärr andemeningen bakom din trådstart, RasmusL. Här är då mitt uppdaterade svar:

Jag saknar alla de brända häxorna från förr. De bannlysta. De som inte fick vara med och leka mer. Ond bråd död, Caligula och vad de nu hette. Alla som har blivit bannade från forumet. Fler kan jag inte namnge för det gamla forumet är nere. Oavsett vad de har blivit bannade för så saknar jag dem.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Just det ja - jag saknar alla hobbyskrivna spel och projekt som låg uppe på WRNU på förr-i-världen-tiden.

Jag minns att jag spelade ett hemmabygge om pirater med rätt ordentlig inspiration från Monkey Island vid namn Swashbuckler en del, och hade riktigt kul med det. Det fanns också en hel del kul spel mer byggda för att de var kul att läsa och skriva än att spela (Bamse-rollspelet, Troll: Maskeraden) till exempel. De skulle jag hemskt gärna få tillbaka till sidan, eller åtminstone donerade till Scenariobiblioteket så det gick att kolla in igen. De gamla julkalendrarna och allt annat som inte är bara forumet i sig vore kul att få tillbaka.

Hur mycket jag än vill få WRDÅ synkat med WRNU är jag nog ännu mer sugen på att få tillbaka de prylarna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag saknar vrållådan. Mina minnen förknippade med den ser ut så här:

2008, när jag tjänstgjorde i Kabul, hade vi begränsad internetkontakt med omvärlden, eftersom 200 personer delade på en 2Mbit/s-lina (smalband). Vrållådan funkade då utmärkt: "Good morning, Afghanistan" eller "Nu small en bomb ett par kvarter bort". På det sättet vidmakthöll jag ett band till mitt normala liv i Sverige, trots att jag arbetade i en befäst camp i en krigszon.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Även jag saknar Vrållådan. Den var så viktigt för att ge forumet en community känsla, och hjälpte till att ge forumet en känsla av välkomnande. Jag tror allvarligt talat jag inte hade börjat hänga här om den inte funnits, och om det någonsin kommer ett officiellt beslut om att vi aldrig kommer få tillbaka den så hade jag övervägt att lämna forumet bakom mig.
Jag lever på hoppet att den en gång ska återkomma...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Det där ni kallar Vrållådan, var det den där lilla chatten som fanns förr? Det var väl inte mycket vrål i den? Tyckte mest det var en massa tissel-tassel om vad person X hade skrivit i en tråd, lite allmänt kärringskvaller alltså. Jag tror jag blev bannad för något jag skrev i den där chatten en gång i tiden också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grisodlar'n;n321853 said:
Det där ni kallar Vrållådan, var det den där lilla chatten som fanns förr? Det var väl inte mycket vrål i den? Tyckte mest det var en massa tissel-tassel om vad person X hade skrivit i en tråd, lite allmänt kärringskvaller alltså. Jag tror jag blev bannad för något jag skrev i den där chatten en gång i tiden också.
Jupp, den lilla chatten.
På engelska heter en sån chatt "shoutbox" och vrållåda är direktöversättningen.
Grejen är inte en chatt, för det finns redan. Om du skrollar högst upp på sidan ser du "Småprat" i menyn.
Grejen är att chatten fanns på samma sida som forumet så man kunde diskutera saker i realtid samtidigt som man läste/skrev på forumet.
Det är denna funktion som folk saknar.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
anth;n321864 said:
Jupp, den lilla chatten.
På engelska heter en sån chatt "shoutbox" och vrållåda är direktöversättningen.
Grejen är inte en chatt, för det finns redan. Om du skrollar högst upp på sidan ser du "Småprat" i menyn.
Grejen är att chatten fanns på samma sida som forumet så man kunde diskutera saker i realtid samtidigt som man läste/skrev på forumet.
Det är denna funktion som folk saknar.
Men chatten Småprat som finns på den här sidan är väl lika död som Bela Lugosi? Den verkar inte ens funka när jag klickade på den.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n321873 said:
Men chatten Småprat som finns på den här sidan är väl lika död som Bela Lugosi? Den verkar inte ens funka när jag klickade på den.
Det var bättre förr!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grisodlar'n;n321873 said:
Men chatten Småprat som finns på den här sidan är väl lika död som Bela Lugosi? Den verkar inte ens funka när jag klickade på den.
Hm, felaktig länk.
Här är den riktiga:
http://www.rollspel.nu/irc
(inte för att jag tror att det är mer aktivitet där)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
En stor del av grejen var att vrålan fanns på samma sida. En annan del var HALiBot, som kunde leverera tärningsslag och Hoahoa-citat på kommando. Åh, jag saknar HALiBot.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Grisodlar'n;n321925 said:
Är det en feature att skiten inte fungerar?
Nej. Eller ja, det finns säkert de som tycker det. Men whatever. Vem är det egentligen du riktar frågan till, och varför? Vet du?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Evokee;n321369 said:
Jag tänker mig att det kanske fanns en tid (innan min tid) då diskussioner fick utvecklas organiskt, och frågor stötas och blötas utan moderatorterror. Fanns det någonsin en sån tid så saknar jag den.
Hur gör man om man vill överklaga en bann? Såg att grisodlarn blivit bannad i en vecka och hotat med livstidsbann för att ha påpekat att det finns en könsneutralt pronomen på engelska. Samtidigt som fula epiteter som CIS-män har gått helt obemärkta förbi.
 
Top