DoD Jag fattar inte Ereb Altor

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
600
Location
Göborg
Vet inte var i skalan som vi drar gränsen för en ny tråd men lapptäckesvärld är som jag tolkar det inte bara en geografisk definition utan en "orsak utan verkan". Idéer och koncept introduceras men deras effekt på samhället utvärderas eller utforskas inte. Det finns magi och flygande varelser – var är långdistanskommunikationen, var är konserveringsbesvärjelserna för mat, var är Air Rock eller Air Silveralv ("Tar dig genom molnen") och var är luftvärnstrupperna?

Det här är å andra sidan nog ganska mycket av Erebs lockelse: alla de här sakerna finns och de enda gångerna du snubblar över sömmarna i lapptäcket är när du spelar i en kampanj som sträcker sig över hela kontinenten. De flesta kampanjer är nog mycket mer lokala än så och det går att bortse ifrån det som inte passar in. Dessutom kan du spela riddare och viking i två olika kampanjer men bara lära dig en värld istället för två ("är det i den är världen som havlängdsfolket kommer ifrån underjorden eller var det ifrån rymden?").
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Sedan får du Nidland, Klomellien och (särskilt!) Cereval ovanpå det, och renässansartade Trakorien.
Trakorien ligger som sagt i ena änden av kartan och med ett hav emellan.

Nidland är ju bokstavligen avgränsat från övriga delar, så att man har en annan kultur där är väl egentligen inte heller så konstigt.

Cereval minns jag mest kring månsilver och troll. Hade de ens någon civilisation?

Klomellien. Minns ingenting från dess kultur. Är det väldigt annorlunda från närliggande Jordnashur och Ransard?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Dessutom kan du spela riddare och viking i två olika kampanjer men bara lära dig en värld istället för två ("är det i den är världen som havlängdsfolket kommer ifrån underjorden eller var det ifrån rymden?").
Men är riddare och vikingar nödvändigtvis två helt olika tidsepoker? Jag skulle göra gissningen att de iaf angränsar till varandra?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Trakorien ligger som sagt i ena änden av kartan och med ett hav emellan.
Illustrerar hur teknologi och social nivå varierar hejdlöst mellan olika länder. Har dessutom en helt annan "smak" än icke-granströmska Ereb.

Nidland är ju bokstavligen avgränsat från övriga delar, så att man har en annan kultur där är väl egentligen inte heller så konstigt.
Återigen ett stilbrott. Vi har en del hyggligt naturalistiskt beskrivna länder, och så helt plötsligt dyker det upp ett Mordor som styrs av en Mörk Furste.

Cereval minns jag mest kring månsilver och troll. Hade de ens någon civilisation?
Och nedlusat med drakar och till och med drakryttare. Vilket inte riktigt är hur resten av världen funkar.

Klomellien. Minns ingenting från dess kultur. Är det väldigt annorlunda från närliggande Jordnashur och Ransard?
Förutom att det definieras av sina megasköldpaddor som helt saknar motsvarighet någon annan stans?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Men är riddare och vikingar nödvändigtvis två helt olika tidsepoker? Jag skulle göra gissningen att de iaf angränsar till varandra?
Beror på. Helrustningsriddare som Ereb Altor kör med är långt senare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Illustrerar hur teknologi och social nivå varierar hejdlöst mellan olika länder. Har dessutom en helt annan "smak" än icke-granströmska Ereb.



Återigen ett stilbrott. Vi har en del hyggligt naturalistiskt beskrivna länder, och så helt plötsligt dyker det upp ett Mordor som styrs av en Mörk Furste.



Och nedlusat med drakar och till och med drakryttare. Vilket inte riktigt är hur resten av världen funkar.



Förutom att det definieras av sina megasköldpaddor som helt saknar motsvarighet någon annan stans?
Det här visar ju helt klart vad som gör Ereb ballt. @Lukas, noterar du? Riddare! Vikingar! Mordor! Drakryttare! Jättesköldpaddor! Och allt inom bekvämt avstånd från varandra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Men är riddare och vikingar nödvändigtvis två helt olika tidsepoker? Jag skulle göra gissningen att de iaf angränsar till varandra?
Nu är "riddare" ett mycket besvärligt ord (som i många fall inte betyder det folk tror att det betyder), men vi kan ju konstatera att lansbeväpnade, ringbrynjepansrade franiska ryttare slogs mot vikingar under 800- och 900-talet. Men jag tror inte det är poängen. Det var ingen större skillnad i vapenteknologi mellan franker och vikingar. Poängen är väl snarare att Norden från 900-talet (själv)europeiserades, och gradvis tog över politiska, religiösa, ekonomiska och sociala idéer så att samhällena förändrades i grunden. Även om idéerna slog igenom i olika grad; alla blev goda katoliker rätt snart, men feodalismen slog inte igenom i något nordiskt land under medeltiden (däremot senare i Danmark). Och invändningen mot lapptäcksvärldar är just den att vikingarna bor kvar oföränderliga jämte 1400-talsriddarna utan att påverkas av dem det minsta. Det är en kulturell isolationism/stagnation som jag vill påstå är tämligen ovanlig och vars förekomst pockar på en förklaring.

Nu tycker jag inte man ska överdriva Ereb Altors lapptäckighet. Språken och religionen band till exempel samman en del av lapparna. För mig ligger nog mer lapptäckigheten i att 1) det var svårt att se någon bärande metafysisk idé eller särskiljande tanke och 2) att det var lite random i vilken grad olika länder och folk hade påverkat och interagerat med varandra och inte.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,119
Nu tycker jag inte man ska överdriva Ereb Altors lapptäckighet. Språken och religionen band till exempel samman en del av lapparna. För mig ligger nog mer lapptäckigheten i att 1) det var svårt att se någon bärande metafysisk idé och 2) att det var lite random i vilken grad olika länder och folk hade påverkat och interagerat med varandra och inte.
En annan aspekt är att östra Ereb är mycket vildare och lapptäckigare än västra Ereb. Det är här som länderna börjar se helt fristående ut från varandra. Kopparhavet och Trakorien med omnejd utgör två någorlunda internt sammanhängande block.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
En annan aspekt är att östra Ereb är mycket vildare och lapptäckigare än västra Ereb. Det är här som länderna börjar se helt fristående ut från varandra. Kopparhavet och Trakorien med omnejd utgör två någorlunda internt sammanhängande block.
Den centralerebska slätten är också märkligt glesbefolkad.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,951
Ja, och då är ju det en brist…
Det beror helt på vilket slags spel man vill lira tycker jag. Vill man spela storpolitik och världsomvälvande händelser kan det absolut vara en brist. Vill man spela småskaliga äventyr kan det vara en fördel.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Nivån i fantasyn är totalt olik mellan t.ex. Zorakin och Cereval - det förra drar år det historiska medan det senare är nedlusat med drakryttare, månsilver och liknande. Cereval känns som någon kommit med sin egen färdiga setting och pluggat in den i Ereb trots att den inte passar.
Vad är egentligen Cerevals ursprung? Det finns väl ingen modul som utspelas där?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
Men är verkligen EA så inkonsekvent med sitt "lapptäcke" ? Nu var det ett tag sedan jag granskade den gamla Ereb-kartan, men minns det som att många av de centrala delarna av kartan inte är befolkade (bortsett Torshem/Landori då) och att det främst är kustländer som hänger ihop som ett pärlband. Att de länder som ligger närmast varandra (t.ex. Kardien, Zorakin) har en likartad riddarkultur är väl egentligen rätt naturligt. Berendien har lite motsvarande (om jag minns rätt) men där ligger också det gamla Jorpanga emellan. Att det bor "vildar i norr" tycker jag inte heller är speciellt konstigt? Jämför t.ex. romariket och samtida germanska stamsamhällen ?
En grej som är väldigt märklig är att trots att gudar finns så är de enbart nationellt verksamma, något som går helt emot hur gudarna officiellt beskrivs.

Just Aidne (Zorakin & Kardien) är ju en sammanhållande del men den beskrevs ju också i samma modul. Det är ju en starkt bidragande orsak till att det upplevs som ett lapptäcke. Dessvärre motsade modulen annan redan etablerad fakta. Sånt hjälper ju inte heller.

Men det här är ju ingen exakt vetenskap, men det är rätt stor skillnad på ex Ransard, Klomellien, Barbia och Magilre. Lägger vi till Cereval och Nidland på listan så blir det ännu spretigare. Jorpagna och Krun beskrevs inte alls.

Upplever man inte det som ett problem så är det inget problem.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,422
Location
Nirvana
Om vi ser till åtminstone en del äldre historievetenskaplig forskning så är det vanligt med metodologisk nationalism, alltså att man alltför ensidigt utgår ifrån enskilda länders historia istället för att se de större transnationella kontexterna. Den första versionen av EA lider möjligen av något sådant (en sorts geografibok om olika fiktiva länder). Själv gillar jag det motsatta: de transnationella nätverkens historia, historiker över möten mellan olika världsdelar, storskalig marin historia etc. Det är möjligt att KH är mer åt det hållet. Oavsett vilket, så tror jag att det kan vara bra även när man bygger fiktiva världar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
Vad är egentligen Cerevals ursprung? Det finns väl ingen modul som utspelas där?
Det beskrivs kort i Boken om DoD. Det skrevs av... Samma som skrev Ärans väg (vill jag minnas) som uttalat "inte gillade Ereb" utan istället skrev in sin egna spelvärld som såklart inte hade några beröringspunkter med omvärlden.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det beskrivs kort i Boken om DoD. Det skrevs av... Samma som skrev Ärans väg (vill jag minnas) som uttalat "inte gillade Ereb" utan istället skrev in sin egna spelvärld som såklart inte hade några beröringspunkter med omvärlden.
Aha, ja då är det ju ett misstag att placera det landet i ereb då. Vore väl bättre att låta det bli en egen värld för mer mytisk high fantasy.
 
Top