DoD Jag fattar inte Ereb Altor

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
I den andra ea tråden nämde någon järnvägar?
Finns det fantasy järnvägar i settingen?

Kan någon beskriva dem för mig?
För det kan mycket väll vara ingången för att jag ska vilja engagera mig i settingen
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Men räcker det idag för en antagligen betydligt äldre publik? Behövs en generisk fantasystad eller kan man inte bara ersätta den med ett häfte enkla generatorer och ett par stadskartor?
Nu har nog ingen (vad jag läst) sagt att Kandra ska reproduceras specifikt, men rent generellt beror det väl på syftet? Bara för att det går att klara sig med tabeller/kartor är steget mellan det och en "färdig" setting ganska stort.

(Sen är frågan om målgruppen faktiskt är en "äldre publik"? Jag tror inte det. Den kanske blir det till slut, men DoD, och därmed Ereb Altor, tror jag både kan och bör rikta in sig på att fånga nya yngre spelare och göra grejer som funkar för dem.)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Nu har nog ingen (vad jag läst) sagt att Kandra ska reproduceras specifikt, men rent generellt beror det väl på syftet? Bara för att det går att klara sig med tabeller/kartor är steget mellan det och en "färdig" setting ganska stort.

(Sen är frågan om målgruppen faktiskt är en "äldre publik"? Jag tror inte det. Den kanske blir det till slut, men DoD, och därmed Ereb Altor, tror jag både kan och bör rikta in sig på att fånga nya yngre spelare och göra grejer som funkar för dem.)
Det handlade mer om att Kandra lyftes fram som ett exempel på vad som är bra med EA. Jag undrade varför. Kandra är, som flera redan konstaterat, en ganska generisk fantasystad. Varför behövs en sådan? Om den nu gör det. Jag tycker att det är intressant att jämföra med Trakorien. Styrkan i det materialet är bland annat att det INTE är generisk fantasy.

Om målgruppen är äldre? Ja, åtminstone i Sverige tror jag att många som har en relation till EA var med redan på Äventyrsspels tid. Att ambitionen kan vara att också locka yngre är en annan sak. Hur en eventuell engelskspråkig version - om en sådan nu över huvud taget kommer - kan säljas in vet jag inte. RuneQuests Glorantha-setting är antagligen något att förhålla sig till då.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Jag håller med @Genesis, att lapptäcke-grejen inte är negativ i detta sammanhanget. Det passar perfekt till den typen av "mirth and mayhem"-spel. Det roliga med lapptäcken är att man kan iscensätta olika äventyr med olika känsla, och ändå befinna sig i samma värld. Du kan resa från glåmiga goth-skogar till sprudlande renesansstäder och vidare till barbariska höftskynke-vidder. Inga problem!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
I den andra ea tråden nämde någon järnvägar?
Finns det fantasy järnvägar i settingen?

Kan någon beskriva dem för mig?
För det kan mycket väll vara ingången för att jag ska vilja engagera mig i settingen
Det var en dvärgisk konstruktion där vagnar drogs på räls av en sorts dragdjur. Det beskrevs i en bok (Magilre) och ingen annanstans.

IMG_2538.jpeg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Det handlade mer om att Kandra lyftes fram som ett exempel på vad som är bra med EA. Jag undrade varför. Det är, som flera redan konstaterat, en ganska generisk fantasystad. Varför behövs en sådan? Om den nu gör det. Jag tycker att det är intressant att jämföra med Trakorien. Styrkan i det materialet är bland annat att det INTE är generisk fantasy.
Ja, jag antar att det menades att den var bra för sin tid och sin målgrupp då (men det var inte jag som lyfte fram den så). Mer generellt så är det klart det behövs generiska fantasystäder (eller generisk grej X rent allmänt). Det finns många spelgrupper som vill ha det lättsmält* och inte är sugna på att bygga själva, men som samtidigt vill ha det anpassat till det spel de spelar. Men den frågan är nog off topic.

* Lättsmält låter nedvärderande men är det inte, tvärtom är det svårt att få fram sin setting på ett sådant vis att mottagaren verkligen greppar det utan att behöva fundera i långa banor över den. Där är Trakorien ett utmärkt exempel på en setting som, om man vill anamma den version Granström ger liv i böckerna, och som finns i Svavelvinter-rollspelet, faktiskt är rejält svårtuggad. Jag älskar den men kan konstatera att jag aldrig lyckats övertala någon spelgrupp att ge sig på den, och det finns skäl till det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Om målgruppen är äldre? Ja, åtminstone i Sverige tror jag att många som har en relation till EA var med redan på Äventyrsspels tid. Att ambitionen kan vara att också locka yngre är en annan sak.
Att folk med relation till Ereb Altor är äldre är givetvis sant men jag (utan att veta vad Helmgast tänker) hade trots det förhållandet ändå försökt vända på det - en produkt för yngre nya spelare av nya DoD som förhoppningsvis samtidigt kan tilltala ett stort segment av spelare som har en tidigare relation till Ereb Altor. Lite som Ligan verkar tänka med DoD i stort.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,562
Där är Trakorien ett utmärkt exempel på en setting som, om man vill anamma den version Granström ger liv i böckerna, och som finns i Svavelvinter-rollspelet, faktiskt är rejält svårtuggad. Jag älskar den ...
Medhåll. Romanernas Trakorien en verkligt stämningsfull och spännande miljö men den känns samtidigt skitsvår att återge i spel. Jag får väl trösta mig med att spela Granströmskt i Svärdets sång istället. Den världen har inte samma komplexitet men ändå en skön stämning.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Nu pratar jag om gamla Ereb Altor och inte den versionen som @Mogger och @Leon jobbar på.

Jag är med på att trådförfattaren vill ha argument som inte har med nostalgi att göra. Men samtidigt så tror jag att det är ofrånkomligt att helt bortse från den tid den var skriven i när man pratar om den. För det är klart att det kommit bättre spelvärldar senare, konst utvecklas hela tiden. Tänker som en jämförelse på Fritz Langs Metropolis som är en helt fantastisk film, men som på grund av tiden den gjordes i har en del rejäla brister. Det är dock lättare att förlåta bristerna än om filmen hade gjorts idag, detta helt oavsett om man har nostalgiska känslor för filmen eller inte. Och lite samma är det med Ereb Altor.

För visst har Ereb Altor brister, lapptäckesvärld och allt det där. Men ser man settingen som olika delar och struntar i helheten, då tycker jag att den kommer till sin rätt! För det finns en hel del fantasieggande och (för sin tid) unika platser här. Caddo, Trakorien och Kandra för att nämna några (så himla generisk tycker jag inte att Kandra är, för sin tid). Sen finns det ju en del mindre bra saker också, men de platser som är bra lyser verkligen! Jag skulle lätt kunna skriva en massa bra äventyrsuppslag utifrån Caddo eller Kandra än idag, och det tycker jag måste räknas som något.

Problemen med Ereb Altor började för mig när de försökte foga ihop alla spridda delarna, det var först då bristerna började synas på riktigt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Där är Trakorien ett utmärkt exempel på en setting som, om man vill anamma den version Granström ger liv i böckerna, och som finns i Svavelvinter-rollspelet, faktiskt är rejält svårtuggad. Jag älskar den men kan konstatera att jag aldrig lyckats övertala någon spelgrupp att ge sig på den, och det finns skäl till det.
Då har du/ni missat något. Jag spelledde Svavelvinteräventyret med de nya reglerna och i boksettingen, utan att spelarna läst böckerna (vissa hade spelat delar av scenariot back in the days, men det gjorde inget). Funkade utmärkt och de upptäckte världen och dess egenheter allt eftersom. Bara att släppa ner dem på svavelkonvojen på väg mot Marjura, ge dem lite agens i form av uppdragsbeskrivningar utifrån böckernas startplot med de förbannade svärden och vapensmugglingen t ex en får Briors position, en annan Baldyrs etc. Krydda med beskrivningar av vämjlig mat och snart är det på rull.

Hoppas att Svavelvinter blir en kampanjmodul till nya EA.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Då har du/ni missat något. Jag spelledde Svavelvinteräventyret med de nya reglerna och i boksettingen, utan att spelarna läst böckerna (vissa hade spelat delar av scenariot back in the days, men det gjorde inget). Funkade utmärkt och de upptäckte världen och dess egenheter allt eftersom. Bara att släppa ner dem på svavelkonvojen på väg mot Marjura, ge dem lite agens i form av uppdragsbeskrivningar utifrån böckernas startplot med de förbannade svärden och vapensmugglingen t ex en får Briors position, en annan Baldyrs etc. Krydda med beskrivningar av vämjlig mat och snart är det på rull.

Hoppas att Svavelvinter blir en kampanjmodul till nya EA.
Håller med om detta. Upptäckte själv Trakorien/Marjura genom spel. Det var först senare jag började läsa modulerna.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
För att nu knyta an både till ett av mina tidigare inlägg i denna tråd och till trådstartarens fråga: vad i EA är bättre än Glorantha? Jag fattar att det i mångt och mycket blir en smaksak, men jag tycker också att jämförelsen är intressant eftersom det handlar om två hyfsat Tolkien-inspirerade fantasysettingar till närbesläktade BRP-spel.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
För att nu knyta an både till ett av mina tidigare inlägg i denna tråd och till trådstartarens fråga: vad gör EA bättre än Glorantha?
EA är enkelt att sätta sig in och stöder generiska fantasyäventyr, medan det förstås inte ens är i samma härad vad gäller culture gaming eller intern realism. Vill man bara normaläventyra, spöa monster och hitta skatter - vilket är FL-DoDs inställning - slipper man en massa overhead.

Glorantha är en mycket mer komplex, koherent och intellektuellt tillfredsställande värld än Altor, men kräver också mer jobb och tankemöda.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
För att nu knyta an både till ett av mina tidigare inlägg i denna tråd och till trådstartarens fråga: vad i EA är bättre än Glorantha? Jag fattar att det i mångt och mycket blir en smaksak, men jag tycker också att jämförelsen är intressant eftersom det handlar om två hyfsat Tolkien-inspirerade fantasysettingar till närbesläktade BRP-spel.
Har inte läst på särskilt mycket om Glorantha, men av vad jag förstått så är väl det en ganska säregen bronsålder-setting mer än en Tolkien-pastisch? Ereb är ju mer traditionell fantasy så jämförelsen blir kanske lite svår att göra?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Har inte läst på särskilt mycket om Glorantha, men av vad jag förstått så är väl det en ganska säregen bronsålder-setting mer än en Tolkien-pastisch? Ereb är ju mer traditionell fantasy så jämförelsen blir kanske lite svår att göra?
Fast de två största settings som har ankor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Då har du/ni missat något.
Alltså, jag vågar påstå att jag inte gjort det. Men rent konkret handlar det om att det inte gällt spelare som inte vet något alls utan ändå har lite koll och redan bildat sig uppfattningen att de inte gillar det. (Vad jag är ute efter är alltså att Svavelvinter är mer än äventyret. Det är språk, kultur, moralkoder som är säregna, om man bryr sig om att föhålla sig till dem. Ta Remuntra, det är liksom en gonzo signal som kan verka avtändande för många - jag hade reagerat likadant själv om jag inte var inläst.)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Har inte läst på särskilt mycket om Glorantha, men av vad jag förstått så är väl det en ganska säregen bronsålder-setting mer än en Tolkien-pastisch? Ereb är ju mer traditionell fantasy så jämförelsen blir kanske lite svår att göra?
Det går väl alldeles utmärkt att jämföra settingar som är olika? Då blir ju olikheterna det man tittar på. Jag har inte påstått att det handlar om Tolkien-pastischer i något av fallen, men konstaterar att det åtminstone finns troll, dvärgar och drakar i båda settingarna. De finns rimligen där som en del av Tolkien-arvet, som dock verkar vara mer närvarande i Drakar och Demoner (åtminstone sett till utbudet av spelbara ”raser”).
 
Top