DoD Jag fattar inte Ereb Altor

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Den här tråden handlar inte om att Ereb Altor är en dålig setting eller att du har fel om du gillar den, den här tråden handlar om min oförmåga att förstå poängen.

Jag förstår inte kärleken till Ereb Altor. Eller jag förstår folk som har har stark nostalgi till något de spelade som ung och gärna vill spela igen.
Men jag har genom åren sett många personer som hävdar att Ereb Altor var den bästa rollspels settingen som någonsin skrivits och att den är perfekt, och jag ska vara ärlig att jag inte ser det.

Allt jag läst om Ereb Altor ger mig en känsla av "standard lapptäcke fantasy setting". Men folk pratar ändå som om den är mycket bättre än alla andra lapptäcken.
Så vad är grejen, är det bara Nostalgi eller finns det något där som jag missat?

Jag ska erkänna att jag är lite avundsjuk på alla människor som är så taggade på nya DoD och nya Ereb Altor boken, jag tycker vad jag ser av nya DoD ser bra ut men känner att jag redan har en massa spel som gör samma sak bra, och jag spelar ändå inte dem. För mig bli det ingen skillnad att det nya nu har namnet Drakar och demoner.

Så det här här tråden är mitt försök att förstå varför man ska vara så taggad på Ereb Altor. Vad gör setting en bättre än alla andra setting?
Varför ska jag vara gladare för att den släpps på nytt än alla andra fantasy setting som kommer släppas i framtiden?
Vad är det som gör Ereb Altor så unikt utöver Nostalgi?


Bonus poäng om någon som liksom jag inte har någon nostalgi för setting ändå lyckats finna kärlek där och kan berätta om deras resa.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi körde inte med Ereb Altor som spelvärld, och inte heller med något lapptäcke. Varje äventyr utspelade sig i sin egen "lapp". Så för min del är det inte ens nostalgi. I den mån vi kommer att spela nya DoD tror jag vi kommer att fortsätta på samma linje.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
”Ereb Altor är inte Drakar och demoner, det är ett förslag till spelvärld med reglerna”, skulle jag kunnat sagt om någon frågat. Särskilt under den tiden som DoD spelade som mest roll i mitt liv. Ereb har väl alltid varit ett ofullständigt bygge, bra pusselbitar men inte en hel värld.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag har visserligen ett visst mått med nostalgi, men är helt införstådd med Ereb Altors brister.

Jag tror inte det handlar om bra eller dåligt utan snarare ett stort mått igenkänning och förkunskap. Det finns massor av material och kunskap om Ereb Altor redan.

Att börja med nåt nytt som är lika omfattande blir liksom ett hästjobb att sätta sig in i, även om det är bättre genomtänkt och lättare skrivet.

Så jag tror att det är där attraktionen ligger. Kan du återanvända det du redan har och känner till så blir det ett värde i sig.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
... jag är lite avundsjuk på alla människor som är så taggade på nya DoD och nya Ereb Altor ...
Samma här, för det är mycket roligare att vara peppad på något än lätt ointresserad, men ligans DoD och nya Ereb Altor känns inte spännande för mig. Inte så att de verkar dåliga på något sätt, och Egerkrans bilder är superfina, men det hela känns för vanligt. Vanliga regler. En vanlig fantasyvärld. Vanliga äventyr. Vilket såklart är helt avsiktligt och antagligen jättebra för att locka en stor bredd av spelare. Och visst hade jag kul med DoD på 80-talet, men nu finns det så mycket annat som lockar mer. Hittills i alla fall. I framtiden kan det ju komma grejer till ligans DoD som väcker mitt intresse också.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Tror att det handlar mycket om nostalgi och att det för många var den första "klassiska fantasy"-världen man spelade i. Tycker själv att kanske styrkan med den, precis som BRP, var att det var en kvasieuropeisk värld som var lätt att känna sig igen i och anpassa till många olika typer av äventyr. Vi har spelat nu i många decennier i Ereb och anpassat t ex äventyr från Pendragon och Ars Magica till det utan större problem.

Men att den är "vanlig" eller "klassisk" är förstås inte konstigt då det var den första genombyggda världen till ett typiskt "vanligt" och "klassiskt" fantasyrollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För min del, som såklart är partisk, handlar det dels om genuin uppskattning av källmaterialet men även frustration över att det inte knöts ihop ordentligt. Kanske är man lite bortskämd eftersom spelvärldar vanligtvis skrivs när man har åtminstone en hyfsad bild av vart man vill när man börjar eller iaf en stringent utvecklingsprocess som bygger på sådant som redan skapats.

Så var inte fallet med Ereb Altor, som jag hade förmånen att upptäcka i realtid. Det var dock inte förrän långt senare jag förstod hur höga topparna var.

Ereb Altor, rent generellt, är inte på något objektivt vis bättre än någon annan spelvärld, men den har inslag som är sant unika och fantastiska.

På många sätt är det som den avslutande delen av Enemy Within-kampanjen till Warhammer Fantasy RPG. Jag brukar beskriva den som "den bästa kampanjen som aldrig var" för den har en sån enorm potential som tyvärr slarvade bort. Lite på samma sätt som Ereb Altor slarvades bort.

Erebaltor.se är ett försök att jämka allt material, så troget källorna som det bara är möjligt. Kopparhavets hjältar är ett försök att jämka de (i våra ögon) bästa delarna av materialet och extrapolera. Kommande Ereb Altor-boxen är en mix av de två ambitionerna, förenklat uttryckt (vi jämkar inte något material från erebaltor.se).

Men såhär, om man läser Granströms Trakorien utan att fascineras så är nog inte Ereb Altor något för dig.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Den här tråden handlar inte om att Ereb Altor är en dålig setting eller att du har fel om du gillar den, den här tråden handlar om min oförmåga att förstå poängen.

Jag förstår inte kärleken till Ereb Altor. Eller jag förstår folk som har har stark nostalgi till något de spelade som ung och gärna vill spela igen.
Men jag har genom åren sett många personer som hävdar att Ereb Altor var den bästa rollspels settingen som någonsin skrivits och att den är perfekt, och jag ska vara ärlig att jag inte ser det.

Allt jag läst om Ereb Altor ger mig en känsla av "standard lapptäcke fantasy setting". Men folk pratar ändå som om den är mycket bättre än alla andra lapptäcken.
Så vad är grejen, är det bara Nostalgi eller finns det något där som jag missat?
Det är nog 98% nostalgi.
Precis som du påpekar så är Ereb Altor "standard lapptäcke fantasy setting". Inga större fel på settingen som sådan, men det finns heller inte mycket som utmärker den jämfört med andra spelvärldar. (Ja, ja, talande ankor kan vara coola och är lite utmärkande för Ereb Altor, men enbart de räcker inte för att höja en spelvärld från "helt okey" till "superbra")
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag håller f.ö inte med om att Ereb Altor är "standardfantasy". Ereb Altor skapades utifrån marknadsmässiga mål, extrem kreativitet, skaparglädje, kundundersökningar, pojkrumsdrömmar och sann avantgardism.

Det går helt enkelt inte att sammanfatta.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Tror att det handlar mycket om nostalgi och att det för många var den första "klassiska fantasy"-världen man spelade i. Tycker själv att kanske styrkan med den, precis som BRP, var att det var en kvasieuropeisk värld som var lätt att känna sig igen i och anpassa till många olika typer av äventyr. Vi har spelat nu i många decennier i Ereb och anpassat t ex äventyr från Pendragon och Ars Magica till det utan större problem.

Men att den är "vanlig" eller "klassisk" är förstås inte konstigt då det var den första genombyggda världen till ett typiskt "vanligt" och "klassiskt" fantasyrollspel.
Första var det ju inte på långa vägar. Både World of Greyhawk (till Dungeons&Dragons) och Glorantha (till Runequest) fanns redan innan, och säkert åtskilliga andra, mindre kända, spelvärldar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag har alltid blivit förvånad över kritiken mot rollspelsvärldar som Ereb. Liksom, ja de är "lapptäcken" och det är ju jättebra! Då kan vi ha pseudovikingar där och Den Stora Alvskogen där och barbarländerna får plats där och...

Men det är väl så här att vissa vill att rollspelsvärldar ska vara komplexa, sitta ihop och ha djup - medan andra uppskattar nostalgi, spelbarhet och "rollspel som kul underhållning". Och allt däremellan. Eller något annat.

Rollspel liknar konst och kultur tycker jag: folk gör det till sitt och rollspel kan se ut på massa olika sätt. Och det är väl bra?!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Jag menar förstås på svenska.
Det var ju långt ifrån självklart, men gör ditt påstående rätt ointressant. Skaparna av Ereb Altor var säkerligen bekanta med andra fantasy spelvärldar (oavsett språk) så att den var först på svenska (om den nu var det) betyder liksom ingenting.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag håller f.ö inte med om att Ereb Altor är "standardfantasy". Ereb Altor skapades utifrån marknadsmässiga mål, extrem kreativitet, skaparglädje, kundundersökningar, pojkrumsdrömmar och sann avantgardism.

Det går helt enkelt inte att sammanfatta.
Men hur gäller det inte för vilken kampanjsetting som helst? (Och vad är det som är avantgardistiskt med EA?)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men hur gäller det inte för vilken kampanjsetting som helst? (Och vad är det som är avantgardistiskt med EA?)
Nej, många settings jag har läst och spelat i har haft en klar bild från början. Som Twilight 2000, Middle Earth och Mouse Guard, för att ta några spridda exempel.

Det briljanta sammanfogandet av renässansen, sumer och satir över samtiden är iaf för mig helt unikt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det var ju långt ifrån självklart, men gör ditt påstående rätt ointressant. Skaparna av Ereb Altor var säkerligen bekanta med andra fantasy spelvärldar (oavsett språk) så att den var först på svenska (om den nu var det) betyder liksom ingenting.
Missförstår du med avsikt? Jag tycker det är väldigt tydligt att det Don Kennetho skriver är att för många spelare var EA den första klassiska fantasyvärld de spelade i.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
För min del är det till stor del nostalgi. Men Trakorien har jag alltid funnit brilliant. Det som gjordes med KH älskade jag. Hoppas att nya Ereb blir lika bra. Dock än så länge inte förtjust i ligans regler har dock bara läst dem.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Missförstår du med avsikt? Jag tycker det är väldigt tydligt att det Don Kennetho skriver är att för många spelare var EA den första klassiska fantasyvärld de spelade i.
Det gäller väl typ alla klassiska fantasyvärldar? Allihopa är den första man spelade i för någon spelare.
Och jag misstänker att det var bra många svenska spelare som hade spelat i någon annan spelvärld innan EA publicerades.

Nej, jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara speciellt med Ereb Altor i det avseendet.
 
Top