DoD Jag fattar inte Ereb Altor

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Det här kanske är en diskussion för en egen tråd, men vad är det egentligen som gör Ereb Altor till ett lapptäcke? Jag vet att man gärna använder sig av det begreppet (och gärna som något negativt), men är det egentligen en jättekonstig blandning?

Det är väl bara att titta på hur olika kulturer växt fram i vår egen värld. Ursprungsbefolkningar från Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Kina, Afrika, Europa. Olika kulturer, teknologi, utseenden, statsskick etc.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Både Kandra och Marsklandet har utövat betydande inflytande kanske framförallt genom sitt format och tidiga fokus på platsbaserat äventyrande.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Det här kanske är en diskussion för en egen tråd, men vad är det egentligen som gör Ereb Altor till ett lapptäcke? Jag vet att man gärna använder sig av det begreppet (och gärna som något negativt), men är det egentligen en jättekonstig blandning?

Det är väl bara att titta på hur olika kulturer växt fram i vår egen värld. Ursprungsbefolkningar från Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Kina, Afrika, Europa. Olika kulturer, teknologi, utseenden, statsskick etc.
I vår värld finns det fungerande mekanismer för det, men i Ereb Altor har vi mer eller mindre realistiska feodalstater på samma kontinent som drakriddare; vi har vikingaskepp granne med koggar och luftskepp; vi har ett Mordor (Nidland); ett land som definieras av sina jättesköldpaddor men där den sortens sköldpaddor inte gör ett avtryck någon annanstans. Länder och regioner existerar i vakuum utan influenser från andra.

Det finns inte heller någon riktig logik i vad som finns var. Teknologinivåerna är litet godtyckligt utspridda på kartan. Vikingatid, medeltid och renässans samexisterar fritt.

Hade det här varit utspritt över världen hade det möjligen fortfarande kunnat fungera, men det är på en och samma kontinent. Det är som om du hade klämt in hela världens variation globalt och under 500 år i bara Europa, och splashat det med en massa extra magi och monster.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det här kanske är en diskussion för en egen tråd, men vad är det egentligen som gör Ereb Altor till ett lapptäcke? Jag vet att man gärna använder sig av det begreppet (och gärna som något negativt), men är det egentligen en jättekonstig blandning?

Det är väl bara att titta på hur olika kulturer växt fram i vår egen värld. Ursprungsbefolkningar från Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Kina, Afrika, Europa. Olika kulturer, teknologi, utseenden, statsskick etc.
Lapptäcke blir det väl när man har en massa kulturer och länder, ofta inspirerade av olika kulturer i olika tider från vår värld, och sedan placerar ut dem på kartan utan att tänka på hur de passar ihop eller hur de kunnat utvecklas till att blir som de är.

Tämk om man tar vår värld, byter plats på 1500-tals Italien och Japan (med respektive kulturer och intern historia) och försöka förklara hur världen hänger ihop, med samurajer mitt i Europa, och italienska stadsstater bredvid Kina. Det blir väldigt konstigt.
Och det är ungefär så många lapptäckesvärldar känns konstruerade.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Lapptäcke blir det väl när man har en massa kulturer och länder, ofta inspirerade av olika kulturer i olika tider från vår värld, och sedan placerar ut dem på kartan utan att tänka på hur de passar ihop eller hur de kunnat utvecklas till att blir som de är.

Tämk om man tar vår värld, byter plats på 1500-tals Italien och Japan (med respektive kulturer och intern historia) och försöka förklara hur världen hänger ihop, med samurajer mitt i Europa, och italienska stadsstater bredvid Kina. Det blir väldigt konstigt.
Och det är ungefär så många lapptäckesvärldar känns konstruerade.
Jag har sett SL vilja göra Jih-Pun mer tillgängligt i Ereb genom att lägga det som ö rätt nära Erebs fastland. Det kändes exakt som du beskriver.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Har aldrig sett Trakorien som något annat än en egen värld, helt skiljd från Erebkonstruktionen.
Vilket den ju var. Trakorien kom till först. Sedan skrev Erik bakgrunden till Ereb Altor men det var en text som ingen uppenbarligen brydde sig om. Och inga försök gjordes heller för att få Kandras unga gudar eller Lysande vägen att få en logisk plats.

Jag tycker inte att detta är så konstigt. Och det framgår i Boken om DoD hur arbetet gick till och vilka beslut som ledde fram till det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Lapptäcke blir det väl när man har en massa kulturer och länder, ofta inspirerade av olika kulturer i olika tider från vår värld, och sedan placerar ut dem på kartan utan att tänka på hur de passar ihop eller hur de kunnat utvecklas till att blir som de är.

Tämk om man tar vår värld, byter plats på 1500-tals Italien och Japan (med respektive kulturer och intern historia) och försöka förklara hur världen hänger ihop, med samurajer mitt i Europa, och italienska stadsstater bredvid Kina. Det blir väldigt konstigt.
Och det är ungefär så många lapptäckesvärldar känns konstruerade.
Fast jag tycker nog ändå inte att det skär sig så fruktansvärt mycket. Att det finns barbarer i nordost, vikingafolk (också en slags barbarer) i nordväst och riddarsamhällen och pirater längsmed sydkusten. Att Trakorien skiljer sig mer från detta tänker jag är just för att de ligger så avlägset från fastlandet.

Sen kan man ju tycka att det är lite skrattretande att de som stör sig på detta fortfarande är helt ok med att där finns orcher, drakar, alver, magi och annat otyg (men det är åter en annan tråd).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Har aldrig sett Trakorien som något annat än en egen värld, helt skiljd från Erebkonstruktionen.
Det håller jag definitivt med dig om. EA har både generiska fantasydelar och sådant som är mer specifikt, exempelvis det trakoriska. Det behöver ju inte vara ett problem, men man kan konstatera att det är så.

Man kan, som redan konstaterats, se vår egen värld som en ”lapptäcksvärld”, åtminstone om man utgår ifrån medeltiden eller ännu mer avlägsna epoker. Kina var något helt annat än Europa. Likväl existerade dessa delar av världen på samma planet. Motsvarande (icke-) kopplingar borde ju finnas även i fiktiva världar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Tämk om man tar vår värld, byter plats på 1500-tals Italien och Japan (med respektive kulturer och intern historia) och försöka förklara hur världen hänger ihop, med samurajer mitt i Europa, och italienska stadsstater bredvid Kina. Det blir väldigt konstigt.
Och det är ungefär så många lapptäckesvärldar känns konstruerade.
Ja, problemet uppstår ju i den där "försöka förklara hur världen hänger ihop". Gör man det så blir det såklart inte så bra. Men gör Ereb det? Jag minns då alls inget av det, men görs det sådana försök? För om man inte försöker förklara det så uppstår ju inte problemet, och man får istället den bra sortens lapptäcke.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Fast jag tycker nog ändå inte att det skär sig så fruktansvärt mycket. Att det finns barbarer i nordost, vikingafolk (också en slags barbarer) i nordväst och riddarsamhällen och pirater längsmed sydkusten. Att Trakorien skiljer sig mer från detta tänker jag är just för att de ligger så avlägset från fastlandet.

Sen kan man ju tycka att det är lite skrattretande att de som stör sig på detta fortfarande är helt ok med att där finns orcher, drakar, alver, magi och annat otyg (men det är åter en annan tråd).
Det beror ju på varför man alls vill ha en setting. Vill man att den ska spela roll är det ju en väldigt stor fördel om den är konsekvent och begriplig och har någon form av inre logik. EAs alver lider f.ö av samma problem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Ja, problemet uppstår ju i den där "försöka förklara hur världen hänger ihop". Gör man det så blir det såklart inte så bra. Men gör Ereb det? Jag minns då alls inget av det, men görs det sådana försök? För om man inte försöker förklara det så uppstår ju inte problemet, och man får istället den bra sortens lapptäcke.
Ja, det gjordes uttryckligen ett sådant försök som resulterade i Ereb Altor-boxen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Om man ser det väldigt enkelt: medeltidens eurasiska värld hängde samman genom Sidenvägen och mongolernas erövringar. Då blev asiater och européer medvetna om varandra på högst påtagliga vis. Européerna liksom asiaterna kände sannolikt inte till Sydamerika och definitivt inte alls Australien och delar av Afrika söder om Sahara. Ett bra ”världsbygge”!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Inte ett argument i debatten egentligen, men man kan ju konstatera att vikingaskepp - "långskepp", i form av skotska birlinns och Irish galleys - användes för sjöröveri, räder och strid till sjöss in på sent 1500-tal och rent av 1600-tal, och runt brittiska öarna och alltså jämte Elisabetanska galleoner, och för fiske längs med den norska västkusten in i våra dagar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Om man ser det väldigt enkelt: medeltidens eurasiska värld hängde samman genom Sidenvägen och mongolernas erövringar. Då blev asiater och européer medvetna om varandra på högst påtagliga vis. Européerna liksom asiaterna kände sannolikt inte till Sydamerika och definitivt inte alls Australien och delar av Afrika söder om Sahara. Ett bra ”världsbygge”!
Den här liknelsen haltar. Länderna i Ereb känner uppenbarligen till varandra. Det är snarare som att Medelhavskulturen vore helt opåverkad av Romarriket, antikens Grekland, hellenismen, Perserriket, fenicier m.m.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Det beror ju på varför man alls vill ha en setting. Vill man att den ska spela roll är det ju en väldigt stor fördel om den är konsekvent och begriplig och har någon form av inre logik. EAs alver lider f.ö av samma problem.
Men är verkligen EA så inkonsekvent med sitt "lapptäcke" ? Nu var det ett tag sedan jag granskade den gamla Ereb-kartan, men minns det som att många av de centrala delarna av kartan inte är befolkade (bortsett Torshem/Landori då) och att det främst är kustländer som hänger ihop som ett pärlband. Att de länder som ligger närmast varandra (t.ex. Kardien, Zorakin) har en likartad riddarkultur är väl egentligen rätt naturligt. Berendien har lite motsvarande (om jag minns rätt) men där ligger också det gamla Jorpanga emellan. Att det bor "vildar i norr" tycker jag inte heller är speciellt konstigt? Jämför t.ex. romariket och samtida germanska stamsamhällen ?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Men är verkligen EA så inkonsekvent med sitt "lapptäcke" ? Nu var det ett tag sedan jag granskade den gamla Ereb-kartan, men minns det som att många av de centrala delarna av kartan inte är befolkade (bortsett Torshem/Landori då) och att det främst är kustländer som hänger ihop som ett pärlband. Att de länder som ligger närmast varandra (t.ex. Kardien, Zorakin) har en likartad riddarkultur är väl egentligen rätt naturligt. Berendien har lite motsvarande (om jag minns rätt) men där ligger också det gamla Jorpanga emellan. Att det bor "vildar i norr" tycker jag inte heller är speciellt konstigt? Jämför t.ex. romariket och samtida germanska stamsamhällen ?
Sedan får du Nidland, Klomellien och (särskilt!) Cereval ovanpå det, och renässansartade Trakorien.

Nivån i fantasyn är totalt olik mellan t.ex. Zorakin och Cereval - det förra drar år det historiska medan det senare är nedlusat med drakryttare, månsilver och liknande. Cereval känns som någon kommit med sin egen färdiga setting och pluggat in den i Ereb trots att den inte passar.
 
Last edited:
Top