DoD Jag fattar inte Ereb Altor

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Om vi ser till åtminstone en del äldre historievetenskaplig forskning så är det vanligt med metodologisk nationalism, alltså att man alltför ensidigt utgår ifrån enskilda länders historia istället för att se de större transnationella kontexterna. Den första versionen av EA lider möjligen av något sådant (en sorts geografibok om olika fiktiva länder). Själv gillar jag det motsatta: de transnationella nätverkens historia, historiker över möten mellan olika världsdelar, storskalig marin historia etc. Det är möjligt att KH är mer åt det hållet. Oavsett vilket, så tror jag att det kan vara bra även när man bygger fiktiva världar.
Jag vill påstå att den metodologiska nationalismen lever och frodas än idag. Den är bara inte förhärskande länge. Det finns en liten och möjligen växande grupp historiker som ägnar sig transnationella perspektiv, histoire croisée, etc.

Vill man göra en värld som känns helgjuten tänker jag att ett nödvändigt villkor är att man har med ett transnationellt perspektiv.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
105
Ryktet om Ereb Altors vanilj/tolkien-het är betydligt överdrivet.
Jag tror faktiskt mycket handlar om de fina men väldigt "dämpade" illustrationerna i spelledarboken. Inte en drake någonstans vad jag kan minnas. Sen även det att få äventyr utspelades i de knasigare delarna, som just Cereval.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Vill man bygga en hel värld, så är det ett begripligare och i åtminstone ögon också roligare förhållningssätt. Sidenvägen är grejen, inte bara de mindre territorierna längs vägen.
Ja, och detta gjordes i Ereb Altor. Erik Granström skrev Altors historia men sedan var det inga av de senare författarna som brydde sig om detta. Granström konstruerade ju även Altors metafysik men återigen brydde inte senare författare sig om det. Tvärtom presenteras det i Kaos väktare en helt ny metafysik (som är rätt platt och vaniljig).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,316
Location
Kullavik
Marsklandet är f.ö ytterligare ett exempel på lapptäcke. Det placeras i Kardien som inte alls har samma flora och fauna eller stil/tema.
Jag kan väl iofs tänka mig att Marsklandet (precis som Marjura) är tämligen isolerade platser vilket kan förklara att de har sina egenheter. Samtidigt finns det ju egentligen ingenting som binder Marsklandet till Kardien (bortsett att det råkar stå på kartorna). Jag flyttade t.ex. Marsklandet till "Skuggornas träsk/Sumbraträsket" i min konfluxkampanj. Det fanns bl.a. bra sätt att knyta upp platsen med krokodilkulten (som påminde om trakoriska Luvena-dyrkare), Handelsstationen som gjorde sig bra som gudinnan Kastyke´s hemvist och alverna som passade bra som trakorisk urbefolkning Skecker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Ja, och detta gjordes i Ereb Altor. Erik Granström skrev Altors historia men sedan var det inga av de senare författarna som brydde sig om detta. Granström konstruerade ju även Altors metafysik men återigen brydde inte senare författare sig om det.
Det är dock en redaktörsfråga eller hur? Möjligen kan man i efterhand fundera om bygget i sig låg på rätt nivå givet vilken typ av äventyr som publicerades (och som hade varit lättare att placera in). Men eftersom det enligt flera vittnesmål saknades ett redaktionellt grepp hade det ju kvittat oavsett :).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Det är dock en redaktörsfråga eller hur? Möjligen kan man i efterhand fundera om bygget i sig låg på rätt nivå givet vilken typ av äventyr som publicerades (och som hade varit lättare att placera in). Men eftersom det enligt flera vittnesmål saknades ett redaktionellt grepp hade det ju kvittat oavsett :).
Ereb Altor gick ju igenom flera faser, enligt Boken om DoD, där främst @Mekanurg var drivande för att etablera EA som spelvärld. Tillsammans med Granström drogs riktlinjerna upp och det första resultat såg vi i den stora EA-artikeln i Sinkadus. Sedan lämnade Blixt Äspel och Strandberg blev projektledare fär EA-boxen.

Senare ville man hotta upp spelet med handböckerna och även om de placerades i EA så byggde de inte på tidigare material.

Vi tror ju att Ereb Altor har mer att ge vilket är den främsta orsaken till att vi vill skriva den nya versionen. Så ur mitt perspektiv var det rätt beslut trots allt,
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Granström konstruerade ju även Altors metafysik men återigen brydde inte senare författare sig om det. Tvärtom presenteras det i Kaos väktare en helt ny metafysik (som är rätt platt och vaniljig).
Hur skiljer den sig? Finns den att läsa någonstans? Den beskrivna metafysiken som inte var Kaos Väktare.

Cog.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,316
Location
Kullavik
Hur skiljer den sig? Finns den att läsa någonstans? Den beskrivna metafysiken som inte var Kaos Väktare.

Cog.
Sinkadus 14 - sid.23 och framåt https://archive.org/details/Tidningar_Sinkadus_Sinkadus_14_-_Augusti_1988_Gothmog

EDIT!
Sinkadus 15 - sid.36 och framåt https://archive.org/details/Tidningar_Sinkadus_Sinkadus_15_-_Oktober_1988_Gothmog
Sinkadus 17 - sid.10 och framåt https://archive.org/details/Tidningar_Sinkadus_Sinkadus_17_-_Februari_1989_Gothmog
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag vill påstå att den metodologiska nationalismen lever och frodas än idag. Den är bara inte förhärskande länge. Det finns en liten och möjligen växande grupp historiker som ägnar sig transnationella perspektiv, histoire croisée, etc.

Vill man göra en värld som känns helgjuten tänker jag att ett nödvändigt villkor är att man har med ett transnationellt perspektiv.
Globalhistoria är ett växande forskningsfält och internationalisering i olika former uppmuntras systematiskt. Jag tror också att det transnationella gynnas av att mer källmaterial görs digitalt tillgängligt. Venice Timemachine är ett spännande projekt (ett av flera liknande stadshistoriska projekt), som med hjälp av AI borde kunna öppna för fler transnationella undersökningar.

Och ja, det transnationella är, som jag redan konstaterat, bra även för fiktivt världsbyggande.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Hur skiljer den sig? Finns den att läsa någonstans? Den beskrivna metafysiken som inte var Kaos Väktare.

Cog.
Här finns en uppdaterad version.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,625
Location
Huddinge
Det här visar ju helt klart vad som gör Ereb ballt. @Lukas, noterar du? Riddare! Vikingar! Mordor! Drakryttare! Jättesköldpaddor! Och allt inom bekvämt avstånd från varandra.
Fast nej inte riktigt.
Vill jag spela i världar som har allt så verkar inte Ereb vara Gonzo nog för mig.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,625
Location
Huddinge
Fast nej inte riktigt.
Vill jag spela i världar som har allt så verkar inte Ereb vara Gonzo nog för mig.
När jag spelar i färdiga settings så vill jag ha en av två saker.
En genomarbetad värld där jag kan culturegamea eller en gonzovärld som har allt på ett sett jag aldrig skapat själv.

Ereb verkar inte göra något av det fullständigt. Så jag förstår inte vad jag ska använda settingen till.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
När jag spelar i färdiga settings så vill jag ha en av två saker.
En genomarbetad värld där jag kan culturegamea eller en gonzovärld som har allt på ett sett jag aldrig skapat själv.

Ereb verkar inte göra något av det fullständigt. Så jag förstår inte vad jag ska använda settingen till.
Du får vänta tills nya Ereb Altor kommer ut. Det kommer bli en genomarbetad värld.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Hur nära kommer nya EA ligga detta?
Sannolikt nånstans mellan EA-boxen, Kopparhavets hjältar och Argond. Exakt hur mycket vi uppdaterar är ännu inte bestämt men det är ju den världsbild vi bygger på. Pusselbitarna är liknande. Det blir konfluxer, höga språket, den gudomliga väven och Grå hallar. Bland annat.
 
Top