DoD Jag fattar inte Ereb Altor

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
Sannolikt nånstans mellan EA-boxen, Kopparhavets hjältar och Argond. Exakt hur mycket vi uppdaterar är ännu inte bestämt men det är ju den världsbild vi bygger på. Pusselbitarna är liknande. Det blir konfluxer, höga språket, den gudomliga väven och Grå hallar. Bland annat.
Kanon, ska man säga att Ereb Altor hade någon unik styrka är det just metafysiken.

Jag bakade in Sinkadus Sju vägar till odödlighet också (alltid kul att lägga infrastrukturen för extremt högnivåspel).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Här finns en uppdaterad version.
Var det explicit då det begav sig att Granströms metafysik-artikel i Sinkadus 17 beskrev Altors metafysik? Jag vill minnas att jag tolkade den som en mer generisk så-här-kan-du-bygga-fiktiv-kosmologi-artikel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Var det explicit då det begav sig att Granströms metafysik-artikel i Sinkadus 17 beskrev Altors metafysik? Jag vill minnas att jag tolkade den som en mer generisk så-här-kan-du-bygga-fiktiv-kosmologi-artikel.
Så uppfattade jag det med. Men för alla inblandade borde det ju varit tydligt :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Christer Regebro som skrev Cereval gjorde också Enhörningshornet och Markslandet. Men inget i Ärans väg.
Apropå Ärans Väg...

Tidiga EA verkar ju ha byggts upp av att man inkorporerade div tidigare fristående platser och länder från publicerade äventyr och artiklar (Caddo från Sinkadus, Kardien från Rösten från forntiden, även Kandra för den delen, etc etc), men jag undrar lite hur det kom sig att Ärans Väg och deras setting inte kom med här? De introducerar ju trots allt t ex en del ikoniska (nåja) DoD-monster som kummel-, mörk- och dödsgastar, skuggbestar, dödsriddare och banemän. Och de är ju inte så avvikande i stil och anda jämfört med andra komponenter i det samtida proto-Ereb (särskilt om man jämför med en del som kom senare).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
...jag undrar lite hur det kom sig att Ärans Väg och deras setting inte kom med här? De introducerar ju trots allt t ex en del ikoniska (nåja) DoD-monster som kummel-, mörk- och dödsgastar, skuggbestar, dödsriddare och banemän. Och de är ju inte så avvikande i stil och anda jämfört med andra komponenter i det samtida proto-Ereb (särskilt om man jämför med en del som kom senare).
Det är fullt möjligt att Döda skogen kommer finnas i ett nytt Ereb Altor. Varför det inte kom med har jag ingen aning om. Kanske trillade det bara mellan stolarna, eller så ansågs det vara ett för stort stilbrott. Vilket ju isf hade varit anmärkningsvärt eftersom det aldrig varit något Äspel lagt stort fokus på senare :) Detta var ju dock under @Mekanurg s tid så han kanske minns hur det förhöll sig?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,887
Location
Port Kad, The Rim
Det är fullt möjligt att Döda skogen kommer finnas i ett nytt Ereb Altor. Varför det inte kom med har jag ingen aning om. Kanske trillade det bara mellan stolarna, eller så ansågs det vara ett för stort stilbrott. Vilket ju isf hade varit anmärkningsvärt eftersom det aldrig varit något Äspel lagt stort fokus på senare :) Detta var ju dock under @Mekanurg s tid så han kanske minns hur det förhöll sig?
Det har gått >35 år. Jag minns tyvärr inte hur vi resonerade om Döda skogen dåförtiden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Det har gått >35 år. Jag minns tyvärr inte hur vi resonerade om Döda skogen dåförtiden.
Om jag får chansa så utgick man (ni?) nog helt enkelt ifrån att Ereb Altor började med Ereb Altor vol 1. Ska vi vara helt ärliga så var det ju aldrig riktigt tydlig om/var Marsklandet befann sig i den nya spelvärlden, exempelvis.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det kan kanske också ha spelat in att Undhagen och Äventyrsspel tydligen inte skildes som vänner.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Ah, det kände jag inte till.
Eller ja, jag vet inte mer än vad som står i Äventyrsspel-boken. Undhagen tog för lång tid på sig att leverera manuskript så han blev kickad från sin egen trilogi och Michael Petersen fick skriva klart Ärans Väg i stället. Såsom de berörda pratar om det i intervjuklippen lät det som det var rätt infekterat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Eller ja, jag vet inte mer än vad som står i Äventyrsspel-boken. Undhagen tog för lång tid på sig att leverera manuskript så han blev kickad från sin egen trilogi och Michael Petersen fick skriva klart Ärans Väg i stället. Såsom de berörda pratar om det i intervjuklippen lät det som det var rätt infekterat.
Ah, jag köpte aldrig Äspelsboken när det begav sig. Tack för infon.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Just ja! Men det passar iaf inte riktigt in där :)
Jag tror alla förstår att det är en efterhandskonstruktion och budrar lapptäcket - men to be fair, 100% av spelgrupperna jag haft genom åren brydde sig om det. 😂
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,887
Location
Port Kad, The Rim
Om jag får chansa så utgick man (ni?) nog helt enkelt ifrån att Ereb Altor började med Ereb Altor vol 1. Ska vi vara helt ärliga så var det ju aldrig riktigt tydlig om/var Marsklandet befann sig i den nya spelvärlden, exempelvis.
Så kan det mycket väl vara. Hursomhelst, Marsklandet existerade innan jag dök upp på scenen. Jag utvecklade Regerbros manus till en fullfjädrad EDD-produkt.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
.
Faktum är att jag fortfarande finner ”Den lille metafysikern” (Sinkadus 17, sidan 10) förvånansvärt användbar och bygger vidare på samma grundtankar även i ”Forbidden Lands”.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
.
Faktum är att jag fortfarande finner ”Den lille metafysikern” (Sinkadus 17, sidan 10) förvånansvärt användbar och bygger vidare på samma grundtankar även i ”Forbidden Lands”.
.
Glöm heller inte bort min efterföljande praktiska forskning (med toarullar) som mynnade ut till en förklaring av De Gråhallarnas existens. Allt enligt valspråket för Tricilves akademi:

"Att tänka fritt är stort
Att tänka rätt är större
Att tänka nästan rätt duger"
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,036
Location
Stockholm
Många nämner att just Trakorien skall vara extra bra med Ereb Altor - vad är det som gör den platsen så bra? Någon specifik, snillrik ide? Snygg prosa? En rolig serie äventyr? Persongalleriet? Klädstilen?
 
Top