Improvisera konsekvenser

Fear och Hope är en sådan mekanik. SL behöver inte använda sin Fear-token, utan kan spara den till senare. Det minskar även spelledarens allsmäktighet, eftersom hen i gengäld måste betala med Fear för att orsaka allvarligare problem. Hope kan spelaren använda som bonus, eller för att bättre möta problemen spelledaren ställer framför dem.
Nu har jag bara läst någon sorts SRD men som det formulerades så var det "lyckas med komplikation och ger fear".

Screenshot 2025-09-15 at 11.19.10.png

Nu har jag bara läst någon sorts SRD men som det formulerades så var det "lyckas med komplikation och ger fear".

View attachment 25679
Daggerheart har en kaka-på-kaka-grej dår utfallet innebär att man både får en omedelbar konsekvens/framgång och att spelledaren/spelaren får metavaluta att ställa till ytterligare problem/få fördelar framöver.

Så problemet är att som SL är det ibland svårt att komma på hur man kan lyckas men ändå inte helt?
Då borde samma problem finns med perfekt och fummel också.

Jag minns inte om det är tydligt uttryckt i reglerna, eller om det vuxit fram i diskussioner och praxis, att "hårdhetsgraden" bör anpassas till situationen. Det finns många mjukare drag som SL kan använda. I The Sablewood Messengers finns det ett bra exempel där en strixvarg flyger upp i ett träd och hoar som om den kallade på sin flock, vid ett slag med Fear. I exemplet längre upp, med bron som rasar, skulle jag definitivt förvänta mig att SL använder sin Fear. Förmodligen står det till och med beskrivet som en egenskap i miljön att SL kan använda Fear för att rasera bron. Så att SL både smäller till med en hård konsekvens och plockar på sig Fear för framtida bruk är inte RAI och förmodligen inte heller RAW.

Back