Jag har faktiskt
inte köpt in mig på
Bones 6.
Dels för att jag redan har så mycket omålat, men kanske mest för att figurerna som erbjöds den här gången kändes väldigt oinspirerande. Jag är tydligen inte ensam om att tycka så, eftersom kampanjen slutade på 1,8 miljoner dollar. Det kan låta mycket utan kontext, men Reapers tidigare bottenrekord var 2,7 och alla deras andra kampanjer har dragit in 3 miljoner eller mer.
Det intressanta med att följa denna kampanj ända in i mål var att det visade hur godtyckliga gränserna för "stretch goals" egentligen är. Den officiella motivationen för att ett så (relativt, i spelindustrin) stort företag som Reaper gör kickstarters är att de behöver en stor klumpsumma i förskott så att fabriken i Kina kan tillverka gjutformarna till de nya figurerna. Så då tänker man förstås att när de sätter upp gränser som "nu behöver vi 30k till för att låsa upp nästa set med figurer" så är det på något vis relaterat till deras verkliga utgifter. Men nej. För när de märkte att kampanjen inte gick med samma stormfart som de tidigare, så började de baka ihop sträckmålen. För de stora expansionerna betydde det att först reducera dem från att låsas upp i 5 steg till 3 steg, och den sista dagen bidde det bara 2 steg av det. Med andra ord är det allra mesta av denna process bara hype för att locka folk till att satsa mer pengar.
Vad jag däremot
har köpt är några figurer från
Heresy Miniatures. De har en
rea på metall nu i helgen, och anledningen är lite sorglig. De har nämligen konstaterat att de stigande priserna på metall gör att de måste börja konvertera sin katalog till resin istället. Så de vill ge sina kunder en sista chans att köpa på sig det vi vill ha i det material vi föredrar. (Resin är nämligen skräp jämfört med metall, om ni inte visste det.)
Jag hade faktiskt redan nästan alla deras metallfigurer jag ville ha - många av dem ligger i mitt stora skåp med omålat. Men jag plockade upp deras
rymdsoldater, eftersom, tja... någon gång kommer jag väl att spela ett sci-fi spel igen.