Idag har jag köpt...

Alfaspel har en lagerrensning, så jag har något impulsivt införskaffat mig:
Mythras: Luther Arkwright
Mythras: Parallel Lines
Sea Monsters 5E
Dystopian Wars - Operation Sirocco Campaign Book
Field of Glory Renaissance: Cities of Gold - Africa and the Americas 1494-1698
Dux Bellorum: Arthurian Wargaming Rules AD 367-793
Pathfinder Player Companion: Blood of the Sea
Savage Worlds: Necessary Evil
Hordes: Primal - MK III
Warmachine: Prime - MK III
Forces of Warmachine: Convergence of Cyriss - MK II
Forces of Warmachine: Khador - MK II
Warmachine: Prime - MKII
Warmachine: Wrath - MK II
Warmachine: Vengeance - MK II
Hordes: Devastation - MK II
Forces of Warmachine: Mercenaries - MK II
No Quarter Magazine #54
Uncharted Seas Rulebook 1st ed
Ragnarok
Pathfinder Campaign Setting: Occult Realms
Warhammer 40K: War Zone Octarius - Book 1: Rising Tide
Warhammer 40K: War Zone Octarius - Book 2: Critical Mass
Warhammer 40K: Charadon - Act 1, Book of Rust

Mer eller mindre allt införskaffat som referensmaterial, utan planer att använda dem som de är.

Nu har jag ångest över att det finns några grejer till på rean som jag vill ha men är osäker på om jag har råd med eftersom jag redan har kastat en massa pengar på Warhammer genom Warhammer Day erbjudandet var samtida med att min lokala GW butik hade jubileum så det var ett antal grejer man ville ha som bara var under begränsad tid :(

Ska kanske nämna att det där är inköp spridda ut över en längre tid, inte på en gång. Det är bara nu jag delar med mig av det.

Och här trodde vi att du hittat Bergatrollets skattkista ;)
Runt hälften av de där är under 50 sekiner.

...sedan är några av dem över 200 sekiner men väldigt intressanta för mig och de är ändå noterbart billigare än vid helpris. Man får tänka på det som uteluncher, en normal lunch går sällan numera under 120 sekiner (om du vill bli mätt), så jag får dra in på den typen av unna mig utgifter istället.

Runt hälften av de där är under 50 sekiner.

...sedan är några av dem över 200 sekiner men väldigt intressanta för mig och de är ändå noterbart billigare än vid helpris. Man får tänka på det som uteluncher, en normal lunch går sällan numera under 120 sekiner (om du vill bli mätt), så jag får dra in på den typen av unna mig utgifter istället.
Rollspelsbanta. Allt om nya trenden!

Inte direkt rollspelsmaterial, men inköpt med avsikt att kunna användas till rollspelande. :)

Idag fick jag boken "Berlin Police Force in the Weimar Republic" levererad.

Inte direkt rollspelsmaterial, men inköpt med avsikt att kunna användas till rollspelande. :)

Idag fick jag boken "Berlin Police Force in the Weimar Republic" levererad.
Jag antar att du sett Babylon Berlin eller läst romanerna av Volker Kutscher? Det är ju en fantastisk (och tragisk) miljö med spännande konflikter och kontraster.

Jag antar att du sett Babylon Berlin eller läst romanerna av Volker Kutscher? Det är ju en fantastisk (och tragisk) miljö med spännande konflikter och kontraster.
Det var den TV-serien som gjorde att jag fick upp ögonen för Weimar republiken som rollspelssetting, oberoende om det är till t.ex. Call of Cthulhu eller som en Noir setting. :)

Jag är sen på bollen som vanligt, men nu har jag också äntligen lagt beslag på ett ex av Fria Ligans Drakar och Demoner. Har inte hunnit läsa så mycket än, men min spontana reaktion är att man får otroligt mycket för pengarna!!!
IMG_0811.jpeg

Idag fick jag hem mitt ex av Supergänget!

Tror inte att det blir så spelat, men kanske kanske! Kan kanske dra en brädspelskväll för detta istället.
Supergänget är värt att prova. Jag har reskinnat det för andra genrer, såsom tex over the top super-fantasy och mytologisk gudar och super-hjältar på himlavalvet, vilket passat utmärkt.

View attachment 14405
Lite osvenskt loot trillade ned i min brevlåda idag. 😎

Vi snackade ju lite om detta på insta, men jag misstänker att dessa är kopior. Jag har egentligen inte något superhårt case men den där vita ytan på ryggarna känns skum. Så är det inte på mina svenska spelmoduler från samma tillverkare och tid. Är vi en förfalskare på spåren?

(jag köpte också en dansk bok)

Ps. För att hålla mig on topic har jag senaste veckorna köpt Krilloan-boxen, Western 1:a utgåvan+massa äventyr, Helvetsfortet, Monster och Män i EA.

Med tanke på hur mycket av samma varor som dyker upp skulle jag tro att någon utgått från förlagorna och tryckt upp det. Det är det som känns mest logiskt, men det som talar mot det är väl att en av böckerna har feltryckta insåg med vita sidor. Det är exakt samma sak som skedde med Magikerns handbok så jag tror det kan vara en tryckeri-grej.

Jag hade väldigt skoj när jag spelledde Bladerunners Case File 01 som pbp på Discord, så i dag köpte jag Case File 02: Fiery Angels.

Ny bok till samlingen - och en bok jag haft för länge sedan. Förstod aldrig tjusningen med den då, kanske mycket för den var för olika Vampire the Masquerade - men jag tror även de kulturella skillnaderna skapade en barriär. Men det ska göras ett försök framöver (som ska poddas förstås).

IMG_9574.jpeg

Fick hem Orkworld idag.

Beskrivningen av spelet jag fick var "Föreställ dig England när Rommarna invaderade, från Kelternas perspektiv. Fast Kelterna är orker". Skall bli intressant att se hur väl den beskrivningen stämmerIMG_20231121_183328.jpg

Jag köper det enkom för att skaffa mig rätten att klaga på det. ;)
Efter att ha blivit frälsta av BoL Legendary Edition, spelade vi inget annat under system under flera år, tills Ligan släppte Svavelvinter, vilket ledde till att man vågade sig på Väsen m fl YZ-grejer.

Efter att ha blivit frälsta av BoL Legendary Edition, spelade vi inget annat under system under flera år, tills Ligan släppte Svavelvinter, vilket ledde till att man vågade sig på Väsen m fl YZ-grejer.

Tror den jag beställde hette Mythic Edition. Alltså, jag är ju svag för genren överhuvudtaget. Alltid roligt att se hur olika spel gör "grejen".

Tror den jag beställde hette Mythic Edition. Alltså, jag är ju svag för genren överhuvudtaget. Alltid roligt att se hur olika spel gör "grejen".
Mythic är senaste versionen. Ingen stor skillnad, mer än att de gjort Initative till grundstat istället för hand-to-hand som nu ingår i melee. Dock mycket mer löptext än tidigare, så inte lika slimmat. Men reglerna lär man sig och ut på tio minuter och att fixa en sammansatt karaktär tar lika lång tid.

Blev att komplettera Dune-samlingen under Black Friday/week, direkt från Mophidius
Sand & Dust, Masters of Dune, The Great Game: Houses of the Landsraad, Power & Pawns: The Emperors Court samt Arrakis Melange Dice set.

Så nu saknar jag bara det nya kompendium som kommer i December :)

Attachments

• Dune.PNG
    Dune.PNG
    77.4 KB · Views: 6
Där kom böckerna. Tyvärr så lyckades Modiphius locka till sig några kr från mig också, då deras rea var rätt bra. Blev bara ett rollspel och en expansion där i alla fall. Det där med att inte köpa mer rollspel går inte så bra....
IMG_20231127_170825.jpg

Inte just idag, men för någon dag sedan köpte jag Blade Runner från Fria Ligan, kunde inte låta bli när jag såg det nedsatta priset. Sen kändes kombinationen väldigt bra, Fria Ligans kvalité med ett Blade Runner rollspel.

Köpte två PDF:er: Avatar Legends och Mythic GME 2nd edition, samt en modul till Foundry VTT: Delta Green - Need to Know, alla tre på DTRPG.

Om du inte ogillar systemet i BoL kan även Sword+Sorcery Codex till Everywhen vara av intresse. Boken är kompatibel med och avlemurifirerar BoL Mythic till mer klassisk S&S.

1701290321956.png

Fria Ligan hade Black Friday-rea, så jag unnade mig.

I bild: en rollspelskampanj jag kanske kommer att ta mig för att läsa någon gång närmare pensionen, tillhörande kartor jag nog aldrig tar av plasten på, och två konstböcker jag bara kommer att se ryggarna på.

Jag köper rollspel och jag skriver rollspel, ibland läser jag rollspel, men just nu känns det ganska långt bort att spela dem…

IMG_8409.jpegNågon har iallafall köpt … men jag fick den i gåva av min spelgrupp. Antingen så uppskattar dom mitt spelledande i den mörka framtiden eller så tycker de att jag borde skaffa bättre inspiration. Jag väljer att tro att det är det förstnämnda. :)

Min julklapp till mig själv.

AL_Building-better-Worlds_cover-1200x1200.jpg

Först mer till World of Darkness-samlingen efter att ha fyndat lite på Tradera.

Det andra är på grund av Fria Ligans Black Friday-rea. Skulle ha expansionsboken för inspiration så blev att införskaffa grundreglerna också då i samma veva. Tycker fortfarande de suger att Fria Ligan övergav Nordiska Väsen för att enbart ha Vaesen i den expansion som jag verkligen ville ha. They make me have comittment issues. :gremfrown:

Attachments

• 01.jpg
    01.jpg
    280.4 KB · Views: 8
  • 02.jpg
    02.jpg
    352.9 KB · Views: 8
Jag… tror att jag nu har en någotsånär komplett samling. Jag saknar ju de flesta böcker till 1e på engelska och jag saknar serietidningen Golgotha (som gick i Magnum nån gång), men annars tror jag att jag har det mesta… OK, jag saknar det mesta till Warzone också, men det bryr jag mig inte så mycket om.

IMG_3176.jpeg
Köpt för ett tag sen; utläst i ett sträck ikväll. Dålig läsning för sömn, bra läsning för fantastiskt välskrivna skräckäventyr. Varje äventyr kryper under huden på en, på ett bra sätt! Även den lilla korta berättelsen i grundboken var otrolig som stämningssättare. Jag fick fysiska rysningar längs hela ryggraden.

Last edited:
Idag bidde det Dimmor & Borgar som referenslitteratur och Cards Against Humanity som julklapp.

Jag fick hem Horse Girl från kickstartern i veckan. Ett solorollspel där man spelar en kvinna i ett fantastiskt förhållande med en underbar man som gärna skulle se att hon var en häst.

Eftersom man ska rita på sin kropp och så när man spelar så vet jag inte om jag någonsin kommer spela det, men jag är glad att det existerar och ångrar inte att jag köpte det.

horse.jpg

Jag fick hem Horse Girl från kickstartern i veckan. Ett solorollspel där man spelar en kvinna i ett fantastiskt förhållande med en underbar man som gärna skulle se att hon var en häst.

Eftersom man ska rita på sin kropp och så när man spelar så vet jag inte om jag någonsin kommer spela det, men jag är glad att det existerar och ångrar inte att jag köpte det.

View attachment 15792
Youtube actual play please.

Skaffade hela Everyday Heroes-serien i PDF för en spottstyver på Humble Bundle.

Vid ett första skummande verkar de vara mer eller mindre vad jag trodde. Så, inget jag kommer att använda i första taget - men de var ju nästan gratis. :P

Köpte en komplett box med gamla Necromunda. Kostade mer än vad det egentligen är värt men jag är nöjd.
Nu ska jag bara hitta några kompisar som vill spela också, annars blir det bara ett till spel i hyllan som redan är full med ospelade klassiker.

Älskar figurspel med narrativ och färre figurer.
Gamla GW-spelet Inquisitor är right up my alley men det är omöjligt att hitta folk som vill spela såna spel. De flesta verkar vilja spela för att vinna, inte för att skapa en häftig berättelse tillsammans.

Varit lite intresserad/fascinerad av Mutant Chronicles & DoD Chronopia de senaste året och skaffad mig 2D20 versionen av Chronicles för typ ett år sedan. Lyckades äntligen få tag på orginal-MC till ett pris jag var villig att betala samt fick tag på Chronopia till ett rimligt pris för ett tag sedan. När jag var ny till rollspel så var det här spelen man absolut inte skulle spela och man fick inte heller säga något gott om dem om man inte ville få sig en otrevlig kommentar från någon gammal inbiten rollspelare. Nu får vi se hur välförtjänt detta var (skulle gissa på "inte alls". Var i alla fall inte det för Chronopia. Nog har spelet lite brister på sina ställen, men det är knappast ett uselt spel). Slank ned lite fler saker i varukrogen när jag beställde Mutant Chronicles...
IMG_20240103_165331.jpg

Hittade äventyrsspels svenska utgåva av Combat Cars för 30kr på en loppis. Tror det är komplett. En jävla massa kartongbitar iallfall. View attachment 16047
Om jag hade det och fick för mig att spela det så skulle jag laminera bladen med bilarna, så att man kan markera skador med en whiteboard-penna. Att använda skademarkörerna är ett härke, speciellt då de är lite större än rutorna de ska ligga på.

Om jag hade det och fick för mig att spela det så skulle jag laminera bladen med bilarna, så att man kan markera skador med en whiteboard-penna. Att använda skademarkörerna är ett härke, speciellt då de är lite större än rutorna de ska ligga på.
Smart! Ska nog kopiera orginalen och sedan laminera kopiorna.

Idag föll jag till föga för första gången sedan Kickstarten för Drakar och Demoner. Det blev Torchbearer RPG (2:nd Edition), The Wildsea: RPG - Core Rules, Apocalypse Keys och Fate of Cthulhu. Känns underbart och alldeles onödigt.

Jag satt på min höga häst och spelade Köpfritt 2024 när jag kom på mig själv med att köpa en 1e Dungeon Masters Guide av @Mekanurg .

Boken passar fint bredvid min befintliga 2e DMG, och det skall bli spännande att jämföra dem lite närmare över kvällsgroggen.

Jag satt på min höga häst och spelade Köpfritt 2024 när jag kom på mig själv med att köpa en 1e Dungeon Masters Guide av @Mekanurg .

Boken passar fint bredvid min befintliga 2e DMG, och det skall bli spännande att jämföra dem lite närmare över kvällsgroggen.

Men det där är ju cirkulär ekonomi, det är väl inget brott mot reglerna?

Alfaspel har rea och jag kunde inte låta bli att köpa:
Worm Within - The First Chronicle of Future Earth
Tunnels & Trolls RPG: Alice in Weirdworld
Arcanists: Malifaux Raptors
Wolsung: Expansion Book (2nd Ed)
Wolsung: Rulebook (2nd Ed)
The Other Side: Beyond The Other Side
Malifaux: Broken Promises M2E - Expansion Rulebook
Malifaux: Ripples of Fate M2E - Expansion Rulebook
Malifaux: Shifting Loyalties M2E - Expansion Rulebook
Broken Realms: Be'lakor
Broken Realms: Kragnos

2wArDHy.jpeg
Blev lite mer köp... jag blev fasligt nostalgisk för Werewolf efter att ha spelet de (rätt usla) datorspelet Werewolf: earthblood. Har inte spelat Werewolf sedan typ 2002-2003. Såg även att startboxarna till Star Wars rollspelet fanns i tryck igen. Fick dem rekommenderade till mig för några år sedan men sedan kunde jag inte hitta dem i någon butik.

Jag hittade ett ex av Hokkaido på en loppis för en spottstyver. Någon som spelat det? Är det bra eller skulle jag låtit det stå kvar? Efter att ha bläddrat i reglerna och plockat lite med komponenterna så får jag vibbar av Kingdomino som jag spelat och gillar.

1708697907517.png

Jag hittade ett ex av Hokkaido på en loppis för en spottstyver. Någon som spelat det? Är det bra eller skulle jag låtit det stå kvar? Efter att ha bläddrat i reglerna och plockat lite med komponenterna så får jag vibbar av Kingdomino som jag spelat och gillar.
Det är rätt kul. Ett bra filler spel och litet är det också så det är lätt att ta med.

IMG_3042.jpeg

Det trillade in två paket idag med lite rollspelsböcker. Ett från USA som posten inte notifierade mig om alls och skickade tillbaka en gång, medan det andra köptes för någon vecka sedan i Italien.

Alfaspel har rea och jag kunde inte låta bli att köpa:
Blev lite till:
Cadwallon: Players Handbook (Core Rulebook)
Mindjammer: The City People
Mindjammer: Player's Guide
Mindjammer: Hearts and Minds
Mindjammer: the Far Havens

Mindjammer: Blue - Adventure in the Ruins of an Alien World
Pathfinder Companion: Legacy of Fire Player's Guide
Pathfinder Campaign Setting: Undead Revisited
Fragged Empire: Fragged Kingdom

Kom visst ett paket till idag - från England denna gång. Landet som kanske har världens dyraste tullavgift?

Menar du att du fick betala tull för att få något skickat ut ur Storbritannien? Det låter helt galet.

Menar du att du fick betala tull för att få något skickat ut ur Storbritannien? Det låter helt galet.

Tekniskt sett är det väl inte inte tull. De kallar det Importmoms och sedan lades deklarationsavgift på det.

Då är det svenska avgifter, vilket är rimligt eftersom varorna skickats hit från ett land utanför EU.

För mig är allt "Utgifter" - jag diskriminerar inte. ;)

(Edit: Det tullbehandlades och det är troligen därför det stannade som tull i mitt huvud.)

Back