Idag har jag köpt...

IMG_6162.jpeg
Veckans leverans!

Den limiterade Dark Ages: Vampire-boxen trodde jag skulle bli jobbig att få tag i, men sprang på den av en billig slump.

Mage-böckerna tätar till flera hål i produktlinjen och jag kan se mållinjen i horisonten nu!

Gick i fredags loss ordentligt på både DriveThruRPG och Alphaspel.
På DriveThru blev det mest Coriolis och annat SF-relaterat, men även ”Book of Seemings” och ”The Hedge” till Changeling the Lost 2E (”The Hedge” i fysisk form lär inte dyka upp förrän om någon vecka).
De fyra SF-böckerna från Alphaspel dök upp idag.IMG_9471.jpeg

Mä...hade ingen aning! Där ser man. Väldigt bra att veta när villhöver-känslan blir för stor.:LOL:
Det finns tryckta produkter från en hel del små hobbyskapare, men många större rollspelsförlag släpper sina äldre böcker som pod för att kunna göra dem tillgängliga utan att dras med kostnader för tryck och lager.

Det finns tryckta produkter från en hel del små hobbyskapare, men många större rollspelsförlag släpper sina äldre böcker som pod för att kunna göra dem tillgängliga utan att dras med kostnader för tryck och lager.
Men fasen, där sa du ju något...pod, det borde betyda att jag skulle kunna införskaffa mig ett nytt "exemplar", om än nytryckt, av gamla fina underbara Neotech?:love::love::love::love::love:

IMG_6290.jpeg
Veckans skörd av World of Darkness-böcker. Mestadels tack vare @IcarusDream här på forumet.

Första utgåvan av Werewolf är jag fantastiskt glad över att få tag på i så bra skick. Den brukar vanligen vara betydligt mer sönderslitet på framsidan, men detta ex var rätt helt.

Ventrue Chronicles är en sådan bok som gått under redaren då det var en av de sista böckerna som släpptes av White Wolf innan Gehenna avrundade vampyrrollspelet. Den har jag också letar efter ett tag, så glad att finna den också.

och så börjar de stora luckorna i Mages produktlinje att täppa igen.

Så det var du som grabbade den i FB-gruppen? Svär fortfarande att jag var pank då grundreglerna släpptes. 😂

Snygg fångst! 💙

Japp! Svängde förbi Beppan idag och hämtade upp den. Såg att du hade varit och nosat på den i en annan grupp än där jag skrev till honom. Jag kan inte låta dig sno åt allt godis därute ;) Hoppas att du hittar en! Och tack!

Japp! Svängde förbi Beppan idag och hämtade upp den. Såg att du hade varit och nosat på den i en annan grupp än där jag skrev till honom. Jag kan inte låta dig sno åt allt godis därute ;) Hoppas att du hittar en! Och tack!

Haha! Nä, helt rätt. Och jag känner ingen panik ännu. Har fortfarande ett tiotal böcker kvar i Vampire-samlingen- hade varit värre om det varit den sista. Men den och Vampire Encyclopedia lär bli de jobbigaste att få tag i.

Haha! Nä, helt rätt. Och jag känner ingen panik ännu. Har fortfarande ett tiotal böcker kvar i Vampire-samlingen- hade varit värre om det varit den sista. Men den och Vampire Encyclopedia lär bli de jobbigaste att få tag i.

Får jag span på en nånstans så säger jag till! Jag håller mig till lite clanbooks och kul udda grejer. Måste fortfarande laga mitt ciggfodral nån gång.

Nu har jag backat....
Darkentale 5E (Håller tummarna)
Drakborgen (av Per, Grattis!)

Jag har sett ett par exemplar gått av den boken i World of Darkness Trade-gruppen på FB. Nu var det nog några månader sedan iofs, men värt att hålla öga på.

IMG_20240605_170623.jpg

Backade "Den Brända Jorden" kickstartern förra året och nu så kom de andra två böckerna.

8E170766-C63B-40DC-B729-5B2EAEA97174.jpeg

Sen maj-leverans som droppade in tidigare i veckan!

Det blir allt färre och färre böcker som jag tidigare ägt men gjorde av mig i mitten av 2000-talet. Det här var dock en: Project Twilight släpptes till Werewolf: The Apocalypse men kan användas med alla World of Darkness-spel.

Så vad är det då? Tja, bästa sättet att förklara det är att säga ”The X-Files in World of Darkness”.

Häromdagen fick jag hem Vildmarkens varelser från Den brända jorden-kickstartern. Jag hade tänkt sälja av allt till DoD eftersom vi inte spelar det, men VV har ett så intressant urval av varelser att jag behåller den och använder varelserna till andra spel.

Idag hämtade jag ut boxen på Saltatio Mortis senaste platta - Finsterwact. Platta säger ni? Platta OCH rollspel säger jag!
Bandet har gjort ett konceptalbum ihop med flera musiker och författare samt Das Schwarze Auge.

Så förutom plattan fick man med lite bandbilder, signerad affisch, en novell och ett soloäventyr samt ett kort äventyr för fler spelare och lite färdiga karaktärer samt självklart tärningar.

Dags att verkligen lägga manken till i mina självstudier i tyska!

Attachments

• 13053B0E-F940-4905-AE41-1F585C0E8CF7.jpeg
    13053B0E-F940-4905-AE41-1F585C0E8CF7.jpeg
    108.5 KB · Views: 12
IMG_6815.jpeg

Nu är det fredag och då är det påfyllning i rollspelssamlingen. Två paket anlände idag: en med boktrilogin som skildrar slutet på World of Darkness, en (vad jag tror är) komplett samling Kithbooks till Changeling: The Dreaming samt Dark Ages: Mage (som var de sista grundreglerna jag saknade i Dark Ages-produktlinjen).

I den andra så var det Legacy of Lies till V20 Dark Ages (ett steg närmare att få ett komplett V20 Dark Ages) och Soths Ascending till Mummy: The Descent (min första bok till den produktlinjen).

Kort och gott, en trevlig fredag! 😎

Idag var jag på affärn och hämtade mitt Koriko som jag köpte på Kickstarter förra året.

1718480187821.png
Det är någon sorts dagboksskrivarspel för en deltagare inspirerat av Kikis Budfirma precis som Witch Quest är. Jag gillar ju Witch Quest, men har inte någon erfarenhet av dagboksskrivarspel. När jag satt mig in i Koriko lite bättre skall jag nog prata som saken i podcasten.

Då är det bara en kickstarter kvar som jag väntar på: Flyttkartongen med Battletech-bråte.

1718729348922.png

Fick hem idag från Lulu. Riktigt peppad på att spela detta i sommar och måste säga att det är ett sjukt fint spel du har gjort @Genesis! Jag lyckades dessutom lura min fru att det var en riktig guidebok vilket var ett plus.

138C3CAE-A1BC-46FF-AE98-087ED131681E.jpeg
Veckans rollspelsloot!

Några World of Darkness-böcker från utlandet. Changelings starterkit var lustigt nog det dyraste av alla (med tanke på frakten var dyrare än häftet 😜), men det var en av få saker som jag saknade och som inte poppar upp så ofta. Samma med Dark Ages-spelledarskärmen - som jag köpte tillsammans med Hunters Hunted II i limiterad gåva. Kom över dem för under femhundralappen så väldigt nöjd med det. Geist vann jag billigt på en auktion och säljaren gav mig en preview på vad han skulle lägga ut inom kort och undrade om jag saknade något mer så då passade jag på att plocka upp Reign of the Exarch till Mage: The Awakening. Slutligen så hade jag turen att snappa åt mig Player’s guide 1st edition till Vampire: The Masquerade, även den billigt. Lustigt nog hade jag aldrig sett den tidigare, så det blev en ny bekantskap för mig.

Sedan plockade jag upp några WoD-böcker från inom de svenska gränserna. Kompletta samlingen av Vampire: Victorian Age och ett par Werewolf-böcker från @IcarusDream också. Sedan fick roman-sektionen en stor påfyllning tack vare min vän Regina. ❤

Utöver det plockade jag upp Kartpaket 1 till Magnamund från Åskfågeln då jag såg det i den lokala butiken Lindhska Bokhandeln - alltid roligt att kunna göra inköp där. Man ska stödja det lokala! Slutligen var det ett Traderaköp: Grymkäfts fällor. Jag hade den som ung, men måste ha sålt av den för att komplettera DoD-samlingen. Kul att ha den tillbaka - om än inte lika kul för mina spelare.

Nu har jag att göra att sortera om hyllorna igen. 😅

IMG_7560.jpegVeckans leverans. Nu börjar luckorna i Dark Ages-samlingen att tätas igen. Det blir färre och färre luckor i samlingen.

Den här helgen har jag konpleterat min Coriolissamling med allt jag saknar(tror jag).

Tack ligan för en mycket teevlig rabatt!

Det är synd att Gamla Coriolis nu fimpas, men det är också lite skönt eftersom ligans vision och min vision gått åt väldigt olika håll.

Hoppas på att det kommer fortsätta finnas en blomstrande tredjepartsmarknad, och att folk fortsättet driva settingen mer i den gamla linjen.

Då så har jag återigen allt till Mutant: År Noll (utöver någon spelkortsmodul som jag inte bryr mig om) och även allt till Alien. Trevlig rea på de här sakerna, utöver Building Better Worlds, som jag helt enkelt unnade mig för att jag tycker att Alien rollspelet är riktigt bra.

IMG_20240629_150637.jpg

Då har du något att göra närmaste 5 åren.
Alienkampanjen ser man fram emot att ta tag i (på sikt), Blade Runner för att en spelare är sugen på att köra något i den världen, samt Twilight 2000 eftersom jag blev väldigt inspirerad av Moggers krönikor och att innehållet i boxen är helt maxat. Men ja, 5 år är nog inte omöjligt haha

Även jag slog till på Fria Ligans rea och utökade min Alien-samling. Sedan tidigare hade jag bara Starter Setet men numera är även själva regelboken och cinematic-scenarierna Destroyer of Worlds och Heart of Darkness införlivade i samlingen. :cool:

Idag fick jag äntligen tummen ur och köpte Kopparhavets hjältar samt Sirenens klagan. Inte fått hem böckerna ännu och har väl tyvärr ingen förhoppning om att de ska hamna på min spelgrupps priolista men det blir trevlig semesterläsning 😀

VtMSpecialEdition.jpg

Några special editions trillade ned i brevlådan. Säljaren ville inte sälja utanför UK, så blev lite omvägar via bulvaner innan de hittade fram till Sverige. Det är mindre än en handfull böcker kvar nu till komplett Vampire: The Masquerade.

Och så några pins också. Tyvärr hade Malkavian-pinsen gått sönder pga. säljaren packat paketet dåligt. :( Går kanske att rädda med lite rejält lim. Håller tummarna.

Jag, av alla personer, har köpt på mig en massa FLDoD-prylar. Det mesta beställde jag samtidigt som jag förbeställde Ärans väg, så dröjer innan de sakerna kommer. Men Monsterboken och tillhörande pappfigurer köpte jag på Spel & Sånt.

Last edited:
459C9D9C-F01A-430F-8AA3-CDBBE631C2AB.jpeg

Nu var det ett tag sen sist, men idag kom en ny leverans från min amerikanska langare.

Innocents-boken är jag aktivt intresserad av att läsa. Monte Cook-boken bläddrade jag i på ett gammalt GothCon och tyckte den var bisarr, så den är jag nyfiken på. Vampire Player’s guide är en av de sista Vampire-böckerna jag saknar från version 1-3.

Jag har köpt His Majesty the Worm, ett tredje vågens OSR-spel; byggt för att köra enligt modellen bas + megadungeon, men med en spelmotor som inte har något alls med DnD att göra.

Det betyder att jag har, som är med i @entomophobiac köpfritt-utmaning och bara får köpa tre rollspel i år nu har köpt två. Jag är lite sugen på att köpa Shadowdark. Och velar kring om jag ska köpa nya PHBn till DnD5. Får se om jag klarar målet.

Inte just idag men på sistone har jag köpt acid western-rollspelet Frontier Scum samt efter katastrofen-rollspelet Ut mot skären. Dessa två inköp inräknade ligger jag på -12 spelprodukter hittills i år. Ut mot skären har jag bara hunnit bläddra lite i. Frontier Scum var intressant läsning men inget jag lär spela så det kommer jag nog att slussa vidare.

Attachments

• 456154553_7874964795886575_2291955407945768481_n.jpg
    456154553_7874964795886575_2291955407945768481_n.jpg
    605.8 KB · Views: 15
  • 456842940_537518735365960_8425829581414336058_n.jpg
    456842940_537518735365960_8425829581414336058_n.jpg
    656.2 KB · Views: 16
  • 456469226_876625741028008_8509479748892613337_n.jpg
    456469226_876625741028008_8509479748892613337_n.jpg
    782.8 KB · Views: 14
  • 455788326_1045563573630214_2909490861033506248_n.jpg
    455788326_1045563573630214_2909490861033506248_n.jpg
    592.1 KB · Views: 12
Fasen va ballt. Hade ingen aning om att det ens fanns. Så roligt att se. Är samtliga karaktärer från spelen representerade?

Jag har i princip bara spelat Street Fighter II till SNES, så jag vet att det finns mängder av karaktärer jag aldrig hört talas om än mindre spelat. Så jag googlade och från White Wolf-wikin så fick jag fram detta:

It includes statistics for all characters from Capcom's Street Fighter II and Super Street Fighter II, with information on their signature fighting styles to allow players to create their own characters using these special martial arts techniques. The exceptions are the Shadaloo-affiliated characters M. Bison (Dictator), Vega (Claw) and Sagat, all of whom would instead appear as Storyteller characters in the sourcebook Secrets of Shadaloo, along with their respective martial arts styles.

Det kom sammanlagt fem stycken böcker utöver regelboken.

En ny utgåva av D&D är ju på väg och mina hyllor var överfyllda så via Ikea har 6x40 och 2x80 cm mer hyllutrymme införskaffats. De fyllda hyllorna med tomma utrymmen är för de rollspelsprylar som används för tillfället, lite Spelljammer och en massa 3.0 och 3.5-böcker. Det här är då nästan allt jag har i rollspelsväg, exkluderat figurer och romaner och egenproducerat material. Nyaste rollspelsgrejerna i den där hyllan är Strixhaven, Ravnica och Wildemount, från Gamemaniacs rea, och en Sword Coast Adventurer's Guide ligger på posten och väntar.
Tidigare hade jag också en del figur- och brädspels-grejer bland rollspelen men sånt har nu fått ett eget skåp och det är där rollspelstennfigurerna numer hänger.

rollspelshylla2.0.jpg

Sword Coast Adventurer's Guide har nu tagit sin plats i hyllan tillammans med Dungeon Tiles Reincarnated. Jag har en hel del kartor, plattor och liknande för rollspelsanvändande men jag har bara en kampanj där jag hyffsat konsekvent använt sånt. Skulle vara kul (och dyrt, och tidskrävande) att nån gång köra med hela kitet: stridsplaner/terräng, målade figurer och monster.

IMG_0098.jpeg

ny rollspelsloot trillade in idag och hann precis vänta det innan jag gick till jobbet.

Ett rätt oskadat exemplar av första utgåvan av Wraith the Oblivion (troligen det WoD-spel som jag har minst saker till).

Sedan två PoD-böcker (släpptes bara som det) med äventyr. Det ena är till allmänna Chronicles of Darkness, det andra till Vampire the Requiem. Äventyr är alltid trevliga!

…och så ett dice set till Werewolf the Forsaken med påse. Nu har jag bara kvar ett set av huvudspelet i nya World of Darkness (Mage the Awakening).

Är inte det skönaste en riktig bok?
Tar väldigt mycket mer plats...... Sambons konstanta hot med "en in = en ut" kommer på skam här.
Samt rent läsmässigt märker jag inte skillnad på att läsa på papper eller e-ink (när man stänger av bakgrundsbelysningen helt)

Tar väldigt mycket mer plats...... Sambons konstanta hot med "en in = en ut" kommer på skam här.
Samt rent läsmässigt märker jag inte skillnad på att läsa på papper eller e-ink (när man stänger av bakgrundsbelysningen helt)
Men hur ont gör det egentligen att få en e-ink på pannan i jämförelse med en pocketbok? 😁

Emperors Choice som äger Arduin hade en kickstarter Arduin Fantasy Map Art Collection, via @Kickstarter https://www.kickstarter.com/project...-map-art-collection?ref=android_project_share som jag såklart ville stötta, men kände att det blev lite väl dyrt, särskilt frakten, och beklagade mig lite i Arduin facebookgruppen över att jag skulle missa den. Kickstartern gick bra och idag fick jag hem hela jäkla kickstartern, helt gratis :) trevligt måste jag säga.

Fick också hem D&D 2024 igår och har snabbskummat igenom den. Jag uppskattar integrationen av kända AD&D och D&D-figurer i bilder här och var, jag gillar att art och kultur/bakgrund inte längre är ett paket, att det finns med lite monster i väntan på Monster Manual och jag tror att en hel del kommer uppskatta de många spelexemplen som finns och för dem som gillade 5E, att det fortfarande i princip är samma spel.

Jag hade föredragit om man gått tillbaks till att vara mer detaljerat som 3:an, känner att goliath som nu grundart inte egentligen tillför något men vi får se om spelarna gillar den. Jag kommer köra en kampanj i det i alla fall så jag får en känsla för hur det är att spela, men jag tror att det blir som vanliga 5E för mig att jag köper nya kampanjvärldsböcker när de kommer men struntar i tilläggsregler och äventyr

Idag köpte jag Expert Partisan, det spel jag sett mest fram mot i år. Har börjat läsa, och gillar vad jag ser, även om brp-regler inte riktigt är min kopp med te – men de tar inte stor plats i boken, och går lätt att byta ut mot något mer minimalistiskt, på gränsen till friformigt. Men bakgrunden, insattheten hos författaren, tonen – allt detta är bra – riktigt bra!

Efter bläddring och läsning i den fysiska ”Ikonernas Nåd”-trilogin växte ett behov av att ha materialet även i PDF-format. Detta löstes nu på morgonkvisten medelst löning och en räd på drivethrurpg.

(Slog även till på de enda två böcker till ”The Expanse”-rollspelet som jag varit intresserad av: ”Ships of the Expanse” och ”Sol System”. Fortfarande högst osäker på om jag ska backa backerkit-kampanjen till rollspelet som nu är igång…)

[Edit: Jag struntar i att backa Expanse. Hittade den svenska grundlådan till Coriolis och ”Den sista najaden” i nära nyskick för en rimlig penning. Min slitna kopia av Coriolis får fortsätta att vara blädder-ex…]

Last edited:
Jag slår till på specialomslaget (alternative cover).
View attachment 19576
Update: Jag valde att inte hämta ut boken (475 kr på Dragon’s Lair), eftersom jag efter lite kontemplerande kom fram till att jag aldrig kommer att spela det (eller åtminstone spelleda).

+ att illustrationerna i inlagan enligt min smak inte heller berättigar ägande av den anledningen.

Har alltid funderat på en större, vad hitta du denna och vad kostade den?
Det där är denna https://www.webhallen.com/se/product/372921-BOOX-10-3-Note-Air3-C-4GB-64GB
Fast när jag köpte den hade de ytterliggare rea och den kostade "bara" 5889kr... Ursprungligen låg den på 9990 när den släpptes (och jag hade väntat typ 2 år på en "stor" kaleido 3 panel, men 10kkr var mer än vad det smakade då...)
EDIT: Samt att jag ville ha från en svensk återförsäljare, så att det faller under svenska konsumentköplagen

Köpte Fantasy AGE Cthulhu Mythos idag. Utmärkt att kombinera fantasy och Lovecraft 🙂

Fick hem Expert Partisan häromdagen men det var köpt/förbeställd tidigare.

Back