Idag har jag köpt...

Inte idag men i onsdags! och inte köpt men lånat på bibblan! Isle of Ixx av skullfungus och Frontier Scum av Karl Druid, båda är mycket lovande läsning och kanske blir det köp längre fram. Uppskattar verkligen fyllereglerna i Frontier Scum - både att man flippar två stats, och "Going on a bender" -kul regler!

Nyligen så dök mina beställda LotR 5e böcker upp. Beställde rubbet. Nu är frågan om man kan hålla sig från att beställa TOR 2ed versionerna härnäst...

Dagens loot med både gammalt och nytt!

The Red Sign och Lair of the Hidden är böcker som jag letar efter länge. De släpptes i sluttiden av min tid som Vampire-spelare men jag var så inne på mitt eget då att jag inte längre köpte böcker. Nu när jag börjat med Vampire igen är det dock två av de böcker som står högst upp på ni. Önskelista - och nu har jag äntligen fått tag i dem. 😍

Sedan kom Daniel Lehtos kickstarter för Den brända jorden. De förhandstittar man fått gjorde mig väl inte sådär jätteimpad över layouten och utseende, men nu när jag håller det i min hand? Wow säger jag bara! Snyggt jobbat, Daniel Lehto! ❤️🖤❤️

Överlag en bra postdag!
IMG_3169.jpeg

IMG_3170.jpeg

Phew, jag duckade den kulan. När jag kollade på SF-bokhandelns rea i förmiddags hade de 7th Sea 2e till halva priset (299 kr isf 599 kr). När jag kollade nu var den slutsåld. Annars hade jag haft slut på Köpfritt-frikort 🤣

Blev lite mer World of Darkness för min del. En kombination av Tradera och Collector's Point. Vart förvånad över hur de gamla böckerna faktiskt gick på, framför allt Mummy som jag av någon anledning trode skulle vara ganska dyr, men jag gav 150kr för den. Sedan så kom också mitt exemplar av "Den Brända Jorden" vars kickstarter jag backade.

IMG_20240309_073227.jpg

Phew, jag duckade den kulan. När jag kollade på SF-bokhandelns rea i förmiddags hade de 7th Sea 2e till halva priset (299 kr isf 599 kr). När jag kollade nu var den slutsåld. Annars hade jag haft slut på Köpfritt-frikort 🤣
Såg den i butiken häromdagen, verkar som den finns kvar på hemsidan också? (Inte att beställa men i butikerna) Rea på rean verkar det som så nu är den nere på 149 kr https://www.sfbok.se/produkt/7th-sea-rpg-2nd-edition-core-rulebook-171787

Last edited:
Har inte köpt något idag, men i går fick jag Interface RED Vol 3 i brevlådan. Jag är överlag inte så förtjust i hur Cyberpunk är som rollspel men gillar genren så mycket att i morgon är det session 32 på den här kampanjen.

Så jag har köpt lite rollspel

(Om någon mer än jag köpt något av VHS-spelen och kan tala om för mig hur deras "digital file package", som enligt baksidan ska ingå, funkar så vore jag himla tacksam. Det verkar inte finnas några instruktioner, kod eller hemlig URL någonstans i paketet… Och inget uppenbart på hemsidan, vad jag kan se.)

Japp. Ruskigt trista och anonyma illustrationer, men jag var lite nyfiken på hur modiphius sköter den antikoloniala biten.

Rätt intressant att Dune-startsetet och Dreams & machines-startsetet är så lika. Tärningar, papp-tokens, startäventyr etc. Verkar vara ett vinnande koncept. Duneboxen kostade typ 300 spänn mer än D&M-setet, men verkar vad jag förstår också inkludera en Drivethru-PDF av grundboken. Vilket väl är sympatiskt på något sätt, men å andra sidan lär betyda att färre köper boxen (pga priset)…

Och om nån vill ha en Driveturu-PDF av Dune-grundboken kan de väl höra av sig; jag har redan en sedan tidigare.

I sista stund innan vi lämnade GothCon, köpte jag kampanjpaketet till Sylfens vrede, med 75% rabatt. Även om jag inte tänker spelleda kampanjen så innehåller det kartor och handouts som jag kan lägga in i en egen kampanj.

Avdelning: nyfiken. Vad tilltalar dig mest med den? :)

Så, ett problem med Vampire är att de har gjort krig mellan sekterna och liknande till en grej som händer i fiktionen och som man vill spela… Men det finns inget bra sätt att göra det utan att krossa maskeraden eller att allt degenererar till en mordfest där en massa intressanta karaktärer dör. Det är också svårt att göra en övergång för att ha ett kul ”krig” där karaktärer får använda sina inflytanden och krafter, det blir ofta bara ett snabbt slagsmål med agg skada i ett rum och så är det över på några minuter av speltid.

Shadow War löser detta på ett briljant sätt i fiktionen, precis som Traditionerna formar det sociala spelet. För Shadow War är regler för krig påtvingade av de äldsta! Och det är superkul att spela ut!

Så när två grupper hamnar i konflikt till en sådan grad att man inte kan lösa det socialt, med mutor eller liknande utan det krävs våld går grupperna till en äldste båda respekterar. Och denna förklarar då Twilight War med regler för vad sidorna får göra, när det ska äga rum och vad målen är. Eller så bestämmer en äldsta att nu är det Twilight War eller så skärper ni er och slutar bråka. De äldsta fungerar sedan som domare och som clean up crew så att ingen råkar skapa en massa vampyrjägare eller dra ner ett kvarter i helvetet när de går fullt ut. Så det är inte bara att folk förstör allt den andra äger eller dödar dem, utan det är specifika mål som att lönnmörda en viss person på varje sida eller ta över ett visst företag eller så. Och så finns det regler för att hyra in legosoldater, så man kan ha werewolves mot vampyrjägare på gatorna utan att settingen exploderar.

Den värre typen av Shadow War är Midnight War där båda grupper går fullt ut för att förinta den andra, men detta kan inte göras hur som helst, en äldste agerar som domare över och ser till att inte hela det övernaturliga samhället i staden dras in i det och det finns riter för att kapitulera.

Det här systemet är great! Det kan lätt portas över till Werewolf eller vanliga vampire också eftersom det funkar så bra.

Resten av boken är okej, men själva Shadow War biten är det jag verkligen gillar. Resten handlar om gerilla krig utanför reglerna och korståg mot de västerländska vampyrerna mest. Det är fine, biten med krig mot Kindred lider lite av att de inte förstår hur deras eget system är balanserat.

Resten av boken är okej, men själva Shadow War biten är det jag verkligen gillar. Resten handlar om gerilla krig utanför reglerna och korståg mot de västerländska vampyrerna mest. Det är fine, biten med krig mot Kindred lider lite av att de inte förstår hur deras eget system är balanserat.

Oh! Det låter faktiskt rätt tufft. Tack för att du utvecklade det!

SF-bokhandeln hade en stor rea så jag köpte lite för mycket där också... En del av sakerna jag köpte är saker jag önskat mig sedan tidigare, en del är rena impulsköp "för att de var billiga". De skickade också med en påse tärningar som jag inte beställde där hälften av tärningarna är typ omöjliga att läsa av från andra sidan bordet och de som faktiskt är lätta att läsa av är T12or, vilket man ju inte behöver en drös av i normala fall (en av mina regler när det gäller tärningar är att de skall vara tydliga nog för att alla kring bordet skall kunna se vad du slog). Transformers-tärniningarna köpte jag mest för att jag behövde några extra T20 och T10 och det var billigare att köpa ett set med alla de tärningarna än att köpta 2 T20.

IMG_20240404_154555.jpg

IMG_20240404_155308.jpg

Om någon är nyfiken så sorterade jag tärningarna efter hurvidare de är användbara eller inte (anvädnbara tärningar åker ner i min vanliga tärningslåda):

Ja​
Kanske​
Nej​
T4​
1​
2​
0​
T6​
4​
5​
4​
T8​
1​
0​
3​
T10​
13​
9​
7​
T12​
7​
2​
0​
T20​
3​
7​
14​
29​
25​
28​

Kanske-tärningarna kommer nog inte att användas men de kan fungera som reserver. Går att läsa av om det är ljust i rummet. Var fler bra T10 än jag först trode att det skulle vara, vilket är tur det, för att jag planerar att försöka SLa lite WoD snart.

SF-bokhandeln hade en stor rea så jag köpte lite för mycket där också... En del av sakerna jag köpte är saker jag önskat mig sedan tidigare, en del är rena impulsköp "för att de var billiga". De skickade också med en påse tärningar som jag inte beställde där hälften av tärningarna är typ omöjliga att läsa av från andra sidan bordet och de som faktiskt är lätta att läsa av är T12or, vilket man ju inte behöver en drös av i normala fall (en av mina regler när det gäller tärningar är att de skall vara tydliga nog för att alla kring bordet skall kunna se vad du slog). Transformers-tärniningarna köpte jag mest för att jag behövde några extra T20 och T10 och det var billigare att köpa ett set med alla de tärningarna än att köpta 2 T20.

View attachment 17455

View attachment 17456
Jag gillar de ljusa i pastell med svarta siffror. Vet du vilket märke det är på dem?

Inte idag men förra fredagen köpte jag Times that fry men's soul ur kartellens loppislådor på GothCon. Kampanjmodulen har nämnts i positiva ordalag i någon podd jag lyssnat på, troligtvis Effekt, och priset var klart överkomligt så jag slog till.

IMG_20240405_181845.jpg

@Robert Jonsson är du intresserad av WoD romanerna? De har en av dem, tror det var Dark Age o Assmitee tema, i min lokala Röda Korset butik

Det är jag absolut! De jag har är Clan novel-följetången, de på bilden och en Werewolf och Wraith-bok. Så kan absolut köpa den från dig om du plockar upp den!

Jag har bokat regelboken till Fabula Ultima, och Press Start, hos Alphaspel. Regelboken är tydligen slut hos distributören, men förhoppningsvis är det bara tillfälligt.

Last edited:
No pictures because it did not arrive yet, but I won an auction for an unpunched copy of Crescendo of Doom, for the original Squad Leader board game. Got it for like half the price it usually goes for too.

I also bought the new 3rd edition of the kids/beginners Danish RPG Ulvevinter but I just got the PDF.

Hämtade precis ut del 2 av min stora beställning från SF bokhandeln. Rean där var riktigt bra. Tvivlar på att jag kommer att spela merparten av dem, men det borde vara en del kul läsning i alla fall

IMG_20240410_102217.jpg

IMG_3198.jpegÄven detta ett fynd från Science Fiction Bokhandelns rea, tror inte jag köpt rollspel såhär billigt sedan 80-talet. Serien Die är en fantastisk kampanj, tämligen osannolikt att rollspelet faktiskt blir spelat men vid första anblicken avsevärd tittabilitet.

IMG_4622.jpeg
Löning innebär att några nya böcker trillar in. Changeling the Losts second edition är svårfunnen så glad att finna den till ett schysst pris.

Drakar och Dwmoner-regel boken är välbehövlig så jag slipper sitta och få upp boxen och böckerna ur den knökfulla boxen varje gång jag spelleder eller skriver saker till det.

Arkham-boken är bara ett måste. Har velat haft de tidigare böckerna som funnits men aldrig tyckt mig ha råd eller möjlighet att få tag i dem. Förrän nu dvs.

Loot tredje april.jpg

Nya böcker från olika auktioner (både på Tradera och Facebook, Sverige och utlandet) anlände idag. Dark Ages: Fae kände jag inte ens till förrän då jag såg det så det var ett skoj fynd. Ett annat bra fynd var tärningsseten från new World of Darkness grundregler och Vampire the Requiem.

Vad är det för något?

Det är regler som förklarar hur du kan använda saker från Werewolf: The Apocalypse i Werewolf: The Forsaken och vice versa. Kort och gott riktlinjer och regler hur man använder saker från två olika upplagor av Werewolf med två olika mytologier. Min förhoppning att det ska ge en enklare ingång i Werewolf: The Forsaken då jag ska sätta mig in i det.

Det är regler som förklarar hur du kan använda saker från Werewolf: The Apocalypse i Werewolf: The Forsaken och vice versa. Kort och gott riktlinjer och regler hur man använder saker från två olika upplagor av Werewolf med två olika mytologier. Min förhoppning att det ska ge en enklare ingång i Werewolf: The Forsaken då jag ska sätta mig in i det.

Ja, och de diskuterar teman och tankar bakom mekaniker på ett sätt som gör det enklare att förstå båda spelen.

Min plan och förhoppning äratt läsa den först, innan jag dyker in i Werewolf: The Forsaken, för att skaffa mig lite för förståelse innan jag dyker in i grundreglerna. Skulle du säga att den fyller det syftet, @God45?

Köpte nyligen Shadowrun Core Rulebook city edition // Berlin och Wild Life, även den till shadowrun. Har sedan tidigare Seattle. Är ju egentligen ingen skillnad, utöver lite information om Berlin istället för Seattle. Har dock återfått mitt intresse för Shadowrun därav inköpet av massa böcker till sixth world editionen. Går i tankarna att en dag spelleda det med några vänner.

Min plan och förhoppning äratt läsa den först, innan jag dyker in i Werewolf: The Forsaken, för att skaffa mig lite för förståelse innan jag dyker in i grundreglerna. Skulle du säga att den fyller det syftet, @God45?

Ja, absolut. Har du lite koll på Apocalypse så är det ett bra sätt att få ett grepp om Forsaken.

IMG_5294.jpeg

Veckans rollspelsloot från världens alla hörn har anlänt! Denna gång så har jag lyckats få komplett samling av två produktlinjer: Werewolf the Wild West och Vampire the Dark Ages. Det känns väldigt katharsiskt att faktiskt få bocka av en produktlinje som klar i ens samling.

Beckett’s Jyhad Diary har jag sett fram emot att få dyka ned i som stort fan av metaplotten som löpte igenom Vampire. 😍

Igår fick jag hem mothership Kickstartern så kvällen spenderades med att börja läsa reglerna och skissa ihop ett uppdrag för gruppen

Väntar fortfarande på mitt!!

Jag beställde visserligen deluxe-settet med den stora boxen, så tror våra kommer senare, men glad att höra att folk i Sverige har börjat få sina leveranser äntligen!

Jag beställde visserligen deluxe-settet med den stora boxen, så tror våra kommer senare, men glad att höra att folk i Sverige har börjat få sina leveranser äntligen!

Jag har inte hört något sen frakten drogs tills jag fick ett mail "hej Nidvisa, vi har ett paket vi tänker lämna vid din dörr". Inte hört någonting alls men sen dök det upp!

Så, nu blev det bild
Jäfflar va grejor! Tycker att boxen är så jäkla snygg.

adrian_of_arcane_lore said:

Vad skiljer de olika boxarna åt?

Vad skiljer de olika boxarna åt?

Deluxeutgåvan är denna:

Större box och ett gäng extra moduler är väl den största skillnaden tror jag.

Deluxeutgåvan är denna:

Större box och ett gäng extra moduler är väl den största skillnaden tror jag.
Ah juste! Den hade jag glömt!

Idag har jag köpt:

Girls by Moonlight
Fabula Ultima
Fantasy World
Fantasy World: Kosmohedron

(Och jag undrar hur jag kunde gå med på att spelleda Pathfinder 2 för spelgruppen jag är med i. Det är rätt långt ifrån det jag egentligen vill spela.)

Idag har jag köpt:

Girls by Moonlight
Fabula Ultima
Fantasy World
Fantasy World: Kosmohedron

(Och jag undrar hur jag kunde gå med på att spelleda Pathfinder 2 för spelgruppen jag är med i. Det är rätt långt ifrån det jag egentligen vill spela.)
Många godsaker :)

Back