Idag har jag köpt...

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
På SF-bokhandelns rea (i Göteborgsbutiken) plockade jag upp två saker.

Shadowlands - ett supplement till Legend of the 5 Rings, ett sådant där spel som jag samlar på och hoppas få spela någon dag... Nu äger jag faktiskt allt som publicerats till senaste utgåvan utom en enda bok - men det är den som handlar om hur man spelar drägg (det vill säga ronin, gaijin, och... bönder!) så den är inte så nödvändig. ;)

Talisman Adventures Playtest Guide - jag vet inte ifall jag egentligen behöver ett fantasyspel till, men reapriset var bara 25 spänn för en nedkortad regelgenomgång och ett äventyr, så varför inte, liksom?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Köpte inte idag, men för några dagar sedan "Beyond The Ring" till "The Expanse"-rollspelet. En av mina bästa inköp när det kommer till att kittla fantasin och få mig att komma på än häftigare och intressanta sci-fi mysterier. Boken handlar om en rätt stor mängd stjärnsystem som skulle kunna finnas bortanför ringen i The Expanse-universumet.

Varje system beskrivs på ett sätt som verkligen uppmanar till detektivarbete i sci-fi miljö och jag gillar det skarpt. Dels beskrivs systemen från ett sorts ovanperspektiv med varför folk har eller inte har bosatt sig där och vilket sorts liv som finns eller inte finns där. Detta för att sedan beskriva ett antal anomalier med systemet och därefter ge en del förslag på vad dessa anomalier skulle kunna bero på men också verktyg för att som SL själv hitta på varför. Grymt bra supplement inte bara till rollspelet den är skriven, utan också till alla sorters spel med en liknande inriktning. Jag skulle till exempel lätt kunna använda boken till Coriolis och det skulle kännas helt naturligt.

Jag köpte boken endast som PDF via
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Boken handlar om en rätt stor mängd stjärnsystem som skulle kunna finnas bortanför ringen i The Expanse-universumet.
Är det ren brödtext med författarens idéer, eller finns det även tabeller och/eller tips för hur dylika system kan skapas "on the fly"?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är det ren brödtext med författarens idéer, eller finns det även tabeller och/eller tips för hur dylika system kan skapas "on the fly"?
Dels en väldigt kort beskrivning av de system som redan är kända från böckerna, men de är väldigt korta. Övriga system beskrivs på kanske två sidor styck med brödtext som dock aldrig blir som en skolbok utan alltid med fokus på det unika och för människan mystiska med systemet. Sista delen av boken är just tabeller och uppslag för hur man själv skulle kunna skapa egna system och med råd hur man samtidigt behåller ”The Expanse Stämningen”. Så både brödtext och tabeller finns med i boken, även om en del säkert skulle föredra ännu fler tabeller och färre redan ”färdiga” system. Jag själv är väldigt nöjd med hur boken är konstruerad och behöver inte fler tabeller än de som redan finns.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så både brödtext och tabeller finns med i boken, även om en del säkert skulle föredra ännu fler tabeller och färre redan ”färdiga” system. Jag själv är väldigt nöjd med hur boken är konstruerad och behöver inte fler tabeller än de som redan finns.
Tycker det låter som en klockren mix! Måste erkänna att jag gillade hur systemen såg ut i Stars of Inequity, till Rogue Trader. Där är det rätt mycket brödtext och tabellerna skapar rätt konkreta resultat på grund av det. Men det passar rätt bra till en spelvärld som är så extrem som 40K. Så det är verkligen inte någon one size fits all. Och det låter som att The Expanse har samma fokus.

Får bli ett 2023-inköp helt enkelt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Fick något slags infall och köpte Nightbane rollspelet från Palladium Games (inspirerat av filmen Nightbreed, i sin tur baserad på Barkers roman Cabal).
Kommer ju troligtvis inte att spelas, men kan säkert ge en del inspiration till moderna skräck/paranormala mysterier scenarion.

Nightbane RPG
Between the Shadows, Nightbane World Book 1
Nightlands, Nightbane World Book 2
Through the Glass Darkly, Nightbane World Book 3
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag köpte Den röda änkan på impuls till Western IV. Evigheter sen jag läste ett äventyr till spelet så det ska bli kul även om det knappast blir spelat i närtid.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Grejer fr Twilight 2000 workshop på Drive thru RPG. Äntligen stats till Mausern (eller nåja Kar-98). Upprörd över att L1A1 saknades dock
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har faktiskt inte köpt in mig på Bones 6.
Dels för att jag redan har så mycket omålat, men kanske mest för att figurerna som erbjöds den här gången kändes väldigt oinspirerande. Jag är tydligen inte ensam om att tycka så, eftersom kampanjen slutade på 1,8 miljoner dollar. Det kan låta mycket utan kontext, men Reapers tidigare bottenrekord var 2,7 och alla deras andra kampanjer har dragit in 3 miljoner eller mer.
Det intressanta med att följa denna kampanj ända in i mål var att det visade hur godtyckliga gränserna för "stretch goals" egentligen är. Den officiella motivationen för att ett så (relativt, i spelindustrin) stort företag som Reaper gör kickstarters är att de behöver en stor klumpsumma i förskott så att fabriken i Kina kan tillverka gjutformarna till de nya figurerna. Så då tänker man förstås att när de sätter upp gränser som "nu behöver vi 30k till för att låsa upp nästa set med figurer" så är det på något vis relaterat till deras verkliga utgifter. Men nej. För när de märkte att kampanjen inte gick med samma stormfart som de tidigare, så började de baka ihop sträckmålen. För de stora expansionerna betydde det att först reducera dem från att låsas upp i 5 steg till 3 steg, och den sista dagen bidde det bara 2 steg av det. Med andra ord är det allra mesta av denna process bara hype för att locka folk till att satsa mer pengar.

Vad jag däremot har köpt är några figurer från Heresy Miniatures. De har en rea på metall nu i helgen, och anledningen är lite sorglig. De har nämligen konstaterat att de stigande priserna på metall gör att de måste börja konvertera sin katalog till resin istället. Så de vill ge sina kunder en sista chans att köpa på sig det vi vill ha i det material vi föredrar. (Resin är nämligen skräp jämfört med metall, om ni inte visste det.)
Jag hade faktiskt redan nästan alla deras metallfigurer jag ville ha - många av dem ligger i mitt stora skåp med omålat. Men jag plockade upp deras rymdsoldater, eftersom, tja... någon gång kommer jag väl att spela ett sci-fi spel igen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag har inte köpt utan lånat från Haninge bibliotek Nordiska väsen, och ett helt nytt spel för mig som heter Dimmor och Borgar
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Stadsmissionen vid Hagagatan hade fått in en massa Hongkong rullar (antar att någon tröttnat på sin samling eller inga avtager ville ha), så just nu har mitt videotek av kampsport- o kina- referensmaterial ökat rejält.

Skaffade mig en också en bok om Fords olika typer av flakbilar, lastbilar, bussar o andra icke-personbil fordon under en längre period (tror det var 1905 o 50 år framåt), utmärkt referensmaterial för att se hur design har skilt sig mellan årtionden. O jag tror att de traktorer som finns med är något min pappa skulle finna kul att ta en titt på
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Köpet skedde för någon vecka sedan men fick idag hem ett paket från Drivethrurpg innehållandes Metamorphosis Alpha to Omega och detta svenskförfattade OSE-äventyr:
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
maus.jpg

Fick Mausritter idag från kickstarter. Mycket fin bok! Kommer nog bli perfekt att spela med barnen sen, efter att vi är klara med vårt episka Tails of Equestria-äventyr.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Fick precis Mythras Imperative från lulu, som jag beställde för att systemet hajpas här på wrnu. Ska bli spännande att se om jag också blir frälst.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Fick Mausritter idag från kickstarter. Mycket fin bok! Kommer nog bli perfekt att spela med barnen sen, efter att vi är klara med vårt episka Tails of Equestria-äventyr.
Vågar du på dig en recension när du läst den?
 
Top