Idag har jag köpt...

Det har blivit en hel del spelköp nu i sommar. Modiphius reade ju ut hela sin Conan-line inför att licensen gick ut. Så 30(?) böcker där, i pdf-format för drygt 300kr. Högst tveksam till om jag kommer att spela eller ens läsa det, men ville ha chansen i alla fall. Sedan beställde jag Trophy Dark / Gold / Loom från USA (hittade INGEN som hade alla tre böckerna i EU). Har det som pdf-er, men vill ha fysiska ex. Dessutom har jag backat kickstarters för Knave, CoC-S Lund samt Den brända jorden. Och köpt in lite begagnade grejer (sådant jag en gång haft och vill ha igen, t.ex. Fria Ligans Svavelvinter och Järn + Världsträdets grenar). Kommer jag att spela något av detta? Ja, Trophy, det är jag säker på. Inte alls säker på resten, men gillar ju att bara läsa rollspel!

Last edited:
IMG_5690.jpegVeckans post i brevlådan (eller rättare sagt förra veckan). Nu ska jag bara införskaffa spelledarskärmen så är samlingen komplett.

Samma grundkoncept men olika design och olika regelsystem.
Och olika skönlitterära delar – vilka ju utgör en betydande del av böckerna då det är enbart så världen presenteras. Den gamla utgåvans skönlitterära texter kom senare i en nyutgåva med titeln Lintovaffären – som även hade en ny kort text som band ihop berättelserna om jag minns rätt.

Och olika skönlitterära delar – vilka ju utgör en betydande del av böckerna då det är enbart så världen presenteras. Den gamla utgåvans skönlitterära texter kom senare i en nyutgåva med titeln Lintovaffären – som även hade en ny kort text som band ihop berättelserna om jag minns rätt.
Skulle så gärna läst en fortsättning på Lintovaffären.

Så mycket jag inte visste om Oktoberlandet.

Jag lyssnade på Syndikatet för ett tag sedan och blev sugen att testa.

Sen blev jag extra intresserad när jag förstod att det byggde på FATE.

Då hade jag tur, eftersom jag inte har en aning om vad jag köpte. Lär bli varse när paketet dimper ner i brevlådan 😄
Ska du spela det är det verkligen bra att också ha Lintovaffären, som är tänkt som en världsbok och, som sagt tidigare, i stort är textern från första versionen av spelet. Tyvärr är Lintovaffären rätt svår att få tag på.

Ska du spela det är det verkligen bra att också ha Lintovaffären, som är tänkt som en världsbok och, som sagt tidigare, i stort är textern från första versionen av spelet. Tyvärr är Lintovaffären rätt svår att få tag på.
Ok, bra att veta. Ska definitivt försöka få fatt på den! Kanske du eller någon annan som läser här har ett ex som den är villig att skiljas från? 😉

IMG_6727.jpeg
Blev rätt sugen på denna efter att @entomophobiac drog igång sin tråd.
Blev således ett köp.
Har inte kommit så långt men t saker sticker ut.
För mig som har svårt att se så fungerar textstorleken väldigt väl. Kanske är den i största laget för andra men för mig är de ett stort plus.
Har inte läst så mycket GUMSHOE överlag men kan tycka att sättet de presenterar de på gör mig sugen på att prova. Jag tror även att spelgruppen skulle kunna köpa detta.
Tiden går väl utvisa om de kommer att köras men åtminstone tror jag att intro äventyret kan segla upp som en kandidat.

IMG_6555.jpegHar suktat länge efter dessa (Human Interface-boxarna). Framförallt för att kunna använda figurer och ”terräng” till Cyber M/77 men det ska bli kul att måla oxå (för inte måste man väl spela?).

Har inte köpt ännu, men det här såg onekligen lockande ut… Eller är det mest en hyperdetaljerad Wikipedia-artikel? Ingen aning! Men det är i alla fall 400 sidor om 1920-talets Japan.

Fick svåra tvångstankar efter allt gott jag hört om dessa två, så alldeles nyss gjorde jag slag i saken.

Hoppas de lever upp till förväntningarna, och missa inte att pdf ingår om du köpt fysiska böcker, oavsett butik. Mejla bara Daniel så löser han det.

View attachment 13246fick hem idag. Detta får blir nästa spel man läser. Missade de när de begav sig.

Jag har barnsligt roligt nu när jag spelleder det i poddform. Är regelsystemet perfekt? Nej. Bra? Nja. Har jag missat det? Absolut.

Däremot så är det så öppet och modulärt att det är skoj att rycka saker från de olika böckerna för att skapa något. Det är bra nostalgi i min bok.

Bonuskul är världsbeskrivningen som är träffande för vår nutid. 😆

Jag har barnsligt roligt nu när jag spelleder det i poddform. Är regelsystemet perfekt? Nej. Bra? Nja. Har jag missat det? Absolut.

Däremot så är det så öppet och modulärt att det är skoj att rycka saker från de olika böckerna för att skapa något. Det är bra nostalgi i min bok.

Bonuskul är världsbeskrivningen som är träffande för vår nutid. 😆
fasen va fint!
ser fram emot att få SL:a förhoppningsvis inom en någorlunda nära framtid.

Fick hem Cults of Prax och Cults of Terror till Runequest Classic (eller heter det egentligen Runequest 2?), mycket på grund av @Christoffer s påverkningskampanj. Har haft grundboken i ett år men det har varit en tröskel för mig att komma in i det, fram tills nu då jag fick ett ryck. Det har verkligen något, detta spel. Hoppas att få spela det nån vacker dag.

Fick hem Cults of Prax och Cults of Terror till Runequest Classic (eller heter det egentligen Runequest 2?), mycket på grund av @Christoffer s påverkningskampanj. Har haft grundboken i ett år men det har varit en tröskel för mig att komma in i det, fram tills nu då jag fick ett ryck. Det har verkligen något, detta spel. Hoppas att få spela det nån vacker dag.

Underbart! Är något med hur de två böckerna är upplagda, samt vilka luckor de lämnar, som gör att det går att närma sig Glorantha för mig. De två som någon slags bas och grund, sen kan man skumma annat material som om det mer var myter än fakta. Tror det är det strukturella, presentation av kulterna och genom dem annat, sen tillsammans med förstapersonsberättelserna som länkar ihop allt! Magiskt!!! Inser nu att läsa om dessa två borde varit min sommarläsning!!! :)

Vill man sen dyka djupare tycker jag Hero Wars-grejerna som kommit, både Introduction to the Hero Wars och samlingen med noveller och myter Gloranthan Visions är klockren, tar lite liknande avstamp, berättar men lämnar luckor.

Råkade få hem den här (och blev tyvärr påmind om att jag inte riktigt är tillfreds med Cyberpunk Red som setting). Men kan nog ge lite inspiration ändå (intalar jag mig själv).IMG_6761.jpeg

Jag fick hem en uppsättning varselklotet-tärningar idag, från Belgien. Tärningarna var rätt billiga men frakten blev dyr. Någon dag efter jag hade beställt insåg jag att jag kunnat köpa startboxen till Tales of the Loop för samma pris och då fått mer än bara tärningarna. Nåväl, det verkade vara en liten butik jag beställde från och ägaren var tydligen tacksam för beställningen. Jag fick till och med ett tackkort för att jag hjälper till att försörja ägarens familj 🙂

Bara de första sidorna i Mysterium fick mig att hastigt börja omarbeta viktiga delar av ett spel jag filat på ett tag. Det löste en knut jag brottats med och satte fart på skapandet, så tack @terje ! (Jag hade en snarlik idé men jag kunde inte hitta spelets fokus riktigt, förrän nu)

Bara de första sidorna i Mysterium fick mig att hastigt börja omarbeta viktiga delar av ett spel jag filat på ett tag. Det löste en knut jag brottats med och satte fart på skapandet, så tack @terje ! (Jag hade en snarlik idé men jag kunde inte hitta spelets fokus riktigt, förrän nu)
Det låter spännande, ser fram emot att höra mer om ditt spel!

IMG_20230815_163050.jpg

Dungeon Keeper möter Blades in the Dark. Finns en gratis PDF version som saknar lite småsaker, men jag gillar att spela med "riktiga" böcker, så det fick bli en print on demand version

From the dust, till Delta Green. Jäkligt pepp och vill spela direkt. Jag har haft svårt att bestämma vilken nästa op i min one-on-one-kampanj (No real person involved - the K Cell reports) ska bli, velat mellan olika shotgun scenarios och Last Equation eller något eget, men. Det var ju det här jag väntade på.

Spelade en tidigare version av Western för lite under 20 år sedan på LinCon och minns att spelet var rätt kul, med ett intressant sätt att slå fram hur och vart man träffar någon. Nu är det dags att se om spelet är så kul som jag minns att det var! Böckerna visade sig vara en smula större än jag förväntade mig (borde kanske tittat på sidantalet när jag bestälde böckerna)
IMG_20230819_170400.jpg

Idag lyckades jag tillslut få tag på Melindors återkomst. Passade även på att förhandsboka Phandelver and Below - the shattered Obelisk

Igår köpte jag Axis & Allies Europe 1940 och Axis & Allies Pacific 1940. Tillsammans utgör de vad man kallar Global 1940 vilket är det största Axis & Allies-spelet man kan spela. 1100+ figurer, en karta 178 x 81 cm och upp till 9 spelare .

1693307913506.png

Inte just idag, men under sommaren blev jag färdig med Marvel SAGA-samlingen. Jag kanske borde försöka spela spelet någon gång också? :unsure:

Jag blev först väldigt förvirrad eftersom förkortningen på spelet väl snarare borde vara typ "M SHAG" men sen såg jag loggan längst ner.

Jag blev först väldigt förvirrad eftersom förkortningen på spelet väl snarare borde vara typ "M SHAG" men sen såg jag loggan längst ner.

Jag har sett den förkortningen användas mycket också. Kan tänka mig att det blir lite lustigt om man talar brittisk engelska.

Gamma World 1e från 1978 dök upp i brevlådan härom dagen - najs att ha den på papper nu när man kör kampanj! Följer även min princip om att bara köpa grejer som ska i spel på direkten. Imponerad av kvalitén på PoDen från DrivethruRPG, faktiskt!

gamma_world_.jpg

Gamma World 1e från 1978 dök upp i brevlådan härom dagen - najs att ha den på papper nu när man kör kampanj! Följer även min princip om att bara köpa grejer som ska i spel på direkten. Imponerad av kvalitén på PoDen från DrivethruRPG, faktiskt!

View attachment 13952
Fasen vad fint!

Idag anlände från Drivethru/DM'S Guild:

Volo's Guide to the Sword Coast

Heroes of Baldurs Gate (DM's Guild)

Sword+Sorcery Codex (Everywhen/Barbarians of Lemuria)

City of the Gods (TSR)

WOD trådarna som gjorde det? :D
Jepp. WoD-trådarna made me do it! :LOL:

Tillägg: Samt att jag har gluttat och trånat efter ett nytt VtM en längre tid. Har en del material till ”den gröna” utgåvan från förra seklet men är riktigt nyfiken på hur upplägget ändrats över tid.

Last edited:
Häromdagen köpte jag Eon IV och Äventyrets väg till detsamma på Tradera. De bör dyka upp idag eller möjligen imorgon :)

Back