Idag har jag köpt...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag tänker en tråd för att löpande berätta om rollspelsrelaterade saker man köpt och varför... (som ett kontra-statement till tråden om ett köpfritt 2022?). :)

With no further ado... idag har jag köpt:
Brindlewood Bay (för att jag läste om det på Reviews from R'lyeh Post-Christmas Dozen 2021 och för att jag letar "Murder she wrote..." rollspel)
Matrons of Mystery (för att det också nämndes i samma artikeln).
When the Moon Hangs Low (för att det var deal of the day på drivethrurpg i förmiddags, att det var ett intressant namn och att jag blev intresserad när jag läst recensionen)

Detta initiativ kan bli lite av mitt personliga thread-of-shame (råkar vara biten av villhaalltprecisjustnu-flugan) men det kan å andra sidan kanske få mig att låta bli att köpa så jäkla mycket (som jag, tbh, egentligen inte behöver) hela tiden. So here goes…

… årets första inköp blev tre ljudböcker av Kim Newman (Jack Yeovil) i serien om Genevieve the Vampire (WFRP). Sedan slog jag till på lite fysiska böcker; Archives of the Empire vol. 1 (WFRP 4ed) och Power Behind the Throne Companion (WFRP 4ed).

Idag (eller igår egentligen) köpte jag The Expanse rpg. Jag skyller delvis på @entomophobiac och hans recensionstråd, delvis på att säsong 6 börjat och att jag gett mig på första boken. Men mest på att varken Sirenens klagan eller The One Ring kommit i brevlådan :( och väntan på något nytt spel att läsa blev för svår.

Inga fler köp här (än), men breddar tråden med att fylla på med planerade 2022-köp.
Förutom att jag väntar på Kickstarter-projekt att trilla in (Death in Space, Book of Beasts (Forbidden Lands), The Bloodmarch (Forbidden Lands), CY_BORG, Mythic Britain & Ireland (Vaesen), Seasons of Mystery (Vaesen) så har jag planer på att köpa detta under 2022:

Bladerunner RPG
Heart of Darkness (Alien RPG)
Urban Operations (T2000)
Drakar och Demoner 2022
Vanvett är syndens lön (CoC Sverige)
Drömmar om hunger och köld (CoC Sverige)
Basker Blå (Chock)
The Ghost Knight (The Troubleshooters)
The Great Champagne Galop (The Troubleshooters)

...samt (om man vågar hoppas på att de dyker upp 2022)...
Ikonernas Nåd del 3 (Coriolis)
Davokar Vaknar (Symbaroum)
Ad Astra (Mutant År Noll)
Black Madonna (T2000)

Vad planerar du att köpa 2022?

De spel och tillbehör jag vet att jag kommer att köpa 2022 är allt som släpps till Call of Cthulhu Sverige och till Symbaroum. Jag kommer med 99,9% säkerhet att backa kampanjen för Fria Ligans Drakar och demoner. I övrigt inga planer.

Jag har köpt The Expanse Rpg efter att ha fastnat för @entomophobiacs recension. Rent impulsköp.

Jag planerar att köpa:
  • Blade Runner
  • Heart of Darkness
  • Davokar vaknar
  • Drakar och Demoner
Vi får se vilka av dem som faktiskt kommer 2022.

Om ett par dagar avslutas ju kickstartern för Hull Breach, men jag är osäker på när man räknar med att man köper kickstarter-grejer. När kickstartern tar slut eller när man har grejen i handen? Jag borde få CY_BORG, Mothership 1e, Moonlight on Roseville Beach, Cthulhu Classic, The Devil made us Do It och Carbon 2185 under 2022, men vi får se. Alla dom har jag ju redan betalt för, så kanske köpte jag dom 2021.

Annars, tja, planerar och planerar… Om de dyker upp 2022 så kommer jag att ha svårt att låta bli:
  • Blade Runner
  • Heart of Darkness
  • Ikonernas Nåd del 3

Jag har köpt Mutant: Är Noll som @guldfink var superschysst att hjälpa mig att få tag i!!! 😊 Har även köpt Sagospelet Äventyr. Köpte båda spelen till en familj jag är god vän med. 13-åriga sonen får Mutant: År Noll och de yngre syskonen får dela på Sagospelet Äventyr. Ingen i familjen har spelat rollspel tidigare och då de bor i en annan stad kommer jag inte att kunna introducera det för dem, så jag är jättenyfiken på hur det kommer gå!!! 😁

Fortsätter att dammsuga nätet efter The One Ring 1E-moduler som jag saknar och hittade bl a Bree och kartpaketet!. Finns faktiskt en hel del kvar i butiker här och där till RRP istället för Ebaypriser...

Vinylskivor! Såg att jag hade fått lön nu igen:

Taur-nu-Fuin [REMASTER] by Thangorodrim DLP från All the problems in this world. Limiterad dungeon synth, 300 ex.

Efter tips från @bortom12e Nala Sinephro - Space 1.8.

Blev aldrig av när den kom,
Anna Von Hausswolff - Dead Magic

Igår kom Back to Basix i hardback-format.

Är det då man beställer, eller när man får det levererat?

Idag beställde jag en till Force Awakens Beginner Box till FFGs Star Wars, för att få en till karta över galaxen (och jag får några till tärningar).

Call of Cthulhu RPG 7th ed Dice Set: Black w green (Q Workshop), kopp, påse och Call Of Cthulhu Investigator Handbook

Så nu jäflar skall vansinnen, elände och paranojor ta slut och kosmiska fanskap lugna ner sig ett par hekto (eller nej, det är ju just det som är lite av tjusningen och det roliga)

Jag har köpt en månads prenumeration på Roll20 för att testa dynamic lightning, och ett kartpaket till Keep on the Borderlands. Jag är lite sugen på att köra en lite brädspelig version med markörer, noga tracking av tid, duration, vikt osv.
Känns skoj hitils, och raka motsatsen till light-PbtA som jag oftast spelar annars nuförtiden. Kul med variation!

En av de bästa rollspelskampanjer som någonsin gjorts!

Oj, varför är den så bra? Jag är själv fascinerad av Dracula, men tycker att de flesta filmer och rollspel om honom har någon komponent, som blir direkt löjeväckande. Kampanjen du hyllar har jag dock inte läst.

Årets andra (impuls)köp (eller ska jag kalla’t: Thread-of-shame #2) blev:

• Mutant Chronicles 3ed p.g.a att jag läste recensionstråden Mutant R•Y•M•D*.
• Sirenens klagan p.g.a att jag läste tråden om att några här fått sina Kicktarter-beställningar**.

* Nu har jag ju Mutant R•Y•M•D står här hemma i bokhyllan MEN jag blev ju så in i bängen nyfiken på hur den senaste utgåvan av MC såg ut att jag … bara måste.
** Snacka om att ha ett svårt case av FoMo när det räcker med att bara se att andra får något fint i brevlådan för att undertecknad ska kasta sig på beställaknappen.

Last edited:
Jag har köpt två saker som kom idag och troligen är det enda jag kommer köpa i rollspelsväg i år om jag inte lyckas få ett jobb. Men det blev tilläggsboken Dataware till TSR:s Scifirollspel Alternity vilket var den sista boken jag behövde för att ha allt jag vill ha till det spelet. En sak jag verkligen gillar med Alternity är att det är skrivet med praktisk användning i åtanke med tips till spelarna, spelledaren och när nåt nytt introduceras så kommer ett gäng äventyrskrokar. Väldigt föredömligt.

Sen blev det den första samlingen av AD&D-formler i Wizard's Spell Compendium Volume 1. Så bara 104 produkter kvar till jag har allt till själva grundspelet (dvs inte det som getts ut till specifika världar). Hade jag varit elakare än jag är skulle jag tvinga mina spelare som spelar magiker att välja formler ur dessa istället för enbart Player's Handbook.

Det var förvisso i fredags men jag köpte SL-skärmen till WFRP 4e. Har inga böcker till den utgåvan, men tror jag skulle kunna spela en kampanj bara utifrån skärmen och bilden på den

Det var förvisso i fredags men jag köpte SL-skärmen till WFRP 4e. Har inga böcker till den utgåvan, men tror jag skulle kunna spela en kampanj bara utifrån skärmen och bilden på den

Jag har gjort en kampanj baserat på titeln "Something's Rotten in Bogenhafen" och omslaget, och vad jag trodde den handlade om baserat på det och det lilla jag visste om Warhammer då. Sen finns det ett äventyr till 1st edition med ett torn ute på en klippa i ett stormigt hav som jag gjorde till ett äventyr så jag förstår vad du menar.

Dottern ville spela Dungeons and dragons. Sprang ner till Sci fi-bokhandeln och köpte tre grundböcker, två äventyrsböcker, en settingsmodul, fem spell-kortlekar, en monsterkortlek och massa minis + rutnätskartor.
Veckan efter sa dottern att hon hellre ville spela Neotech igen.

Jahopp.. Aja, det ser snyggt ut i bokhyllan iaf.

Köpte på mig en hög PDFer till Lone Wolf då jag såg att de hade halvs priset på allt som Cubicle 7 släppt till spelet.
Är inte djupt insatt i Magnamund, men det känns som ett spel jag bör gilla då likheterna med Lord of the Rings är rätt uppenbara, men ändå med en hel del skillnader.

Hur menar du? Min spontana tanke är att de inte är så lika (även om det finns mycket roligt i Magnamund).

Jag tittar på mörkerherrarna och tänker på Sauron, Morgoth och Nazgulerna, mycket av Sommländarnas bakgrund känns väldigt mycket Numenor. Men jag ser bitar från andra spel också. Bitvis lite Warhammer, lite Witcher mm. Men ondskan känns väldigt tagen från Tolkien, det är iaf ditåt mina tankar går, men jag är inte djupt inläst på Magnamund ännu.

Backade denna för att jag är nyfiken. Tycker det verkar vara ett kul upplägg med hexagoner i en påse. Kommer nog bli besviken på att hexagonernas beskrivningar är för korta, det räknar jag med.

Backade denna för att jag är nyfiken. Tycker det verkar vara ett kul upplägg med hexagoner i en påse. Kommer nog bli besviken på att hexagonernas beskrivningar är för korta, det räknar jag med.

Jag har sett Undying Sands förut, och tycker det ser otroligt mysigt ut. Är det någon som testat det och har en åsikt? Är det bra också, eller bara en kul grej med fina brickor?

Jag tittar på mörkerherrarna och tänker på Sauron, Morgoth och Nazgulerna, mycket av Sommländarnas bakgrund känns väldigt mycket Numenor. Men jag ser bitar från andra spel också. Bitvis lite Warhammer, lite Witcher mm. Men ondskan känns väldigt tagen från Tolkien, det är iaf ditåt mina tankar går, men jag är inte djupt inläst på Magnamund ännu.
Jo, ondskan har en del yttre Sauron-drag men det finns också ganska mycket som är annorlunda. Magnamund är ju utvecklat som en DnD-setting under 1980-talet (första soloboken kom 1984) och har en hel del drag som inte alls finns i Midgård. Framför allt är magi mycket mer spektakulär, kulturerna mer av lapptäcken (som pendlar mellan medeltid fram till tidigmodern tid i utvecklingsnivå). Och det finns mycket halvskum teknologi. (Eller det är väl magi - men mycket dörrar som öppnas med spakar o.s.v.) Och rent allmänt har settingen en allmänt häftigare känsla.

Last edited:
Idag blev det Trophy x 3 som pdf-paket (även om bara två delar är klara än). Hade läst gratis-pdf:en för både Trophy Dark och Trophy Gold och gillade det (finns på Kickstarter-sidan). Av full-versionen har Dark och Loom kommit, medan Gold kommer i mars. Beställde även tärningspaketet. Mycket snygga!

För de som vill ha fysiska böcker blir det dock att vänta lite till.

Last edited:
Jag har sett Undying Sands förut, och tycker det ser otroligt mysigt ut. Är det någon som testat det och har en åsikt? Är det bra också, eller bara en kul grej med fina brickor?
Ja, jag skriver lite om det i den här tråden:
Kan röra sig om bara den posten, men jag tror jag återvände till ämnet efter ett tag i samma tråd.
Annars kan du ställa en fråga där så svarar jag med mer info!

Ja, jag skriver lite om det i den här tråden:
Kan röra sig om bara den posten, men jag tror jag återvände till ämnet efter ett tag i samma tråd.
Annars kan du ställa en fråga där så svarar jag med mer info!
Damn, jag "cancelade" min pledge efter att ha läst ditt inlägg. Jag blir bara ledsen av sånna korta hexbeskrivningar.

Jag fick Drakborgen idag!

Spelet i sig tycker jag är OK att spela, men jag ville ha den här klassikern och från kickstartern kändes det som om det var kvalitet i prylarna. Har bara packat upp och sorterat allting för att packa ned det igen. Väldigt imponerande och lådan - som i sig är intuitiv i hur man ska förpacka allt - är tung. Inget att direkt släpa med sig till folk. Enda nackdelen som jag direkt plockade upp var att baserna för figurerna inte fastnar ordentligt, men det är inget en pappersbit eller liknande inte kan lösa. Vääldigt många kort för detta spel. Funderar på att göra en app av dem istället.

Last edited:
Och där var man igång igen … fick meddelande från SFbok att idag skickas Altdorf (WFRP) till mig och det var lite av en överraskning då jag (tydligen) la min beställning på julafton förra året. Det hade jag förträngt. :whistle: Men det blir en trevlig läsning i nästa vecka.

Last edited:
Har ett ex av Blades in the dark som är på väg från SF-bokhandeln så inväntar med spänning att få grotta ner mig i Doskvol

Köpte en PDF av Askhem. Anledningen? Jag och en gammal vän som jag tidigare spelade rollspel med började tala om vad vi söker just nu i rollspel och det föll på Askhem då det ramar in det tema vi söker. Så därför skaffade jag mig en kopia för att kunna läsa på, sätta mig in i systemet och förhoppningsvis leda lite spel i Askhem om inte allt för lång tid med gamla vänner. Även skön väg bort från DnD för mig, något som är välbehövt.

Inte köpt direkt, men idag anlände min kickstartade Burzok's Mercenary Handbook - stödde den i mångto o mycket för att jag följer en av dem som ligger bakom på DeviantArt o verkligen gillar hans bilder så det kändes lite fel att inte stödja honom om han nu var med i ett projekt där hans bilder användes.

Jag är nöjd med vad jag har fått o skulle säga att den är användbar som inspiration för den som vill köra ett rymdopera eller SFFantasy spel, eller TMNT.

Gick till Sf-bokhandeln med tankarna att kanske köpa ett Cthulhu-äventyr... När jag ställer mig vid Cthulhu-hyllan går strömmen och hela källarvåningen blir kolsvart. Man får ge det till Sf-bokhandeln att det var en jäkla effektiv säljpitch för ett skräckäventyr.

Det är lite tunt med rollspelsköp just nu, men idag har jag iaf investerat i en ny datorskärm (där jag kan läsa mina rollspels PDF:er). Min gamla trotjänare (Samsung P2770FH) har efter över 10 års tjänstgöring börjat starta om sig själv med ojämna mellanrum.
Har vägt mellan att skaffa en 4K och en böjd skärm, men priserna var i värsta laget, så det slutade ganska otippat på en Xiaomi 34" ultrawide med 1500R-böjning, men utan 4K (hade blivit en alldeles för dyr historia med ett grafikkort med 4K-stöd). Nu landade den totalt på 4500:- i slutändan och peppar peppar känns det här som en bra och imponerande stilren produkt.

The Palladium RPG Book 4: Adventures in the Northern Wilderness
1645475529543.png
Köpte den i andrahand på Stadsmissionen, mest för att den hade sidor med information om vargmän. Resten av boken verkar mest vara äventyrs platser och förslag.

80 riksdaler. Får se om den är värd det.

White Dwarf #473

Och bokrean har gjort att jag har köpt:

Warhammer Age of Sigmar: Heirs of Grimnir
Warhammer Age of Sigmar: Sons of Behemat
Warhammer Age of Sigmar: Blacktallon, first mark
Necromunda: Soulless Fury
Warhammer adventures: Plague of the nurglings
Warhammer adventures: Secrets of the tau
Warhammer adventures: Lair of the skaven
The art of Deus Ex Universe

Plus ett antal andra böcker jag inte är säker på att jag kan klassa som rollspelsnära

Backade precis Old-school Essentials boxen på kickstarter. Valde "advanced" - har varit sugen på de böckerna länge men de har varit omöjliga att få tag på.

Backade för några timmar sen skjut dom i huvudet expansionerna på kickstarter! Ser otroligt mycket fram emot detta
Här är länken, om någon utöver jag undrade:

Skjut dom i huvudet. OSR-aktigt zombiespel i Göteborg.

Backade precis Old-school Essentials boxen på kickstarter. Valde "advanced" - har varit sugen på de böckerna länge men de har varit omöjliga att få tag på.
Jag fattade det som att det inte bara går att spela med Advanced-grejjerna, utan man behöver grundkittet också.

Jo, jag har backat, men jag tänker att jag kryper till korset och postar officiellt om det när de drar pengarna. Än kan jag hoppa av.

Jag har en svår inre kamp om jag ska backa den eller nöja mig med mina gamla Red Box-set. Än så länge har jag klarat mitt Save vs Commersialism.

Jesus! Svårt att motivera ett fysiskt köp när frakten kostar betydligt mer än spelet!
Det har varit lite anledningen till att jag inte har känt för att backa ett par produkter, känns bara inte värt det med de extra kostnaderna

Jag fattade det som att det inte bara går att spela med Advanced-grejjerna, utan man behöver grundkittet också.

Jo, jag har backat, men jag tänker att jag kryper till korset och postar officiellt om det när de drar pengarna. Än kan jag hoppa av.
Jag tror att det kommer att gå utmärkt att spela utan grundlådan. Advanced innehåller ju regler för att göra karaktärer, och det är la det viktigaste. Jag satsar på att det är så iaf. Jag har inte plats för två sånna tunga boxar.

Jag tror att det kommer att gå utmärkt att spela utan grundlådan. Advanced innehåller ju regler för att göra karaktärer, och det är la det viktigaste.
Alltså... njaaaäää?
Å ena sidan är Advanced uttryckligen en expansion, som inte innehåller grundreglerna.
Å andra sidan, om du inte vet hur man gör karaktärer i B/X har du aldrig spelat ett rollspel förut...
Å tredje sidan, utan Basic har du inte tillgång till grundläggande klasserna eller raserna.

Jag tror att det kommer att gå utmärkt att spela utan grundlådan. Advanced innehåller ju regler för att göra karaktärer, och det är la det viktigaste. Jag satsar på att det är så iaf. Jag har inte plats för två sånna tunga boxar.
Det var en kickstarter förra året, med Advanced OSE. Men det var två kopletta böcker.
Det som är Kickstarter nu är ett antal basic-böcker, plus några optional advanced-böcker.

Men den kickstartern som är nu består av två lådor, och bara advanced är inget eget spel.

Det är min kvalificerade bedömning.

Idag köpte jag en gammal goding: Staff of Fanon till Harnmaster. Den spelade vi när den var ny, och jag tänker på den då och då. Ett mycket bra äventyr som jag minns det!

Vad är det som är speciellt med Zweihänder? Bortsett från det osedvanligt coola namnet?
Finns det någon riktig anledning att den där vill-bara-ha-känslan är lite starkare än annars?
Det är till för att ge WFRP 1e-känslan, och många tycker att den gör det bättre än någon senare upplaga av WFRP - och med bättre regler än 1e.

Det är till för att ge WFRP 1e-känslan, och många tycker att den gör det bättre än någon senare upplaga av WFRP - och med bättre regler än 1e.
Hmm... sugen på att backa... aldrig "rört" WFRP, så blir lite nyfiken på att bläddra i något sådant. De där höga fraktkostnaderna blir väl inte bättre om man går ihop 2-3?

Hmm... sugen på att backa... aldrig "rört" WFRP, så blir lite nyfiken på att bläddra i något sådant. De där höga fraktkostnaderna blir väl inte bättre om man går ihop 2-3?
Jag tror frakten bara går upp om man lägger till fler exemplar.
Själv har jag ju redan den tjocka regelboken från deras första kickstarter. Den finns även att köpa i svenska butiker.
Jag backar detta för äventyret och den slimmade spelarhandledningen, och de sakerna funkar lika bra i digital form.

Alltså... njaaaäää?
Å ena sidan är Advanced uttryckligen en expansion, som inte innehåller grundreglerna.
Å andra sidan, om du inte vet hur man gör karaktärer i B/X har du aldrig spelat ett rollspel förut...
Å tredje sidan, utan Basic har du inte tillgång till grundläggande klasserna eller raserna.
Men är inte ras = klass i baslådan?

Edit: läste på nu. Jag trodde att jag skulle få en boxad version advanced players/referees tome, men så är det alltså inte alls. Att ha reglerna utspridda i två stora lådor har jag inget intresse av så jag hoppar nog av min pledge... Jag får klara mig med min S&W complete, vilket inte är några som helst problem egentligen.

Last edited:
IMG_9136.jpg
Veckans inköp.

Ryuutama, pga @entomophobiac s recension. Att det handlar om resor och att det beskrivs som att det känns som "något nytt" gjorde mig intresserad. Det är ju väldigt gulligt men det känns inte påklistrat som det kan göra ibland, utan verkar genuint helylle.

Sen en Wilhelm's Games-bonanza från Lulu, pga att jag och gruppen har haft väldigt kul med @wilper s spel Kuf och While The World Ends.

Idag har jag köpt bundle:n TTRPGs for Trans Rights in Texas! på itch.io.
Vet inte om det var någon som tittade på detta, men det är alltså en hög på nästan 500(!) rollspelsprodukter (givetvis av olika kvalitet från hemmabyggen till produkter från etablerade spelmakare). Allt för $5 (som i vanliga fall hade kostat sammanlagt $2800) och samtidigt som man stödjer en god sak.

Några nedslag i det som ingår är rollspel som Wanderhome, "Damn the Man, Save the Music!", A Dirty World samt äventyr som Station S, The Thirteen, Never Meet Again och The Things We Leave Behind från Stygian Fox.

Last edited:
I går köpte jag...
Warhammer Quest: Cursed City
Mutant Chronicles 3ed: Dark Eden Source Book
Mutant Chronicles 3ed: Dark Eden Campaign Book

O var med i Alfaspels figurmålarlektion

Har bläddrat i de två Dark den böckerna och som ett fan av den gamla WarZone: Dark Eden boken är jag besviken att de har återanvänt minimalt med bilder från den

Vet inte om det var någon som tittade på detta, men det är alltså en hög på nästan 500(!) rollspelsprodukter (givetvis av olika kvalitet från hemmabyggen till produkter från etablerade spelmakare). Allt för $5 (som i vanliga fall hade kostat sammanlagt $2800) och samtidigt som man stödjer en god sak.

Några nedslag i det som ingår är rollspel som Wanderhome, "Damn the Man, Save the Music!", A Dirty World samt äventyr som Station S, The Thirteen, Never Meet Again och The Things We Leave Behind från Stygian Fox.
Ska kolla in dom! Jag såg att Agon är med och det verkar toppen vad jag har läst.

Back