Hur mycket AI tål rollspelssverige?
Tillbaka till ursprungsinlägget...
OBS: Jag är otroligt slarvig med begreppet AI i det här inlägget. Jag använder den oavsett om jag syftar på LLM eller något annat. Det är termen som användes i ursprungsfrågan så jag fortsätter med det.
Kan behövas lite funderade över grundfrågan. Det första man kan fundera på är: "Vad är rollspelssverige"? Det är definitivt inte det här forumet, det tror jag alla kan vara överens om. Jag tänker mig:
- Spelgrupperna, dvs de grupper runt om i Sverige som träffas då och då för att spela lite rollspel tillsammans.
- Skaparna, dvs de som är hjärnorna bakom spelen.
- Industrin. Och här tänker jag mig att även illustratörer, företag, förlag, etc. finns med. Kan finfördelas om man så vill.
Borde täcka in det mesta av ekosystemet?
Det nästa man kan fundera på är vad som menas med "tål"? Vi är alltså ute efter en risk att rollspelssverige brakar samman på ett eller annat sätt. Ekosystemet slutar fungera och hobbyn dör ut.
Hur kan det inträffa (pga just AI)? Jag ser framför mig två hot:
- Hobbyn blir försämras på något sätt så att intresset från en eller alla av grupperna dör ut. Dvs hobbyn dör inifrån.
- Hobbyn utsätts för ett yttre hot, t.ex. konkurrens om samma grupp av människor. Dvs hobbyn dör pga yttre faktorer.
Därifrån tänker jag mig återigen de olika grupperna.
Spelgrupperna. De kommer att spela vidare så länge det känns som en värdefull användning av tid. Det kräver bra produkter (inre) och att det inte finns något ännu roligare alternativ (yttre). Som jag ser det så är inte AI något hot mot det inre. Om det dyker upp AI produkter och de suger så kommer de inte användas och de mänskligt skrivna produkterna kommer fortsätta att frodas. Om det å andra sidan dyker upp AI produkter som är bättre än de mänskliga så kommer de att användas, men det är inget problem för spelgrupperna.
Spelar ingen roll vem/vad som skapar spelen, bara de är av hög kvalité.
Det yttre hotet kvarstår dock. Om det är så att helt orelaterade produkter blir så mycket bättre med hjälp av AI att spelarna tappar intresset för rollspel och gör annat så kommer hobbyn att minska och till slut dö ut. Det är ett helt möjligt scenario.
Skaparna. De som skapar rollspel kan fortsätta att skapa dem oavsett AI. De kan välja att använda mer eller mindre AI när de gör det. Det finns inget inre hot som skulle göra att skapare inte kan fortsätta skapa.
Ingen AI kommer att tvinga en rollspelsmakare att sluta skapa rollspel.
Men, återigen kan yttre sådana finnas. Om AI-verktyg gör att skaparna kan börja skapa något annat än rollspel (för att det är roligare eller mer inkomstbringande) så kommer hobbyn riskera att börja ebba ut. Det kan dock motverkas av att AI-verktyg gör det lättare att skapa rollspel så det räcker med färre eller inga skapare alls.
Industrin. AI-verktyg kommer påverkade industrin på många olika sätt, antagligen både positiva och negativa. Det kommer att föra med sig förändring. Rollspelsindustrin har redan överlevt flera stora förändringar, t.ex. framväxten av internet och digitaliseringen som förändrat industrin på många sätt. Det är inget konstigt, saker förändras.
---
Summering: Ja, det finns en risk att rollspelshobbyn dör ut, men det är på grund av konkurrens av andra hobbyn, inte pga AI i sig självt. Hotet är inget nytt utan funnits länge, t.ex. från dataspelen. Jag tror att rollspelssverige tål AI, men det kommer medföra förändringar.