Rickard
Urverk speldesign
Rollspel är mestadels härlett från äldre spel ändå, så att använda AI känns bara passande.
Nope, eftersom dom inte sprider vidare materialet, bara byggt på det.3) Den mesta AI:n bygger på upphovsrättsbrott.
Jag skulle säga vissa munnar är högljudda kring det, men jag är på andra ställen där allt med AI är totalt förbjudet.Jag uppfattas nog generellt i detta forum som väldigt anti-"AI".
Jag däremot är väldigt anti-"AI".
Problemet är teknologin. Och hur den används.
- LLM:er, vilket ju är vad vi pratar om här, är statistiska modeller som tränats på upphovsrättsskyddat material skapat av riktiga konstnärer och författare i syfte att göra dem ersättningsbara. Det betyder att även om just rollspelsmakande inte nödvändigtvis sliter brödet ur munnen på någon, så är det ändå ett av syftena med tekniken.
- LLM:er är inte AI; de är predictive text på steroider. Det finns i princip inget en LLM skulle kunna göra som inte en trevlig session i Vrållådan skulle kunna göra – bättre. För LLM:er saknar fantasi; det de gör är att utgå från prompten och sen skriver de det som mest sannolikt borde komma efter.
- LLM:ers miljöpåverkan har det skrivits mycket om. Helt i onödan slukar de enorma mängder energi. Det är klart att det här problemet blir mindre om du kör en modell lokalt på ditt egna grafikkort, men då får du också klart sämre resultat.
- LLM:er är ekonomiskt ohållbara. Vi är på krönet just nu; en del av företagen som tillhandahåller dem har börjat göra det många av oss fattat måste göras förr eller senare – öka priser, minska antal tokens du får per krona. Alla företag som håller på med LLM:er just nu blöder pengar något fruktansvärt på ett helt ohållbart sätt. De lever enbart på att kontinuerligt få in mer investeringspengar. Förr eller senare måste de börja gå med riktig vinst. Att göra sig beroende av en sån teknologi känns… onödigt. Vi är inte på väg mot en framtid där vi "gör allt" med LLM:er. Inte i närtid, inte med den här tekniken.
Detta då plus det andra sagt – skrivande är det roliga, LLM:erna är fantasilösa, för mycket naiv teknikoptimism osv.
Som rollspelsmakare använder jag ingen genAI alls och jag accepterar inte bidrag skapade av eller med hjälp av genAI i mina spel. Jag försöker undvika att köpa spel eller andra produkter som gjort det.
EDIT: OK, jag har ett undantag: Uppskalningsmodeller som körs lokalt. Att skala upp en bild till högre upplösning kostar inte mycket energi, det är inte kreativt arbete, det innebär inte mindre mänskligt skapande.
Om folk bara genererat en massa saker och presenterar det så känner jag inte att det har någon verkshöjd. Liksom, varför ska jag bry mig om skaparen inte har lagt ned något arbete på det? Jag gillar exempelvis AI-bilder men bara som coola konceptbilder: ett "tänk om".Var går din egen gräns för AI?
Jag använder ofta AI som stöd när jag spelleder. Det är supersmidigt att kunna beskriva området och situationen och sen be den om en slumptabell med 20 saker dem kan möta på vägen. Det är inget jag inte kunnat höra själv men det går snabbare att be den om en lista med saker sen gå igenom den och fixa, lägga till och ta bort saker själv. AI är bra för att göra sånt du annars gett till en praktikant om det var på ett jobb.AI är bra som ett verktyg, inte som något som skapar en slutprodukt, utan någonting som är en del av en process, vare sig det är rättstavning, generera stämningsbilder, karaktärer eller ge uppslag till äventyr eller händelseförlopp.
Exakt. Jag ser inget mervärde i om jag har hittat på något eller någon/något annat.Det är supersmidigt att kunna beskriva området och situationen och sen be den om en slumptabell med 20 saker dem kan möta på vägen. Det är inget jag inte kunnat höra själv men det går snabbare att be den om en lista med saker sen gå igenom den och fixa, lägga till och ta bort saker själv. AI är bra för att göra sånt du annars gett till en praktikant om det var på ett jobb.
Där ser jag en annan intressant observation. Det finns generellt sätt många fall där man tar hjälp av AI för att enklare tillgängliggöra något för läsare. På andra sidan så tampas man med mediebruset och använder AI för att sammanfatta informationen.Med tanke på hur lite som nya spel av enskilda aktörer läses (om det inte ansträngs för att ”bli en grej”) kan jag tänka mig att rollspelssverige inte tål AI alls. Att det blir lättare att göra, att det blir fler att läsa.
Det låter som om du inte har använt en AI. Den brukar komma med idéer jag inte skulle kunna komma på själv.1) AI kan ge svar på frågor, men de ger nästan alltid bara de mest uppenbara svaren. Om du ber en AI hitta på vad som ska finnas i ditt fantasy-Japan så kommer den att svara samurajer och ninjor. Du kan alltså bara få hjälp av AI för att hitta på de mest fantasilösa delarna, resten får du göra själv.
Det roliga är att se när spelen fungerar. Steget dit kan mycket väl vara kreativt för många, men inte för alla.2) Det är roligt att konstruera spel.
Om du likaväl kan googla frågan, varför då fråga en AI? Är det värt att riskera få fullständiga hallucinationer som svar, när du likväl kan hitta svaret själv?frågor som man lika gärna kan Google:a inte kan vara helt förkastligt.
Det finns ett par problem här:Med risk för att troligtvis gå emot rådande konsensus MEN
Jag är inte spelmakare utan jag är spelkonsument och om en AI kan ge mig ett rollspel som är lika bra eller till och med bättre än det en spelmakare kan ge mig och där man kunnat spara in på kostnader för exempelvis illustratörer och annat vilket i slutändan kan leda till en för mig som konsument billigare produkt så är jag all for it
Jag menar att om man tycker illa om att i begränsad form fråga en AI, borde man tycka lika illa om att Google:a svar, för det är ju så en AI i många fall jobbet.Om du likaväl kan googla frågan, varför då fråga en AI? Är det värt att riskera få fullständiga hallucinationer som svar, när du likväl kan hitta svaret själv?
Jag är inte intresserad av att göra det lätt för den som inte är kreativ.Steget dit kan mycket väl vara kreativt för många, men inte för alla.
Men ingen skadas heller av att vi sänker tröskeln för de personerna. Jag kan såklart tycka det är synd att inte utmanas kreativt i rollspel, men jag fattar också att alla söker inte samma upplevelse så jag är helt OK med att andra får verktyg jag själv inte tvingas använda, men som gör hobbyn tillgänglig för andra.Jag är inte intresserad av att göra det lätt för den som inte är kreativ.
Jag menar att om man tycker illa om att i begränsad form fråga en AI, borde man tycka lika illa om att Google:a svar, för det är ju så en AI i många fall jobbet.