Jag uppfattas nog generellt i detta forum som väldigt anti-"AI".
Det är jag inte, i vart fall inte principiellt. Det jag är "anti" är den ganska extrema teknikoptimism som ofta finns kring det som marknadsförs som "AI". Problemet med den optimismen är att eftersom det
känns som att teknologin kan göra en handfull enklare uppgifter med ok resultat, så kommer den "snart" kunna göra helt andra och oändligt mycket mer komplexa uppgifter med ett strålande resultat. Diskussionen fastnar i folks drömmar, förhoppningar och föreställningar om någon annan, framtida superteknologi som man liksom kommer kunna manifestera in i verkligheten om man är tillräckligt positiv.
Problemet med det är inte teknologin eller hur den används, utan helt andra saker. Den mentaliteten är en del av det som göder och upprätthåller "AI-kulten", där enorma summor pengar satsas, massa beslut fattas, och massa halvbakade och ofärdiga tekniska "lösningar" implementeras där de inte hör hemma och kan åstadkomma (och ofta åstadkommer) stor skada. Hade folk bara annamat lite mer sund
skepsis och kritiskt tänkande så hade det inte varit lika möjligt, men teknologin hade varit precis lika användbar inom de fält där den är användbar som den är nu.
Därför röstar jag på nr 3, vill någon bolla med en LLM medans de skapar sitt spel så tänker inte jag lägga mig i det.
Men det är också som
@JohanL säger ovan:
Och dit är vi helt enkelt inte påväg. Det finns inget i dagens "AI"-teknik som på något sätt tagit oss närmare AGI, det är ren fantasi och science fiction.
Vi skulle lika gärna kunna ha en diskussion om våra rollspel skall skrivas av aliens eller jesus.