Nu minns jag inte om det påpekats, men det är väldigt osannolikt att åtminstone grejer som ChatGPT osv kommer att vara lika billiga i framtiden.
Min förhoppning är att det blir lite som blyfärg. Vissa nostalgiker ser tillbaka på tiden då det var lättillgängligt och fritt, för det var ju så användbart och praktiskt…
Kännetecknande för teknikoptimism generellt är ju att tala om en framtid där "allt kommer vara på <insert valfritt sätt>
" och att vi kan spå i det teknologiska kaffesumpet av intryck och föraningar om hur saker kommer bli eller vad som kommer hända.
Det är ju den myllan science fiction-litteratur föds, och det kan vara
jättespännande att spekulera kring, men det enda sättet man verkligen kan försäkra sig om att man kommer ha
fel om hur saker och ting blir i framtiden är att tvärsäkert hävda att "såhär kommer det bli" utifrån vad man tror sig veta om vart tekniken är idag och hur teknisk utveckling går till.
Man är, som jag skrev tidigare i tråden, oändligt mycket bättre rustad för att faktiskt hantera framtidens utveckling om man bemöter den med sund skepsis och kritisk tänkande, inte om man förvillar sina egna dagdrömmar och förhoppningar med någon sorts materiell verklighet. För
i verkligheten så stagnerar teknisk utveckling hela tiden, teknologier överges eller förloras, och utvecklingen går ibland bakåt, och tekniska framsteg som i någon sorts samhällsrationellt perspektiv känns helt självklara utvecklas aldrig, ofta för att ingen kan lista ut hur de skall göras tillräckligt vinstskapande.
I hur detta berör LLM-användning i rollspelssverige så räcker det verkligen med att AI-bolagens ägare börjar kräva tillbaka lite av sina investerade pengar för att allt ihop skall hamna bakom svindyr betalvägg och det kommer leda till att 99% av användarbasen överger det. Inom 5 år kan det mycket väl vara så att LLMer är lika aktuella för normalanvändare som Napster är.