Hur mycket AI tål rollspelssverige?

Hur mycket AI känns ok i en spelkonstruktion?

• Ingenting överhuvudtaget

Votes: 25 29.8%
  • Enstaka diskussion för fakta, regelmekanik etc

Votes: 19 22.6%
  • Regelbundet bollande

Votes: 26 31.0%
  • AI:n skriver helhet utifrån en kortfattad behovsbild

Votes: 5 6.0%
  • AIn skriver ett helt spel utifrån några få menibgars pronpt

Votes: 9 10.7%

• Total voters
    84
Status
Not open for further replies.
Exakt.

Jag skulle dessutom säga ett de flesta människor också tenderar att göra ganska generiska saker.
För mig handlar det verkligen inte om kvalitet. Jag är övertygad om att vi kan träna språkprogram att göra mer intressanta saker än vad vi människor kan göra. Men då slutar det vara mänskligt, det tappar hela poängen man vad vi håller på med här. Ni får absolut hålla på att outsourca all kreativitet till en maskin, men jag kommer inte läsa det och jag kommer inte imponeras av att ni skrev ett prompt.

Utan att gräva ner mig för mycket i filosofi, så kan jag bara konstatera att vi kommer att nå en punkt där vi måste acceptera att maskiner också kan vara levande varelser, eller åtminstone personer.

Nä.
Och om så vore (vilket i vart fall inte kommer ske under min livstid) så kommer det inte förändra min hållning.

Men det är inte en del av trådens ämne så jag lämnar det där.

En sak som jag tror kommer vara viktig är att man i samarbeten från början bestämmer sig vilket förhållande produkten ska ha till AI och att alla arbetar samstämmigt utefter hur man från början kommit överens.

Ja, det kommer att vara väldigt viktigt att t.ex. ha en tydlighet när man beställer illustrationer eller texter. Jag skulle definitivt bli missnöjd om jag upptäckte att jag betalat för LLM-output, så jag försöker att vara lika tydlig med "inga LLM:er" som jag är med "variera kroppstyper och kön" osv.

Sen får man ju hoppas att illustratörer etc också är ärliga med det hela, så man kan göra ett informerat val.

Tror hela splittringen handlar om att vissa ser ett värde av skapande och kreativitet, och andra enkom värdet av en färdig produkt. Jag har inget gemensamt med den senare gruppen och orkar inte argumentera vidare.

Så länge det finns som gratisverktyg eller tillgängliga för en relativt låg kostnad så kommer de säkert att användas i stor skala.

Om utvecklingen blir att det blir kostsamt att använda dem gör gemene man så kommer väl användningen att minska.

Nu minns jag inte om det påpekats, men det är väldigt osannolikt att åtminstone grejer som ChatGPT osv kommer att vara lika billiga i framtiden.

Min förhoppning är att det blir lite som blyfärg. Vissa nostalgiker ser tillbaka på tiden då det var lättillgängligt och fritt, för det var ju så användbart och praktiskt…

Nu minns jag inte om det påpekats, men det är väldigt osannolikt att åtminstone grejer som ChatGPT osv kommer att vara lika billiga i framtiden.

Min förhoppning är att det blir lite som blyfärg. Vissa nostalgiker ser tillbaka på tiden då det var lättillgängligt och fritt, för det var ju så användbart och praktiskt…

Kännetecknande för teknikoptimism generellt är ju att tala om en framtid där "allt kommer vara på <insert valfritt sätt>" och att vi kan spå i det teknologiska kaffesumpet av intryck och föraningar om hur saker kommer bli eller vad som kommer hända.

Det är ju den myllan science fiction-litteratur föds, och det kan vara jättespännande att spekulera kring, men det enda sättet man verkligen kan försäkra sig om att man kommer ha fel om hur saker och ting blir i framtiden är att tvärsäkert hävda att "såhär kommer det bli" utifrån vad man tror sig veta om vart tekniken är idag och hur teknisk utveckling går till.

Man är, som jag skrev tidigare i tråden, oändligt mycket bättre rustad för att faktiskt hantera framtidens utveckling om man bemöter den med sund skepsis och kritisk tänkande, inte om man förvillar sina egna dagdrömmar och förhoppningar med någon sorts materiell verklighet. För i verkligheten så stagnerar teknisk utveckling hela tiden, teknologier överges eller förloras, och utvecklingen går ibland bakåt, och tekniska framsteg som i någon sorts samhällsrationellt perspektiv känns helt självklara utvecklas aldrig, ofta för att ingen kan lista ut hur de skall göras tillräckligt vinstskapande.

I hur detta berör LLM-användning i rollspelssverige så räcker det verkligen med att AI-bolagens ägare börjar kräva tillbaka lite av sina investerade pengar för att allt ihop skall hamna bakom svindyr betalvägg och det kommer leda till att 99% av användarbasen överger det. Inom 5 år kan det mycket väl vara så att LLMer är lika aktuella för normalanvändare som Napster är.

Man är, som jag skrev tidigare i tråden, oändligt mycket bättre rustad för att faktiskt hantera framtidens utveckling om man bemöter den med sund skepsis och kritisk tänkande, inte om man förvillar sina egna dagdrömmar och förhoppningar med någon sorts materiell verklighet. För i verkligheten så stagnerar teknisk utveckling hela tiden, teknologier överges eller förloras, och utvecklingen går ibland bakåt, och tekniska framsteg som i någon sorts samhällsrationellt perspektiv känns helt självklara utvecklas aldrig, ofta för att ingen kan lista ut hur de skall göras tillräckligt vinstskapande.

Igår tänkte jag tanken att teknikutvecklingen som rak linje bara kan uppnås lite som när man gör en sådan för evolutionen av människan – man kan bara få en "rak linje" från apa till homo sapiens om man enbart följer en enda "gren" och ignorerar alla blindgångar, sidoutvecklingar och knotor. Det finns inget rakt eller självklart i att teknikutvecklingen skulle gå just såhär.

Nä.
Och om så vore (vilket i vart fall inte kommer ske under min livstid) så kommer det inte förändra min hållning.

Men det är inte en del av trådens ämne så jag lämnar det där.
Dags för en trådutbrytning där vi rollspelar The measure of a man från TNG.

MODERERING

Jag låser nu tråden, eftersom det har, som vanligt, blivit en hel del "så här tycker jag att man ska använda AI" och "så här påverkas samhället av AI" och "personer som använder/inte använder AI är så här" eller för den delen "vad är en människa, egentligen?".

Så jag stämmer av med mina kollegor och så ser vi om jag låser upp tråden igen.

Status
Not open for further replies.
Back