Då är det en empirisk fråga om det faktiskt inträffar. Visst, AI tenderar att vara generiskt om man inte är noga med promptarna, men det är ett argument för att vara noga med promptarna.
Exakt.
Jag skulle dessutom säga ett de flesta människor också tenderar att göra ganska generiska saker.
Vi har ett problem här. Människor tenderar att jämföras mot "typ genomsnittet", medan AI tenderar att jämföras mot "perfekt".
Sure, den har fel ibland. Visst ger den ifrån sig skräp ibland.
Men, handen på hjärtat, så oftast är den bättre än vad en genomsnittlig människa kan prestera.
Jag ser den inte som någon "sanningsmaskin" eller "encyklopedi", jag ser den som en medarbetare. En guru jag kan bolla med. Ibland blir det bra, ibland blir det sämre, men framför allt hjälper den mig att göra saker bättre.
Jag använder en gersåg för att såga snabbare, rakare och finare än vad jag kan göra med ett handverktyg. Är det fusk? Jag skriver på dator istället för med papper och penna, gör det mig till en fejkare? Jag designar mina byggen i CAD istället för att bygga ur huvudet, är det inte hantverk? Jag använder kamera istället för oljefärg, är mina bilder oäkta då? Jag har tre skruvdragare när jag hantverkar, för att slippa skruva/borra för hand, är det lathet eller effektivitet? (och ja, dessa saker finns det också snobbism runt, eller har funnits)
Redskap gör arbete lättare, de låter oss vara mer kreativa, låter oss fokusera på den kreativa biten.
Om man ser till alla rollspel som inte blir skrivna, så skulle jag vara beredd att satsa pengar på att det är för att energin inte räcker hela vägen i mål. Man gör de roliga bitarna, och sedan är det en massa tråkig utfyllnad eller sådant man saknar talang för (tex, i mitt fall, bilder) som man bara inte orkar med, och så blir projektet bara ett halvfärdigt dokument till som fyller hårddisken.
Kan AI hjälpa med de bitarna så att projekten faktiskt blir klara, well, då är det en enorm vinst.
Om det är någonting i livet jag är säker på så är det ju definitivt det att jag alltid i alla sammanhang och för alltid kommer anse att levande varelser är mer värda än maskiner. Kan inte föreställa mig en mer självklar åsikt, så carbon supremacy för alltid!
Utan att gräva ner mig för mycket i filosofi, så kan jag bara konstatera att vi kommer att nå en punkt där vi måste acceptera att maskiner också kan vara levande varelser, eller åtminstone personer.