Hur mycket AI tål rollspelssverige?

Hur mycket AI känns ok i en spelkonstruktion?

• Ingenting överhuvudtaget

Votes: 25 29.8%
  • Enstaka diskussion för fakta, regelmekanik etc

Votes: 19 22.6%
  • Regelbundet bollande

Votes: 26 31.0%
  • AI:n skriver helhet utifrån en kortfattad behovsbild

Votes: 5 6.0%
  • AIn skriver ett helt spel utifrån några få menibgars pronpt

Votes: 9 10.7%

• Total voters
    84
Status
Not open for further replies.
Men vem vet, en dag får vi AGI som diktar som shakespear och filosoferar som sokrates och då kan man ju lägga hatten på hyllan.
Eller inte. Folk har inte slutat spela schack för att AI är oslagbar, eller ens Dam som är ett löst spel numera.

I Iain M. Banks Look to Windward (har jag för mig att det är) hålls en tävling i att skriva bäst ny symfoni. Alla vet att en Mind (deras fullständigt övermänskliga AI) på en bråkdel av en sekund kan göra ett mycket bättre jobb än vad som är kognitivt möjligt för en människa, men det hindrar inte folk. I The Player of Games är det trivialt att inte ens hela Cultures bäste brädspelare har en susning mot en Mind.

Så här känner jag att AI snarare demokratiserar skapande till folk som inte har råd att anlita illustratörer och redaktörer att samarbeta med. Det låter mig få ut min vision som jag tänkt mig utan att behöva ta lån för det.
Jag är bibliotekarie och därmed inte högavlönad på något sätt, men har ändå lyckats anlita illustratörer till diverse små projekt. Det behöver inte vara särskilt dyrt, jag har rentav anlitat rätt namnkunniga illustratörer (Lina Blixt och Yuri Perkowski-Domingos för att nämna två) utan att ta ut några lån. Därtill kan man hitta Stock Art på t.ex. drivethrurpg för nära nog inga pengar.

Allt som allt är det upp till var och en, jag personligen kommer inte konsumera saker som har AI-genererat material. Jag är med på att mitt "själs-argument" kan uppfattas som sentimentalt, men jag tycker verkligen att något förvinner när en dator har gjort det.

Och ja, miljö- och techföretagsaspekten gör det ju knappaat bättre. Men igen: det är upp till var och en hur de ser på det.

Jag är bibliotekarie och därmed inte högavlönad på något sätt, men har ändå lyckats anlita illustratörer till diverse små projekt. Det behöver inte vara särskilt dyrt, jag har rentav anlitat rätt namnkunniga illustratörer (Lina Blixt och Yuri Perkowski-Domingos för att nämna två) utan att ta ut några lån. Därtill kan man hitta Stock Art på t.ex. drivethrurpg för nära nog inga pengar.

Allt som allt är det upp till var och en, jag personligen kommer inte konsumera saker som har AI-genererat material. Jag är med på att mitt "själs-argument" kan uppfattas som sentimentalt, men jag tycker verkligen att något förvinner när en dator har gjort det.

Och ja, miljö- och techföretagsaspekten gör det ju knappaat bättre. Men igen: det är upp till var och en hur de ser på det.
Då kanske jag inte riktigt fattat ditt själsargument, i vilket steg i processen lämnar själen produkten? Gissar på någonstans mellan spell check i word och ai genererade bilder.

Då kanske jag inte riktigt fattat ditt själsargument, i vilket steg i processen lämnar själen produkten? Gissar på någonstans mellan spell check i word och ai genererade bilder.
När en text eller bild inte är skapad av en människa helt enkelt. Jag uppfattar rätt lite tolkningsutrymme här, jag ser inte prompter som ett kreativt uttryck i sig självt.

Eller inte. Folk har inte slutat spela schack för att AI är oslagbar, eller ens Dam som är ett löst spel numera.

I Iain M. Banks Look to Windward (har jag för mig att det är) hålls en tävling i att skriva bäst ny symfoni. Alla vet att en Mind (deras fullständigt övermänskliga AI) på en bråkdel av en sekund kan göra ett mycket bättre jobb än vad som är kognitivt möjligt för en människa, men det hindrar inte folk. I The Player of Games är det trivialt att inte ens hela Cultures bäste brädspelare har en susning mot en Mind.
Nä det förståss, jag bränner ju hemma trots att jag hittar billigare och bättre sprit på systemet, ibland gör man ju saker för att det är kul.

Skulle gissa att det handlar om intension och avsändare. Verktyget i sig måste inte vara själadödande om det hanteras rätt, men steg mot autogenerering är ett steg i den riktningen. ...gissar jag är vad som sägs.

För mig handlar det enbart om slutprodukten. Om det är en naturlig livsform eller en artificiell påverkar inte min bedömning.
Jag förstår inte varför man skulle vilja använda AI i spelkonstruktion av två anledningar:

1) AI kan ge svar på frågor, men de ger nästan alltid bara de mest uppenbara svaren. Om du ber en AI hitta på vad som ska finnas i ditt fantasy-Japan så kommer den att svara samurajer och ninjor. Du kan alltså bara få hjälp av AI för att hitta på de mest fantasilösa delarna, resten får du göra själv.

2) Det är roligt att konstruera spel. Ofta är den kreativa processen roligare än att få ett resultat. Jag skriver rollspelssaker för att jag tycker att det är kul. Om någon automatisk funktion tar över en del av det blir det mindre roligt.

Och det påminner mig om att jag kom på vad nästa del av Drakar25 ska handla om, så nu ska jag skriva ner det.
Jag använder den mycket, och använder den ungefär som en redaktör använder sina skribenter.

För mig är det extremt stimulerande, jag kan ge den en vag prompt, se vilka idéer den kommer fram till, och sedan bearbeta de intressanta idéerna vidare. Det är bara en variant på "fler huvuden är bättre än ett". Att arbeta i team är roligare än att arbeta ensam.

Jag ger den ganska korta promptar, kanske en sida, för att beskriva tex ett land, och sedan låter jag den brodera ut det. De intressant sakerna den lägger till gör jag vidare beskrivningar på, sedan redigerar jag det hela manuellt. Jag dumpar det som inte håller måttet.

När det gäller bilder så är AI enda alternativet för mig. Jag KAN INTE RITA, och jag kan inte motivera att betala någon för hobbyprojekt som på sin höjd kommer att släppas gratis. Även här kommer dessutom fördelen att den lägger på saker jag inte skulle tänkt på, som jag kan spinna vidare på.
Varför skulle jag förresten vilja läsa ett rollspel som du inte ens kunde bry dig om att skriva?
Anser du att en redaktör har kreativ input på ett rollspel och har en viktig roll?

I så fall, vilken roll spelar det om skribenterna är AI eller människor? För mig känns det bara som carbon supremacism.
Om någon annan också kände sig tvungen att googla på termen :)

Artificial general intelligence (AGI) refers to the hypothetical intelligence of a machine that possesses the ability to understand or learn any intellectual task that a human being can. It is a type of artificial intelligence (AI) that aims to mimic the cognitive abilities of the human brain.

In addition to the core characteristics mentioned earlier, AGI systems also possess certain key traits that distinguish them from other types of AI:
  • Generalization ability: AGI can transfer knowledge and skills learned in one domain to another, enabling it to adapt to new and unseen situations effectively.
  • Common sense knowledge: AGI has a vast repository of knowledge about the world, including facts, relationships, and social norms, allowing it to reason and make decisions based on this common understanding.
Källa
Den definitionen kan tolkas väldigt olika. Är "a human being" en person, eller är det något slags totalsumma av mänskligheten? Jag skulle säga att på ren bredd så slår ChatGPT redan alla enskilda personer med hästlängder.
Om något är helt eller delvis AI-genererat, förväntar jag mig att det påverkar priset.

0-10% +/-0
10-50% halva priset (eller helst lägre) mot utan AI
50%+ gratis
Att använda AI som verktyg i skapandet minskar inte arbetet så mycket, precis som ett team inte minskar arbetet. Det ger mest extra input, men arbetet att redigera och sammanställa och slipa och modifiera och så vidare finns kvar.

Jag använder AI för att skapa länder i min fantasyvärld. Jag hinner skriva typ två länder på motsvarande en arbetsdag, med AI, och då är det bara 1-2 sidor text i varje. Det hade inte tagit längre tid att göra det manuellt, men då hade jag missat en massa kreativ input.

Idag borde miljöpåverkan räcka som argument mot användning.

Det kanske inte är avgörande för huruvida rollspelssverige överlever, men kommer påverka Sverige om inte tekniken och dess miljöpåverkan förändras. Visst, det finns fler saker vi dagligdags gör som påverkar miljön, vi bör försöka ändra även detta.
Jo miljöpåverkan är ju problematisk, nu har jag inte grävt ner mig i siffror men jag tänker att det finns en skala här. Det jag gör lokalt på min PC är energimässigt billigt jämfört med saker som att värma upp huset. Men hur mycket energi som slukas av molntjänsterna som i vissa företag anropas för så triviala saker som att ge auto-complete i din text editor, det riskerar ju onekligen att dra iväg mer. Och även som privatperson har man ju dålig koll på hur många bilresor till stranden som det motsvarar att editera en bok.

Jo miljöpåverkan är ju problematisk, nu har jag inte grävt ner mig i siffror men jag tänker att det finns en skala här. Det jag gör lokalt på min PC är energimässigt billigt jämfört med saker som att värma upp huset. Men hur mycket energi som slukas av molntjänsterna som i vissa företag anropas för så triviala saker som att ge auto-complete i din text editor, det riskerar ju onekligen att dra iväg mer. Och även som privatperson har man ju dålig koll på hur många bilresor till stranden som det motsvarar att editera en bok.
Den är ju problematisk till den nivå att det är oetiskt, hur man än relativiserar kring det. Oaktat alla argument om själslig futtighet, intellektuell lättja och allt annat så tycker jag att miljöaspekten helt ogilitigförklarar användandet av AI.

Så det handlar mest om man orkar hitta en Stock Art för en läderinbunden bok och betala en tjuga för det, eller om man tvunget ska fråga en chatbot om det (och få ett fulare resultat).

Jo miljöpåverkan är ju problematisk, nu har jag inte grävt ner mig i siffror men jag tänker att det finns en skala här.
Du måste inte lägga ned många sekunder på en bild innan miljöpåverkan för att hålla igång din kropp ska vara högre än den från elen AI:n använder till en bild.

Någon får gärna räkna ut hur många AI-bilder du får för samma miljöpåverkan som en tryckt bok. Jag misstänker att det inte är en vacker siffra. Miljövänlighetsargumentet borde få dig att köpa PDF i så fall. ”Inte använda AI” kommer väldigt långt ned i listan över miljöåtgärder man kan göra. Bil till spelmötet? Burgare innan?

Ett gäng bilder till ditt spel är nog rätt nära försumbart. Låt bli en kort bilresa så har du tjänat in det (antagligen många gånger om).

Alltså, det är inte noll, men man borde bry sig om saker i proportion till problemets storlek vad gäller växthuseffekten.

Miljöaspekten hos rollspelens AI-bilder kan knappast ses som något stort hot mot rollspelssverige.

Last edited:
Med risk att agera hobbymoderator, men känns som vi håller på att spåra ur.

Hållbarhet känns som ett argument som borde påverka fler, även om det inte verkar påverkan att spela det som kom ur användningen.

Likriktning kan vara en annan aspekt att argumentera för som motargument mot AI.

Det här blir mitt första och sista svarsinlägg till dig.
Anser du att en redaktör har kreativ input på ett rollspel och har en viktig roll?

I så fall, vilken roll spelar det om skribenterna är AI eller människor? För mig känns det bara som carbon supremacism.
Jag är helt ointresserad av vad en LLM spottat ur sig. Jag ser ingen anledning att läsa det, jag ser ingen anledning att bry mig om det. Jag vill maximera samhället för mängd tid människor kan spendera med att vara kreativa och lära sig nya kreativa hantverk, inte output. Jag bryr mig alltså inte om slutresultatet – det är inte den färdiga bilden eller spelet som är poängen med det konstnärliga eller kreativa skapandet, utan processen.

Det är bra för människor att göra svåra kreativa saker. Det finns redan fler spel, bilder, böcker och filmer än jag kommer att spela, titta på eller läsa under min livstid. Att optimera för maximal output är därmed i mina ögon vansinne.

Så ja, det spelar för mig roll huruvida texten skrivs av en skribent eller av en LLM. Det är inte "bra för" en LLM att producera en text; det är neutralt. Jag är intresserad av att läsa vad människor tänker och tycker, hur de uttryckt sig, ta del av deras kreativa output. Jag vill inte bara titta på en fin bild eller läsa en okej bok. Finns det inte en riktig avsändare i andra änden ser jag ingen anledning att lägga ner tid på verket.

Jag är helt OK med att du betraktar det som "carbon supremacism" eller vad du vill. Det står dig fullständigt fritt.

Last edited:
Likriktning kan vara en annan aspekt att argumentera för som motargument mot AI.
Då är det en empirisk fråga om det faktiskt inträffar. Visst, AI tenderar att vara generiskt om man inte är noga med promptarna, men det är ett argument för att vara noga med promptarna.

Om AI gör att fler släpper rollspel (för att kostnad och tröskel sänks), torde det minska likriktingen. Det stora likriktningsproblemet inom rollspelen är att så många bara gör D&D och D&D-kopior på slentrian - inget annat kommer i närheten.

Bara för att vara tydlig, så är inte jag heller särskilt intresserad av kvalitet på output och mer intresserad av att gynna skapandeprocesser. Diskussionfråga om dessa LLM:er och promtande faller under detta paraply. Jag har inte än bestämt mig hur jag ska se på det, men miljöaspekten är det som då (än) påverkar och gör det lite smutsigt. Sen om man försöker argumentera för hur mycket jag kostar i energi när jag skriver/ritar/skapar kontra vad promtandet gör, faller på att jag kostar även om jag inte skapar. Ska man likställa det, bör jag ta bort mig själv för att inte kosta miljön ... vilket blir både syniskt och makabert. Autogenererat output är ointressant, bearbetat stoff är intressantare, gjort utan inverkan av autogenerande är intressant även när det inte är bra.

Klarar rollspelssverige av detta. Gissningsvis rätt bra.

Då är det en empirisk fråga om det faktiskt inträffar. Visst, AI tenderar att vara generiskt om man inte är noga med promptarna, men det är ett argument för att vara noga med promptarna.
Exakt.

Jag skulle dessutom säga ett de flesta människor också tenderar att göra ganska generiska saker.

Vi har ett problem här. Människor tenderar att jämföras mot "typ genomsnittet", medan AI tenderar att jämföras mot "perfekt".

Sure, den har fel ibland. Visst ger den ifrån sig skräp ibland.

Men, handen på hjärtat, så oftast är den bättre än vad en genomsnittlig människa kan prestera.

Jag ser den inte som någon "sanningsmaskin" eller "encyklopedi", jag ser den som en medarbetare. En guru jag kan bolla med. Ibland blir det bra, ibland blir det sämre, men framför allt hjälper den mig att göra saker bättre.

Jag använder en gersåg för att såga snabbare, rakare och finare än vad jag kan göra med ett handverktyg. Är det fusk? Jag skriver på dator istället för med papper och penna, gör det mig till en fejkare? Jag designar mina byggen i CAD istället för att bygga ur huvudet, är det inte hantverk? Jag använder kamera istället för oljefärg, är mina bilder oäkta då? Jag har tre skruvdragare när jag hantverkar, för att slippa skruva/borra för hand, är det lathet eller effektivitet? (och ja, dessa saker finns det också snobbism runt, eller har funnits)

Redskap gör arbete lättare, de låter oss vara mer kreativa, låter oss fokusera på den kreativa biten.

Om man ser till alla rollspel som inte blir skrivna, så skulle jag vara beredd att satsa pengar på att det är för att energin inte räcker hela vägen i mål. Man gör de roliga bitarna, och sedan är det en massa tråkig utfyllnad eller sådant man saknar talang för (tex, i mitt fall, bilder) som man bara inte orkar med, och så blir projektet bara ett halvfärdigt dokument till som fyller hårddisken.

Kan AI hjälpa med de bitarna så att projekten faktiskt blir klara, well, då är det en enorm vinst.
Om det är någonting i livet jag är säker på så är det ju definitivt det att jag alltid i alla sammanhang och för alltid kommer anse att levande varelser är mer värda än maskiner. Kan inte föreställa mig en mer självklar åsikt, så carbon supremacy för alltid!
Utan att gräva ner mig för mycket i filosofi, så kan jag bara konstatera att vi kommer att nå en punkt där vi måste acceptera att maskiner också kan vara levande varelser, eller åtminstone personer.

Jag skulle säga såhär om själva frågan:

"Rollspelssverige" är betydligt större än det här forumet. Vi har hög medelålder och vi har en överrepresentation av spelskapare. Vi är inte representativa, framför allt inte om man räknar in typ ungdomar som hittat rollspel via Critical Role och Stranger Things.

Jag skulle säga att rollspelssverige i stort antagligen speglar sverige i stort. Och att döma av de interaktioner jag haft med Vanligt Folk™ om LLM:er, så är hela tekniken för dem fortfarande en magisk svart låda som de inte vet hur den funkar, inte egentligen hört några nackdelar med, och som mest fortfarande känns "high-tech" och cool. Framför allt vuxna människor har kommit fram till mig och stolt sagt att de genererat typ mail eller (på jobbet) uppgifter åt eleverna med LLM-teknik, helt övertygade om att jag ska reagera lika uppskattande som om de typ… plötsligt lärt sig skriva Excelformler.

Ungdomarna jag undervisar är lite mer savvy, de har hört om nackdelarna men använder i rätt hög grad LLM:er på… olika sätt, kan vi säga.

Så, jag tror att rollspelssverige har en rätt hög tolerans, än så länge, för AI. Jag tror att det finns normies man fortfarande rentav kan sälja ett rollspel till med att det är just LLM-skapat med genAI-skapade illustrationer.

Men det här är såklart bara en gissning.
Det här är ju en väldigt viktig poäng. Många (speciellt yngre?) kommer väl att se det som ett verktyg som det är naturligt att använda.

Hur mycket AI som rollspelssverige tål beror väl på hur AI utvecklas. Så länge det finns som gratisverktyg eller tillgängliga för en relativt låg kostnad så kommer de säkert att användas i stor skala.

Om utvecklingen blir att det blir kostsamt att använda dem gör gemene man så kommer väl användningen att minska.

(Det har väl påpekas tidigare i tråden).

Status
Not open for further replies.
Back