Hur mycket AI tål rollspelssverige?

Hur mycket AI känns ok i en spelkonstruktion?

• Ingenting överhuvudtaget

Votes: 23 31.9%
  • Enstaka diskussion för fakta, regelmekanik etc

Votes: 14 19.4%
  • Regelbundet bollande

Votes: 22 30.6%
  • AI:n skriver helhet utifrån en kortfattad behovsbild

Votes: 4 5.6%
  • AIn skriver ett helt spel utifrån några få menibgars pronpt

Votes: 9 12.5%

• Total voters
    72
Att Google håller på och försämrar sig i rasande fart är väl knappast ett särskilt starkt argument för att acceptera LLM-skulor i rollspelsprodukter (eller annorstädes).
Nu är ju just Googles sök-AI fullständigt exceptionellt usel och bör inte användas av någon. Men det finns vettiga alternativ - Grok håller hög nivå i faktafrågor.

Litet bättre AI kan också klara av att hjälpa dig att inte hamna helt tokigt med estimat. Storleksordningen hur många riddare kan det här landet rimligtvis sätta upp givet befolkning och landskap? Hur snabbt förflyttar man hären och hur påverkas det av terräng, väder och årstid? Hur illa är det för dem att göra en force march eller gå på halva ransoner?

If a game maker Googles anything in regards to their product then part of their ideas will be AI generated :) so only buy the quill and paper stuff! Get off the electrical grid! Stop. Using internet connection! Don't buy stuff in stores! Don't own or rent a home! There, now we can actually write REAL rpgs in REAL isolation from society!
I did say “major” my man

MODERERING

Att fortsätta att diskutera Googles AI-funktioner, eller något annat än AI-användning inom rollspel, är ett effektivt sätt att bli trådbannad.

Bara så ni vet!

Jag skulle aldrig köpa, eller ens ta emot gratis, något som "skapats" med eller med hjälp av ai (förutsatt att jag visste). Om jag fick reda på att någon rollspelsprodukt jag redan äger hade ai-genererat innehåll skulle jag slänga det. Jag skulle också aktivt shame:a spelet och upphovsmannen (om man ens kan kalla individen för upphovsman). Jag tycker det är viktigt att användande av ai ska vara belagt med skam och få negativa konsekvenser.

Vad innebär det, för dig, att något är "skapat med hjälp av ai"? Alltså: generat text- och bildmaterial faller ju förstås inom det, men det har i den här tråden lyfts andra användingsområden. T.ex.: som redigeringshjälp vid dyslexi, som stöd för att hitta andra formuleringar eller synonymer, som ett verktyg för att hålla koll på detaljer i komplexa kampanjvärldar, och så vidare.

Om du får veta att en spelskapare använde ChatGPT för att komma på synonymer eller som rättstavningsstöd, blir spelet lika haram som om han hade AI-genererat bildmaterialet i det?

Last edited:
Jag har lekt rätt mycket med AI i mitt skapande av den egna kampanjen. Lite för att jag var nyfiken på AI i stort och mycket för att jag hoppades kunna få en SL assistent.

Min slutsats är att AI (chatGTP4 i detta fall) inte var speciellt "kreativ". Naturligvt. I början var det mest trötta schabloner. Rätt värdelöst. Ju mer AIn lärde sig om spelvärlden (i detta fall det säregna Mutantskandinavien Järnringens version) desto mer hjälpsam blev den. Till slut blev den ett riktigt bra bollplank.

Att använda AI som ett verktyg bland många tycker jag är trivialt. Att använda AI som huvudsakligt verktyg i kreativt skapande funkar. Men det tar tid.

Kreativitet för mig är förmågan att hitta nya lösningar på problem.

Vill man bara göra schablonartade grejer, och världen är verkligen full av dessa, så kan du lika gärna använda en AI. Det blir själlöst, upprepande och fullt av klyschor. Själv tål jag det inte alldeles oavsett hur det skapas.

Min slutsats är att AI (chatGTP4 i detta fall) inte var speciellt "kreativ". Naturligvt. I början var det mest trötta schabloner. Rätt värdelöst. Ju mer AIn lärde sig om spelvärlden (i detta fall det säregna Mutantskandinavien Järnringens version) desto mer hjälpsam blev den. Till slut blev den ett riktigt bra bollplank.

Att använda AI som ett verktyg bland många tycker jag är trivialt. Att använda AI som huvudsakligt verktyg i kreativt skapande funkar. Men det tar tid.

Har precis samma erfarenhet. Man måste göra en investering i form av tid för att få bra svar. I alla fall när det gäller en så specifik sak som en viss spelvärld. Det är egentligen lite samma sak som med en människa, tar jag en random person på kontoret och bollar rollspel med så blir det ett kasst resultat. Men om man tar någon som har erfarenheter av rollspel i allmänhet och gärna det specifika spelet i synnerhet så blir svaren bättre.

@Henke, det var ju du som startade den här tråden. Tycker du att du har fått svar på dina frågor?
Ja precis, jo, men jag har väl ungefär fått en bild av läget.

Efter rätt många år på WRNU så hade jag ju på känn att det fanns en del skeptiska (och ibland starkt ogillande) röster när det kommer till AI. Jag är inte jätteförvånad över den gruppen och den kritiken. Jag är tacksam för alla inspel från alla läger i den här frågan och jag håller på sätt och vis med om många olika aspekter som lyfts från olika håll.

Det som också var väldigt intressant och förvånade mig var att antalet i enkäten som fullständigt föraktar AI i rollspels-sammanhang (ja, eller LLM om man nu hellre vill använda det begreppet) inte var alls så många som jag trodde ("bara" en tredjedel av, för närvarande, 69 röster). Trodde den siffran skulle visa sig väldigt mycket högre. Jag är också förvånad över att ungefär lika många tycker att regelbundet bollande med AI är ok. slutligen har vi 13% som tycker allt med AI till rollspel känns ok, även om man inte ens bemödar sig att skriva mer än några inspirerande promptar - det var långt mycket högre än vad jag trodde (om man nu väljer att tolka det svaret som seriöst).

Med detta sagt vill jag inte alls stoppa någon från att fortsätta diskussionen, så fortsätt gärna (men håll er som sagt gärna till ämnet som påpekats i omgångar). :)

Flera frågor i en här tycker jag.

Hur mycket AI är ok?
för mig så mycket man vill givet att resultatet blir bra.

Just nu är vi i början av ai, så det kommer dröja ett tag innan det kan göra mycket på en gång.

Men ai utvecklingen går mycket snabbt, så vad som är omöjligt nu kan vara möjligt snart.

Blir resultatet bra är nog min Gräns.

Nästa fråga är då vad som är lagom nu?

Tror frågor, tips på skriven text kan vara lagom.
Varje svar behöver granskas noggrant, och konstruktören behöver avgöra vad som blir bra för hens spel.

Äsch.

AI kommer finnas överallt, i alla produkter.

Frågan är därför ointressant. Jämför med följande frågor, som ingen längre ställer:

Hur mycket datorer tål rollspels-Sverige?

Hur mycket centralvärme tål rollspels-Sverige?

Hur mycket blomkål tål rollspels-Sverige?

Hur mycket blomkål rollspels-Sverige tål är en fråga som rör hur mycket av ett obskyrt eller onödigt inslag som en berättelse kan hantera innan det blir för märkligt eller skadar upplevelsen. I rollspel kan "blomkål" syfta på element som:

Meningslösa detaljer: Beskrivningar som inte leder någonstans, som att berätta exakt hur många lökar som finns i en källare när det inte har någon betydelse för handlingen.

Världsfrånvända inslag: Att introducera något som inte passar in i spelvärldens logik eller ton, till exempel en rymdvarelse i ett fantasy-spel.

Konstiga karaktärsdrag: En karaktär som har ett bisarrt beteende utan någon tydlig anledning, som att insistera på att tugga på möbler.

Hur mycket "blomkål" som rollspels-Sverige tål beror helt på spelets syfte och stämning.

I humoristiska eller absurda spel: Som i spelet Kult där gränsen för vad som är konstigt är mycket hög, kan blomkål vara en central del av spelet och skapa humoristiska situationer.

I seriösa eller realistiska spel: Som i Drakar och Demoner, kan för mycket "blomkål" förstöra inlevelsen och få spelarna att ifrågasätta spelets allvar.

I spel med improvisation: I spel som Vampire: The Masquerade där karaktärsutveckling är viktig, kan en liten mängd "blomkål" vara ett sätt för spelare att uttrycka sin kreativitet och bygga unika karaktärer. Men för mycket kan göra karaktären oseriös.

Så, det finns ingen enkel gräns för hur mycket blomkål rollspels-Sverige tål. Det beror på spelgruppen, spelledaren, och vilken typ av upplevelse de vill ha. Det är som med matlagning – lite krydda kan ge en spännande smak, men för mycket förstör rätten.

Frågan är därför ointressant. Jämför med följande frågor, som ingen längre ställer:
MODERERING

Jaha, då har du inget emot att jag trådbannar dig, eftersom det är en ointressant fråga?

Citerar riktlinje 4:

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Back