Hur mycket AI tål rollspelssverige?

Hur mycket AI känns ok i en spelkonstruktion?

  • Ingenting överhuvudtaget

    Votes: 25 29.8%
  • Enstaka diskussion för fakta, regelmekanik etc

    Votes: 19 22.6%
  • Regelbundet bollande

    Votes: 26 31.0%
  • AI:n skriver helhet utifrån en kortfattad behovsbild

    Votes: 5 6.0%
  • AIn skriver ett helt spel utifrån några få menibgars pronpt

    Votes: 9 10.7%

  • Total voters
    84
Status
Not open for further replies.
Att Google håller på och försämrar sig i rasande fart är väl knappast ett särskilt starkt argument för att acceptera LLM-skulor i rollspelsprodukter (eller annorstädes).
Nu är ju just Googles sök-AI fullständigt exceptionellt usel och bör inte användas av någon. Men det finns vettiga alternativ - Grok håller hög nivå i faktafrågor.

Litet bättre AI kan också klara av att hjälpa dig att inte hamna helt tokigt med estimat. Storleksordningen hur många riddare kan det här landet rimligtvis sätta upp givet befolkning och landskap? Hur snabbt förflyttar man hären och hur påverkas det av terräng, väder och årstid? Hur illa är det för dem att göra en force march eller gå på halva ransoner?
 
If a game maker Googles anything in regards to their product then part of their ideas will be AI generated :) so only buy the quill and paper stuff! Get off the electrical grid! Stop. Using internet connection! Don't buy stuff in stores! Don't own or rent a home! There, now we can actually write REAL rpgs in REAL isolation from society!
I did say “major” my man
 
MODERERING

Att fortsätta att diskutera Googles AI-funktioner, eller något annat än AI-användning inom rollspel, är ett effektivt sätt att bli trådbannad.

Bara så ni vet!
 
Jag skulle aldrig köpa, eller ens ta emot gratis, något som "skapats" med eller med hjälp av ai (förutsatt att jag visste). Om jag fick reda på att någon rollspelsprodukt jag redan äger hade ai-genererat innehåll skulle jag slänga det. Jag skulle också aktivt shame:a spelet och upphovsmannen (om man ens kan kalla individen för upphovsman). Jag tycker det är viktigt att användande av ai ska vara belagt med skam och få negativa konsekvenser.

Vad innebär det, för dig, att något är "skapat med hjälp av ai"? Alltså: generat text- och bildmaterial faller ju förstås inom det, men det har i den här tråden lyfts andra användingsområden. T.ex.: som redigeringshjälp vid dyslexi, som stöd för att hitta andra formuleringar eller synonymer, som ett verktyg för att hålla koll på detaljer i komplexa kampanjvärldar, och så vidare.

Om du får veta att en spelskapare använde ChatGPT för att komma på synonymer eller som rättstavningsstöd, blir spelet lika haram som om han hade AI-genererat bildmaterialet i det?
 
Last edited:
Jag har lekt rätt mycket med AI i mitt skapande av den egna kampanjen. Lite för att jag var nyfiken på AI i stort och mycket för att jag hoppades kunna få en SL assistent.

Min slutsats är att AI (chatGTP4 i detta fall) inte var speciellt "kreativ". Naturligvt. I början var det mest trötta schabloner. Rätt värdelöst. Ju mer AIn lärde sig om spelvärlden (i detta fall det säregna Mutantskandinavien Järnringens version) desto mer hjälpsam blev den. Till slut blev den ett riktigt bra bollplank.

Att använda AI som ett verktyg bland många tycker jag är trivialt. Att använda AI som huvudsakligt verktyg i kreativt skapande funkar. Men det tar tid.

Kreativitet för mig är förmågan att hitta nya lösningar på problem.

Vill man bara göra schablonartade grejer, och världen är verkligen full av dessa, så kan du lika gärna använda en AI. Det blir själlöst, upprepande och fullt av klyschor. Själv tål jag det inte alldeles oavsett hur det skapas.
 
Min slutsats är att AI (chatGTP4 i detta fall) inte var speciellt "kreativ". Naturligvt. I början var det mest trötta schabloner. Rätt värdelöst. Ju mer AIn lärde sig om spelvärlden (i detta fall det säregna Mutantskandinavien Järnringens version) desto mer hjälpsam blev den. Till slut blev den ett riktigt bra bollplank.

Att använda AI som ett verktyg bland många tycker jag är trivialt. Att använda AI som huvudsakligt verktyg i kreativt skapande funkar. Men det tar tid.

Har precis samma erfarenhet. Man måste göra en investering i form av tid för att få bra svar. I alla fall när det gäller en så specifik sak som en viss spelvärld. Det är egentligen lite samma sak som med en människa, tar jag en random person på kontoret och bollar rollspel med så blir det ett kasst resultat. Men om man tar någon som har erfarenheter av rollspel i allmänhet och gärna det specifika spelet i synnerhet så blir svaren bättre.
 
@Henke, det var ju du som startade den här tråden. Tycker du att du har fått svar på dina frågor?
Ja precis, jo, men jag har väl ungefär fått en bild av läget.

Efter rätt många år på WRNU så hade jag ju på känn att det fanns en del skeptiska (och ibland starkt ogillande) röster när det kommer till AI. Jag är inte jätteförvånad över den gruppen och den kritiken. Jag är tacksam för alla inspel från alla läger i den här frågan och jag håller på sätt och vis med om många olika aspekter som lyfts från olika håll.

Det som också var väldigt intressant och förvånade mig var att antalet i enkäten som fullständigt föraktar AI i rollspels-sammanhang (ja, eller LLM om man nu hellre vill använda det begreppet) inte var alls så många som jag trodde ("bara" en tredjedel av, för närvarande, 69 röster). Trodde den siffran skulle visa sig väldigt mycket högre. Jag är också förvånad över att ungefär lika många tycker att regelbundet bollande med AI är ok. slutligen har vi 13% som tycker allt med AI till rollspel känns ok, även om man inte ens bemödar sig att skriva mer än några inspirerande promptar - det var långt mycket högre än vad jag trodde (om man nu väljer att tolka det svaret som seriöst).

Med detta sagt vill jag inte alls stoppa någon från att fortsätta diskussionen, så fortsätt gärna (men håll er som sagt gärna till ämnet som påpekats i omgångar). :)
 
Flera frågor i en här tycker jag.

Hur mycket AI är ok?
för mig så mycket man vill givet att resultatet blir bra.

Just nu är vi i början av ai, så det kommer dröja ett tag innan det kan göra mycket på en gång.

Men ai utvecklingen går mycket snabbt, så vad som är omöjligt nu kan vara möjligt snart.

Blir resultatet bra är nog min Gräns.

Nästa fråga är då vad som är lagom nu?

Tror frågor, tips på skriven text kan vara lagom.
Varje svar behöver granskas noggrant, och konstruktören behöver avgöra vad som blir bra för hens spel.
 
Äsch.

AI kommer finnas överallt, i alla produkter.

Frågan är därför ointressant. Jämför med följande frågor, som ingen längre ställer:

Hur mycket datorer tål rollspels-Sverige?

Hur mycket centralvärme tål rollspels-Sverige?

Hur mycket blomkål tål rollspels-Sverige?

Hur mycket blomkål rollspels-Sverige tål är en fråga som rör hur mycket av ett obskyrt eller onödigt inslag som en berättelse kan hantera innan det blir för märkligt eller skadar upplevelsen. I rollspel kan "blomkål" syfta på element som:

Meningslösa detaljer: Beskrivningar som inte leder någonstans, som att berätta exakt hur många lökar som finns i en källare när det inte har någon betydelse för handlingen.

Världsfrånvända inslag: Att introducera något som inte passar in i spelvärldens logik eller ton, till exempel en rymdvarelse i ett fantasy-spel.

Konstiga karaktärsdrag: En karaktär som har ett bisarrt beteende utan någon tydlig anledning, som att insistera på att tugga på möbler.

Hur mycket "blomkål" som rollspels-Sverige tål beror helt på spelets syfte och stämning.

I humoristiska eller absurda spel: Som i spelet Kult där gränsen för vad som är konstigt är mycket hög, kan blomkål vara en central del av spelet och skapa humoristiska situationer.

I seriösa eller realistiska spel: Som i Drakar och Demoner, kan för mycket "blomkål" förstöra inlevelsen och få spelarna att ifrågasätta spelets allvar.

I spel med improvisation: I spel som Vampire: The Masquerade där karaktärsutveckling är viktig, kan en liten mängd "blomkål" vara ett sätt för spelare att uttrycka sin kreativitet och bygga unika karaktärer. Men för mycket kan göra karaktären oseriös.

Så, det finns ingen enkel gräns för hur mycket blomkål rollspels-Sverige tål. Det beror på spelgruppen, spelledaren, och vilken typ av upplevelse de vill ha. Det är som med matlagning – lite krydda kan ge en spännande smak, men för mycket förstör rätten.
 
Frågan är därför ointressant. Jämför med följande frågor, som ingen längre ställer:
MODERERING

Jaha, då har du inget emot att jag trådbannar dig, eftersom det är en ointressant fråga?

Citerar riktlinje 4:

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
 
Jag tror att rollspelssverige tål ganska mycket AI, många använder redan AI till viss del i sina arbeten och ser redan det som naturlig del. Det jag gissar spelar roll är kvaliteten på slutprodukten, är den bra eller inte. Där är det ju många faktorer som spelar in, naturligtvis kvaliteten på textmassan men även saker som layout och att den är korrekturläst.
Det kanske kommer bli att helt "handgjorda" rollspelsprodukter kommer få en premiumstämpel så som handgjorda produkter inom andra områden, som glasblåsning.
Det är oftast de som är extremt för eller emot något som hörs och ger uttryck för sina åsikter och ger sken av att allt är polariserat när det i själva verket är så att den stora massan kanske inte bryr sig så mycket.
 
Jag är totalt anti, kanske främst ur något slags luddigt "mänsklighetens själ går förlorad"-perspektiv.

Intressant att du tänker "mänsklighetens själ går förlorad"-perspektiv och inte bara de ekonomiska argument som uppkommit tidigare i tråden.

Jag vet ju inte 100% hur du tänker men jag tolkar det som att det är något i stil med att det är dumt att optimera bort mänskligheten ur skapande och kreativitet, för människor mår bra av att vara kreativa och dela sin kreativitet med andra. Eller något liknande.

Jag vill bemöta detta med att AI användning och mänsklig kreativitet inte alls står i konflikt.

Jag kryssade frekvent bollande, detta då det är processen jag använt i mitt nuvarande projekt och jag har inte riktigt tagit ställning än till helt AI skapade spel.

Men från egna erfarenheter och min egen process är detta varför jag inte anser att mänsklig kreativitet tas bort av frekvent AI användning.

Min process ser ut så som
  • Jag skrev ett första utkast på mitt spel utan så mycket AI, några enstaka promptar för att hitta synonymer eller bra komplement till namn på skills (jag ville ha lika många för varje attribut). Detta är AI som en glorifierad synonymordbok, oftast använd först när den vanliga synonymordboken inte var klockren.
  • När jag fått in texten i min layout och ser att det behövs bilder sätter jag mig och lär mig köra image2text modeller lokalt, här är mitt roliga att lära mig tekniken och hur jag anropar modellerna från python. Den konstnärliga stilen jag siktar på hade jag nog kunna rita själv, förmodligen snabbare än att lära mig använda AI för att skapa det men rita är inte mitt kul så jag lekte med teknik istället. Resultaten av AI bilderna efterbehandlade jag senare i GIMP. Detta är bilder som utfyllnad och visuellt ankare på sidor, hade upphovsrätten varit annorlunda eller jag hade haft en budget för stock art hade jag nog kunna köpa in bilder eller plocka från internet.
  • I sista steget har jag använt AI mest frekvent, här har jag promptat sida för sida i min text och bett ChatGPT om att korrekturläsa och ge mig stycke för stycke förslag om hur jag kan få texten mer lättläslig och kompaktare. Jag har nog accepterat ca en tredjedel av förslagen rakt av, editerat en tredjedel till något mellanting mellan vad jag och AI modellen föreslog och förkastat en tredjedel i förmån för min egen formulering. Detta har jag gjort ett antal varv för varje sida tills jag känner att texten flyter mer. Och här ser jag den största fördelen med LLM modeller, de har en väldigt bra känsla för grammatik vilket gör dem till bra korrläsare, förmodligen inte lika bra som en mänsklig redaktör men det var aldrig ett alternativ när jag har noll budget.
Sammanfattningsvis har AI modeller möjligort för mig att nå målet med mitt projekt istället för att det ska fastna på 70% där jag inte orkar få till bilder jag är nöjd med och grammatiken är för undermålig för att jag ska vara bekväm att visa spelet. Istället är nu regelmotorn snart i bra nog skick för att jag ska känna mig bekväm med att posta det på forumet och be om mänsklig feedback (jag måste speltesta lite själv först tror jag, eller kanske inte, vi får se.)

Så här känner jag att AI snarare demokratiserar skapande till folk som inte har råd att anlita illustratörer och redaktörer att samarbeta med. Det låter mig få ut min vision som jag tänkt mig utan att behöva ta lån för det.

Vad gäller helt AI skapade spel kanske jag skulle testa det, särskilt om det låter mig skräddarsy mitt eget spel för min egen kampanj. Detta skulle inte heller vara att ta bort mänsklig kreativitet utan skulle vara en möjligörare. Det skulle förenkla steget få till en bra spelmotor så att jag kan göra det MER kreativa och roliga med att rita kampanjkartor och mindmaps över faktioner som definitivt är en del av mitt roliga och där papper och penna fortfarande är mitt föredragna medium.

@verlandes. med mi process som jag beskriver ovan låter det som att den skapande själen försvinner ur mitt skapande eller är detta bara ytterligare ett verktyg jag använt?

Bild bifogad för att visa vilken typ av illustrationer jag bett AIn om

1756715569198.png
prompten var:
Create a black-and-white ink illustration in a rough, RPG-style, using stark, expressive linework
and a slightly unrefined, handmade aesthetic and bold outlines strongly drawn.
From left to right, a slender medeival exquisite crystal vial of parfume with a beautifull glass stopper,
a leather bound book,
a roughly made wodden batton made of unpolished wood,
laying on a wodden surface. The table edges are not in frame

genererad med HiDream lokalt på min PC och efterbearbetad i GIMP (filter, kurvor, klona sektioner, editera skarpare kanter etc)
 
Med risk för att säga det som redan sagts, men som stöd ser jag väl direkt inga problem?
Bara man inte glömmer källkritiken.
Innan AI fanns google, innan google biblioteket, in biblioteket fanns det penna och papper och en professor i Rostock eller Paris man kunde brevväxla med.

Om något som får mig att vackla i frågan är ju den etiska aspekten i det hela, främst energiåtgången.

Och att bolla idéer med en AI, nja, jo, beror på. Man får ju inte jätteintressanta svar, mer som att den sätter ord på ens tankar i någom mån, och det kan ju vara till hjälp om man som jag är lite åderförkalkad i hjärnan, men att använda en text rakt av för ett projekt man bryr sig om? Nja.. lite billigt väl? Jag menar, det märks ju ganska snabbt att det inte ligger något hantverk bakom, hade jag hittat det i en produkt så hade nog min innre snobb börjat gny och gnälla, det vore som att dra en karbonkopia från en bok och klistra in den i sin text.
Men vem vet, en dag får vi AGI som diktar som shakespear och filosoferar som sokrates och då kan man ju lägga hatten på hyllan.
 
Last edited:
Det där tycker jag är exemplariskt. En liten vinjett som mest är till för layoutens skull och för att skapa en sidbild, och där bild-AIs dåligs egenheter inte syns. Möjligen om den kunde vara litet mer spännande - allt i den är generiskt (vilket för all del inte är ovanligt från människor heller).
 
Det där tycker jag är exemplariskt. En liten vinjett som mest är till för layoutens skull och för att skapa en sidbild, och där bild-AIs dåligs egenheter inte syns. Möjligen om den kunde vara litet mer spännande - allt i den är generiskt (vilket för all del inte är ovanligt från människor heller).
Den biten är helt mitt fel, jag var ute efter en generisk still för bilder till ett generiskt regelhäfte.
 
Om man bortser från miljöpåverkan, ser jag inget problem med att få hjälp att sortera data, sålla ut data, eller ge information om data. Särskilt om den tjänst man använder inte skrapar nätet utan bara använder den data man själv matat den med. Men, miljöpåverkan är det stora abret, svårt att idag ignorera. Autogenerering tycker jag mest är ointressant och trist.
 
Så här känner jag att AI snarare demokratiserar skapande till folk som inte har råd att anlita illustratörer och redaktörer att samarbeta med. Det låter mig få ut min vision som jag tänkt mig utan att behöva ta lån för det.

Korrläsning kan man generellt hitta folk på det här forumet som kan tänka sig hjälpa till med. Kanske får man byta tjänster, dvs man korrläser åt varandra.

Det går också att hitta amatör-illustratörer som gör helt OK bilder för rätt låga priser.

Man behöver inte ta lån för att skapa ett rollspel med illustrationer.

Jag har gett ut alla mina böcker utan att ta lån, och det på en lärarlön. Och visst, det är en gymnasie-lärarlön, men jag skulle nog inte betrakta mig som höginkomsttagare.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top