Jag är totalt anti, kanske främst ur något slags luddigt "mänsklighetens själ går förlorad"-perspektiv.
Intressant att du tänker "mänsklighetens själ går förlorad"-perspektiv och inte bara de ekonomiska argument som uppkommit tidigare i tråden.
Jag vet ju inte 100% hur du tänker men jag tolkar det som att det är något i stil med att det är dumt att optimera bort mänskligheten ur skapande och kreativitet, för människor mår bra av att vara kreativa och dela sin kreativitet med andra. Eller något liknande.
Jag vill bemöta detta med att AI användning och mänsklig kreativitet inte alls står i konflikt.
Jag kryssade frekvent bollande, detta då det är processen jag använt i mitt nuvarande projekt och jag har inte riktigt tagit ställning än till helt AI skapade spel.
Men från egna erfarenheter och min egen process är detta varför jag inte anser att mänsklig kreativitet tas bort av frekvent AI användning.
Min process ser ut så som
- Jag skrev ett första utkast på mitt spel utan så mycket AI, några enstaka promptar för att hitta synonymer eller bra komplement till namn på skills (jag ville ha lika många för varje attribut). Detta är AI som en glorifierad synonymordbok, oftast använd först när den vanliga synonymordboken inte var klockren.
- När jag fått in texten i min layout och ser att det behövs bilder sätter jag mig och lär mig köra image2text modeller lokalt, här är mitt roliga att lära mig tekniken och hur jag anropar modellerna från python. Den konstnärliga stilen jag siktar på hade jag nog kunna rita själv, förmodligen snabbare än att lära mig använda AI för att skapa det men rita är inte mitt kul så jag lekte med teknik istället. Resultaten av AI bilderna efterbehandlade jag senare i GIMP. Detta är bilder som utfyllnad och visuellt ankare på sidor, hade upphovsrätten varit annorlunda eller jag hade haft en budget för stock art hade jag nog kunna köpa in bilder eller plocka från internet.
- I sista steget har jag använt AI mest frekvent, här har jag promptat sida för sida i min text och bett ChatGPT om att korrekturläsa och ge mig stycke för stycke förslag om hur jag kan få texten mer lättläslig och kompaktare. Jag har nog accepterat ca en tredjedel av förslagen rakt av, editerat en tredjedel till något mellanting mellan vad jag och AI modellen föreslog och förkastat en tredjedel i förmån för min egen formulering. Detta har jag gjort ett antal varv för varje sida tills jag känner att texten flyter mer. Och här ser jag den största fördelen med LLM modeller, de har en väldigt bra känsla för grammatik vilket gör dem till bra korrläsare, förmodligen inte lika bra som en mänsklig redaktör men det var aldrig ett alternativ när jag har noll budget.
Sammanfattningsvis har AI modeller möjligort för mig att nå målet med mitt projekt istället för att det ska fastna på 70% där jag inte orkar få till bilder jag är nöjd med och grammatiken är för undermålig för att jag ska vara bekväm att visa spelet. Istället är nu regelmotorn snart i bra nog skick för att jag ska känna mig bekväm med att posta det på forumet och be om mänsklig feedback (jag måste speltesta lite själv först tror jag, eller kanske inte, vi får se.)
Så här känner jag att AI snarare demokratiserar skapande till folk som inte har råd att anlita illustratörer och redaktörer att samarbeta med. Det låter mig få ut min vision som jag tänkt mig utan att behöva ta lån för det.
Vad gäller helt AI skapade spel kanske jag skulle testa det, särskilt om det låter mig skräddarsy mitt eget spel för min egen kampanj. Detta skulle inte heller vara att ta bort mänsklig kreativitet utan skulle vara en möjligörare. Det skulle förenkla steget få till en bra spelmotor så att jag kan göra det MER kreativa och roliga med att rita kampanjkartor och mindmaps över faktioner som definitivt är en del av mitt roliga och där papper och penna fortfarande är mitt föredragna medium.
@verlandes. med mi process som jag beskriver ovan låter det som att den skapande själen försvinner ur mitt skapande eller är detta bara ytterligare ett verktyg jag använt?
Bild bifogad för att visa vilken typ av illustrationer jag bett AIn om

prompten var:
Create a black-and-white ink illustration in a rough, RPG-style, using stark, expressive linework
and a slightly unrefined, handmade aesthetic and bold outlines strongly drawn.
From left to right, a slender medeival exquisite crystal vial of parfume with a beautifull glass stopper,
a leather bound book,
a roughly made wodden batton made of unpolished wood,
laying on a wodden surface. The table edges are not in frame
genererad med HiDream lokalt på min PC och efterbearbetad i GIMP (filter, kurvor, klona sektioner, editera skarpare kanter etc)