DoD Hur många djurfolk?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Föredrar ni att olika väsen och varelser är separata arter, känns det bättre än att det är varianter av samma art. …eller manifestationer med samma ursprung.
Jag föredrar att ha rejäla skillnader mellan de olika Släkten. Att det inte bara är fernissa.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Håller med @Leon (under premissen att vi ska ha många djurfolk). Och ett stort avstånd mellan dem, inte så att stammen med kattfolk bor granne med stammen av vargfolk etc.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,124
Location
Stockholm
Håller med @Leon (under premissen att vi ska ha många djurfolk). Och ett stort avstånd mellan dem, inte så att stammen med kattfolk bor granne med stammen av vargfolk etc.
Varför då? Det är ju inte så att människor inte bor granne med andra folkslag. Varför måste andra folkslag leva i isolation?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Varför då? Det är ju inte så att människor inte bor granne med andra folkslag. Varför måste andra folkslag leva i isolation?
För att jag tycker det blir mer intressant om olika sorters djurfolk är ovetandes om varandra eller bygger det lilla de känner till på rykten och fördomar som antingen inte stämmer eller är missförstånd.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Det rätta antalet djurfolk är 1. De kan sedan ha olika djurattribut. I mitt ”Den halta gåsen” antyds det att vargfolk och snöleoparder är vanligast men att det ryktas om folk med vårtsvinshuvuden eller fjädrar och näbb.

(Detta kanske dock inte passar just DoD med sitt bagage, så kanske fel svar. Hmm, kanske ingen övre gräns där, men bör definitivt hållas ovanliga och settingspecifika. Slå 1-2 på T20 för att få spela myrsloksfolk? (Sen kan man strunta i att rulla men det säger ändå en del om världen) Eller: I Bortglömda bergen kan du spela strutsfolk?)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
Håller med @Leon (under premissen att vi ska ha många djurfolk). Och ett stort avstånd mellan dem, inte så att stammen med kattfolk bor granne med stammen av vargfolk etc.
Fast i Krilloan bor de på typ samma gata och jiddrar med varandra i basarerna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,124
Location
Stockholm
För att jag tycker det blir mer intressant om olika sorters djurfolk är ovetandes om varandra eller bygger det lilla de känner till på rykten och fördomar som antingen inte stämmer eller är missförstånd.
Men inte andra folkslag?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Men inte andra folkslag?
Att alver dvärgar o.s.v. också ska vara åtskilda? Ja, precis. Jag tycker att exempelvis ett alvsamhälle eller ett dvärgsamhälle ska vara något som de flesta hört om men väldigt få sett. Och att även alver och dvärgar sällan besöker varandras samhällen och förundras när de hör det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Det är coolare för mig om alla djurfolken är en klump och får slumpvisa ungar. Så en kattperson ovh en hundperson kan få ett getbarn.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
Det är coolare om djurfolken inte får barn på det sättet utan det är bara människor som kan kopulera de flesta andra varelser hittar sina barn i skogen. Eller vid en mosse eller att det sköljs upp 109 minotaur bäbisar efter en höststorm.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,124
Location
Stockholm
Det är coolare för mig om alla djurfolken är en klump och får slumpvisa ungar. Så en kattperson ovh en hundperson kan få ett getbarn.
Det är coolare om djurfolken inte får barn på det sättet utan det är bara människor som kan kopulera de flesta andra varelser hittar sina barn i skogen. Eller vid en mosse eller att det sköljs upp 109 minotaur bäbisar efter en höststorm.
Varför är det koolt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Varför är det koolt?
För att det gör dem mer till något fallet och fel för människorna (och oss). Vi är människor för att vi är skiljda från naturen. Naturen drabbar oss eller så använder vi den. Fantasy arketyper så som Rangern är någon som går ut och bemästrar naturen, vilket känns bra för naturen är för oss främmande och ond. Det är djävulens kyrka. När någon istället blir mer som naturen, mer som ett djur, finns det något fel över det. Något obekvämt på en nästan sexuell nivå. På samma sätt som kannibalism är fel. Dualiteten där är djur kontra människa, när man börjar prata om kattfolket kontra svanfolket förloras det och de blir bara mer alver. Du vill sätta dem på det obehagliga stället av korruption och satanistisk atavism och sedan vill du trampa på gasen max. När de börjar föda saker som är blandningar av natur och människa är det fucked. Att någon skulle ligga med en djurperson är värre. De är där och fel och en sak och alla saker.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Det är coolare om djurfolken inte får barn på det sättet utan det är bara människor som kan kopulera de flesta andra varelser hittar sina barn i skogen. Eller vid en mosse eller att det sköljs upp 109 minotaur bäbisar efter en höststorm.
Ankor får kanske bara brorsöner som dyker upp och bor hos dem?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Förställer mig genast följande ordväxling:

"Vad ska du spela?"
"En krigarkotte-tjuv!"
 
Top