DoD Hur många djurfolk?

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
481
Location
Umeå
Tycker det verkar som många blir inspirerade att skapa fler djurfolkssläkten till DoD-23. En del gillar det inte alls, själv tycker jag att det är kul. En fråga som jag dock ställer mig är var man drar gränsen innan det blir för många? Jag ser gärna reptil- och kattfolk, eventuellt även råttfolk, sedan tycker jag att det är risk att det blir för mycket. Var skulle ni sätta gränsen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Jag är barnsligt förtjust i antropomorfer men om vi snackar Ereb Altor så skulle jag säga att minotaurer, anka, kattfolk, råttfolk, ödlefolk och vargfolk räcker, men jag är inte främmande för olika typer av undergrupper eller subkategorier. Vi introducerade ex illerfolk till KH efter en tråd av @Illern

Det fanns ju även fågelfolk i Trakorien, även om dessa aldrig fick luft under vingarna (sorry, men jag är från Göteborg).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
Jag är barnsligt förtjust i antropomorfer men om vi snackar Ereb Altor så skulle jag säga att minotaurer, anka, kattfolk, råttfolk, ödlefolk och vargfolk räcker, men jag är inte främmande för olika typer av undergrupper eller subkategorier. Vi introducerade ex illerfolk till KH efter en tråd av @Illern
Samma! Gillar särskilt monstruösa djurfolk som minotaurer. Kimera-varelser som Karkioner och älskar även de gamla Serpenterna.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,882
Location
Marjura
De djuriska halvfolken får helst vara anomalier o slps i specifikt anpassade settings/kampanjvärldar. De som finns nu är fullt tillräckliga för vardagligt bruk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,928
Detta är helt min personliga åsikt och inget jag menar att DoD ”ska” vara. Jag är kluven i frågan. Å ena sidan älskar jag likt @Mogger och @Leon djurfolk. Men det finns en del aspekter som gör att jag gärna är sparsam med dem.

För det första så gillar jag ju verkligen ankor. Det jag nog gillar mest är att de är så out of place. Men ju mer djurfolk som finns, desto mindre udda blir ankan. Men det handlar ju om hur jag personligen tycker om att gestalta ankor.

Vidare så tycker jag att djurfolk på något sätt skaver lite mot de klassiska folkslagen. Jag kan liksom inte förklara det riktigt men jag tycker att en värld med alver, dvärgar och halvlingar känns rimlig och en värld med vargfolk, råttfolk och kattfolk känns rimlig, men på något sätt blir det fel i mitt huvud när bådadera ska kombineras.

Som sagt, ytterst personliga preferenser och det är inte fel att tycka på annat sätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,928
Angående vart man sätter gränsen. Jag skulle nog sätta gränsen efter ankor vad gäller spelbara folkslag, sen kan annat djurfolk få finnas men vara väldigt sällsynta.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag är väl mutantskadad och tycker att alla djur kan få vara med. Men jag vill inte ha ett helt land med zebrafolk utan att det finns en och annan här och där.
Dock tycker jag det är tråkigt att människorna skall vara flest. Tycker det är bra i mutant där de utgör en minoritet
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,882
Location
Marjura
Angående vart man sätter gränsen. Jag skulle nog sätta gränsen efter ankor vad gäller spelbara folkslag, sen kan annat djurfolk få finnas men vara väldigt sällsynta.
Delar dina preferenser. Visst, släng in dem alla om man måste (sälingar, svampmän, tomtar, kattmän, råttmän, silveralver, gråalver, svanmöer, karkioner och Sathmog och hens moster) men då i Fenix eller som husregler på Drivethru, men keep it tidy i övrigt.

EDIT: var ju emot att landmaneter skulle göra en återkomst i nya DoD, precis som jag starkt ogillade landhajen i Mutant OCH i MÅO (men älskade kolkmalen i MUA). Nu sitter man och funderar på om de nog inte skall få komma tyst glidandes när de dyvåta äventyrarna just lyckats hitta en fast plats att övernatta på i Gastmarsken... (tack Magnus Seter o Vitus för Fenixartikeln). Så snart sitter man väl här och optar sälfolk.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
... Så snart sitter man väl här och optar sälfolk.
Oavsett hur du optar, är dock sälfolkingen rökt när --- dun, dun, dun --- hajfolket kommer 🦈 .

Min gräns går vid Bamse. Kör man DnD5e med Monsters of the Universe så får man vara beredd på att en spelare spelar björn, en en hare och en en sköldpadda. Där vill jag inte vara, varken i DnD eller DoD. Jag gillar egentligen DoD82, där var alla RP människor, om ens SL inte gav en nådigt tillstånd att spela något annat. Och sen vidhåller jag att i de enda ankor som kommer att förekomma i min fantastik är grillade.

I ett försök att bidra till diskussionen: jag tycker att modern fantastik där spelarna kan välja många olika "folk", inklusiva furries, till sina rollfigurer råkar ut för något vi kan kalla snöflingeparadoxen. Ju mindre vanliga människor är i fantasivärlden, och ju fler häftiga (?) "folk" en RP kan tillhöra, ju mindre sticker det ut om rollfiguren är något annat än en människa. Vill du hellre vara ankan med tre människor, eller ankan med en hajperson, en levande eld och en trärobot? Ibland är mindre bättre än mer? Snart är det mest unika och edgy en kan spela människa …
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ska man stoppa vid djurfolk ens, eller kan man tänka sig tvättsvampsfolk, lerfolk, bilfolk eller kanske sommarskuggor? Endast fantasin sätter gränser...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,928
Ska man stoppa vid djurfolk ens, eller kan man tänka sig tvättsvampsfolk, lerfolk, bilfolk eller kanske sommarskuggor? Endast fantasin sätter gränser...
Nu vet jag att sommarskugga kommer från en tv-serie för barn, men det går ju inte att neka till att namnet är såväl vackert som fantasieggande.

EDIT: Lerfolk låter för övrigt också intressant! Inte som spelbart folkslag men kan absolut tänka mig någon varelse med det namnet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
Jag älskar både Drakar och Demoners djurfolk och Mutants djurmutanter, men på väldigt olika premisser. För djurfolk ser jag dem som unika sagovarelser, precis som alver, dvärgar och orcher. De är alltså inte riktigt Narnias fabeldjur (där alla djur ju tycks ha förmänskligats på något sätt), och helt separata från "dumdjuren". I mutant är det just framförallt mutanter, inte olika släkten. En mutant kan ha vingar eller tryne eller vara en hund eller spruta eld - allt är mutationer och alla kombinationer är möjliga i Dr Moreaus knäppiga laboratorium.

Och den uppenbara brasklappen sist - allt beror på setting och ton. Ankor passar givetvis inte i Arda, Mundana eller den Hyboriska eran, lika lite som en Noldor av Finarfins hus passar på Kandras gator.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
EDIT: Lerfolk låter för övrigt också intressant! Inte som spelbart folkslag men kan absolut tänka mig någon varelse med det namnet.
alternativt al-Muddy.

Hur många kan referensen utan att oogla?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
I samma sekund som man har mer än enskilda djurpersoner kan man gå nuts utan att förlora något. Det är en skillnad på The Witcher där ibland blir någon förbannad till att vara en igelkottsperson och en värld där det finns kattmänniskor. Men finns det kattmänniskor kan det lika gärna finnas hundar och bävrar och elefanter och kråkor också. För nu är djurpersoner i tonen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
I samma sekund som man har mer än enskilda djurpersoner kan man gå nuts utan att förlora något. Det är en skillnad på The Witcher där ibland blir någon förbannad till att vara en igelkottsperson och en värld där det finns kattmänniskor. Men finns det kattmänniskor kan det lika gärna finnas hundar och bävrar och elefanter och kråkor också. För nu är djurpersoner i tonen.
Djävulens advokat: ett rollspel som är strikt baserat på medeltida sagoväsen. Där skall det finnas hundfolk (kynokephaloi), men (väl?) inget mer.

Det är inte either/or, det är en palett ;)

P.S. Älskar f.ö. Kill Tete-de-chien i l'Incal. Särskild kudos till @Mekanurg som införde Kynokephaloi i sitt Skymningshav!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Djävulens advokat: ett rollspel som är strikt baserat på medeltida sagoväsen. Där skall det finnas hundfolk (kynokephaloi), men (väl?) inget mer.

Det är inte either/or, det är en palett ;)
Om det är medeltida sagoväsen så finns det väll en massa riktigt coolt nonsens att spela! :D Som de där magiska eldfisande ko/hästarna!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
Om det är medeltida sagoväsen så finns det väll en massa riktigt coolt nonsens att spela! :D Som de där magiska eldfisande ko/hästarna!
Alltså det här är en jättebra spelidé tycker jag. Obskyra franska tempelriddarspelet Miles Christi gjorde rätt mycket sånt, med ludna vildmän etc. Men det finns säkert mer mainstreamexempel. Som typ.... Pendragon... antar jag?
 
Top