KH Saknade ett folk och art...

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Vi började alldeles nyligen en kampanj i Kopparhavet och jag är riktigt pepp på att spelleda men det var en liten grej som saknades i ett annars bra spel. Gör vad ni vill med det :)


ILLERFOLK
5T Smi
1T Uts

3T Fingerfärdighet
2T Gömma sig

Gard: 30
Hälsa: 15

Hadashi eller jori samt illerspråk

Smygig (Gömma sig)
Öppna alla slag för att gömma sig eller prylar med två snäpp

Illerfolk eller <namn> som de själva kallar sig skapades före människorna och har funnits utspridda över de flesta områden. De bildar inte så stora grupper och blev någon gång tidigt illa sedda av människor som ser dem som tjuvar och skurkar. Detta förstärks säkerligen också av att ytterst få illerfolk har någon av solgudarna som favoritgudom. De föredrar framför allt skymning och gryning framför den solstekta eftermiddagen. Även om även människor tar siesta så tycker de att illerfolk undviker dagtid så pass att de anses lata. Kanske var det samma händelse som gjorde att illerfolk kom på kant med både människor och solgudar.

I Jorpagnska imperiet kallades de ibland för furritum, samma ord som användes för vanliga ickemedvetna illrar som också ansågs som tjuvaktiga men också duktiga jägare och därför ofta hållna som husdjur. Användandet av furritum var dock reserverat för väldigt nedlåtande tillmälen i stil med att kalla en människa för apa eller gris. Många anser att de är väldigt pilska och i kombination med tjuvfördomar ser en del dem som sol-och-vårare.

De brukar ändå accepteras överallt, dels av andra humanoida arter i minoritet, dels av människorna som trots allt uppskattar dem exempelvis som duktiga jägare, tjuvjägare (takes one to know one) och spanare och så är många av dem trots allt lite charmiga. Själva fokuserar de på sina lekfulla sidor och gillar ofta olika sorters atletisk idrott. De har också en styrka i att kunna gå vidare och lämna saker bakom sig som många människor inte har.

Fysiskt är illerfolk mycket slanka men väldigt snabba och smidiga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vilken miss! Vi ber om ursäkt för detta uppenbara förbiseende. ;)

Heter de inte "Mustelider" ;)

Kul folkslag. Ser bra ut. Möjligen kan det vara värt att titta på förmågan igen - att öppna Gömma sig ett par snäpp är inte nödvändigtvis så kraftfullt - särskilt med tanke på att Gömma sig redan får en boost. Vad sägs om att kunna gömma sig i en skugga utan andra skydd?

Som regel får alla fokslag iaf 2T i Insikt
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Gillar dock inte det bastardiserade ordet smygig använd diskret istället så är jag ombord.😁👍
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag kunde inte hålla mig - vad sägs om det här @Illern?

Mustelid
Sätt 5 färdighetstärningar på Smidighet
Sätt 5 färdighetstärningar på Gömma sig
Sätt 2 färdighetstärningar på Utstrålning
Sätt 3 färdighetstärningar på Insikt

Gard: 25
Hälsa: 15

Jori samt Ischrimschim (ett uråldrig och hemligt Mustelidspråk)

Skymningsjägare (Gömma sig)
Musteliden är van vid att jaga i gryning och skymmning, och har förmågan att smälta in bland morgonens och kvällens skuggor. Musteliden kan gömma sig i en skugga som om det vore ett fysiskt gömställe eller kamouflage, och får alla slag för Gömma sig öppnade två snäpp om han hittar ett fysiskt gömställe eller kamouflage som dessutom ligger i skugga.

(P.S. bara ett förslag, vi har inga planer (just nu iaf ;) ) att införa illerfolk som spelbart folkslag. Även om det förstås går att lobba oss ;) )
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag kunde inte hålla mig - vad sägs om det här @Illern?

Mustelid
Sätt 5 färdighetstärningar på Smidighet
Sätt 5 färdighetstärningar på Gömma sig
Sätt 2 färdighetstärningar på Utstrålning
Sätt 3 färdighetstärningar på Insikt

Gard: 25
Hälsa: 15

Jori samt Ischrimschim (ett uråldrig och hemligt Mustelidspråk)

Skymningsjägare (Gömma sig)
Musteliden är van vid att jaga i gryning och skymmning, och har förmågan att smälta in bland morgonens och kvällens skuggor. Musteliden kan gömma sig i en skugga som om det vore ett fysiskt gömställe eller kamouflage, och får alla slag för Gömma sig öppnade två snäpp om han hittar ett fysiskt gömställe eller kamouflage som dessutom ligger i skugga.

(P.S. bara ett förslag, vi har inga planer (just nu iaf ;) ) att införa illerfolk som spelbart folkslag. Även om det förstås går att lobba oss ;) )
Det där är suveränt. Möjligen flytta en tärning från Insikt. Jag tänker att de kanske är lite generellt kanske inte är på supergod fot med gudomarna även om det är solguden/-arna de har sämst relation till. Jag skulle kunna tänka mig att byta den tärningen mot en gnutta gard eller blir det för extremt värde då? Med vanliga illrar och deras krigsdans i åtanke ser jag framför mig att de är mycket duktiga på att undvika och behålla läget men får man in en smäll eller skjuter på distans tål de inte så mycket. Det vore kul med en liten öppning på att gömma andra saker också, lite i linje med hur illrar är :) men det kanske blir lite mycket. Det ska ju vare sig bli för bra eller komplext.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Vi körde en lång antikeninspirerad mouse guardkampanj där illrarna (som även i originalmouse guard är underställda vesslorna utom på den där ön dit Black Axe kommer) planerade ett uppror mot vesslorna och upprättandet av den fria illerrepubliken. Delar av mussenaten hade kontakter med delar av illrarna i ett samarbete för att hjälpa illrarna. Båda parter skulle tjäna på det men vare sig illrar eller möss över lag skulle acceptera en sådant samarbete vildsinta rovdjur och mjäkig mat emellan. Delmängder av den kampanjen gick även som sammanhängande arrangemang på Stockholms spelkonvent, GothCon och LinCon. Bland annat fick en muspatrull i order att eskortera en senator från Asylum (motsvarande Rom) till en annan viktig stad i utkanten av musterritorierna där senatorn plötsligt avvek. Om muspatrullen tog sitt uppdrag på allvar försökte de förstås hitta rätt på honom och skydda honom och rent av övertala honom att återvända till staden. Lite beroende på exakt hur de olika grupperna agerade stötte de på illrarna som var och smög på fel sida av gränsen eller senatorn som var ute i vildmarken med bara en följeslagare eller senatorn som uppenbarligen har ett möte med ett par illrar och rimligen ska tas omhand och föras inför domstol hemma. Det blev ett gäng roliga spelmöten.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det där är suveränt. Möjligen flytta en tärning från Insikt. Jag tänker att de kanske är lite generellt kanske inte är på supergod fot med gudomarna även om det är solguden/-arna de har sämst relation till. Jag skulle kunna tänka mig att byta den tärningen mot en gnutta gard eller blir det för extremt värde då? Med vanliga illrar och deras krigsdans i åtanke ser jag framför mig att de är mycket duktiga på att undvika och behålla läget men får man in en smäll eller skjuter på distans tål de inte så mycket. Det vore kul med en liten öppning på att gömma andra saker också, lite i linje med hur illrar är :) men det kanske blir lite mycket. Det ska ju vare sig bli för bra eller komplext.
Sorry, jag skrev fel ovan - minimum Insikt är 3, inte 2.

Vad gäller förmågor går det alltid att bygga ett "träd", som alverna har. Kanske Illersk Krigsdans el dyl
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ytterligare Folkslagsförmåga:

Krigsdans
Krav:
Skymningsjägare. Kostnad: 5.

Du kan undvika attacker genom att hoppa, snurra och undvika - använd Smidighet för Försvarsslag. När du använder Krigsdans förlorar du din förflyttning den rundan.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Ytterligare Folkslagsförmåga:

Krigsdans
Krav:
Skymningsjägare. Kostnad: 5.

Du kan undvika attacker genom att hoppa, snurra och undvika - använd Smidighet för Försvarsslag. När du använder Krigsdans förlorar du din förflyttning den rundan.
Suveränt igen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vad gäller bakgrund undrar jag om de inte kan ha ett ursprung i nordvästra Samkarna, och ha varit associerade till Taurokraterna i urtiden. Det kan i viss del förklara andra folkslags misstro - de kan ha en gammal stämpel som medlöpare, och att de aldrig riktigt hämtat sig efter taurokraternas fall?

Vad gäller språk kanske de inte behöver ett eget språk, utan de talar Hadashi?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Vad gäller bakgrund undrar jag om de inte kan ha ett ursprung i nordvästra Samkarna, och ha varit associerade till Taurokraterna i urtiden. Det kan i viss del förklara andra folkslags misstro - de kan ha en gammal stämpel som medlöpare, och att de aldrig riktigt hämtat sig efter taurokraternas fall?

Vad gäller språk kanske de inte behöver ett eget språk, utan de talar Hadashi?
Ja, varför inte? Från början tänkte jag lite att de bevarat sitt eget språk likt vargfolk men även pratar ett "vanligt språk". Jag tänkte faktiskt hadashttraken från början men ville ge spelaren möjlighet att välja jori i stället för hadashi för en lite mer utåtvänd eller världsvan illerfolk. Hadashi tänkte jag var deras vanliga språk i kommunikation med andra och många kanske till och med vänt på steken och hadashi är modersmål och illerspråk är andraspråk eftersom de huvudsakligen lever bland andra arter. Därav hadashi eller jori plus illerspråk.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vargspråk är ju lite av en specialare - det är inte så mycket ett språk i mänsklig bemärkelse som en avancerad variant av vargars ljud och gläfsande - så på det sättet är det ett universellt språk för folkslaget Vargfolk.

Annars fungerar andra folkslags språk precis som människors, det vill säga de beror på kulturen man tillhör. Så vanligtvis finns flera folkslagsspråk (t.ex. Svarta språket och Yggoth bland orchfolk) och många pratar samma språk som människor.

Så vad gäller Illerfolk ser jag tre alternativ:
- Inget illerspråk, de pratar Hadashi/Jori
- Ett eller flera historiska illerspråk som talas av vissa illrar (t.ex. Ischrimschim ovan)
- "Illerspråk" ett "biologiskt" språk baserat på illerläten, likt vargspråket. Här vet du nog bättre än jag om illrar är bra på läten och social kommunikation :)

Oavsett är det bra att OCKSÅ ge dem Jori och gärna ett språk till som standard.
 
Last edited:

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Tillägg: Sänkte Hälsa med fem.

Så här kanske? Är det för mycket tärningar och Gard? Jag skulle kunna tänka mig att offra exempelvis en gömma sigtärning för den högre Gard. Jag känner dock inte att jag ännu har tillräcklig koll på reglerna för att säga om 30 kanske blir generellt för bra utgångsläge.


Mustelid
Sätt 5 färdighetstärningar på Smidighet
Sätt 5 färdighetstärningar på Gömma sig
Sätt 2 färdighetstärningar på Utstrålning
Sätt 3 färdighetstärningar på Insikt

Gard: 30
Hälsa: 10

Hadashi, jori och dook (ett avancerat djurlätesspråk). Dook är ett begränsat språk jämfört med hadashi och jori. De illerfolk som är mer lokala till ursprunget i nordvästra Samkarna har ofta hadashi som modersmål medan de som är mer beresta eller utåtvända ofta har jori som modersmål.

Skymningsjägare (Gömma sig)
Musteliden är van vid att jaga i gryning och skymmning, och har förmågan att smälta in bland morgonens och kvällens skuggor. Musteliden kan gömma sig i en skugga som om det vore ett fysiskt gömställe eller kamouflage, och får alla slag för Gömma sig öppnade två snäpp om han hittar ett fysiskt gömställe eller kamouflage som dessutom ligger i skugga.

Krigsdans
Krav: Skymningsjägare. Kostnad: 5.

Du kan undvika attacker genom att hoppa, snurra och undvika - använd Smidighet för Försvarsslag. När du använder Krigsdans förlorar du din förflyttning den rundan.

Illerfolk, mustelider eller alnamso som de själva kallar sig skapades före människorna och har funnits utspridda över de flesta områden. De bildar inte så stora grupper och blev någon gång tidigt illa sedda av människor som ser dem som tjuvar och skurkar. Detta förstärks säkerligen också av att ytterst få illerfolk har någon av solgudarna som favoritgudom. De föredrar framför allt skymning och gryning framför den solstekta eftermiddagen. Även om även människor tar siesta så tycker de att illerfolk undviker dagtid så pass att de anses lata. Kanske var det samma händelse som gjorde att illerfolk kom på kant med både människor och solgudar. I Jorpagnska imperiet kallades de ibland för furritum, samma ord som användes för vanliga ickemedvetna illrar som också ansågs som tjuvaktiga men också duktiga jägare och därför ofta hållna som husdjur. Användandet av furritum var dock reserverat för väldigt nedlåtande tillmälen i stil med att kalla en människa för apa eller gris. Många anser att de är väldigt pilska och i kombination med tjuvfördomar ser en del dem som sol-och-vårare. De brukar ändå accepteras överallt, dels av andra humanoida arter i minoritet, dels av människorna som trots allt uppskattar dem exempelvis som duktiga jägare, tjuvjägare (takes one to know one) och spanare och så är många av dem trots allt lite charmiga. Förlorat i historiens dimmor och politisk historiepropaganda finns en koppling till taurokraterna vilket inte heller hjälper upp relationen med människorna och ibland kan få det att skära sig med en del ankor (främst de från Samkarna).

Själva fokuserar de på sina lekfulla sidor och gillar ofta olika sorters atletisk idrott. De har också en styrka i att kunna gå vidare och lämna saker bakom sig som många människor inte har. I deras egna legender har de sitt ursprung i världsdelen Samkarna. Många illerfolk känner sig associerade till Eilana medan de som ger sig ut pp Kopparhavet eller reser mycket ofta tyr sig till den lekfulle Sankma.

Fysiskt är illerfolk mycket slanka men väldigt snabba och smidiga.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Grymt. Tips om hur du skall tänka runt färdighetstärningar, Gard och Hälsa finns här - i artikeln Hemmafixarens tid till Hjältarnas tid. Funkar finemang även för Kopparhavets hjältar.
 
Top