DoD Hur många djurfolk?

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
  1. Minotaur
  2. Anka
  3. Vargman
  4. Kattman
  5. Illerfolk
  6. Ödlefolk
  7. Grodman
  8. Karkion
  9. Björnfolk
  10. Grisfolk
  11. Älgfolk
  12. Elefantfolk
  13. Mårdhundsman
  14. Serpent
  15. Hästfolk
  16. Tuppman
  17. Loa Falkman
  18. Tigerman
  19. Lejonman
  20. Markattafolk
  21. Skaven
  22. Getfolk
  23. Fauner
  24. Svaning
  25. Insektoider

  26. Tjugofem djur räcker tycker jag nu
Jag ser inte Batman på din lista
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
Nu blev jag tvungen att testa själv...

Fladdermusfolk

Släktesförmågor:
Ekolokalisering (kan "se" även i totalt mörker men ogillar solljus, får därför nackdel på INT-relaterade färdigheter när de vistas ute dagtid.)

Glidflykt (Hindrar fallskador men kan endast användas utan rustning [Blir lite som hjälteförmågan kattfot])
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,980
Location
Ludvika
ALLA DJURFOLK!

Om det finns vargfolk, varför inte kattfolk? Om det finns ankfolk, varför inte getfolk?

(Sure, det går absolut att hitta på giltiga ingame-anledningar till varför det ena finns och inte det andra, det är inte det jag pratar om).

För mig handlar det mer om teman: finns det djurfolk?

För mig är däremot saker som "karkioner" och "sälingar" och vad de olika varianterna heter inte vad jag personligen skulle räkna in till "djurfolk". Antropomorfa rävar och kaniner tycker jag _kan_ vara rätt jordnära, medan karkioner och sälingar är mycket mer fantastiska.

Jag föredrar generellt lite mer "avskalade" fantasyvärldar, så har jag djurfolk tonar jag gärna ner andra fantasyaspekter (även om de inte behöver tas bort helt).

Sen behöver ju inte alla olika djurfolk få lika mycket plats i världen. Jag är okej om ormfolk bara förekommer om en spelare gör en sån RP. Det betyder inte att de är okända i världen; spelarana kanske inte springer på några ormfolks-SLP:er, men det är ingen som rynkar på ögonbrynen om det kommer in en ormfolks-RP.

Däremot när det kommer till faktiska kampanjmiljöer och äventyr så hade jag fokuserat på bara ett fåtal djurfolk som är vanligt förekommande just där. Det är lite så jag kommer se det i DoD23- vargfolk och ankor är etablerade "i de närliggande områdena", medan saker som kattfolk och björnfolk är mer långväga resanden, eller kanske från någon isolerad by som ingen riktigt hört talas om (eller adpoterade, etc...).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,997
ALLA DJURFOLK!

Om det finns vargfolk, varför inte kattfolk? Om det finns ankfolk, varför inte getfolk?

(Sure, det går absolut att hitta på giltiga ingame-anledningar till varför det ena finns och inte det andra, det är inte det jag pratar om).
Det är just detta som är min poäng. Som sagt, jag pratar helt utifrån egna preferenser, inte från hur det "ska" vara. Men att ankor är ett så konstigt folk är för mig vad som gör dem så intressanta, om man bombarderar med vargfolk, kattfolk och så vidare blir de mer en i mängden.

När jag spelleder DoD (nu pratar jag gamla DoD, har inte haft nöjet att testa Ligans version) är behandlas ankorna som ett mysterium.De skiljer sig så mycket från de andra humanioda folkslagen, alver, dvärgar, etc. och många tycker att deras existens är märklig. De har på grund av detta oftast fått verka i motvind. På vissa platser anses de inte höra till de mänskliga folkslagen och tvingas där bli exempelvis nomader eller pirater.

Ankornas historia är höljd i glömska. Var de resultatet av en illvillig magikers nycker? En demons förbannelse? Ingen vet. Ankorna själva söker sin historia. De är det enda folkslaget som inte har en egen religion. Vissa har anammat religioner från de andra folkslagen, vissa hoppas hitta sin förlorade gud och vissa menar att de är gudlösa.

Jag jobbade på en kampanj ganska länge där rollpersonerna skulle vara ankor fast beslutna att en gång för alla hitta sin historia, hitta förklaringen till deras uppkomst och finna sin gud. Tyvärr hann jag aldrig skriva färdigt den.

Och detta återknyter lite till det du skrev. För allt detta, som jag tycker är det som är spännande med ankor, försvinner om det är vanligt med andra djurfolk. Frågan "Hur kom vi till" blir då onödig då svaret förmodligen är "Det finns ju en massa annat djurfolk, varför skulle det inte finnas ankor?"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,980
Location
Ludvika
Och detta återknyter lite till det du skrev. För allt detta, som jag tycker är det som är spännande med ankor, försvinner om det är vanligt med andra djurfolk. Frågan "Hur kom vi till" blir då onödig då svaret förmodligen är "Det finns ju en massa annat djurfolk, varför skulle det inte finnas ankor?"
Det underlättar (för mig) att den frågeställningen inte intresserar mig det minsta =D

För mig handlar det mer om att jag verkligen gillar Disneys Robin Hood!

 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
Och detta återknyter lite till det du skrev. För allt detta, som jag tycker är det som är spännande med ankor, försvinner om det är vanligt med andra djurfolk. Frågan "Hur kom vi till" blir då onödig då svaret förmodligen är "Det finns ju en massa annat djurfolk, varför skulle det inte finnas ankor?"
Jag funderade bara på att låta alla djurfolk härstamma från en serie forntida magiska experiment. Har för mig att det nämns som möjlig förklaring både för minotaurer och ankor.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Jag funderade bara på att låta alla djurfolk härstamma från en serie forntida magiska experiment. Har för mig att det nämns som möjlig förklaring både för minotaurer och ankor.
Borde det inte vara tvärtom? Människor som de konstiga figurer de är borde ju komma från något misslyckat magi experiment.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,997
Det underlättar (för mig) att den frågeställningen inte intresserar mig det minsta =D

För mig handlar det mer om att jag verkligen gillar Disneys Robin Hood!

Jag gillar också det konceptet, men hade hellre sett det i ett spel som gör det fullt ut och då skippa de klassiska fantasyfolken, alver, dvärgar etc.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Tänker att Gudarna tröttnade lite i slutet av skapelseprocessen efter man skapat alla roliga varelser och djur. Så man skapade en liten naken hårlös varelse som påminde om alver men ändå inte och så gav de dem kort livslängd men förmåga att kopulera. Och som de kopulerade och de nöjde sig inte med sitt eget folkslag utan de kopulerade till höger och vänster och hittade på att de var skapelsens krona. Skapargudarna tröttnade och lämnade kvar sina småsyskon att reda i soppan de lämnat kvar. Magiker kan inte skapa liv, möjligtvis skenliv
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,980
Location
Ludvika
Jag gillar också det konceptet, men hade hellre sett det i ett spel som gör det fullt ut och då skippa de klassiska fantasyfolken, alver, dvärgar etc.
Absolut, det var min första tanke också. Men... vi har vad vi har och jag ogillar egentligen att plocka bort saker. Lägga till är så mycket enklare. Positivt myndighetsutövande, och allt sånt där =)

Men... det beror också på hur jag väljer att se på dem. I DoD23 ser jag alver, halvlingar och dvärgar som "magiska människor". Och jag ser även ankfolk som "magiska ankor" och vargfolk som "magiska vargar".

Alltså att det började med helt vanliga ankor och vargar som "spontanevolverade" till ankfolk och vargfolk på grund av att det skedde en magisk influx eller så. Det är rätt sällsynt, men det händer lite då och då här och var. Och när de väl blivit folkliga så fortsätter naturen ha sin gilla gång med ankfolksungar och vargfolksvalpar. På vissa ställen har det hänt så ofta eller för så länge sen att de nu är en etablerad befolkning i sin egen rätt.

Samma sak med alver, dvärgar och halvlingar. Det är helt enkelt människor som hamnade i en sån magisk influx. Dvärgar startade en gång i tiden som antingen gruvarbetare eller kanske rent av grottmänniskor som råkade släppa lös nån magisk nod begravd i bergen sen tidernas begynnelse. Men det var tusentals år sedan och är inget nån minns annat än som vaga legender om att "födas av berget".

Halvlingarna började kanske som en människostam som var plågad av allsköns vidunder och höll sig gömda och rädda när influxen fångade dem. Kan tänkas finns det legender om byar och stammar som försvunnit under mystiska omständigheter, och några hundra år senare snubblar någon över en liten underjordisk halvlingsby, men lyckas inte lägga ihop två och två. Kanske går det till och med rykten om att de där byarna försvann för att de byggde byn ovanpå halvlingarnas by, och de tröttnade på att det stampades så i taket XD

Alver... helt enkelt folk som överdoserat magi.

En del djurfolk kanske inte alls härstammar från faktiska djur, utan från människor där magin utlöste deras djuriska instinkter. Jag kan se hur en ensamstyrkande utbyggdsjägare klädd i pälsar från alla sina bytesdjur snubblar över en magisk nod som förvrider hens drag till något mer varglikt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Åh, men människor är såå gjort. Sparkar besviket i gruset. Och surar.
(fast inte länge och inte för att vara allt för motvalls)
Synd att inte DoD har Gudar. Det brukar kunna förklara saker som att Fåglarnas Gudinna Ereshkigal blev satt som dödsgudinna i Irkalla, efter hon skapat rovtranan i Ereb, örnfolken i Akrogal och Ankorna på Samkarna
 
Top