DoD Hur många djurfolk?

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
I samma sekund som man har mer än enskilda djurpersoner kan man gå nuts utan att förlora något. Det är en skillnad på The Witcher där ibland blir någon förbannad till att vara en igelkottsperson och en värld där det finns kattmänniskor. Men finns det kattmänniskor kan det lika gärna finnas hundar och bävrar och elefanter och kråkor också. För nu är djurpersoner i tonen.
Vi har ju stött och blött 1DnD här många gånger, men vi har missat den stora frågan: kommer DnD gå full furry i 1DnD? Kommer furries bli en grund"ras" i PHB, som Wizards har hotat att göra?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Djävulens advokat: ett rollspel som är strikt baserat på medeltida sagoväsen. Där skall det finnas hundfolk (kynokephaloi), men (väl?) inget mer.
Troll
Lindorm som intelligent ras
Alkonost
Småfolk
Epiphagi
Grendel
Med mera
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
Jag vill hävda att harfolk var en grej. Onda, mordiska jätteharar, beväpnade till tänderna.
Typ rubbitar fast längre och otäckare.
"..Bones of full 50 men lie strewn about its lair, so brave knights, if you do doubt your courage or your strength, come no further ! For death awaits you all with nasty big pointy teeth!"
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,964
Location
Örebro
Jag står ut med vargfolk, Minotaur och ödlemän. Alla andra djurfolk får mig att hellre låta bli att spela överhuvudtaget. Så har ganska låg tolerans.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Fler än 4-5 stycken är för mycket. Djurfolk är lätta att hitta på, och någonstans måste man säga stopp och försöka göra något intressant med de som redan finns istället för att göra en till av samma sak, men med ett kamelhuvud istället för ett varghuvud.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
  1. Minotaur
  2. Anka
  3. Vargman
  4. Kattman
  5. Illerfolk
  6. Ödlefolk
  7. Grodman
  8. Karkion
  9. Björnfolk
  10. Grisfolk
  11. Älgfolk
  12. Elefantfolk
  13. Mårdhundsman
  14. Serpent
  15. Hästfolk
  16. Tuppman
  17. Loa Falkman
  18. Tigerman
  19. Lejonman
  20. Markattafolk
  21. Skaven
  22. Getfolk
  23. Fauner
  24. Svaning
  25. Insektoider

  26. Tjugofem djur räcker tycker jag nu
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
  1. Minotaur
  2. Anka
  3. Vargman
  4. Kattman
  5. Illerfolk
  6. Ödlefolk
  7. Grodman
  8. Karkion
  9. Björnfolk
  10. Grisfolk
  11. Älgfolk
  12. Elefantfolk
  13. Mårdhundsman
  14. Serpent
  15. Hästfolk
  16. Tuppman
  17. Loa Falkman
  18. Tigerman
  19. Lejonman
  20. Markattafolk
  21. Skaven
  22. Getfolk
  23. Fauner
  24. Svaning
  25. Insektoider

  26. Tjugofem djur räcker tycker jag nu
Loa Falkmannen -- den skönsjungande superhjälten. :coffee:
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Bara för jämförelse så har grundreglerna till DnD bara drakfolk som enda djurfolket som spelarras. Dock i DnD tillbehör världen Midgard (från Kobolt Press) är de djurfolk jag sett som spelarraser (i de böcker jag har):
Minotaurer
Kattfolk
Hyenefolk (gnoller)
Korpfolk
Ödlefolk
Krokodilfolk
O en typ av insektoider
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,146
Minotaurer, reptilfolk och ankor räcker för mig, vargfolk kan få vara med på nåder. Sen kan det räcka.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,197
Djävulens advokat: ett rollspel som är strikt baserat på medeltida sagoväsen. Där skall det finnas hundfolk (kynokephaloi), men (väl?) inget mer.
Varulvar. Selkies (alltså sälingar). Svanmöer. Sjöjungfrur. Hundturken. Säkert många fler som jag inte kommer på på fem minuter.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Du gör förstås som du vill i ditt spel, men de är inte älvfolk i Monsterboken 2.
Kanske inte men kan de förvandla sig eller är de hajar som snackar? Tycker ändå att de verkar vara mer besläktade med förvandlingsförmåga än med djurfolk
 
Top