DoD Hur många djurfolk?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Efter en riktigt blöt fest i Gudarnas hall där Marduk som vanligt retat sig på alla Enkis lyckade skapelser vomerade han i sin brors Sötvattenhav och hur hans spya kravlade de första människorna. Enki blev bestört och Moder Jord blev så förtörnad att hon lämnade skapelsen. Marduk skrattade åt sitt upptåg och svor att hans spyor i sinomtid skulle behärska Altor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Åh, men människor är såå gjort. Sparkar besviket i gruset. Och surar.
(fast inte länge och inte för att vara allt för motvalls)
Synd att inte DoD har Gudar. Det brukar kunna förklara saker som att Fåglarnas Gudinna Ereshkigal blev satt som dödsgudinna i Irkalla, efter hon skapat rovtranan i Ereb, örnfolken i Akrogal och Ankorna på Samkarna
Varför har inte DoD gudar, tänker du?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Samma sak med alver, dvärgar och halvlingar. Det är helt enkelt människor som hamnade i en sån magisk influx.
Tror du menar att människor är alver, dvärgar eller halvlängdsmän, som har hamnat i ett magiskt influx.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Tror du menar att människor är alver, dvärgar eller halvlängdsmän, som har hamnat i ett magiskt influx.
Nope, definitivt inte.

Men du gör som du vill i din egen värld =)

(En av sakerna jag älskar med DoD23: väldigt lite som förutsätts!).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Tror du menar att människor är alver, dvärgar eller halvlängdsmän, som har hamnat i ett magiskt influx.
Eller har influx andra betydelser på svenska jag inte är medveten om? Jag använder det i bemärkelsen "tillströmning" eller "tillförsel".

Dvs människor + massa tillförd magi = alver, dvärgar, halvlingar.

Jag ser inte människor som särskilt magiska i sig.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
Inga!

Som spelarkaraktärer :)
Men det går ju inte att spela en klassisk hellenistisk kampanj utan minotaurer och i en S&S kampanj måste det ju finnas ophidier och reptilfolk.

Gonzo kampanjen med en råttman, kattman och vargman som springer i cirklar jagandes varandra kan säkert vara kul, men det är ju inte Seriöst Rollspel (TM)
C
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
De bästa djurmännen i fantasy är ju från Age of Sigmar/Warhammer fantasy! Där de är Chaos daoister/buddhister som till och med tycker det är töntigt att dyrka Chaos gudarna för det är för civiliserat. Deras heliga symboler är en enorm ko de bränner andras heliga symboler i efter de skitit på dem OCH KON BETYDER INGET. De är bara en rullande hord av våld och bajs och äckligt sex och motsatsen till civilisation och mutationer och päls och mer våld. All civilisation är förtryck, ingen kan tvinga dig att ha byxor på dig och det är att hjälpa folk när du bränner ner deras städer. Det är hela Freuds grej där man måste undertryck impulsen att pissa ut elden för att visa att man är mäktigare än den för att kunna ha civilisation OCH DE VÄGRAR. För sekunder man inte pissar på den elden har man förlorat! Sekunden du gör det får du skatter och skolor och religion och jordbruk och hierarkier och patriarkat och sjukvård och fabriker och NEEEJ! PISSA PÅ DET!

Det fina här är att metaforen funkar med en massa olika djur! Så då kan du ha vilka djur du vill. En hord av katter och getter och kor och hundar och lite av varje på en gång.

Det vill jag spela! Skriv hur många sådana raser som helst!
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
De bästa djurmännen i fantasy är ju från Age of Sigmar/Warhammer fantasy! Där de är Chaos daoister/buddhister som till och med tycker det är töntigt att dyrka Chaos gudarna för det är för civiliserat. Deras heliga symboler är en enorm ko de bränner andras heliga symboler i efter de skitit på dem OCH KON BETYDER INGET. De är bara en rullande hord av våld och bajs och äckligt sex och motsatsen till civilisation och mutationer och päls och mer våld. All civilisation är förtryck, ingen kan tvinga dig att ha byxor på dig och det är att hjälpa folk när du bränner ner deras städer. Det är hela Freuds grej där man måste undertryck impulsen att pissa ut elden för att visa att man är mäktigare än den för att kunna ha civilisation OCH DE VÄGRAR. För sekunder man inte pissar på den elden har man förlorat! Sekunden du gör det får du skatter och skolor och religion och jordbruk och hierarkier och patriarkat och sjukvård och fabriker och NEEEJ! PISSA PÅ DET!

Det fina här är att metaforen funkar med en massa olika djur! Så då kan du ha vilka djur du vill. En hord av katter och getter och kor och hundar och lite av varje på en gång.

Det vill jag spela! Skriv hur många sådana raser som helst!
När amerikaner skriver Fantasyrollspel = det är medeltid, fast med kapitalism och kolonialism och alla tänker som moderns västerlänningar.

När britter skriver Fantasy(roll)spel = det är medeltid, plus Jung, manikeism, ironi, blinkningar till gamla dikter, etc.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Nu blev jag tvungen att testa själv...

Fladdermusfolk

Släktesförmågor:
Ekolokalisering (kan "se" även i totalt mörker men ogillar solljus, får därför nackdel på INT-relaterade färdigheter när de vistas ute dagtid.)

Glidflykt (Hindrar fallskador men kan endast användas utan rustning [Blir lite som hjälteförmågan kattfot])
Det finns väl redan ett klassiskt mer demoniskt antropomorft fladdermusväsen, onaqui, i gamla Drakar och demoner och förekommande på en plats i Kopparhavets hjältar efter en skenande ritual? Den är dock mer monster än spelbar art.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Personligen tycker jag inte att det finns något max på antal sorters djurfolk och människorna är ju på sätt och vis apfolk (i vårt Kopparhavets hjältar är det samma förolämpning att kalla ett tjurfolk för tjur, kossa eller liknande som att kalla en människa för apa och förolämpningar smäller högre än i dagens Sverige).

Däremot tycker jag de ska vara olika. Jag tyckte jag hade något att bygga ett illerfolk på utifrån antika fabler och mytologi, hur vanliga vesslor och illrar är (krigsdansen). Däremot har jag svårt att se det lyckat med ett mårddjursfolk till men den som vill kan väl göra illerfolk till vesslefolk. Ett utterfolk skulle nog däremot bli ett ankfolk i mårddjursskepnad.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Föredrar ni att olika väsen och varelser är separata arter, känns det bättre än att det är varianter av samma art. …eller manifestationer med samma ursprung.
 
Top