Nekromanti Haunted House, runda två

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Konrad Konvalj said:
Trip_trap said:
Vidare kan jag säga att mitt föremål och yrke hänger intimt ihop. Räcker det?
Nej, inte för mig i alla fall.
Det var allt du hade att säga på hela mitt inlägg? Det är detta jag menar med att många korta inlägg, med ständigt skiftande fokus, är svårtolkade och svåröverskådliga i alla fall för mig. Nu har jag aldrig spelat varg, men det känns som det är betydligt enklare att bara skicka ut småsnuttar av frågor eller förtydliganden i snabb följd och i olika inlägg snarare än att försöka föra fram längre resonemang och tankar.

Nåväl. Jag vill bli musiker.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Konrad Konvalj said:
Tripp said:
För mig låter både Salongen och Barnkammaren rimliga. Salongen för att den logiskt borde kunna ligga nära Balsalen som jag och Cassius påstår är på vägen ut
Varför vill du till Barnkammaren och Cassius till Salongen. Det kan ni båda reda ut tycker jag. Om ni har samma information det vill säga.

[quoteCassie]Jag kan outa varför jag röstade på rökrummet. Min info är att vägen till utgången går via balsalen och efter lite funderande så lät det mer troligt att rökrummet och balsalen hängde ihop än arbetsrummet. Men salongen låter ju inte helt fel
Tripp said:
Jag kan verifiera att balsalen ligger på vägen ut. Men varför har vi samma info? Man kan tänka sig att balsalen angränsar många rum, och att den därför delades ut på fler spelare för att sprida risken för att rummets viktighet aldrig lyftes fram, men jag vet inte…
Det kanske är utrett på ett eller annat sätt, men det vore intressant att se hur mycket ni vill åt respektive håll.
Ah, såg inte ditt fortsatta svar. Jag är egentligen inte emot att gå endera vägarna, som jag skrev i mitt större inlägg på föregående sida. Barnkammaren kändes vettig då tre olika källor haft information angående köket, varav den ene dött och därmed troligen grönats. Men som jag också fyllde på så var den dödes information endast gällande kökets förhållande till ett annat rum. Dessutom känns det som att Salongen kan ligga nära Balsalen, vilket också gör det rummet till en attraktiv kandidat i mina ögon. Alltså funkar vilket som av rummen för mig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Titlar & Föremål

tripp_trap said:
Konrad Konvalj said:
Trip_trap said:
Vidare kan jag säga att mitt föremål och yrke hänger intimt ihop. Räcker det?
Nej, inte för mig i alla fall.
Det var allt du hade att säga på hela mitt inlägg? Det är detta jag menar med att många korta inlägg, med ständigt skiftande fokus, är svårtolkade och svåröverskådliga i alla fall för mig. Nu har jag aldrig spelat varg, men det känns som det är betydligt enklare att bara skicka ut småsnuttar av frågor eller förtydliganden i snabb följd och i olika inlägg snarare än att försöka föra fram längre resonemang och tankar.

Nåväl. Jag vill bli musiker.
Nej det var inte allt jag hade att säga om ditt inlägg.

Utöver det kan jag bemöta din kritik till mina korta inlägg. Jag har varit rätt tydlig med att jag vill se outningar rakt igenom hela den här rundan, och jag kommer då inte nöja mig med att din Titel och ditt Föremål hör bra ihop. Det ger mig ingenting.

Nu vet jag att du vill bli musiker. Sen om det är baserat på din Titel som: "Studerande på musikhögskola" eller "blivande rockstjärna" spelar mig ingen större roll. Det är nått att ta på för min del och jag vet numera att du inte kan kopplas samman med Grannar, Arbetslösa, Gängmedlemmar eller att du är lärling åt vår vaktmästare Arvidos. Det är gott nog för mig.

Att vi skall ha lite bättre styrning och struktur i vårt spelande håller jag med om, men om du läser igenom tråden riktigt så kommer du se att det är precis det jag vill uppnå, men eftersom många kör sitt eget race och inte vill öppna upp sig med en outning så måste man ligga på. Det är ingen mig veterligen förutom Vimes då som helt (nu överdriver jag ju) ställt sig emot att outa. Det gillar jag såklart inte, men han säger då vad han tror och vill så det funkar bra ändå. Han tar ställning och visar hur han tänker och det räcker ju ganska långt det med.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Angående vägval känns det hugget som stucket just nu. Båda vägarna verkar gå parallellt och med dörrar emellan än så länge, men det kan vi ju knappast räkna med att det gör hela tiden. De rum som omnämnts men inte dykt upp än är Spegelsalen och Vinterträdgården, båda rum som borde ligga nära balsalen, som eventuellt kan ligga bredvid salongen. Min gissning är att Vimes båda rum ligger på vägen mot ytterdörren, medan vi inte känner till några fler rum på vägen mot köket.

Min magkänsla säger salongen, men det vore mycket trevligt att få de sista kartbitarna (för det har vi väl inte fått, vad jag sett?)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Titlar & Föremål

tripp_trap said:
Ah, såg inte ditt fortsatta svar. Jag är egentligen inte emot att gå endera vägarna, som jag skrev i mitt större inlägg på föregående sida. Barnkammaren kändes vettig då tre olika källor haft information angående köket, varav den ene dött och därmed troligen grönats. Men som jag också fyllde på så var den dödes information endast gällande kökets förhållande till ett annat rum. Dessutom känns det som att Salongen kan ligga nära Balsalen, vilket också gör det rummet till en attraktiv kandidat i mina ögon. Alltså funkar vilket som av rummen för mig.
Mini tips:
Ställ in sidvisningen på 50-99 inlägg per sida så slipper du byta blad hela tiden. Jag är på sidan 2 (med 99 inlägg per sida) så om du är på sidan 7 så har inte jag någon aning om vart du är egentligen.

Grejen i ditt långa inlägg är att du har någon form av logik i det hela.

Tripp said:
Salongen för att den logiskt borde kunna ligga nära Balsalen
Jag försökte också vara logisk till en början genom att gå in rätt hårt för att Rökrum borde vara en återvändsgränd för Rökrum i min värld är ett rum man går in och röker i.

Jag är numera inne på att logiken kan slopas. Lixom, det är Basses sjuka hjärna vi kämpar mot. Vem stoppar annars ett Rökrum i anslutning till en Barnkammare?

Slutsatsen är att båda rummen funkar bra för dig. Du och Cassius bör ju dra åt samma håll i mina ögon? Ni bör försöka reda ut hur ni skall tänka om ni sitter på samma typ av information. Ni gör inte det. Dig spelar det ingen roll vilken väg vi tar, men du väljer att inte ta samma väg som Cassie. Det störde mig lite.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Titlar & Föremål

Min titel är något som är tätt förknippat med internet (nej, inte porrsurfare).

Karta:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Titlar & Föremål

Konrad Konvalj said:
Tripp said:
För mig låter både Salongen och Barnkammaren rimliga. Salongen för att den logiskt borde kunna ligga nära Balsalen som jag och Cassius påstår är på vägen ut
Varför vill du till Barnkammaren och Cassius till Salongen. Det kan ni båda reda ut tycker jag. Om ni har samma information det vill säga.

[quoteCassie]Jag kan outa varför jag röstade på rökrummet. Min info är att vägen till utgången går via balsalen och efter lite funderande så lät det mer troligt att rökrummet och balsalen hängde ihop än arbetsrummet. Men salongen låter ju inte helt fel.
Tripp said:
Jag kan verifiera att balsalen ligger på vägen ut. Men varför har vi samma info? Man kan tänka sig att balsalen angränsar många rum, och att den därför delades ut på fler spelare för att sprida risken för att rummets viktighet aldrig lyftes fram, men jag vet inte…
Det kanske är utrett på ett eller annat sätt, men det vore intressant att se hur mycket ni vill åt respektive håll. [/quote]

Jag tog det beslutet enbart på min info, samma som R1, jag litar på min egen info och av de rummen så låter Salongen och Balsalen som två logiskt angränsande rum. Ska ta och läsa igenom det som sagts om rummen och kommer eventuellt ta ett nytt beslut om jag hittar något, men jag tror inte det. För ifall köket är angränsande barnkammaren(som jag tror någon påstod att de hade info om tidigare) så finner jag det troligt att de skulle vara en falskutgång. Varför?

1. R1 är det 50% chans att vi tar rökrummet.
2. En av oss har info som säger att barnkammaren ligger brevid/nära köket.
3. Då skulle spelat satsas på en myntsingling. Det tror jag inte.

Sen är det såklart möjligt att det köket ligger åt det hållet. Men då har vi ett annat rykte som säger att Salongen är på vägen ut. Så har jag tänkt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Titlar & Föremål

Cassie said:
Jag tog det beslutet enbart på min info, samma som R1, jag litar på min egen info och av de rummen så låter Salongen och Balsalen som två logiskt angränsande rum. Ska ta och läsa igenom det som sagts om rummen och kommer eventuellt ta ett nytt beslut om jag hittar något, men jag tror inte det. För ifall köket är angränsande barnkammaren(som jag tror någon påstod att de hade info om tidigare) så finner jag det troligt att de skulle vara en falskutgång. Varför?

1. R1 är det 50% chans att vi tar rökrummet.
2. En av oss har info som säger att barnkammaren ligger brevid/nära köket.
3. Då skulle spelat satsas på en myntsingling. Det tror jag inte.

Sen är det såklart möjligt att det köket ligger åt det hållet. Men då har vi ett annat rykte som säger att Salongen är på vägen ut. Så har jag tänkt.
Fet tumme upp från min sida!

Nu snackar vi Cassie-time. Det här var ett väldigt bra inlägg.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Jo, fan. Nu har alla (utom Recca) outat sina kartbidrag. Har vi sekreterare Tyr i krokarna?

Arvidos säger att en av utgångarna är falsk. Det betyder att det finns fler än en presumtiv utgång. Korpa säger att köket har en utgång. Konrad säger att hallen har en utgång. Om det nu inte finns ännu fler utgångar, går en av dessa inte att komma ut genom. Men vi har inga indikationer på vilken. Så det blir väl till att chansa tills vi upptäcker nåt.

Men vi ska förstås vara vaksamma för osanna kartbitar. Hade vi vetat mer, hade vi kunnat resonera att den utgång som flest spelare har ledtrådar mot, är den som har minst risk att vara tillspökad. Men eftersom vi inte vet vilken utgång folks info pekar mot, kan vi inte avgöra det heller utan att utforska lite mer.

Röst: Salongen
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Titlar & Föremål

Brynolf said:
Jo, fan. Nu har alla (utom Recca) outat sina kartbidrag. Har vi sekreterare Tyr i krokarna?
Jepp jag är här! Dock känns det som att det blir lite väl mycket gissande för att utöka kartan i nuläget. Men det kanske är så att vi kan ta oss till Balsalen från Salongen. Balsalen grenar upp sig till Spegelsalen och Vinterträdgården (förklarar varför två känner till Balsalen). Dessa två leder slutligen till Hallen och en väg ut. Men så fort vi tar oss till Salongen borde vi få bättre känn om hur det ligger till. Om det är vad vi beslutar.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Konrad Konvalj said:
Mini tips:
Ställ in sidvisningen på 50-99 inlägg per sida så slipper du byta blad hela tiden. Jag är på sidan 2 (med 99 inlägg per sida) så om du är på sidan 7 så har inte jag någon aning om vart du är egentligen.

Tack, jag glömmer att vi kör på olika sätt… Jag gillar att ha det indelat i olika sidor, jag antecknar ibland när folk säger nåt på vissa ställen, och då är det lättare om jag har en viss sida i en viss tråd att hänvisa min hjärna till.

Konrad Konvalj said:
Grejen i ditt långa inlägg är att du har någon form av logik i det hela.

Tripp said:
Salongen för att den logiskt borde kunna ligga nära Balsalen
Jag försökte också vara logisk till en början genom att gå in rätt hårt för att Rökrum borde vara en återvändsgränd för Rökrum i min värld är ett rum man går in och röker i.

Jag är numera inne på att logiken kan slopas. Lixom, det är Basses sjuka hjärna vi kämpar mot. Vem stoppar annars ett Rökrum i anslutning till en Barnkammare?
Fast nån slags logik följer det väl? Huset kan ju vara (är?) gammalt, och då är det inte orimligt med ett Rökrum bredvid Barnrummet. Och det känns oschysst om rummen ligger helt huller om buller, hur fasen ska vi då kunna göra rimliga rumsförflyttningar om toan ligger bredvid skattkammaren liksom? Samtidigt måste det ju medges att huset inte följer helt konventionella rumsplaceringar, och att Rökrummet har fyra utgångar…? Du kan ha rätt.

Konrad Konvalj said:
Slutsatsen är att båda rummen funkar bra för dig. Du och Cassius bör ju dra åt samma håll i mina ögon? Ni bör försöka reda ut hur ni skall tänka om ni sitter på samma typ av information. Ni gör inte det. Dig spelar det ingen roll vilken väg vi tar, men du väljer att inte ta samma väg som Cassie. Det störde mig lite.
Vi ”bör” ingenting, vi är båda inne på att Salongen passar bäst in på Balsalen (om man försöker passa in de rum vi vet om med de rum vi vill till). Men jag prioriterar tre olika källors påstådda information som pekar mot kökets viktighet högre än egen magkänsla på ett hus som kanske inte har logiska rumsförhållanden.

Cassius said:
Jag tog det beslutet enbart på min info, samma som R1, jag litar på min egen info och av de rummen så låter Salongen och Balsalen som två logiskt angränsande rum. Ska ta och läsa igenom det som sagts om rummen och kommer eventuellt ta ett nytt beslut om jag hittar något, men jag tror inte det. För ifall köket är angränsande barnkammaren(som jag tror någon påstod att de hade info om tidigare) så finner jag det troligt att de skulle vara en falskutgång. Varför?

1. R1 är det 50% chans att vi tar rökrummet.
2. En av oss har info som säger att barnkammaren ligger brevid/nära köket.
3. Då skulle spelat satsas på en myntsingling. Det tror jag inte.

Sen är det såklart möjligt att det köket ligger åt det hållet. Men då har vi ett annat rykte som säger att Salongen är på vägen ut. Så har jag tänkt.
Du verkar utgå ifrån att vi bara måste hitta utgången så är vi färdiga. Som jag sagt tidigare behöver inte utgången vara öppen direkt, utan kan kräva att föremål används nånstans (vad fan ska vi med dem till annars?) för att ”låsa upp” dem, och då kan det vara bra att kolla vad som krävs för att öppna en av dem så tidigt som möjligt. Dessutom kan ditt argument vändas också, skulle spelledaren ge oss 50% chans att så gott som helt sabotera våra utsikter att vinna? Vi talar ändå om potentiellt sett typ 5-6 rundor som förslösas i köket med omnejd, rätt mycket tid.
Men jag köper att Salongen kan vara vettig, och fäller inga tårar om vi beger oss dit.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Tyr said:
Men så fort vi tar oss till Salongen borde vi få bättre känn om hur det ligger till. Om det är vad vi beslutar.
Precis, låter sunt. Det kör vi på, tycker jag.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Titlar & Föremål

trippele trull said:
Du verkar utgå ifrån att vi bara måste hitta utgången så är vi färdiga. Som jag sagt tidigare behöver inte utgången vara öppen direkt, utan kan kräva att föremål används nånstans (vad fan ska vi med dem till annars?) för att ”låsa upp” dem, och då kan det vara bra att kolla vad som krävs för att öppna en av dem så tidigt som möjligt. Dessutom kan ditt argument vändas också, skulle spelledaren ge oss 50% chans att så gott som helt sabotera våra utsikter att vinna? Vi talar ändå om potentiellt sett typ 5-6 rundor som förslösas i köket med omnejd, rätt mycket tid.
Men jag köper att Salongen kan vara vettig, och fäller inga tårar om vi beger oss dit.
Nu har SL hjälpt oss på sättet att vi alla har minnen, minnen som ger oss möjligheten att värdera trovärdigheten hos de andra spelarna för att ta beslut. Ulvarna sitter och försöker hålla oss borta från vägar eller rum som tar oss närmre utgången. Där tror jag vi har spelet. Jag kan bara lite på mitt eget rykte och de säger att vi ska hitta balsalen. Jag agerar för att ta oss dit.

Att vi kommer behöva verktyg för att öppna den är möjligt. Men jag finner även detta högst otroligt. Jag tror våra föremål fyller en annan funktion. Jag tror inte vi kommer hitta grejer. Varför?

1. För att vem plockar upp dom?
2. Vad händer med döda spelare, tappar vi deras föremålen?
3. Vi har inte hittat några föremål, varför ska vi anta att dom finns?
4. Ingen har ett minne av att föremål skulle behövas.

Jag tror att många rum angränsar varandra. Precis som rökrummet och ett felsteg är därför inte hela världen. Det innebär att det definitivt inte är 50% risk att vi förlorar spelet.

Det är inte omöjligt att de finns flaskhals vi behöver ta oss igenom och den kan mycket väl vara balsalen(eller någon av de andra viktiga gångarna).

Jag tycker att hela ditt inlägg känns en smula ogenomtänkt.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Cassius said:
Nu har SL hjälpt oss på sättet att vi alla har minnen, minnen som ger oss möjligheten att värdera trovärdigheten hos de andra spelarna för att ta beslut. Ulvarna sitter och försöker hålla oss borta från vägar eller rum som tar oss närmre utgången. Där tror jag vi har spelet. Jag kan bara lite på mitt eget rykte och de säger att vi ska hitta balsalen. Jag agerar för att ta oss dit.
I min bok går tre personers information före en persons + min egen svaga magkänsla. Men du menar alltså att huset har logisk uppyggnad? Om ja, hur förklarar du att Rökrummet angränsar flera rum, inklusive Barnrummet? Om nej, hur kan du ha en stark magkänsla för att Salongen skulle vara rätt väg till Balsalen, eftersom husets rum verkar orelaterade?

Cassius said:
Att vi kommer behöva verktyg för att öppna den är möjligt. Men jag finner även detta högst otroligt. Jag tror våra föremål fyller en annan funktion. Jag tror inte vi kommer hitta grejer. Varför?

1. För att vem plockar upp dom?
2. Vad händer med döda spelare, tappar vi deras föremålen?
3. Vi har inte hittat några föremål, varför ska vi anta att dom finns?
4. Ingen har ett minne av att föremål skulle behövas.
Vad fyller våra föremål för funktion då, tror du?

1. Gruppen kan mycket väl bara ha en ”Ni bär på: X, Y och Z” som står i startinlägget för varje runda.
2. Möjligt, än så länge har bara två dött, vilket kan innebära att deras föremål var fluff/skräp. Mitt eget föremål ser jag till exempel ingen större nytta med, om jag ska anstränga fantasin kan jag komma på ett rum där det eventuellt passar in på nåt sätt. Men ja, du har en stark poäng här, definitvt!
3. Vi har bara besökt två rum, varav det ena var startrummet.
4. Ingen som sagt något i alla fall. Jag håller det heller inte för otroligt att vi måste ”lära oss” hur vi ska använda föremål innan vi faktiskt kan göra det.

Jag inser att jag tycks försvara denna teori väldigt hårt, så jag lägger in en brasklapp här och säger bara att vi bör vara öppensinniga i nuläget, tills vi har fler rum avprickade.

Cassius said:
Jag tror att många rum angränsar varandra. Precis som rökrummet och ett felsteg är därför inte hela världen. Det innebär att det definitivt inte är 50% risk att vi förlorar spelet.

Det är inte omöjligt att de finns flaskhals vi behöver ta oss igenom och den kan mycket väl vara balsalen(eller någon av de andra viktiga gångarna).
Du menar att potentiellt sett tre pers fått felaktig eller förvillande information av spelledaren? Mja, känns lite väl hårt… Men ja, någon eller flera kan ju ha ljugit.

Cassius said:
Jag tycker att hela ditt inlägg känns en smula ogenomtänkt.
Jag försöker uttrycka mig så gott jag kan., men ska försöka bättra mig!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Titlar & Föremål

tripp_trap said:
Du menar att potentiellt sett tre pers fått felaktig eller förvillande information av spelledaren? Mja, känns lite väl hårt… Men ja, någon eller flera kan ju ha ljugit.
Minst tre ljuger ju antagligen. Sen kan någon enstaka fått fel information. Det kan vi bara spekulera om. Det enda jag vill säga är att vi inte ska välja en ologisk väg för att vi eventuellt ska hitta saker där, när vi inget säger oss att vi ska leta saker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Re: Titlar & Föremål

Tyr said:
Min titel är något som är tätt förknippat med internet (nej, inte porrsurfare).

Karta:
När jag ser det här fattar jag inte alls varför folk röstar för Salongen. Men när jag läser tråden verkar det handla om att vissa (tripp och Cassie) har info om en Balsal som leder till en utgång. Och att en Salong borde ligga i anslutning till en balsal. Och Lukas som alltså menat att Salongen ligger på vägen ut.

Jag tycker det är skitsvårt att veta hur vi ska gå ärligt talat. Jag ger inte sådär jättemycket för de som menar att det vore logiskt med Balsal i anslutning till Salong. Huset är uppenbarligen inte logiskt (barnrum i anslutning till rökrum? Borde inte rökrummet vara i anslutning till en matsal eller något sådant för övrigt?) Jag tror inte vi är ett dugg hjälpta av den här typen av resonemang.

Det finns fler som har info som pekar mot Barnkammaren. Min röst står kvar där.

---

Sen ser jag att det har snurrats rejält om titlar och till viss del föremål till Konrad Konvaljs stora glädje antar jag.

Jag har fortfarande inte sett något resonemang om vad vi tjänar på att outa sådant, och ingen har gått i god för att det är bra heller. Det enda jag kan tänka mig är det klassiska: att scummet måste ljuga. Men för att det ska vara en funktionell strategi får inte för många bybor outa innan ulvarna, eftersom många outade byboroller gör det lätt för varulvarna att hitta på alibin. Ergo är det här en vettig strategi OM den är i samband med drev.

Och, vi drevar inte. KK har gjort någon lista (följer vi den?) Folk outar eller smular saker till höger och vänster. Varför?

Ska vi hålla på med outningar så bör vi försöka i varje fall låtsas som att vi drevar. Jag har tillexempel svårt att inte vilja veta mer om Reccas roll, men KK verkar tycka att så många outningar som möjligt av så många som möjligt har ett egenvärde.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Titlar & Föremål

K.K tycker att jag ska outa mer och vara mindre vag, men jag är i nuläget ganska nöjd med det jag har berättat. Om det sitter en bybo med information eller en förmåga som innebär att det här kan vara till nytta, då och bara då kommer jag se nyttan med det.

Och något jag glömde skriva tidigare, men inte hann med innan det var dags för middag och träning, är att jag frågade Recca om hur många kategorier för att jag var osäker på vad hon menade. Jag har också sex stycken, men de flesta av oss förstår nog också att jag inte har exakt samma som hon har. I mitt huvud var det tämligen tydligt att jag menade det, men jag har lärt mig att det inte alltid funkar så över text.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Titlar & Föremål

Vimes said:
När jag ser det här fattar jag inte alls varför folk röstar för Salongen. Men när jag läser tråden verkar det handla om att vissa (tripp och Cassie) har info om en Balsal som leder till en utgång. Och att en Salong borde ligga i anslutning till en balsal. Och Lukas som alltså menat att Salongen ligger på vägen ut.
Personligen är det för att Lu-kaazhs minne stämmer bra in på mitt och att han verkar uppriktig. Så jag vill ju följa spåret av en utgång som omnämns i min roll hellre än en utgång som bara omnämnts av Korpa. Men något speciellt borde det ju å andra sidan vara med köket med tanke på att LJSLarssons minne pekar dit.

Men alltså vi måste ju bestämma oss for en destination snart och göra vårt bästa för att ta oss dit. Jag antar att rutterna till bägge utgångar (eller kanske fler rent utav) kommer vara svåra och kommer tvinga oss att chansa då och då. Det är då ulvarna kommer slå till.

Vimes said:
Jag tycker det är skitsvårt att veta hur vi ska gå ärligt talat. Jag ger inte sådär jättemycket för de som menar att det vore logiskt med Balsal i anslutning till Salong. Huset är uppenbarligen inte logiskt (barnrum i anslutning till rökrum? Borde inte rökrummet vara i anslutning till en matsal eller något sådant för övrigt?) Jag tror inte vi är ett dugg hjälpta av den här typen av resonemang.
Nä, jag ger inte mycket för logisk planlösning heller. Jag gick inte in i spelet med tron att det skulle finnas en fin slitslad bana till slutet. Det är en liten ping jag har på Lu-kaazh, att han röstade på ett rum han trodde skulle ligga i anslutning till sitt rum och sedan av en händelse så råkade den vara där. Men det skulle ju också kunna vara tur.

Vimes said:
Sen ser jag att det har snurrats rejält om titlar och till viss del föremål till Konrad Konvaljs stora glädje antar jag.

Jag har fortfarande inte sett något resonemang om vad vi tjänar på att outa sådant, och ingen har gått i god för att det är bra heller. Det enda jag kan tänka mig är det klassiska: att scummet måste ljuga. Men för att det ska vara en funktionell strategi får inte för många bybor outa innan ulvarna, eftersom många outade byboroller gör det lätt för varulvarna att hitta på alibin. Ergo är det här en vettig strategi OM den är i samband med drev.

Och, vi drevar inte. KK har gjort någon lista (följer vi den?) Folk outar eller smular saker till höger och vänster. Varför?

Ska vi hålla på med outningar så bör vi försöka i varje fall låtsas som att vi drevar. Jag har tillexempel svårt att inte vilja veta mer om Reccas roll, men KK verkar tycka att så många outningar som möjligt av så många som möjligt har ett egenvärde.
Ja, egentligen ser jag väl inte poängen i hur vi outar för närvarande heller. Men jag kom fram till att titeln inte verkade spela så stor roll så jag samarbetade med inkvisitorn Kanalje. Att dreva hade absolut varit att föredra.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Cassius said:
tripp_trap said:
Du menar att potentiellt sett tre pers fått felaktig eller förvillande information av spelledaren? Mja, känns lite väl hårt… Men ja, någon eller flera kan ju ha ljugit.
Minst tre ljuger ju antagligen. Sen kan någon enstaka fått fel information. Det kan vi bara spekulera om. Det enda jag vill säga är att vi inte ska välja en ologisk väg för att vi eventuellt ska hitta saker där, när vi inget säger oss att vi ska leta saker.
Ah, jag uttryckte mig otydligt ser jag. De tre jag talar om är alltså LJSLarsson, Brynolf och Korpa, och att de alla talat om köket, åtminstone en av dem borde ha talat sanning (LJS). Därför står jag fast vid att köket bör vara vår destination.


Vimes said:
När jag ser det här fattar jag inte alls varför folk röstar för Salongen. Men när jag läser tråden verkar det handla om att vissa (tripp och Cassie) har info om en Balsal som leder till en utgång. Och att en Salong borde ligga i anslutning till en balsal. Och Lukas som alltså menat att Salongen ligger på vägen ut.
Ja, informationen är knappast tydlig. Lu-kaazh säger att Salongen ligger på vägen ut. Jag och Cassius menar att Balsalen är på vägen ut. Litar vi på Lu-kaazh så kan vi ha tur och se Balsalen direkt efter Salongen. Dock betvivlar jag att vi har fått hela rutten direkt utstakad av SL, med ett par stänk förvirring i form av köksinformationen.

Vimes said:
Jag tycker det är skitsvårt att veta hur vi ska gå ärligt talat. Jag ger inte sådär jättemycket för de som menar att det vore logiskt med Balsal i anslutning till Salong. Huset är uppenbarligen inte logiskt (barnrum i anslutning till rökrum? Borde inte rökrummet vara i anslutning till en matsal eller något sådant för övrigt?) Jag tror inte vi är ett dugg hjälpta av den här typen av resonemang.

Det finns fler som har info som pekar mot Barnkammaren. Min röst står kvar där.
Det finns konstigare saker än att ha Rökrummer bredvid Barnkammaren. Men det är egentligen lite tidigt att bedöma om huset är logiskt uppbyggt eller inte. Om ett par rum så kanske vi kan få en bättre bild. På så sätt är Salongen att föredra, om den leder vidare till Matsalen, Balsalen eller något motsvarande vettigt tänker jag acceptera det som tillräckligt bevis för att husets rum följer en vettig och någorlunda förutsägbar struktur.

Salongen (5): Lu-kaazh, Cassius, Konrad, Tyr, Brynolf
Barnkammaren (5): Tripp_trap, Recca, Vimes, Arvidos, Korpa
Ingen röst (1): xyas

Stämmer detta? Det är inte bra att röstningen är så jämt i vilket fall som helst. Du får hemskt gärna lägga din röst xyas. Jag tycker båda sidor har lagt fram argument, ta för dig av smörgåsbordet och namnge din preferens. Nu är det läggdags för mig!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,638
Location
Huddinge
Arvidos MC said:
Arvidos MC said:
Jeeesus, feber + varulvsspel + finalen på Twin Peaks ger en hemsk natt. Nu har jag släpat upp mig ur sängen en stund för att outa:

Mitt minne är att en av utgångarna är falsk.

Ska nu sammanställa vad vi vet om utgångarna hittills.
Så här va:

Matsalen, arbetsrummet och barnkammaren leder till köket

Rökrummet, spegelsalen och vinterträdgården leder till en utgång, vilket kan vara köket, hallen, en tredje ej namngiven utgång eller någon sorts kombination av dessa.

Om köket är en fejkutgång så innebär det att Korpa antingen ljuger eller har fått vilseledande information. xyas, Brynolf och LJSLarsson kan ändå ha korrekt information, eftersom deras information benämner "köket", inte "en utgång".

Om hallen är en fejkutgång så innebär det att Konrad Konvalj antingen ljuger eller har fått vilseledande information. Men detta behöver inte innebära något för sanningshalten i Tyrs och Vimes information...
om det skall vara en fekad ingång måste ju någon tro att det är en ingång, annars är det bara en vägg.
så jag vet inte om jag tycker den informationen är så miss ledande
 
Top